سئو (seo) مخفف شدهی Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای دریافت نتایج بهتر و ارتقاء رتبه سایت در موتور های جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و ... است. در واقع سئو مجموعهای از تکنیکها و قوانین است که به ما کمک میکند تا رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا ببریم و در بهترین حالت جزء سه نتیجه اول جستجو باشیم. به این تریتب و به تدریج، بازدیدکنندگان سایت هم افزایش مییایند و در نتیجه میتوانیم بازاریابی موفقتری داشتهباشیم. در این مقاله ما صرفا موتور جستجوی گوگل را مورد بررسی قرار خواهیم داد زیرا طبق بررسیهای صورت گرفته درصد بسیار بالایی از افراد تنها از این موتور جستجو برای یافتن اهداف مورد نظر خود استفاده میکنند. سئو سایت به معنای انجام همه ی فرآیندهایی است که باعث کسب نتایج بهتری توسط شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو می شود .عواملی که در بهتر شدن وضعیت سایت شما موثر است را به دو دسته می توانیم تقسیم کنیم : عوامل داخلی و عوامل خارجی .سئو سایت بیشتر بر روی عوامل داخلی پایه گذراری شده و با بهبود ساختار سایت و همچنین قالب سایت سعی دارد که وضعیت وب سایت تان را در گوگل را بهبود ببخشد . به این نکته هم توجه کنید که عوامل داخلی مهم در سئو عبارت اند از : نحوه ی طراحی سایت( از جمله کد نویسی سایت ، سرعت بارگذاری ، ساختار صفحات وب سایت ، نحوه ی طراحی قالب وب سایت ، نحوه ی قرار گرفتن محتوا ی وب سایت در صفحه مربوطه و... )و محتوای وب سایت .لذا هیچ متخصص و تکنسین سئوی سایتی نمی تواند به تنهایی سبب بهبود وضعیت وب سایت تان بشود و شما علاوه بر آن که باید یک سایت مناسب و همینطور بهینه سازی شده برای گوگل داشته باشید نیازمند آن هستید که محتوای مناسب و مفید نیز در سایت خود تولید ویا عرضه کنید( البته مطابق با استاندارد های Google ). به طور اجمالی و خلاصه شده سئو سایت یعنی حذف مشکلات کد نویسی وقالب وب سایت تان و تعریف پارامترهای مناسب در آن در راستای بهبود وضعیت رتبه و رنکینگ وب سایت تان در گوگل. تحلیل سایت چیست و چه کاربردی برای سئو دارد؟ وقتی که سایت تان رتبه ی خوبی در گوگل و سایر موتورهای جستجو ندارد باید بررسی کرده که نقاط ضعف و نقاط قدرت وب سایت خود را شناسایی نمایید.علاوه بر آن می توانید که از سایت های بهینه سازی بهره ببرید . با استفاده از سرویس بررسی وتحلیل این مدل سایت ها نقاط ضعف و نقاط قوت سایت شما معلوم می شود و بر اساس این نکات می توانید رتبه ی سایت خود را بهبود بخشید. ارتقا سایت در گوگل این کار نیازمند دارا بودن یک سایت بهینه سازی شده از جانب شما می باشد و در قدم بعد با یک سری ترفند ها و اقدامات می توانید وضعیت رنکینگ سایت خود را بهبود داده و رتبه سایت تان را در گوگل ارتقا بدهید!