رجیستر کردن گوشی در فرودگاه

در این مقاله از سایت جت، به بررسی ضرورت پرداخت هزینه‌‌ی رجیستر و ثبت کد IMEI گوشی‌های مسافری در سامانه‌ی همتا می‌پردازیم و همچنین جزییاتی را در ارتباط با طرح رجیستر کردن گوشی در فرودگاه‌ و مراحل آن بیان می‌کنیم.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۰  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
 رجیستر کردن گوشی در فرودگاه

فرض کنید که گوشی‌ خود را از خارج از کشور خریداری کرده‌اید و حالا می‌خواهید به کشور خودتان برگردید، آیا به این فکر کرده‌اید که می‌توانید در داخل کشور از این گوشی به راحتی استفاده کنید یا نه؟ آیا این گوشی در داخل کشور هم کار می‌کند؟

برای جواب دادن به این سوال‌‌ها قبل از هر چیز، باید بدانید که هر مسافر در طی سال فقط اجازه دارد یک گوشی تلفن همراه با خود به کشور بیاورد و بعد از آن، فقط سی روز وقت دارد که هزینه‌ی مورد نظر آن مدل گوشی را به گمرک پرداخت کند.

در واقع برای اینکه به دردسر نیوفتید و گوشی شما در داخل کشور همچنان فعال بماند و از کار نیفتند، باید عملیات رجیستر کردن را انجام دهید و بعد کد فعال‌سازی گوشی را در شبکه تلفن همراه داخل کشور، به ثبت برسانید. در این مقاله از سایت جت با ما همراه باشید تا شما را با عملیات رجیستر کردن گوشی آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:خاموش کردن گوشی هنگ کرده

وشی‌ چیست؟

ساده‌ترین تعریف این است که رجیستری مثل یک دزدگیر عمل می‌کند. دزد‌‌گیری که راه را برای ورود گوشی قاچاق و دزدی به داخل کشور مسدود می‌کند. این طرح با توجه به ورود تعداد بالایی از گوشی‌های قاچاق در بازار، از سال ۱۳۸۵ در ایران شروع شد و از پاییز ۱۳۹۶ به شکل جدی‌‌تری ادامه پیدا کرد. رجیستر کردن، سیستم دفاعی‌‌ است برای این‌ که بازار خرید و فروش گوشی تلفن همراه کشور در امان‌ بماند.

اگر می‌خواهید به راحتی از گوشی مسافری خود در داخل کشور استفاده کنید موظفید که با کمک سامانه‌ی همتا و وارد کردن شماره‌ی پاسپورت و پرداخت حق گمرک فرودگاه، کد IMEI گوشی را در سامانه وارد کنید تا گوشی در شبکه‌‌ی تلفن همراه کشور قابل استفاده شود.

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا کاربران قبلی این گوشی‌ها هم باید عملیات رجیستری را انجام بدهند؟ خوشبختانه این قانون فقط در رابطه با گوشی‌هایی است که بعد از اجرای این طرح خریداری شده‌اند و نکته‌ی مهم دیگر، این است که رجیستری حتما باید قبل از گذاشتن سیم کارت در گوشی انجام شود.

بیشتر بخوانید: فعال کردن آهنگ پیشواز همراه اول

 هزینه‌ی رجیستر کردن گوشی‌های مسافری

طبق قوانین مربوط به گمرک ایران، واردات گوشی تلفن همراه شامل هزینه‌هایی است که به شانزده درصد می‌رسد و باید پرداخت شود. برندهای اپل، گوگل پیکسل، شیائومی، بلک‌بری، تکنو، نوکیا، سونی،ال جی، موتورولا، هوآوی، گوگل پیکسل و دو مدل از برند سامسونگ (گلکسی S9 و S9 پلاس) به طرح رجیستری ایران وارد شده‌اند و برندهای دیگر هم در حال اضافه شدن هستند.

  1. عوارض گمرکی واردات گوشی تلفن همراه مسافری
  2. یک درصد سود بازرگانی ( طبق بخشنامه‌ی مرکز ادارات گمرک ایران سود بازرگانی دو برابر محاسبه می‌شود)
  3. یک درصد عوارض هلال احمر( گمرک ایران اخذ می‌‌کند)
  4. چهار درصد حقوق گمرکی
  5. نُه درصد مالیات بر ارزش افزوده 

بیشتر بخوانید: آخرین مدل گوشی آیفون 13 

هزینه‌ی رجیستر کردن گوشی برای مسافران خارجی

 مسافری که در ایران مقیم می‌شود، اگر بخواهد از سیم کارت خارجی استفاده کند نیاز به ثبت و رجیستری ندارد و هزینه‌ی گمرک پرداخت نمی‌کند.‌ از طرفی به مدت سی روز می‌تواند از سیم کارت داخلی و بدون رجیستری استفاده کند.

در این صورت فقط باید هزینه‌ی رومینگ را بپردازد، ولی اگر بخواهد به طور دائم یک سیم کارت داخلی را فعال کند لازم است برای دریافت خدمات اپراتوری به دفاتر گمرک مراجعه و گوشی خود را ثبت کند.

 مشخصات گوشی‌های مسافری در پرداخت هزینه‌ی رجیستری

 هزینه‌ی رجیستر کردن گوشی‌ها بسته به مدل‌شان با یکدیگر متفاوت است و در انجام این کار وارد کردن مشخصات صحیح گوشی بسیار مهم است. اگر اطلاعات گوشی را درست وارد نکنید، ناچار می‌شوید هزینه اشتباهی را بپردازید و اگر در مدت زمان یک ماه، متوجه اشتباه خود نشوید، بعد از آن سیم کارت شما در گوشی غیر فعال می‌شود.

همچنین سریال همه‌ی محموله‌هایی که از راه گمرک وارد می‌شوند، در مرکز داده ثبت می‌شود تا هر وقت خریداران، سیم‌کارت خود را در آن قرار می‌دهند، امکان استفاده از گوشی‌ها به وجود بیاید. مورد دیگر هم این است که تعیین هزینه‌ها با توجه به قیمت روز دلار در بازار آزاد، محاسبه می‌شود.

هزینه ریجستر گوشی

راه‌های رجیستر کردن و پرداخت هزینه‌ گوشی‌های مسافری 

برای انجام عملیات رجیستری دو راه وجود دارد. انتخاب هر کدام از این راه‌ها بستگی به وقت و حوصله شما دارد و این که آیا در همان لحظه‌ی ورود به داخل کشور در دفاتر گمرکی فرودگاه یا پایانه‌های مرزی می‌خواهید گوشی را رجیستر کنید یا اینکه ترجیح می‌دهید در طول فرصت سی روزه‌ای که در اختیار دارید، این کار را به شکل آنلاین انجام بدهید. 

راه اول 

  • مراجعه به دفاتر گمرکی یا پایانه‌های مرزی 
  • گزارش وارد کردن گوشی به داخل کشور 
  • دادن مشخصات گوشی و مشخصات دارنده آن 
  • پرداخت هزینه‌ی گمرکی گوشی مورد نظر 
  • گرفتن مجوز که ممکن است چند روز طول بکشد(مجوز را باید تا اتمام ثبت گوشی در سامانه‌ی همتا به همراه داشته باشد)
  • مراجعه به سامانه‌‌ی همتا برای فعال‌سازی گوشی 

راه دوم 

  • مراجعه به صفحه‌ی ثبت گوشی سایت گمرک 
  • وارد کردن کد IMEI  گوشی مورد نظر (کد IMEI عددی ۱۵ رقمی است که روی جعبه نوشته شده اگر در دسترس نبود به دایلر مراجعه شود)
  • وارد کردن کد IMEl برای دریافت کد امنیتی 
  • وارد کردن مشخصات و مدل گوشی 
  • وارد کردن مشخصات مورد نظر صاحب سیم‌کارت برای دریافت کد امنیتی 
  • وارد کردن کد امنیتی در فیلد 
  • پرداخت هزینه‌ی خواسته شده برای ثبت گوشی در سامانه‌ی همتا 

بیشتر بخوانید: اصول طراحی رابط کاربری برای اپلیکیشن موبایل

جمع‌بندی

رجیستر کردن گوشی تلفن همراه کاری ضروری است که مانع قاچاق گوشی‌ تلفن همراه می‌شود و شما هم به عنوان یک مسافر باید قوانین مربوط به طرح رجیستر را بدانید و اطلاعات لازم را در این باره به دست اوردید.

در این مقاله دو راه برای رجیستر کردن گوشی به شما پیشنهاد شد تا در فرصت سی روزه‌ای که برای پرداخت حق گمرک و ثبت گوشی مسافری دارید با مشکلی مواجه نشوید و بتوانید به راحتی از گوشی‌ که خریداری کرده‌اید، در داخل کشور استفاده کنید.

نویسنده : افسانه آقایی

افسانه آقایی هستم! سی ساله‌ بودم که متوجه شدم باید از خیلی وقت پیش می‌رفتم سراغ نوشتن! حالا تمام روز کتاب می‌خوانم، داستان می‌نویسم و به تازگی برای سایت جت محتوا می‌نویسم ... من برای نوشتن هر محتوا زمان زیادی می‌گذارم، تحقیق می‌کنم و یادداشت برمی‌دارم و سعی می‌کنم با ساده‌ترین جمله‌بندی‌ها مفهوم را در قالب یک محتوای روان به مخاطب منتقل کنم. اگر محتواهای من را می‌خوانید، حتما نظراتتان را با من درمیان بگذارید. خوشحال می‌شوم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۶ فروردین ۱۳۹۹
با پرداخت گمرکی مشکلی ندارم اما مالیات ارزش افزوده واقعا پول زوره و قطعا حرامه. دیده شده مالیات ارزش افزوده چند بار گرفته شده که نهایتا مصرف کننده نهایی بدبخت باید بپردازه. در کشور اسلامی جای تاسف داره. این قانون مزخرف سریعا باید اصلاح بشه
۲۶ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه مشکل خود را با ما در میان گذاشتید. این مساله بخشی از قانون کشور است و در کشورهای دیگر هم مالیات گرفته می‌شود. این مبلغ در واقع بودجه دولتی هست و هر دولتی برای تامین مخارج و هزینه ها مالیات دریافت می کند. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۷ شهریور ۱۳۹۸
ممنون خوب و مفید