حملات سایبری و راه های جلوگیری از هک شدن

حمله سایبری چیست؟ نمونه های حملات سایبری را بشناسید تا بتوانید نسبت به وقوع آنها آگاهی پیدا کرده و از آن جلوگیری کنید.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ | ۱۴:۳۹  زمان مطالعه 2 دقیقه امتیاز:
حملات سایبری و راه های جلوگیری از هک شدن

نبرد اطلاعاتی با انقلاب اطلاعات ظهور پیدا کرد. این انقلاب به دلیل  وسعت و تاثیرات گسترده می‌تواند سبک تازه ای از جنگ را ارائه بدهد. "مارتین لیبیکی"، از محققان برجسته موسسه مطالعات استراتژیک در دانشگاه دفاع ملی، در کتاب «جنگ اطلاعاتی چیست؟» می‌نویسد «تلاش برای درک مفهوم جنگ اطلاعاتی مانند این است که چند نفر نابینا بخواهند با لمس کردن قسمت های مختلف یک فیل بگویند که این موجود چیست. جنگ اطلاعاتی نیز شامل قسمت های مختلف می‌شود.

 

حمله سایبری چیست؟

"مگان برنز" در سال ۱۹۹۹ با دیدی کلی تعریف زیر را ارئه می‌دهد «جنگ اطلاعاتی طبقه یا مجموع‌های از تکنیک‌ها شامل جمع آوری، انتقال، حفاظت، ممانعت از دسترسی، ایجاد آشفتگی و افت کیفیت در اطلاعات است که از طریق آن یکی از دو طرف درگیر بر دشمنان خود به مزیتی چشمگیر دست یافته و آن را حفظ می‌کند. به گفته "آرون سود" نایب رئیس مرکز بین المللی سایبری در دانشگاه "جورج میسون" اگر یک هواپیما را ببینید می‌دانید که به نیروی هوایی کشوری تعلق دارد، اما اگر به شما حمله سایبری شود حتی نمی‌توانید بفهمید از کجا به شما حمله شده است!

حملات سایبری دامنه متنوعی دارند، از شوخی‌های معمولی گرفته تا کرم‌های مخرب رایانه‌ای که توسط حافظه‌های قابل حمل جا به جا شده و امنیت کلی کشوری را به مخاطره می‌کشند. از آنجایی که امروزه تمامی زندگی ما به تکنولوژی، رایانه‌ها و اینترنت گره خورده است اطمینان از ایمن بودن این ابزارها بسیار حیاتی است.  در چند سال قبل تعداد حملات سايبري به سازمان‌هاي دولتي، و بويژه هسته‌اي بسيار گسترده شده است. مهم‌ترين حملاتي که در چند سال قبل صورت گرفت، ويروس شعله "فليم"، ويروس "استاکس‌نت" و "اکتبر سرخ" بوده است که به تازگي رخ داد.

 

حمله سایبری چیست

 

بزرگ ترین حمله سایبری تا کنون:

 آخرين و بزرگ‌ترين حمله سايبري که تاکنون رخ داده، ويروس "اکتبر سرخ" بوده که سيستم‌هاي صدها سازمان دولتي و ديپلماتيک در جهان به خصوص در روسيه از آسياي مياني را مورد حمله خود قرار داده است. "اکتبر سرخ"، نام موجی از حمله‌های سایبری است که برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات انجام شده و به مدت پنج سال ادامه داشته است و هنوز هم به احتمال قوی با یکی از پیچیده‌ترین فناوری‌های الکترونیکی مشغول ارسال اطلاعات به کامپیوترهای مبدا است.

در این حمله بدافزارها که متشکل از ویروس‌ها و کرم‌های اینترنتی هستند، به رایانه های موسسات دیپلماتیک، موسسات تحقیقاتی و نظامی، تاسیسات هسته‌ای و بانک‌ها و... حمله مي‌کنند. به گفته کارشناس ها "کسپرسکی"، این بدافزار جاسوسی که آن را اکتبر سرخ نام نهاده‌اند، ساختار بسیار پیچیده‌ای داشته، تا اندازه‌ای که می‌توان آن را با بدافزار "فلیم" مقايسه كرد که در ماه ژوئن ۲۰۱۲ کشف شد. بدافزار فلیم در آن زمان از سوی کارشناسان امنیت رایانه به عنوان پیچیده‌ترین تهدید دیجیتالی لقب گرفت که تا کنون کشف شده است.

در عملیات "روکرا" (اکتبر سرخ) هکرها برای آلوده کردن سیستم‌ها از روش بسیار ابتدایی استفاده کرده‌اند. به گزارش کسپرسکی آنها ایمیل‌هایی حاوی فایل‌های آلوده اکسل یا Word ارسال کرده‌اند که محتوایشان می‌توانسته برای قربانیان جالب باشد. محتوای یکی از این ایمیل‌ها برای نمونه آگهی فروش یک خودروی دست دوم بوده که به یک دیپلمات تعلق داشته است.

بیشتر بخوانید: معنی پلتفرم به زبان ساده 

کاربران عادی چگونه قربانی حملات سايبري میشوند‌؟

"تلفن‌هاي همراه، قربانيان اکتبر سرخ"
به گزارش وب‌سايت Heavy، اين بدافزار بسياری از تلفن‌هاي همراه کاربران عادی را نيز تحت تاثير قرار داده‌ است. تلفن‌هاي "آیفون"، "ويندوز موبايل" و "نوکيا" بيشترين قربانيان اکتبر سرخ بوده‌اند. نوع حمله اکتبر سرخ به اين صورت است که اگر شخص، تلفن همراه خود را به رايانه شخصي متصل کند، اطلاعاتي مانند، تاريخ تماس‌ها، دفتر تلفن، تاريخ جستجوي تلفن و غيره همگی کپی میشوند. حتي اگر از طريق تلفن همراه، ايميل زده شود، هم‌زمان با ورود به ايميل، اکتبر سرخ، طعمه خود را قرباني مي‌کند.

 

چگونه متوجه حمله سايبري شويم؟

كند شدن سرعت رایانه،پدیدارشدن تبلیغات متعدد روی صفحه، پدیدار شدن سایت‌های ناخواسته و نیز تغییر ناخواسته صفحه خانگی رایانه از جمله نشانه‌های ورود هكرها به رایانه كاربر است. برخی دیگر از نشانه های عبارتند از:

  • برخی از برنامه‌ها یا فایلها کار نمی‌کنند یا باز نمی‌شوند.
  • برخی از فایل‌ها بدون خواست و اجازه شما از سیستم پاک شده‌اند.
  • رمزهای عبور تغییر می یابند.
  • برخی از اطلاعات رایانه شما در شبکه (معمولا اینترنت) قرار داده شده‌اند در حالی که شما اجازه این کار را نداده‌اید.
  • برنامه‌هایی را در سیستم خود می‌بینید که خودتان آنها را نصب نکرده‌اید.
  • در حالی که مشغول به انجام کاری هستید رایانه شما مدام سعی دارد به شبکه متصل شود.

 

حملات سایبری

 

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی یا AI چیست؟ 

برای مقابله با حملات چه باید کرد؟

در صورت دیدن علامت های بالا اقدامات زير را انجام دهيد:

1- بررسی کنید که آیا برنامه جدیدی (از قبیل برنامه‌های ضد ویروس یا ضد جاسوس) در سیستم نصب شده است یا نه. همچنین بررسی کنید که آیا برنامه‌هایی هستند که درست باز نشده یا اجرا نشوند؟

2-رایانه خود را به کمک یک برنامه آنتی ویروس یا ضد جاسوسی که به آن اعتماد دارید اسکن کرده و پاکسازی کنید. این کار را تنها توسط برنامه‌های مطمئن انجام دهید.

 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۴ اسفند ۱۳۹۸
ممنون. از اطلاعات گذاشته شده
۲۴ اسفند ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۹ تیر ۱۳۹۸
اطلاعات مختصر و مفیدی بود