تبلیغ نویسی حرفه ای و تکنیک های copywriting

تبلیغ نویسی یا copywriting مهارتی است که به ما کمک می کند با نوشتن عبارات و جملات مهیج و تشویق کننده مشتری را به انتخاب و خرید محصول یا خدماتی خاص متقاعد کنیم. در این مقاله به معرفی تکنیک های تبلیغ نویسی حرفه ای می پردازیم.
 ۱۳۹۸/۲/۱۶ | ۱۰:۴۰  زمان مطالعه 5 دقیقه
تبلیغ نویسی حرفه ای و تکنیک های copywriting

امروزه شرکت‌ها و موسسات مختلف اقتصادی و تجاری برای پیش‌برد فروش محصولات و دستیابی به سود اقتصادی بیشتر از روش‌های مختلف تبلیغ ‌نویسی استفاده می‌کنند. قدرت کپی رایتینگ به اندازه‌ای است که حتی می‌تواند باعث شود یک محصول باکیفیت پایین در مقایسه با یک محصول باکیفیت‌ بالا، موفق‌تر عمل کند. بنابراین یادگیری و به‌کارگیری تکنیک های تبلیغ نویسی حرفه ای در راستای موفقیت هرچه بیشتر، در دنیای رقابت اقتصادی کاملا ضروری و منطقی به نظر می‌رسد.

 

تبلیغ ‌نویسی چیست؟

تبلیغ نویسی یا copywriting مهارتی است که به ما کمک می کند با نوشتن عبارات و جملات مهیج و تشویق کننده مشتری را به انتخاب و خرید محصول یا خدماتی خاص متقاعد کنیم. عبارات و جملات ترغیب‌کننده تنها متن‌های نوشتاری نیستند، بلکه هر حرف و کلامی که توسط گوینده بیان شود، می‌تواند یک نوع مهارت تبلیغی به حساب بیاید.
کپی رایتینگ را به کرات، در صفحات وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، بنرها، بیلبوردهای خیابانی، تراکت‌ها، بروشور‌ها و ... مشاهده می‌کنیم. تبلیغ نویسی به معنای دروغ‌پردازی و یا بزرگ‌نمایی محصول نیست، بلکه هنر و مهارتی است که باعث می‌شود مشتری خود مشتاق خرید محصول شود.
همچنین عنصر صداقت در تبلیغ نویسی اهمیت زیادی دارد. حتی خلاقانه‌ترین تبلیغات اگر همراه با هاله‌ای از فریب باشد، ممکن است در ابتدا مشتری‌ها را جذب کند اما در طولانی‌مدت اعتبار شرکت و برند شما را زیر سوال می‌برد و مردم به سختی می‌توانند به شما اعتماد کنند. این همان چیزی است که می‌تواند باعث مرگ یک کسب‌وکار برای همیشه شود.

 

کاربرد تبلیغ ‌نویسی چیست؟ 

در دنیای کنونی که رقابت تنگاتنگ شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی در فروش محصولات و سرویس‌ها به اوج رسیده است، لازمه موفق عمل کردن در این بازار سراسر رقابت و کشمکش، تبلیغات مهیج و برانگیزاننده است تا خوانندگان و مشتریان وادار به انتخاب و خرید محصولات شوند. 
شرکت ها برای فروش و کسب سود بیشتر ناگزیر به استفاده از تبلیغ نویسی هستند. همچنین پیشرفت ارتباطات دیجیتال و سرعت گسترش و نفوذ هرچه بیشتر تکنولوژی در زندگی مردم، کسب‌وکارها را وادار به استفاده هرچه بیشتر از مهارت تبلیغ نویسی کرده است.
فضای مجازی و دنیای اینترنت مملو از تبلیغات رنگارنگ است که اگر شرکت‌ها نتوانند در این فضای رقابتی خود را به مردم معرفی کنند، دیر یا زود از صحنه فعالیت اقتصادی خارج خواهند شد. از این رو تبلیغاتی که از طریق فضای مجازی انجام می‌شود می‌تواند بهتر دیده شود و از آنجایی که مهارت سرگرم‌کننده بودن شبکه‌های اجتماعی زیاد است، باید از کپی رایتینگ به شکل سرگرم‌کننده استفاده کرد تا احتمال به اشتراک گذاشتن متن‌های تبلیغاتی توسط کاربران افزایش پیدا کند.
علاوه بر تبلیغ برند یا محصول، کارکرد دیگر آن در انتقال پیام‌های اجتماعی و دعوت مردم به رفتاری خاص نیز می‌توان استفاده کرد. در واقع کارکرد تبلیغ نویسی فقط فروش محصول نیست، شما می‌توانید از این مهارت برای انتقال فکر و فرهنگ نیز استفاده کنید. یک نمونه خوب از این نوع تبلیغ نویسی، جمله‌هایی است که برای فرهنگ‌سازی عمومی روی بیلبوردها و یا به صورت دیوار نوشته‌ در سراسر شهر دیده می‌شود.