سئو یک فرایند کاری دراز مدت می باشد چرا که الگوریتم های گوگل با گذشت زمان تغییر می کنند در ثانی قدرت رقیبان شما نیز متغیر هست . لذا برای اینکه نتیجه ای راضی کننده و مناسب از سئو سایتتان بگیرید لازم است در طول زمان و به طور مداوم بر روی سئو سایت تان کار کنید . تمامی افرادی که در سایت فعال اند از برنامه نویس سایت تا فردی که محتوای سایت را تولید می نماید باید آشنایی لازم و کافی را با اصل های اولیه ی سئو داشته باشند در نتیجه دانستن و تسلط بر مفاهیم سئو جز ملزامات هر وب سایتی می باشد . موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟ دانستن عملکرد موتورهای جستجو، کمک شایانی به ما خواهد کرد که بتوانیم سایت خود را هر چه بیشتر با قوانین موتور جستجو هماهنگ و نتیجه بهتری از آن دریافت کنیم. موتور جستجو دارای 3 بخش است: -Crawlers -Indexer -Ranker Crawlers: موتورهای جستجو بدون توقف، در حال شناسایی و خواندن سایت های مختلف در محیط وب هستند، مطالب داخل آنها را تحلیل و اطلاعات را جمعآوری میکنند. چنانچه لینکی داخل سایت باشد به آن سایت مراجعه و به کار خود ادامه میدهند. این فرایند گسترده توسط نرم افزاری به نام Crawler به صورت وسیع و هر روزه انجام میگیرد. Indexer: اطلاعات جمع آوری شده توسط Crawlers را مرتب کرده و در پایگاه اطلاعات قرار میدهد. Ranker: این بخش از موتور جستجو برای ما بسیار اهمیت دارد، قوانین حاکم بر این بخش مشخص میکند کدام سایت در هنگام جستجو بالاتر نمایش داده شود و کدام سایت از رتبه بالاتری نسبت به کلمه جستجو شده برخوردار است. البته موتورهای جستجو تمام قوانین حاکم بر Ranker را بروز نمیدهند اما رعایت فاکتورهای شناسایی شده برای رسیدن به نتیجه مطلوب کفایت میکنند. داشتن رتبه بالا در موتور جستجو برای داشتن رتبه بالا در موتور جستجو 2 روش وجود دارد : در روش اول موتور جستجو بر اساس قوانین و فاکتورهای مختلف، سایتها را مرتب میکند. این مرتب سازی بر اساس "مرتبطترین" صورت میگیرد. به این معنی که مرتبطترین سایت به کلمه جستجو شده در رتبه اول قرار میگیرد و الی آخر. حال میدانیم برای قرار گرفتن در رتبه اول جستجو باید به گوگل نشان دهیم که سایت ما مرتبطترین سایت به آن کلمه خاص است. رسیدن به این هدف با رعایت قوانین و اعمال فاکتورهای موتورهای جستجو در سایت میسر خواهد شد. در واقع مفهوم سئو در همین قوانینی نهفته است که بیان میکند باید چه کارهایی انجام بدهیم تا سایت ما مرتبطتر به نظر برسد. در روش دوم، موتور جستجو در قبال دریافت هزینهی مشخص، سایت شما را در کلمه مورد نظر در رتبههای بالا نمایش میدهد. طبق تحقیقات به عمل آمده تنها 15% از افراد روی نتایج پولی کلیک میکنند و ارزش قرار گرفتن در نتایج واقعی 2 تا 6 برابر نتایج پولی است. در نمودار زیر خواهید دید که در میان روش های مختلف تبلیغاتی کدام تاثیر و نتیجه بهتری در بر خواهند داشت: همانطور که مشاهده میکنید تبلیغات موتورهای جستجو 90% بازدهی خواهند داشت و در رتبه اول این مقایسه قرار دارد. دلیل این بازدهی بالا بسیار ساده است، شما در صورتی فروش بالایی برای کالا، خدمات ، محصولات و ... دارید که مشتریان واقعی را به محل کسب خود جذب کنید. مشتریان واقعی اکثرا برای یافتن هدف خود از موتور های جستجو استفاده میکنند و اگر شما مرتبطترین سایت به هدف مشتری باشید و در رتبه اول نتایج جستجو قرار بگیرید، موفق خواهید شد او را به سایت خود راهنمایی و خدماتتان را معرفی و ارائه کنید. همچنین با بالارفتن رتبه سایت در موتورهای جستجو، سایت شما در سایر شبکههای اجتماعی هم پربازدیدتر میشود. کافی است بعد از پیاده کردن اصول سئو روی سایت، نگاهی به دنبال کنندگان کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام بیندازید. قطعا خواهید دید که به تعداد آنها اضافه شده است. دلیل این موضوع، بسیار ساده است. چرا که همه ما دوست داریم اطلاعات به دست آمده از طریق موتورهای جستجو را در سایر رسانهها، راستیآزمایی کنیم. انواع سئو (SEO) کدامند؟ سئوی داخلی یا On-page SEO چیست؟ سئوی درون صفحه مجموعه اقداماتی است که ما برای بالاتر رفتن رتبه، درون صفحه سایت انجام میدهیم. در واقع بخشی از سئو است که ما مستقیم در آن نقش داریم و میتوانیم کنترلش کنیم. اگر سئوی داخلی را به خوبی انجام بدهیم میتوانیم تاثیرات سئوی خارجی را که از کنترل ما خارج است، کاهش بدهیم. از فاکتورهای مهم سئوی داخلی میتوان به رعایت نکات فنی، لینکهای داخلی و خارجی، صفحه کاربر پسند، سرعت بالای سایت، امکان دیدن سایت به طور کامل در تلفنهای هوشمند، بهینه کردن آدرس تمام صفحات سایت و... اشاره کرد. یکی از کلیدیترین نکات در رابطه با سئوی داخلی محتواست. یک محتوای خوب، غنی و جذاب به شرط رعایت بعضی نکات، میتواند به میزان زیادی در افزایش رنک سایت تاثیر داشته باشد. محتوای ما باید طولانی باشد چرا که گوگل به محتواهای طولانیتر، بیشتر توجه میکند، همچنین باید قابلیت لینکدهی داشته باشد تا بتوانید از طریق آن به سایر سایتها لینک بدهید. یک محتوای خوب باید برای مخاطب جذاب باشد، مخاطب را تشویق کند تا سایر مطالب سایت را بخواند، غیر تکراری باشد چرا که گوگل از طریق الگوریتمهای مختلفی مثل پاندا و پنگوئن و ...خیلی زود محتواهای اسپم و تکراری را شناسایی و سایت شما را جریمه میکند. در محتوا از کلمات کلیدی اصلی و فرعی به اندازه استفاده شده باشد، دارای تصاویر مرتبط باشد، به سوالهای مخاطب، پاسخ بدهد و یا دغدغه او را رفع کند، به طوریکه کاربر نیاز نداشته باشد به سایتهای دیگر مراجعه کند؛ به این ترتیب گوگل به تدریج متوجه میشود که کاربران پس از سایت شما به سراغ سایتهای دیگر نمیروند و همین مساله باعث افزایش رتبه شما خواهد شد. سئوی خارجی یا Off-page SEO چیست؟ سئوی خارجی یا بیرون صفحه درست نقطه مقابل سئوی داخلی است و مجموعه اقداماتی است که ما در خارج از وبسایت انجام میدهیم تا رتبه سایت را افزایش بدهیم. از جمله این اقدامات تبلیغات مناسب برای پیج و دریافت لینک از صفحات دیگر است. در واقع همانطور که قبلا گفتیم اگر به طور مثال محتوای با کیفیتی را در سایت قرار بدهیم (سئو داخلی) تعداد لینکهایی که از صفحات دیگر به صفحه ما ارجاع داده میشوند افزایش پیدا میکند(سئو خارجی) و در نهایت بازدید کلی و رتبه سایت بالا میرود. برای یادگیری بهتر مفاهیم سئو فیلم آموزشی اصول و مفاهیم سئو (SEO) را مشاهده نمایید. معرفی تکنیکهای سئو سئو کلاه سفید یا white hat SEO سئوی کلاه سفید مجموعه اقداماتی است که ما برای بالا بردن رتبه سایت و با توجه به الگوریتم گوگل انجام میدهیم. درواقع ما با پیاده کردن سئوی درون صفحه درست، داریم از تکنیک سئوی کلاه سفید استفاده میکنیم. سئوی کلاه سفید دیر بازده است اما ریسک چندانی ندارد و میتوانید با درست پیاده کردن آن، به افزایش رتبه سایت در گوگل امیدوار باشید. سئو کلاه سیاه یا black hat SEO سئوکاران کلاه سیاه، ابتدا نقطه ضعفهای موجود در موتورهای