تبلیغات همسان چیست و چه مزایایی دارد

در این مقاله از سایت جت، به بررسی مفهوم تبلیغات همسان، انواع، مزایای استفاده از تبلیغات همسان نسبت به سایر تبلیغات آنلاین و چگونگی استفاده از آن خواهیم پرداخت.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۸  زمان مطالعه 4 دقیقه
تبلیغات همسان چیست و چه مزایایی دارد

تبلیغات همسان اثربخشی بیشتری نسبت به تبلیغات بنری دارند، با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که تبلیغات همسان چیست و چرا باید از این نوع تبلیغات استفاده کنیم؟

تبلیغات همسان یا Native Ads شکلی از تبلیغات آنلاین است و همان‌طور که مایعات به هر ظرفی ریخته می‌شوند شکل آن ظرف را به خود می‌گیرند، تبلیغات همسان هم به شکل پلت‌فرمی درمی‌آیند که در آن نمایش داده می‌شوند. یکی از دلایل اصلی این هماهنگی این است که مقاومت زیادی از طرف کاربران به دیدن و دنبال کردن تبلیغات وجود دارد و معمولا مخاطب‌ها اعتمادی به محتواهای تبلیغاتی ندارند اما با استفاده از تبلیغات همسان، کاربرها از دیدن تبلیغات به شکل ناهمگون اذیت نمی‌شوند و می‌توانند ارتباط بهتری با تبلیغات برقرار کنند به طوری که انگار این تبلیغ جزیی از محتوایی است که دارند دریافت می‌کنند. تجربه نشان داده است که این نوع از تبلیغات تجربه کاربری خوبی را برای مخاطب رقم می‌زنند و از طرفی بازگشت سرمایه خوبی برای بازاریاب‌ها به دنبال دارند.

 

چرا باید به سمت تبلیغات همسان برویم؟

با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، نفوذ تبلیغات به اپلیکیشن‌های موبایلی می‌تواند انتخاب خوبی برای بازاریاب‌های اپلیکیشنی باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشتر کاربران تلفن همراه با استفاده از مسدودکننده‌ها راه را بر تبلیغات موبایلی بسته‌اند، بنابراین استفاده از تبلیغات همسان نادیده گرفتن تبلیغات را برای کاربران تلفن همراه سخت کرده است چرا که این تبلیغات جزیی از محتوایی هستند که کاربر در حال استفاده از آن است و مخاطب نمی‌تواند نسب به آن بی‌تفاوت باشد. از سوی دیگر کاربران نسبت به تبلیغات حساس تر شده اند و علاقه ای به مشاهده تبلیغات از خود نشان نمی دهند، به همین دلیل تبلیغات بنری مانند گذشته نتایج مناسبی ندارد و بازدهی کمتری ایجاد می کند.

در واقع کاربران سایت های اینترنتی بنرهای تبلیغاتی را نگاه نمی کنند و تمایلی به مشاهده آنها ندارند، به همین دلیل بازدهی این نوع از تبلیغات کم شده است و نسبت تعداد کلیک به نمایش (به نسبت کلیک به تعداد نمایش CTR می گوییم) در آنها بسیار پایین است. بنابراین باید نوع جدیدی از تبلیغات را در صفحات اینترنتی مدنظر قرار داد که هم برای کاربر آزار دهنده نباشد و هم اینکه بتواند بازدهی مناسبی از نظر تبلیغات ایجاد کند. راه حل این موضوع تبلیغات همسان است، در تبلیغات همسان محتوای تبلیغ با محتوای صفحه همخوانی دارد و کاربر تبلیغ آزاردهنده نمی بیند و از سوی دیگر، نوع نمایش این تبلیغات به گونه ای است که بخشی از محتوای صفحات اینترنتی هستند و کمتر حالت تبلیغاتی در ذهن کاربران ایجاد می کنند.

چگونه باید از تبلیغات همسان استفاده کرد؟

اگر می‌خواهید از مزیت‌های تبلیغات همسان استفاده کنید باید توجه داشته باشید که شما قرار است به شکل غیر مستقیم بر مخاطب اثر بگذارید، بنابراین خوب است ابتدا سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های مرتبط با حوزه کسب و کاری‌تان را پیدا کنید و با یک محتوای مفید و ارزشمند به سراغ مخاطب‌هایتان بروید تا هزینه‌ای که بابت تبلیغات پرداخت می‌کنید هدر نرود.