 

یکی از مهم‌ترین اصول تبلیغ نویسی: آشنایی با AIDA

تبلیغات مثل چاقوی دو لبه ‌است که هم می‌تواند فروش محصولات را افزایش بدهد و هم می‌تواند باعث سقوط کسب‌وکار شود، می‌توان گفت همه چیز بستگی به شیوه‌ی تبلیغ نویسی دارد. AIDA یکی از کلاسیک‌ترین اصول تبلیغ نویسی است که در یک مدل چهار مرحله‌ای گنجانده شده است. بسیاری از متن‌های تبلیغاتی بر اساس این تکنیک نوشته شده‌اند. 

  •  اولین مرحله آگاهی‌بخشی ( AWARENESS ) است. بخش عمده‌ای از پیام تبلیغاتی ما قرار است به مخاطب آگاهی بدهد، این آگاهی می‌تواند از طریق تیتر نوشته هم منتقل شود تا توجه مخاطب را به خود جلب کند. 
  • دومین مرحله علاقه‌مندی (INTEREST) است. در این مرحله، مخاطب باید جذب پیام تبلیغاتی شود، در واقع اگر جامعه هدف مخاطبان را به خوبی شناخته باشید، می‌توانید روی نکاتی تاکید کنید که برای مخاطب‌هایتان جذاب است. به این ترتیب علاقه‌مند کردن مخاطب به راحتی و با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. 
  •  مرحله سوم اشتیاق به عمل (DESIRE) است. فردی که به این مرحله می‌رسد به احتمال بسیار زیاد میل به خرید و اقدام به عمل در او شکل گرفته است. 
  •  مرحله چهارم اقدام عملی (ACTION)  است. در این مرحله است که مخاطب با انگیزه بسیاری اقدام به خرید محصول می‌کند.

هنر و علم تبلیغ نویسی تا حد زیادی در این مسیر به ما کمک می‌کند. استفاده از یک تبلیغ نویس ماهر و باتجربه، احتمال این را که مخاطب هر چهار مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد و وارد مرحله خرید شود، افزایش می‌دهد. هرچه متون تبلیغاتی ما واضح‌تر، مرتبط‌تر، هنرمندانه‌تر و در کل باب میل مخاطب نوشته شده باشد، احتمال اقدام عملی از سوی او بسیار بالا می‌رود.

 

ویژگی‌های یک متن تبلیغاتی خوب و مناسب چیست؟ 

  1. یک متن تبلیغاتی مناسب باید مطابق با خواسته‌های مخاطب نوشته شده باشد. تبلیغ نویس با تاکید بر نقاط ضعف و قدرت مخاطب، باعث می‌شود او نتواند متن تبلیغ را نادیده بگیرد، در واقع شناخت نیازها و خواسته‌های مخاطبان در نگارش یک متن تبلیغاتی جذاب و کارآمد، حرف اول را می‌زند.
  2. یک متن تبلیغاتی خوب باید قانع‌کننده و رضایت‌بخش باشد، چنین متنی با ترجیحات مخاطب سازگار است و زمانی که پیام تبلیغاتی این پیام پنهان را به مخاطب ارسال می‌کند که من با خواسته و منابع تو هم‌جهت هستم، می‌تواند مخاطب را به طور جدی دعوت به خرید کند.
  3. مناسب‌ترین لغات را برای نوشتن متن تبلیغاتی انتخاب و با توجه به شرایط و حواشی از واژگان مرتبط استفاده کنید تا بتوانید پیامتان را به شکلی خلاقانه بپرورانید و ذهن مخاطب را درگیر کنید.
  4. یک متن تبلیغاتی خوب در خاطره‌ها باقی می‌ماند. یک آگهی تبلیغاتی مناسب باید جذاب و در عین حال خلاقانه و متفاوت باشد تا بتواند مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند. انتخاب لحن طنزآمیز هم به ماندگاری پیام بسیار کمک می‌کند. 
  5. متن تبلیغاتی باید قابل اعتماد باشد. متن‌های تبلیغاتی که به شکل زنجیره‌وار تهیه می‌شوند و در یک موضع هستند، راحت‌تر می‌توانند اطمینان مخاطب را جلب کنند اما یک متن تبلیغاتی به تنهایی ممکن است نتواند اعتماد مخاطبان را به خودش جلب کند.