جستجو را پیدا و سپس از آنها برای بالا آوردن رتبه سایت استفاده میکنند. سئوی کلاه سیاه در صورت شناسایی توسط گوگل جریمه میشود و بسیار ریسکپذیر است اما از طرفی زود بازده است و میتواند به سرعت رتبه سایت را افزایش دهد. بنابراین اگر به دنبال حضوری کوتاه مدت هستید میتوانید از سئوی کلاه سیاه استفاده کنید. از جمله اقداماتی که سئوکاران کلاه سیاه انجام میدهند میتوان به استفاده از نرم افزارهای بک لینک سازی، محتواهای پنهان، استفاده زیاد از کلمات کلیدی، خرید بک لینک و ... اشاره کرد. سئوکلاه خاکستری یا gray hat SEO در سئو کلاه خاکستری شما فعالیتی مشابه سئوی کلاه سیاه انجام میدهید اما آن را در قالب سئو کلاه سفید به گوگل ارائه میدهید. به عنوان مثال شما یا دوستانتان، صفحاتی تقلبی در شبکههای مجازی میسازید و سپس از صفحهتان به سایت لینک میدهید و در نتیجه باعث افزایش لینک و بازدید سایت میشوید. مزایای سئو بیش تر از 80 درصد بازدید اینترنت از طریق موتورهای جستجو تقسیم می شوند ،همین یک موضوع کافی است تا توجه همه ی مدیران سایت ها در دنیا را برای کسب درصدی از این بازدید ها را به خود جلب نمایند . مهم ترین مزیت سئو راهنمایی کردن بازدید کننده ی هدف مند به سایت میباشد . در حقیقت با استفاده از ترفند ها و تکنیک های سئو شما قادر خواهید بود آن هایی را که به دنبال خرید محصولات سایت تان هستند را به سمت سایت خود راهنمایی کنید و درصد ی چشم گیر از این افراد را به مشتری خود تبدیل کرده و از وب سایت تان کسب درآمد نمایید . در واقع هیچ روش دیگری در بازاریابی اینترنتی تا این اندازه برگشت سرمایه گذاری را ندارد . نکته قابل توجه در سئو این است که شما بدون پرداخت کردن هزینه های سرسام آور می توانید این کار را انجام بدهید. برخی از خدمات سئو به صورت زیر است: تحلیل یک سایت و بررسی مشکلات ساختاری و کد نویسی قالب وبسایت و ارائه ترفند و تکنیک هایی عملی برای بهبود آن ها بررسی و تحلیل رقیبان بدست آوردن کلمه های کلیدی مناسب و ارائه ترفند و تکنیک برای بهبود بخشیدن به وضعیت رتبه بندی در گوگل تولید محتوای خوب و مناسب موفقیت در بازاریابی اینترنتی و برندسازی استفاده از ترفند های خاص جهت بهبود رنکینگ وب سایت(CTR) بهبود رتبه ی وب سایت در گوگل و در برخی موارد موفق شدن در قرار دادن وب سایت در صفحه اول جست و جوی گوگل هدف سئو چیست؟ اگر تمام نکات فوق را رعایت کنیم، در نهایت میتوانیم امیدوار باشیم که سئو، سایت ما را در موارد زیر به موفقیت برساند: تبدیل به برند شدن سایت افزایش ترافیک سایت افزایش بازدید سایت افزایش فروش محصولات سایت آموزش مباحث سئو، دایره بسیار گسترده ای دارد که بیان تمامی نکات و توضیحات پیرامون آنها مستلزم صرف زمان و نوشتن مقالات بسیاری است. بنابراین کلیهی مباحث سئو و قوانین موتورهای جستجو به صورت حرفهای در فیلم آموزش سئو به زبان ساده برای علاقمندان به این حوزه، تدارک دیده شده است. شما میتوانید برای مشاهده محصولات روی لینک زیر کلیک کنید: فیلم آموزش سئو و بهینه سازی سایت حرف آخر مهم ترین عامل موفقیت یک وب سایت سئو می باشد ، زیرا خریدار محصولات و خدمات شما را به سمت سایت تان راهنمایی کرده و درنهایت باعث افزایش و بهبود آمار و فروش سایت تان خواهد شد.