تبلیغات همسان چیست  ؟ مزایای تبلیغات همسان

 

مزایای تبلیغات همسان چیست؟

برخی از مزایای تبلیغات همسان عبارتند از:

  • مخاطب‌ها با رضایت بیشتری تبلیغات همسان را دنبال می‌کنند و هم‌چنین تبلیغات همسان با ادغام شدن در محتوایی که مخاطب در حال استفاده از آن است، شانس بیشتری نسبت به تبلیغات بنری دارند تا توسط مخاطب‌ها دیده و خوانده شوند و یا توسط کاربرها به اشتراک گذاشته شوند. علاوه بر این، نام برند در تبلیغات همسان نسبت به تبلیغات بنری دو برابر بیشتر می‌تواند به کار برده شود. 
  • تبلیغات همسان سهمی نزدیک به دو برابر بیشتر از تبلیغات بنری در یاداوری یک برند به ذهن مخاطب دارند.
  • تبلیغات همسان توجه مخاطب را تا 308 برابر بیشتر از تبلیغات بنری و پاپ آپ و ... به سمت خود جلب می‌کنند و به همین نسبت می‌توانند نرخ کلیک را افزایش بدهند و به نسبت هزینه کمی که نیاز دارد سود قابل توجهی برای آگهی‌دهنده ایجاد می‌کند.
  • تبلیغات همسان در نسخه‌های موبایلی بهتر دیده می‌شوند و توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب می‌کنند.
  • انتخاب بهترین نوع تبلیغ همسان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چندین مدل استاندارد برای نمایش تبلیغات همسان وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند: درون محتوای اصلی (In-Feed or Newsfeed units)، نوع محتوای جاری (Content Streams)، نوع سفارشی (Custom).
  • جالب است بدانید یکی از انتقادهایی که معمولاً به تبلیغات همسان می‌شود این است که تبلیغات همسان برای گول‌زدن کاربر طراحی شده است تا بدون اینکه متوجه هدف آگهی شود، آگهی تبلیغاتی را ببیند و به دلیل شباهت آن به مطالب رسانۀ انتشاردهنده، به برندهایی که از این روش استفاده می‌کنند، اعتماد کند. این بحث اخلاقی همچنان ادامه دارد و طرف‌داران و مدافعان این روش معتقدند: تبلیغات همسان به‌وضوح باید از برچسب‌هایی مثل Promoted یا Sponsored یا تبلیغات استفاده کنند؛
  • تبلیغات همسان راهکار و راه‌حلی سه‌سر برنده است: برندۀ اول ناشر است که کسب درآمد می‌کند. برندۀ دوم کسب‌و‌کار است که دیده می‌شود و برندۀ سوم کاربر است که محتوایی آموزشی، سرگرم‌کننده یا الهام‌بخش مشاهده و مطالعه می‌کند.

رضا شیرازی مفرد، مدیر و مؤسس سئو۲۴ و وب۲۴ و از منتقدان تبلیغات همسان در ایران می‌گوید:

فلسفۀ تبلیغات همسان این است: تبلیغ را به کسی نشان دهید که می‌خواهد آن تبلیغ را ببیند؛ بنابراین چنین سیستمی باید تمام صفحات سایت پذیرندۀ آگهی را خزش کرده و در دیتابیس خود ذخیره کند. سپس وقتی کسی آگهی می‌دهد، آن آگهی را فقط در صفحاتی نشان دهد که دقیقاً راجع به موضوع آگهی مطلب دارند. مثلاً اگر من می‌خواهم دربارۀ آموزش سئو آگهی بدهم، تبلیغ من فقط باید در صفحاتی که دربارۀ سئو هستند نمایش داده شود. دقیقاً کاری که گوگل ادز و گوگل ادسنس انجام می‌دهند.

متأسفانه به دلیل حجم کم آگهی‌ها و سایت‌های پذیرنده در ایران، عملاً هیچ‌کس نمی‌تواند سیستم تبلیغات همسان ایجاد کند و هیچ‌کدام از تبلیغات نیتیو نیست. فقط قسمتی را زیر خبر در نظر گرفته‌اند و یک سری تبلیغ نامرتبط نشان می‌دهند؛ به همین دلیل نه برای آگهی‌دهنده و نه برای پذیرنده سودآوری ندارد و مملو از تبلیغات زرد و بی هدف است. با‌توجه‌به هزینه‌ای که خزش‌کردن صفحات دارد، موتورهای جست‌وجو بهترین منبع ایجاد تبلیغات نیتیو در دنیا هستند.

 

انواع تبلیغات همسان  

تبلیغات همسان به دو دسته تقسیم میشوند:

محتوای حمایت‌شده 

شما پیش از این نیز با چنین مواردی مواجه شده‌اید. مقاله‌ها و ویدئو‌هایی که در وب‌سایت بهترین ناشر‌ان گذاشته می‌شوند و ظاهری کاملا آگاهی‌بخش دارند، در حقیقت با نیت‌ تبلیغ و ترویج و برندینگ تولید شده‌اند. در بیشتر موارد، محتوای حمایت‌شده یا محتوای اسپانسردار برای برند‌های بزرگ مناسب هستند، اما کسب‌وکارهای کوچک نیز برای تأثیر عمیق‌تر و ایجاد تصویری مثبت از این روش استفاده می‌کنند. 

محتوای پیشنهادشده 

حتما تا به حال به چنین جایگاه‌هایی در وب‌سایت‌های گوناگون برخورد کرده‌اید. در این جایگا‌ه‌ها تعدادی لینک توسط یک پلتفرم تبلیغاتی همسان به شما پیشنهاد می‌شوند. این لینک‌ها در حقیقت تبلیغات همسان هستند که به ازای پرداخت به ازای کلیک (PPC) در این جایگاه نمایش داده می‌شوند.

اگر دوست دارید که وب‌سایت‌های پربازدید محتوای شما را به دیگران پیشنهاد بدهند می‌توانید از این موتور‌های پیشنهاد‌دهنده‌ی محتوا کمک بگیرید. با استفاده از این پلتفرم‌ها فرصت ارتباط برقرار کردن با طیف وسیعی از مخاطبان از سراسر وب را خواهید داشت. 

 

تبلیغات همسان در ایران

تمام سیستم هایی که در ایران برای این موضوع راه اندازی شده اند، تبلیغات همسان را تا حد یک سیستم نمایش لینک تبلیغاتی تنزل داده اند به طوری که عملا هیچ سیستمی در ایران نتوانسته است تبلیغات همسان را پیاده سازی کند. لطفا اگر سیستم مناسبی در این زمینه میشناسید معرفی کنید تا مورد بحث و تحلیل قرار بگیرد. مشکلات اساسی سیستم هایی که در ایران ادعا میکنند تبلیغات همسان دارند عبارتند از:

  • این سیستم ها هیچگونه شناخت و آشنایی با سیستم های هوش مصنوعی ندارند و عملا استفاده ای از هوش مصنوعی نمی کنند
  • خرنده ای جهت ایندکس کردن صفحات سایت پذیرنده آگهی و همچنین موتوری برای تحلیل صفحه آگهی ندارند
  • نمایش آگهی ها صرفا بر اساس فضای ثابت در رسانه و هزینه کلیکی بیشتر توسط آگهی دهنده ها اولویت بندی می شود
  • مشکل کمبود ظرفیت دارند (یا از طرف آگهی دهنده و یا از طرف نمایش دهنده) و سیستم آنها به یک طرف بایاس می شود، یعنی یا آنقدر تبلیغ دارند که نمی توانند نمایش دهند و اولویت را با سایت های بزرگ می گذارند و فرصت نمایش به سایر تبلیغ دهندگان نمی رسد، یا اینکه فضای زیادی گرفته اند اما آگهی ندارند!

موارد بالا باعث می شود که عملا کاربر ایرانی تجربه خوبی از این سیستم نداشته باشد، در واقع اتفاقی که در عمل می افتد فاصله زیادی با ماهیت تبلیغات همسان دارد. با این حال برخی از شرکت هایی که تبلیغات همسان را در ایران را اجرا می کنند عبارتند از:

  • صبا ویژن
  • فست کلیک
  • ا نتورک
  • مدیا اد
  • تپسل
  • یکتا نت
  • ادنگاه
  • کانگورو
  • اد گردش

 استفاده مناسب از تنظیمات در تبلیغات همسان می تواند کمک زیادی به بهبود عملکرد و نتیجه کمپین بکند.

جمع‌بندی: تبلیغات همسان چیست؟

از آن جا که در سال‌های اخیر فضای تبلیغاتی اشباع شده، افراد زیادی هستند که در برابر دیدن و شنیدن محتوای تبلیغاتی مقاومت می‌کنند بنابراین در چنین شرایطی استفاده از تبلیغات همسان باعث می‌شود که مخاطب‌های زیادی بدون این که توسط پاپ‌آپ‌ها یا تبلیغات بنری و ... اذیت شوند با رضایت تبلیغات شما را ببینند. هم‌چنین در این مطلب به مزایای تبلیغات بنری و اثراتی که روی افزایش اعتماد مخاطب، افزایش نرخ کلیک، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه دارد  اشاره کردیم و در پایان مشکلات شرکت‌های ایرانی را که مدعی اجرای تبلیغات همسان در ایران هستند، بررسی کردیم. خوشحال می‌‌شویم شما هم تجربیاتتان را در زمینه استفاده از تبلیغات همسان، در بخش نظرات برای ما بنویسید. 

نویسنده : حسن قلیچ‌خانی

یک دیجیتال مارکتر فعال در زمینه بازاریابی محتوا و کپی‌رایتینگ هستم. مقالاتی که در سایت جت منتشر می‌کنم حاصل ساعت‌ها مطالعه و تحقیق در مورد موضوع و حاشیه‌های جانبی آن است و با هدف ارائه اطلاعاتی مفید برای مدیران کسب‌و‌کارهای مجازی نوشته می‌شود. از هر ایده یا پیشنهادی به شدت استقبال می‌کنم، پس منتظر نظرات ارزشمند شما همراهان عزیز هستم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید