آموزش سئو سایت و بهینه سازی

نمایش بر اساس تعداد نمایش کالاهای حالت نمایش
14 نکته پیشرفته سئو
اگر می‌خواهید آخرین روش‌ها و تکنیک‌های SEO را یادبگیرید، فیلم آموزش تکنیک‌ها و نکات پیشرفته سئو که توسط آقای رضا شیرازی تدریس می‌شود را از وبسایت جت تهیه کنید.
نمایش جزئیات

۹۸ هزار تومان

10 روند سئو در سال 2019
کتاب 10 روند سئو در سال 2019 که به بررسی نکات مهم سئو در سال 2019 از نظر کارشناسان معتبر می پردازد را می توانید از وب سایت جت تهیه نمایید.
نمایش جزئیات

رایگان

    سئو چیست و موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌کنند؟

    سئو یعنی بهینه ‌سازی برای موتورهای جستجو. تمام کسانی که کسب و کاری را راه‌اندازی کرده‌اند در این دنیای مدرن باید یک سایت هم داشته باشند و خدماتشان را در سایت هم به مشتریان عرضه کنند. این روزها تمام مردم برای خرید یا پیدا کردن خدمات اولین اقدامی که انجام می‌دهند جستجو در گوگل است و سایت شما باید در میان هزاران وب‌سایت رقیبی که فعالیت می‌کنند بتواند روی صفحه اول نتایج گوگل نشان داده شود تا مشتری شما را پیدا کند.

    برای رسیدن به این هدف باید بدانید موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌کنند و سایتتان را با توجه به قوانین آن‌ها بهینه‌سازی (سئو) کنید.

     

    بهترین مرجع برای فیلم آموزش خودآموز سئو

    خوشبختانه اگر به دنبال این هستید که خودتان سئو را بیاموزید، این امکان با توجه به منابع موجود برای‌تان فراهم شده است. البته به شرط اینکه از آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی استفاده کنید.
    مثلاً می‌توانید از کتاب‌های آموزشی یا فیلم‌هایی که برخی از آن‌ها نیز در اینترنت به رایگان به اشتراک گذاشته‌شده‌اند استفاده کنید. یکی از بهترین این کتاب‌ها: 

    البته به طور قطع بهترین راه برای آشنایی با قوانین هر چیزی، شنیدن آن قوانین از زبان سازندگان آن است. شما می‌توانید از طریق ویدئوهای آموزشی جت این موارد را بیاموزید. این ویدئو ها هم به صورت کامل قابل خرید است و هم بخشی از آن به صورت PDF به رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته تا بتوانید سایت خود را مطابق قوانین گوگل بهینه‌سازی کنید.

     

    ضرورت آموزش seo برای کسب و کارها

    همان طور که گفته شد، این روزها برای اینکه در هر کسب و کاری موفق شوید باید حتماً یک سایت داشته باشید. مثلاً فرض کنید فردی قصد دارد منزل خود را جابجا کند. اولین جایی که به دنبال اتوبار می‌گردد اینترنت است. این مثال در مورد هر کار دیگری نیز صدق می‌کند.اما مسئله اینجاست که ساخت وب‌سایت به تنهایی کافی نیست. برای اینکه وب‌سایتتان ورودی داشته باشد و کاربران بتوانند آن را پیدا کنند باید آن را سئو کنید یا به‌عبارت‌دیگر برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شود.

    مشتریان سایت شما را از کجا پیدا می‌کنند؟ نیاز خود را در موتورهای جستجو search می‌کنند. پس برای اینکه search engine  ها در پاسخ به سرچ مشتریان سایت شما را نمایش دهند، باید قوانین آن‌ها را بشناسید و در سایتتان آن‌ها را اعمال نمایید.

    هر چه سایتی بهتر سئو شده باشد و قوانین موتورهای جستجو را بیشتر رعایت کرده باشد، در نتایج جایگاه بهتری کسب می‌کند؛ طوری که بیشتر در دیدرس مشتریان قرار خواهد گرفت.

     

    3 مورد از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش سئو و بهینه‌ سازی سایت

    اگر بخواهیم قوانین سئو را دسته‌بندی کنیم، به طور کلی آن‌ها می‌توان در دو دسته سئوی داخلی (on-page SEO) و سئوی خارجی (off-page SEO) تقسیم‌بندی کرد.

    سئوی داخلی یعنی قوانین و کارهایی که باید در داخل سایت خود انجام دهید.

    سئوی خارجی یعنی قوانین و اعمالی که باید در خارج از سایت خود و در سایت‌های دیگر انجام دهید.

    اما مهم‌ترین جنبه های سئو عبارت‌اند از این سه مورد:

     

    سئو تکنیکال

    گوگل به عنوان ابرقدرت‌ترین موتور جستجو یک سری قوانین وضع کرده تا بتواند بهترین نتایج را برای کاربرانش فراهم کند. این قوانین به مرور زمان اضافه شده‌اند. هر بار که گوگل یک قانون خیلی مهم وضع می‌کند، با اعمال آن قانون روی رتبه‌بندی سایت‌ها، تغییرات بزرگی در رتبه سایت‌ها به وجود می‌آید.

    از جمله امور سئوی تکنیکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • بهینه‌سازی سرعت سایت با فراهم کردن‌هاست مناسب، برنامه‌نویسی خوب و ...
    • ایجاد نقشه سایت برای راحت‌تر خزیده شدن سایت توسط روبات‌های گوگل
    • ایجاد فایل robots.txt برای امنیت سایت
    • Structured data یا محتوای ساختاربندی شده
    • نداشتن بک لینک‌های اسپم زیاد
    • تولید محتوای خوب با تعداد کلیدواژه‌های کافی و تیترهای h1، h2 و h3
    • URL های یکدست و حاوی کلیدواژه
    • برطرف کردن خطاهای 404 سایت
    • عدم داشتن محتوای تکراری بر روی سایت
    • استفاده از کدهای اسکیما به کمک سایت schema.org
    • Responsive یا واکنشگرا بودن صفحات سایت
    • داشتن SSL

    همان طور که می‌بینید، سئوی تکنیکال ترکیبی از سئوی داخلی و سئوی خارجی است؛ چراکه گوگل یک سری قوانین برای اجرا در داخل سایت‌ها و یک سری قوانین برای کارهایی که در خارج از سایت انجام می‌شود وضع کرده است. برای مثال در داخل سایت باید محتوا تولید کرد و در خارج از سایت باید برای سایت خودتان از سایت‌های دیگر لینک بگیرید.

     

    استراتژی محتوا

    همان طور که گفته شد، تولید محتوا در داخل سایت یکی از کارهایی است که به بهبود رتبه سایت کمک خواهد کرد. تولید محتوا در دسته سئوی داخلی قرار می‌گیرد.

    این محتوا می‌تواند به صورت متن، عکس، ویدئو یا صوت (پادکست) باشد. برای اینکه محتوای تولیدشده بتواند رضایت گوگل و کاربرانش را جلب کند باید دارای یک سری ویژگی‌ها باشد. بنابراین شما برای تولید محتوا باید یک سری قوانین را رعایت کنید یا به‌عبارت‌دیگر از یک استراتژی خاص تبعیت نمایید.برای تولید محتوا مواردی را باید رعایت کرد از جمله ؛ 

    • جستجو کلیدواژه
    • استفاده از هدینگ ها

    برای پیدا کردن کلماتی که بیشترین جستجو را دارند می‌توانید از یک سری ابزارها مانند google trends و KWfinder استفاده کنید.

    ما هم‌چنین یک ویدئوی آموزشی برای استراتژی تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی در سئو تهیه کرده‌ایم که می‌توانید از آن کمک بگیرید.

     

    تکنیک‌های بک لینک

    همان طور که انتخاب کلیدواژه و تولید محتوا برای آن، یکی از مهم‌ترین اقدامات سئوی داخلی سایت است، بک لینک سازی برای سایت نیز مهم‌ترین اصل سئوی خارجی آن محسوب می‌شود.

    بک لینک سازی یعنی ساخت لینک‌هایی در سایت‌های دیگر که به سایت خودتان وارد می‌شوند. نکاتی که باید به آن توجه کرد:

    چند تا بک لینک بسازم؟

    درچه سایت هایی بک لینک بسازم؟

    بک لینک ها به کدام صفحات از سایتم وارد شوند؟

    موفقیت در سئو چقدر زمان می‌برد؟

    شما می‌توانید تمام تکنیک‌های گفته‌شده را در عرض یک ماه بر روی سایتتان پیاده کنید و سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید. اما در این صورت گوگل به سایت شما شک خواهد کرد. خیلی زود گوگل متوجه روش‌های کلاه سیاهی که شما استفاده کرده‌اید خواهد شد و سایت شما را به خاطر تخطی از مقرراتش جریمه خواهد کرد. 

    بنابراین بهترین روش این است که مانند بک لینک سازی، تمام کارها را آهسته و پیوسته انجام دهید تا همه چیز یک روند طبیعی داشته باشد.اگر بخواهید با یک روند طبیعی شروع کنید معمولاً سئوی سایت بین 5 الی 8 ماه زمان می‌برد تا سایت شما توسط گوگل به عنوان یک سایت خوب شناخته شود.

    این مدت بستگی به عوامل مختلفی دارد مانند:

    • مقدار سختی کلیدواژه اصلی سایت
    • مقدار سختی رقابت در آن کلیدواژه
    • مقدار قوی بودن سایت‌های رقیب شما
    •  

    فرایند سئو را چگونه شروع کنیم؟

    برای شروع سئو، ابتدا باید یک سایت طراحی کنید که البته در طراحی سایت نیز باید اصول سئو رعایت شده باشد. سپس اقدام به تولید محتوا کنید و در این راه از استراتژی محتوا غافل نشوید. هم‌زمان با آن نیز بک لینک سازی را انجام دهید.

    برای اینکه بدانید یک سایت در طراحی خود باید چه قوانین و مقرراتی را رعایت کند باید با الگوریتم‌های گوگل آشنا باشید. از جمله قوانینی که در الگوریتم‌های گوگل برای سئوی سایت به آن‌ها اشاره شده عبارت‌اند از:

    • سرعت سایت
    • سازگاری سایت با انواع صفحه‌نمایش‌های مختلف (تبلت و موبایل)
    • کاربرپسند بودن طراحی سایت (مانند خلوت بودن، مسیریابی ساده و ...)

    برای طراحی سایت می‌توانید از ویدئوی «اشتباهاتی که در طراحی سایت باید از آن ها دوری کرد» استفاده کنید.

    در تولید محتوا نیز یک سری قوانین باید رعایت شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، ساده‌ترین راه برای پیروی از قوانین این است که افزونه یائوست سئو را نصب کنید و از راهنمایی‌های آن پیروی کنید. از جمله قوانینی که در تولید محتوا باید رعایت شود عبارت‌اند از:

    • انتخاب کلیدواژه مناسب
    • استفاده از کلیدواژه در محتوا به تعداد کافی (نه زیاد و نه کم)
    • استفاده از تصاویر متناسب همراه با آلت تگ
    • انتخاب URL مناسبی که کلیدواژه در آن به کار رفته باشد
    • و بسیاری موارد دیگر

    در ساخت بک لینک نیز قوانینی باید رعایت شود که در بخش بک لینک سازی به آن‌ها اشاره شد.

    تمام این قوانین ساده و ابتدایی سئو در ویدئوی «اصول و مفاهیم سئو» توضیح داده‌ایم.

     

    آموزش تخصصی سئو

    سئو فقط به این قوانین ساده ختم نمی‌شود. با این قوانین می‌توانید سایت خود را به صفحات سوم یا حتی دوم صفحات SERP برسانید؛ اما به نظر شما چند درصد از مشتریان از صفحه دوم گوگل دیدن می‌کنند؟
    برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری را جذب کنید، همه رقیبانتان را کنار بزنید و به رتبه‌های بالایی صفحه اول گوگل برسید باید با تمام ریزه‌کاری‌های سئو آشنا شوید. مثلاً باید:

    • محتوای قدیمی سایتتان را بهینه کنید
    • مشتریان را ترغیب کنید تا خودشان برای شما بک لینک بسازند
    • با سئوی منفی آشنا باشید و سایتتان را از آن حفظ کنید
    • مانع از خروج زودهنگام کاربران از سایتتان شوید و آن‌ها را به گشت‌وگذار در سایت وادارید
    • با انواع روش‌های لینک دهی در سایت آشنا شوید
    • و بسیاری موارد دیگر

    خوشبختانه یادگرفتن این موارد نیز کار سختی نیست. ما همه این کارها را در ویدئوی «سئوی پیشرفته» توضیح داده‌ایم.

    علاوه بر استفاده از ویدئوی آموزشی ما برای آگاهی از این قوانین، می‌توانید پروفایل شبکه‌های اجتماعی کارمندان گوگل را نیز دنبال کنید. آن‌ها در صفحات خود هرازگاهی از قوانین گوگل می‌گویند.