معرفی 8 استارت‌آپ‌ فینتکی موفق ایرانی

فین ‌تک‌ها استارت‌آپ‌های حوزه مالی هستند که با قدرت به سمت جذب سرمایه پیش می‌روند. در این مقاله از سایت جت، شما را با هشت استارت‌آپ ایرانی که موفق هستند، آشنا می‌کنیم.
 ۱۳۹۷/۱۲/۶ | ۱۴:۲۵  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
معرفی 8 استارت‌آپ‌ فینتکی موفق ایرانی

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از ما تنها با چرخاندن انگشت دست‌ روی برنامه‌های صفحه موبایل امور مالی‌مان را انجام می‌دهیم. در واقع خدمات متنوعی که استارت‌آپ‌های فین ‌تک در حوزه مالی ارائه می‌دهند، انجام این امور را بسیار آسان کرده است. از طرفی این استارت‌آپ‌ها در زمینه بهینه‌سازی و جنگ با تکرار و روند طولانی برنامه‌های مالی رقیب یکدیگر هستند. با توجه به استقبال عموم از تکنولوژی، این روزها استارت‌اپ‌های موفقی روانه دنیای فناوری مالی شده است. در ادامه این مطلب با هشت استارت‌آپ موفق ایرانی در حوزه فین ‌تک آشنا خواهیم شد.

استارتاپ های فینتک

 

یک واسطه‌گر امین: زرین‌پال

مسلما برای همه ما امنیت در خرید اینترنتی حرف اول را می‌زند. در سال ۱۳۸۹ برادران امیری استارت‌آپ زرین‌پال را به عنوان یک درگاه اینترنتی روانه بازار کردند تا این امنیت و سهولت را برای خریداران و فروشندگان ایجاد کنند. همچنین این استارتاپ یک استارتاپ یونیکورن با گردش مالی بالا است.در حقیقت زرین‌پال مانند یک واسطه‌گر، امکان تراکنش‌های مالی و خریدهای اینترنتی را از وب‌ سایت‌هایی که با آن‌ها در ارتباط است برای کاربران ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین ابتکارهای زرین‌پال این است که شما می‌توانید یک حساب شخصی باز کنید و بدون استفاده از بانک هر وقت که لازم دارید و در هر کجا که هستید در فضایی امن پول‌هایتان را جابه‌جا کنید. ویژگی دیگر این اپلیکیشن این است که در قسمت آسان پرداخت می‌توانید هزینه‌ای را مشخص کنید، از آن لینکی بسازید و با خریدارن یا هر کس دیگری به اشتراک بگذارید تا آن‌ها با استفاده از لینک وارد درگاه پرداخت شوند و به حساب زرین پال شما پول واریز کنند. خدمات این سرویس شش مورد است که در ادامه آورده شده است:
۱‌. زرین گیت ۲‌. زرین کارت  ۳. زرین لینک ۴. ضمانت پرداخت  ۴. لینک شخصی ۵. اپلیکیشن‌ موبایل ، مک و ویندوز  ۵.  کیف پول الکترونیکی  ۶. مسیردهی هوشمند  

استارتآپ زرین پال

 

آسان پرداخت: آپ 

احتمالا نام برنامه آپ برای بسیاری از افراد که با امور پرداخت سروکار دارند، آشنا است. فین‌تک آپ نرم‌افزار شرکت آسان پرداخت پرشین محسوب می‌شود که به راحتی می‌توانید آن را از طریق کافه بازار، گوگل پلی و مایکت دانلود کنید. فقط کافی است با گوشی‌تان به اینترنت متصل شوید و رمز دوم کارت بانکی‌ عضو شتاب را وارد کنید. این سرویس روی سیستم عامل اندروید و iOS  قابل نصب است. برای این منظور، می‌توانید از طریق www.733.ir  و یا ارسال عدد ۱ به ۲۰۰۰۷۳۳ اقدام کنید. هم‌چنین خدماتی که اپلیکیشن آپ ارائه می‌دهد موارد زیر است : 
شارژ اینترنت، کارت به کارت، شارژ قبض، قبض خدماتی، موجودی، قبض موبایل، نیکوکاری، بیمه تله پرداز، خدمات خودرو، عیدانه پرداز، کلوپ آپ، سرمایه‌گذاری، آپتل، امتیاز‌گیری

 