 

تکنیک های تبلیغ نویسی حرفه ای

در ادامه این مطلب به معرفی و توضیح دو تکنیک تبلیغ‌ نویسی حرفه‌ای می‌پردازیم که می‌تواند بسیار در نوشتن متن‌های تبلیغاتی کمک‌کننده باشد.

تکنیک تبلیغ نویسی تیپس(TIPS) 

یکی از این تکنیک های جدید در این رابطه مدل تیپس (TIPS) است که هرکدام از حروفش نشان‌دهنده یکی از مراحل است.

Tempt) T) : وسوسه کردن

افراد معمولا به راحتی از کنار متن‌های تبلیغاتی عبور می‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند. بنابراین مهم‌ترین وظیفه‌ی یک تبلیغ‌ نویس حرفه‌ای، این است که متن را با کلمات و جمله‌های وسوسه‌کننده شروع کند تا خواننده حتی اگر تمایلی به خواندن هم ندارد، کنجکاو شود و ادامه آن را بخواند. نوشتن یک متن تبلیغاتی وسوسه‌کننده چیزی نیست که فقط با کلاس‌های آموزشی به دست بیاید، بلکه نیاز به خلاقیت، نوآوری، خوب دیدن، خوب شنیدن و شناخت بازار و محصول دارد. 

Influence) I) : تحت تاثیر قرار دادن

بعد از عبور از مرحله اول و جذب مخاطب با یک تیتر جذاب و وسوسه‌کننده، حالا وقت آن است که بتوانیم در ذهن مخاطب نفوذ کنیم. باید وعده‌ای به مخاطب بدهیم که قابل باور و قابل انجام باشد، در غیر این صورت نه تنها تبلیغ باعث جذب مخاطب نمی‌شود بلکه او را نسبت به ما بی‌اعتماد می‌کند، تا جایی که به احتمال زیاد متون بعدی ما را هم کنار خواهد گذاشت.

Persuade) P): متقاعد کردن

در این مرحله باید داستان یا ماجرایی را برای مخاطب روایت کنیم. قصه‌ای که راه‌حل مشکل مخاطب در دلش گنجانده شده باشد. در مرحله متقاعد کردن می‌توانیم به راحتی کسب‌وکارمان را معرفی کنیم، از مزایا و ارزشی که در ذهن مخاطب ایجاد کرده‌ایم، صحبت کنیم. دلیل‌های قانع‌کننده بیاوریم و کالا یا خدمتی را که در حال تبلیغ آن هستیم، درست و بادقت معرفی کنیم. اینجا مرحله‌ای است که مستقیما وارد ذهن مخاطب می‌شویم و به او اجازه می‌‌دهیم برای محصول، کالا یا خدمتی که داریم، تصویرسازی کند و خودش را در حال استفاده از آن ببیند. در واقع مخاطب باید لذت استفاده از محصول را پیش از خرید، به‌خوبی احساس کند.

Sell) S): فروش

اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشیم، حالا وقتش رسیده است که با قرار دادن یک راه تماس آسان و مطمئن، مثل شماره تلفن یا آدرس، مشتری را وارد مرحله خرید کنیم. بهتر است ساده‌ترین و آسان‌ترین راه را در اختیارش قرار بدهیم تا مخاطب به دلیل سختی و پیچیدگی مراحل، از خرید منصرف نشود.
ما در مرحله‌های قبل توانسته‌ایم احساس مخاطب را درگیر کنیم و حالا او بدون این که مقاومتی داشته باشد، آماده است تا با اشتیاق محصول ما را خریداری کند و بابتش پول بپردازد. همان‌طور که می‌بینید مراحل معرفی و فروش کالا به شکل زنجیروار به هم متصل هستند و نمی‌توان بدون اجرای یکی از مراحل، به سراغ مرحله‌ی بعدی رفت.

تکنیک های تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ

 

تکنیک جادویی تبلیغ نویسی از جو ویتال 

این تکنیک چهار مرحلۀ اصلی دارد که به ترتیب شامل موارد زیر است:

  1. مشکل را مطرح کنیم
  2. یک وعده به مشتری بدهیم
  3. وعده‌ای را که دادیم، اثبات کنیم
  4.  قیمت را مطرح کنیم

در مرحلۀ اول تبلیغ ‌نویس باید بتواند مشکلی را که وجود دارد، مطرح کند. بهتر است که بیان مشکل به شکل مستقیم و بدون حاشیه رفتن انجام شود. او با شناختی که از مخاطب دارد می تواند به مساله اصلی بپردازد. تبلیغ نویس باید بداند که قرار است برای چه گروهی از مخاطب‌ها پیام تبلیغاتی تولید کند و همچنین باید بداند محصولی که وظیفه تبلیغ کردنش را بر عهده گرفته است، دقیقا چه تغییری در زندگی مصرف کننده ایجاد می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود یک تبلیغ نویس ابتدا برای شناخت مخاطب تلاش کند و بعد به خوبی محصول را رصد کند و از تاثیراتش به روشنی اطلاع داشته باشد تا بتواند به طور مستقیم به مشکل اصلی مخاطب اشاره کند.

در مرحله دوم باید بتوانیم وعده‌ای به مخاطب بدهیم، این مرحله تا حد زیادی وابسته به مرحله قبل است. در واقع وعده‌‎ای بر اساس نوع مشکلی که وجود دارد، به مخاطب داده می‌شود، و اصطلاحا گفته می‌شود پیشنهادی به مخاطب بدهید که نتواند آن را رد کند. تبلیغ نویس در این مرحله باید چاشنی خلاقیت را وارد متن تبلیغاتی کند. خلاقیت چیزی نیست که با فرمول و قاعده به دست بیاید، اما مطالعه نمونه تبلیغ‌های موفق کسب‌وکارهای مطرح می‌تواند تا حد زیادی در پرورش خلاقیت شما موثر باشد. بهتر است در این مرحله از طنز، استعاره، تشبیه یا هر ابزار دیگری کمک بگیریم تا بتوانیم به ذهن و قلب مشتری‌ نفوذ کنیم.

در مرحله سوم به سراغ اثبات وعده‌هایمان می‌رویم. بهتر است که مخاطب را به یک منبع موثق بیرونی ارجاع بدهیم تا بتواند به خوبی تحقیق کند و اعتمادش جلب شود. مخاطب به ابزاری نیاز دارد تا بتواند اطلاعات بیشتری درباره ما به دست بیاورد و صحت حرف‌های ما را از طریق این ابزار، پیگیری و باور کند. بنابراین باید شرایطی را فراهم کنید که پیام‌ تبلیغاتی فقط به خود متن وابسته نباشد و به یک منبع قابل اتکاتر گره بخورد.

و بالاخره در مرحله چهارم، قرار است پیام تبلیغاتی را ببندیم. بسیاری از متون تبلیغاتی بدون پایان نوشته می‌شوند و به همین دلیل چندان خوشایند و کارا نیستند. دلیلش این است که کپی رایتر به شدت درگیر خلاقیت و جزییات شده و پایان بندی را که مهم‌ترین مرحله کپی رایتینگ است، به طور کلی فراموش کرده است. ما باید در مرحله آخر به مخاطب بگوییم که استفاده از خدمات یا محصولات ما، برایش چه هزینه‌ای دارد و همچنین به او اجازه بدهیم سودی را که به دست می‌آورد، با هزینه‌ای که قرار است بپردازد، مقایسه کند و بعد آگاهانه تصمیم بگیرد.

 

جمع بندی: آموزش روش های تبلیغ ‌نویسی حرفه ‌ای 

همان طور که در این مقاله بیان شد کپی رایتینگ یکی از راه‌های موثر جذب مشتری است. تبلیغ نویسی به معنی فریب دادن مخاطب نیست و عنصر صداقت در نوشتن یک متن تبلیغاتی بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین اصول کپی رایتینگ AIDA است که بیشتر متن‌های تبلیغاتی طبق این اصل نوشته می‌شوند. همچنین در این مقاله با دو تکنیک تبلیغ نویسی تیپس (TIPS)  و تبلیغ نویسی از جو ویتال آشنا شدیم و مراحل هرکدام را به طور جداگانه بررسی کردیم. امیدوارم بعد از خواندن این مطلب، بتوانید با آگاهی بیشتری به سراغ نوشتن متن‌های تبلیغاتی بروید. همچنین در قسمت کامنت‌ها، بهترین نمونه متن‌های تبلیغاتی را که خوانده‌اید، با ما به اشتراک بگذارید و بگویید به نظر شما در نوشتن این متون از کدام تکنیک استفاده شده است؟! کامنت‌های شما می‌تواند ادامه‌دهنده و کامل‌کننده این مقاله از سایت جت باشد، پس منتظر نظراتتان هستیم.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید