چگونه با خیمه نور عکاسی کنیم

در این مقاله به شما آموزش داده می شود که چگونه با خیمه نور عکاسی کنید؟ اگر برای سایت اینترنتی تان به عکس های خوب و با کیفیت نیاز دارید، در این مقاله با یک آموزش ساده و کاربردی با استفاده از خیمه یا چادر عکاسی همراه شما هستیم.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۳۹  زمان مطالعه 2 دقیقه امتیاز:
چگونه با خیمه نور عکاسی کنیم

این روزها با رشد شبکه‌های اجتماعی و کسب‌وکارهای اینترنتی، عکاسی از اشیا و محصولات، به دغدغه‌ای همگانی تبدیل‌شده است. اگر شما هم قصد فروش محصولی را دارید یا به هر دلیلی می‌خواهید خلاقیت‌هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید اما عکاس حرفه‌ای نیستید، خیمه عکاسی انتخاب ایده آلی برایتان خواهد بود. وسیله‌ای که معمولاً در عکس‌برداری از اشیای مرکب (دسته‌گل)، اشیای منعکس‌کننده نور (جواهرات) و اشیای شفاف (بلور و کریستال) کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با وسیله مبتکرانه‌ی خیمه یا چادر عکاسی و چگونگی نورپردازی در آن آشنا کنیم تا از سوژه موردنظرتان به‌راحتی عکس‌های حرفه‌ای بگیرید.

 

از خیمه عکاسی (Tent) چه می‌دانید؟

خیمه یا چادر عکاسی (خیمه نور) درواقع یک جعبه پارچه‌ای است. مکعبی که چهار وجهش با پارچه‌های سفید و شفاف پوشیده شده و تنها یک‌طرف آن برای قرار دادن اشیا و لنز دوربین باز است. داخل آن نیز با فون (پرده عکاسی) پوشانده می‌شود. در ساخت این وسیله از پارچه‌هایی استفاده می‌شود که درخشان نیستند و نور را به‌خوبی پخش می‌کنند. به همین دلیل سوژه عکاسی درون خیمه، توسط نوری که از بیرون به آن تابانده می‌شود، احاطه‌شده و درنتیجه نورپردازی بر روی آن نرم و یکنواخت خواهد بود، به‌طوری‌که انعکاس‌های ناخواسته کمتر شده و سایه‌ها صاف و یکدست می‌شوند. این وسیله در اندازه‌های مختلفی موجود است، عرض مدل‌های معمول چیزی در حدود 60 تا 120 سانتی‌متر است.

آموزش نورپردازی خیمه عکاسی

 

چیدمان عکاسی را روی میز انجام دهید

بهترین کار این‌ است که خیمه‌تان را روی میز برپا کنید تا تسلط بیشتری روی کار داشته باشید. اما قبلاً، از صاف و بدون چروک بودن پارچه‌اش مطمئن شوید و اگر لازم بود پیش از شروع کار آن را اتوکرده و پرزهایش را بگیرید. فون نیز در داخل چادر، از بالا تا پایین به‌صورت مایل قرار می‌گیرد. برای نورپردازی به دو منبع نور احتیاج است که آن‌ها را باید در دو طرف چادر و روبروی هم قرار دهید. دوربینتان را روی سه‌پایه بگذارید، تا از لرزش آن جلوگیری کنید. دوربین را درست روبروی خیمه قرار داده و سوژه را در مرکز آن بگذارید. میزان روشنایی و تغییرات سایه را با حرکت دادن شی‌ء به عقب و جلو تنظیم کرده و بهترین موقعیت را برایش پیدا کنید. همچنین سعی کنید زاویه تابش منابع نوری‌تان را طوری تنظیم کنید تا هیچ سایه‌ای وجود نداشته باشد و نور به‌صورت کاملا یکنواخت سوژه را دربربگیرد.

بیشتر بخوانید: تایم لپس چیست

میزان نوردهی را افرایش دهید

برای این کار از جبران نوری استفاده کنید، گاهی لازم است برای جلوگیری از تیره شدن سوژه با استفاده از تنظیمات داخلی دوربین، نور را اصلاح کنید. زیرا اگر روی حالت اتوماتیک عکاسی کنید، دوربین حجم زیادی از فضای روشن و سفید را دریافت می‌کند درنتیجه برای ایجاد یک تعادل نوری سفید و سیاه، زمینه سفیدتان را به رنگ خاکستری تبدیل می‌کند. پس اگر از سوژه‌ای با پس‌زمینه سفید عکاسی می‌کنید بهتر است نوردهی را افزایش دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. جبران نوری را می‌توانید روی اسکرین پشت دوربینتان تنظیم کنید.
این نکته را به یاد داشته باشید که نورپردازی، برای روشن کردن سوژه نیست، بلکه برای جلوه دادن به سطوح و جنس آن و یا حتی گاهی کم جلوه دادن آن است. پس با توجه به هدفتان نورپردازی کنید و جانب تعادل را نگه‌دارید. معمولاً گفته می‌شود نورپردازی در خیمه نور، مثل روشنایی در یک صبح ابری است، نه یک ظهر آفتابی.

با کمترین حد ISO شروع کنید

برای شروع عکاسی از سوژه‌تان، می‌توانید ISO را در پایین‌ترین حد ممکن (ISO 100) قرار دهید تا کیفیت عکس‌هایتان بهتر شود.خوب است از عمق میدان زیاد استفاده کنید. تجربه نشان داده دیافراگم‌های 8، 11 و 16 بهترین نتایج را به‌دست داده و سوژه را در عکس جذاب‌تر نشان می‌دهند، به‌ویژه اگر هدفتان عکاسی از محصولات تجاری است.
از لنز واید استفاده نکنید، زیرا عکس را تا حد زیادی دفرمه می‌کند. بهتر این است که از لنزی بافاصله کانونی بزرگ‌تر استفاده کنید. به کمک لنزهایی بافاصله کانونی بالاتر از 50 میلی‌متر نتیجه بهتری می‌گیرید.

ISO در عکاسی

 

از نرم‌افزارهای ادیت برای تنظیم روشنایی عکستان کمک بگیرید

اگر برای عکستان زمینه کاملا سفید می‌خواهید باید در ادیت نهایی این کار را انجام دهید. زیرا به دست آوردن زمینه سفید یکدست در عکاسی بسیار مشکل است، مگر اینکه نورهای بیشتری داشته باشید. به‌طورکلی تنظیم روشنایی (white balance) و رسیدن به زمینه سفید یا سیاه کاملا یکدست آسان نیست. روش‌های متعددی برای تنظیم تعادل سفیدی عکس وجود دارد ازجمله استفاده از کارت تعادل سفیدی و یا هیستوگرام. اما به‌راحتی می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلف ادیت عکس نظیر فتوشاپ، لایت روم و ... برای این منظور استفاده کنید، به‌خصوص اگر آماتور هستید. نکته دیگر اینکه بهتر است با فرمت raw عکس بگیرید، زیرا این فرمت انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و برای ادیت و پردازش عکس امکان بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. 

 

جمع‌بندی: خیمه عکاسی (Tent) چیست؟ 

با توجه به این‌که نورپردازی مهم‌ترین مبحث در عکاسی است، استفاده از خیمه نور می‌تواند این امر را برای شما به عملی ساده و بی‌دردسر تبدیل کند. با کمک این وسیله، شما نور مناسبی برای عکاسی از شی‌ء موردنظرتان در اختیاردارید و لازم نیست نگران باشید که فلاش‌ها یا منابع نوری‌تان را در چه موقعیتی نسبت به سوژه قرار دهید. و همین‌طور می‌توانید برای سوژه‌های مختلف نورپردازی‌های ثابتی داشته باشید و نقاط پرنور را از تصویرتان حذف کنید.

تمامی توصیه‌های این مقاله نیز حاوی نکاتی ساده و درعین‌حال کاربردی است که با رعایت جز به‌جز آن و کمک گرفتن از خلاقیت خودتان، می‌توانید از چادر نور به‌خوبی یک عکاس حرفه‌ای استفاده کرده و در هر موقعیت مکانی، عکس‌هایی باکیفیت بالا و درخشان تهیه کنید.

نویسنده : زیبا حیدری

یک زمانی در دانشگاه، رشته "آلودگی محیط‌زیست" می‌خواندم تا شاید روزی بتوانم برای جهان و محیط‌زیستش کاری کنم اما من از این جهان جدا نبودم، اول باید برای خودم کاری می‌کردم. امروز جور دیگری دغدغه‌های زیستی‌ام را دنبال می‌کنم، با نوشتن! من به کتاب و قلم گره خورده‌ام و نوشتن برایم مثل نفس کشیدن است، همیشه حروف را با دَم فرو می‌برم و با بازدم واژه و جمله‌ها را بیرون می‌دهم. نوشتن در سایت جت یکی از کارها و دغدغه‌های دوست داشتنی من است که امیدوارم خواندنش برای شما هم مفید باشد.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۵ شهریور ۱۳۹۹
خیلی آفرین
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
با سلام ممنون از نظر مثبت شما. موفق باشید.