کوتا‌ه ترین راه برای دریافت پول: پی‌پینگ 

همان‌طور که می‌دانید شبکه‌های اجتماعی خصوصا تلگرام و واتساپ از بهترین راه‌های فروش کالا هستند. معمولا در زمان دریافت پول به غیر از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید شما باید شماره‌کارت‌تان را برای مشتری ارسال کنید و منتظر واریز پول کالا بمانید. در آخر هم به یکدیگر اطلاع بدهید. نرم‌افزار پی‌پینگ‌ این پروسه را کوتاه‌تر و آسان‌تر می‌کند. شما می‌توانید از طریق payping.ir/username که روی صفحه شخصی‌تان تعریف شده است، پول‌ دریافت کنید و بعد لینکش را با مشتری به اشتراک بگذارید. به این ترتیب که از قسمت مالی قیمت و مشخصات کالا‌ها را تعیین کنید و لینک کوتاه شده‌ای را که در اختیارتان قرار می‌‌گیرد در قسمتی از تبلیغات محصولات به اشتراک بگذارید. با این روش، مشتری برای خرید به صورت مستقیم به درگاه اینترنتی متصل می‌شود و هزینه مشخص شده را به حساب شما واریز می‌کند. به غیر از این می‌توانید فاکتور آنلاین درست کنید و از طریق پیام کوتاه یا ایمیل به مشتری ارسال کنید. پی‌پینگ اطلاعات مربوط به واریزی‌ها را برای شما از طریق ایمیل ارسال می‌کند و یا با بات تلگرام پی‌پینگ به اشتراک می‌گذارد. 

 

پیام رسان دنگ پرداز: مانیار

در یک تعریف کلی می‌توان گفت مانیار یک پیام‌ رسان دنگ پرداز است. در واقع دیگر برای پرداخت دنگ پول‌تان نگران جا گذاشتن کیف پول‌ یا نداشتن شماره کارت مقصد نباشید و با خیال راحت به یک شام مشترک با دوستان‌تان، یک سفر یا مهمانی مشترک و یا جمع‌آوری پول به شکل گروهی فکر کنید. این اپلیکیشن امکان ارسال پیام به مخاطبین‌ موبایل را هم ایجاد کرده است و به غیر این‌که تنها با استفاده از شماره تلفن موبایل راه انتقال و درخواست وجه را هموار می‌کند، می‌تواند تمام تماس‌های مربوط به تعاملات مالی را  پوشش بدهد. در این استارت‌‌آپ برای تراکنش‌های داخلی، کارمزدی دریافت نمی‌شود و فقط زمان تسویه اعتبار و انتقال به کارت بانکی با توجه به مبلغ و زمان تسویه که در لحظه  یا مدت‌دار است می‌توانید کارمزد دریافت کنید. 
مانیار در اسفند ۱۳۹۴ با کسب مقام دوم در رویداد فین تک شناخته شد و در شهریور ۱۳۹۵ به شتاب‌دهی فن‌آپ پیوست و بالاخره در بهمن همان سال وارد کافه بازار شد.

 

سرمایه‌گذار معاملات الگوریتمی: کوانتکن (QuantCan) 

سرویس کوانتکن یک پلت‌فرم است که ریاضی‌دانان، برنامه‌نویسان‌ و افراد با دانش مالی بالا را کمک می‌کند تا بتوانند استراتژی‌های معاملاتی خود را روی داده‌های قبلی امتحان کنند و در بازار واقعی، معاملات الگوریتمی انجام دهند. ویژگی این سرویس این است که اگر کاربر در معاملات به سرمایه نیاز پیدا کند از جهت مالی حمایت خواهد شد. این سرویس در سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت کرد و اکنون توانسته جایگاه‌ خوبی در مسابقات مربوط به تکنولوژی پیدا کند. این حوزه برای فعالیت کسب‌و‌کارها و شرکت‌های نوپا، بسیار مناسب است. 

 

مدیر دوم آپارتمان: شارژمان

شارژمان در واقع نقش مدیر دوم ساختمان را ایفا می‌کند. از آن‌جایی که بیشتر ما به دلیل شرایط اقتصادی و تغییر چهره شهرها، آپارتمان نشین هستیم و به دنبال آن باید هزینه‌های مربوط به شارژ ساختمان را پرداخت کنیم، طراحان این سرویس در سال ۱۳۹۵  شارژمان را وارد دنیای وب و موبایل کردند تا اعضای ساختمان بتوانند هزینه‌ها و شارژ ساختمان را راحت‌تر و سریع‌تر پرداخت کنند. به این ترتیب که ابتدا مدیر ساختمان هزینه‌های جاری ماه را در شارژمان ثبت می‌کند، سپس این سرویس سهم پرداختی هر کس را مشخص می‌کند، بنابراین مدیر و ساکنین ساختمان ضمن این‌که با هم ارتباط و تعامل دارند سهم شارژ و ریز هزینه‌ها را هم در این فضا می‌بینند و به صورت انلاین آن را پرداخت می‌کنند. 

 

حامی ایده‌های خلاق: فاندوران

می‌توان گفت که فاندوران با این زاویه دید وارد دنیای فناوری شد که خیلی از ایده‌های خلاقانه در حال خاک خوردن هستند. چرا ‌که صاحبان این ایده‌ها که در زمینه‌های مختلف هنری، علمی، آموزشی، امور اجتماعی و خیریه طراحی شده‌اند به دلیل این‌که شرایط مناسبی ندارند تا بتوانند ایده‌ها را عملی کنند، به ناچار آن‌ها را کنار می‌گذارند. فاندوران سرویسی است که در سال ۱۳۹۶ با هدف سرمایه‌گذاری جمعی  crowdfunding  به یاری این افراد آمد. در واقع این استارت‌‌آپ در حوزه فین ‌تک، کمپینی را با هدف جذب حمایت‌های مالی در مقابل دادن پاداش‌های مشخص راه‌اندازی کرد و در حال حاضر در تحقق پرژوه‌های زیادی کمک کرده است که این روند با سرعت به جلو پیش می‌رود.

 

کیف پول همراه: فون‌پی 

خیلی از ما در زمان پرداخت کرایه تاکسی یا پس گرفتن بقیه پول از راننده با مشکل پول خرد رو‌به‌رو شده‌ایم. خیلی وقت‌ها این ماجرا در فروشگاه‌ها و نانوایی‌ها هم اتفاق می‌افتد. در سال ۱۳۹۶ استارت‌اپ فون‌پی با هدف تبدیل شدن به کیف پول همراه به جنگ این مشکل آمد و مورد استقبال  کاربران قرار گرفت. ایده فون‌پی به این شکل است که شما با اسکن کردن بارکد مربع شکل code QR که از طریق مشتری‌های این سرویس در اختیارتان قرار می‌‌‌گیرد و معمولا به شکل برچسب روی صندلی تاکسی یا دیوار فروشگاه و نانوایی‌ها چسبانده می‌شود، می‌توانید با تلفن همراه‌تان پول مشخص شده را به حساب صاحب بارکد واریز کنید. 

استارت آپ فون پی PhonePay

جمع‌بندی: استارت‌آپ های‌ موفق ایرانی در حوزه فین ‌تک

امروزه ایران در عرصه فناوری مالی پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است به طوری که در انجام‌ امور مالی استارت‌آپ‌های موفقی روانه دنیای فناوری شده است. هرچند بعضی از آن‌ها با مشکلاتی مثل فیلترینگ رو به رو هستند اما استارت‌آپ‌های فینتک هم‌چنان  رو به جلو گام بر‌می‌دارند. هر کدام از فین‌تک‌ها با نوآوری و طراحی راه‌ حل‌های خلاقانه در تلاش هستند جای خود را خصوصا در موبایل‌ها تثبیت کنند تا خدمات بهتری را ارائه دهند.

نویسنده : افسانه آقایی

افسانه آقایی هستم! سی ساله‌ بودم که متوجه شدم باید از خیلی وقت پیش می‌رفتم سراغ نوشتن! حالا تمام روز کتاب می‌خوانم، داستان می‌نویسم و به تازگی برای سایت جت محتوا می‌نویسم ... من برای نوشتن هر محتوا زمان زیادی می‌گذارم، تحقیق می‌کنم و یادداشت برمی‌دارم و سعی می‌کنم با ساده‌ترین جمله‌بندی‌ها مفهوم را در قالب یک محتوای روان به مخاطب منتقل کنم. اگر محتواهای من را می‌خوانید، حتما نظراتتان را با من درمیان بگذارید. خوشحال می‌شوم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳۱ شهریور ۱۴۰۰
سلام و عرض تشکر دارم بابت مطلب مفیدتون،فقط میخواستم بدونم در حوضه های سرمایه گذاری هم فین تک خوب و قابل اطمینان در ایران وجود داره؟ممنون
۴ مهر ۱۴۰۰
بله، استارتاپ های فعال در حوزه فین تک در ایران رشد قابل توجهی دارند و حوزه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری است
پاسخ دهید
۴ اسفند ۱۳۹۷
بسیار کاربردی و جامع بود. با یکی دو مورد اشنا بودم از قبل اما این مطلب کمک کرد اپ بهتری انتخاب کنم