برقراری امنیت در سیستم های مدیریت محتوا چگونه است

امنیت سیستم مدیریت محتوا مساله مهمی است که هر وبمستری با آن مواجه است. در این مقاله از سایت جت با مبحث برقراری امینت در سیستم های مدیریت محتوا با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ | ۱۵:۳۱  زمان مطالعه 2 دقیقه
برقراری امنیت در سیستم های مدیریت محتوا چگونه است

امنیت در فضای مجازی یکی از دغدغه‌های مهم همه به خصوص وب‌مسترها و طراح‌های سایت است. آن‌ها می‌خواهند بدانند چه طور می‌توانند امنیت سیستم مدیریت محتوا مورد استفاده در وب‌سایتشان را افزایش بدهند. ما به دنبال مجموعه‌ای از عوامل پیشگیرانه هستیم که از حوادث جلوگیری کند یا آسیب‌ها را به حداقل برساند به طوری که بتوان شرایط را دوباره به شرایط امن اولیه برگرداند.

 

امنیت وب سایت و سیستم  مدیریت محتوا (CMS)

CMS ها این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به راحتی محتوای سایت یا وبلاگ شخصی‌تان را مدیریت و کنترل کنید. از جمله cms هایی که محبوبیت زیادی در میان کاربران دارند می‌توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد که هر سه این امکان را به شما می‌دهند که تغییراتی در کدهایشان ایجاد کنید. خدمات امنیتی در چند دسته شناخته شده قابل طبقه‌بندی‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به محرمانه نگه‌ داشتن اطلاعات، محدود کردن دسترسی‌ها، احراز هویت و غیرقابل انکار ساختن پیام‌ها اشاره کرد.
امنیت هیچ‌گاه به طور کامل در فضای مجازی به دست نمی‌آید بنابراین هیچ وقت نمی‌شود ادعا کرد که مثلا یک نوع خاص از CMS امنیت کامل دارد اما ما در این مقاله به دنبال روش‌هایی هستیم که با کاهش ریسک‌ها، امنیت را افزایش بدهیم. چرا که حتی معتبرترین سایت‌های خبری و سازمانی هم هک شدن را تجربه کرده‌اند. در ادامه به راهکارهایی برای برقراری امنیت سیستم‌ مدیریت محتوا اشاره می‌کنیم.

 

راهکارهایی برای برقراری امنیت در سیستم‌های مدیریت محتوا

از امنیت سرور پشتیبانی فضای وب‌سایت مطمئن شوید

امنیت وب‌سایت تا حد زیادی به هاست بستگی دارد. هاست، سروری است که وب‌سایت روی آن قرار می‌گیرد. بنابراین پیش از انتخاب، از امنیت هاست مطمئن شوید. می‌توانید از نظرات کاربران مختلف در سایت‌های اینترنتی برای انتخاب یک هاست امن استفاده کنید. هم‌چنین باید از نصب SSL روی سرور مطمئن شوید و توجه داشته باشید که وب‌سایت شما باید از پروتکل https استفاده کند.

سریع به روزرسانی کنید

از آن‌جا که امنیت در فضای مجازی به طور صد در صد محقق نمی‌شود، انتخاب هاست یا سرور مناسب در کاهش خطر هک شدن وب‌سایت نقش اساسی دارد. اما یک هاست خوب چه ویژگی‌ای دارد؟ مهم‌ترین خدمتی که یک هاست یا سرور خوب به شما ارائه می‌دهد به روزرسانی منظم و روزانه مطابق با نیاز شماست. از آن‌جا که به روزرسانی‌ها آسیب‌پذیری‌های قبلی یافت شده را برطرف می‌کنند، بهتر است که مراقب به روزرسانی‌ها باشید به خصوص اگر از یک سیستم مدیریت محتوای محبوب استفاده می‌کنید. هکرها معمولا برای پیدا کردن انواع آسیب‌پذیری‌های ممکن، وب‌سایت‌ها را اسکن می‌کنند بنابراین خیلی زود از به روزرسانی سیستم و انواع پلاگین‌های نصب شده مطمئن شوید.

نسخه پیشتیبان تهیه کنید

تهیه نسخه پشتیبان از وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا در صورت از بین رفتن اطلاعات بتوانید در مدت زمان کوتاه، دوباره همه چیز را به حالت قبل برگردانید، بنابراین بهتر است که در زمان‌های تعیین شده از کل وب‌سایت و داده‌هایتان بک‌آپ تهیه کنید. علاوه بر آن باید قبل از هر بار به روزرسانی یک نسخه پیشتیبان از وب‌سایتتان داشته باشید و با این کار امنیت سیستم مدیریت محتوا را افزایش بدهید.

سیستم مدیریت محتوا و پلاگین مناسب را انتخاب کنید

CMSای را انتخاب کنید که کاربرهای زیادی از آن استفاده کرده‌اند و امنیت بالایی دارد. بهتر است قبل از انتخاب و نصب سیستم مدیریت محتوا سری به اینترنت بزنید و با جست و جو در سایت‌های مختلف نظرات کاربران دیگران را بخوانید و با آگاهی تصمیم‌گیری کنید تا از امنیت سیستم مدیریت محتوای سایتتان مطمئن شوید. هم‌چنین بهتر است روی CMSتان پلاگین نصب نکنید و یا از پلاگین‌های امن که نصب کردنشان ضروری است استفاده کنید

دسترسی‌ها را محدود کنید

اگر لازم است که کاربرها به سایت شما دسترسی داشته باشند این دسترسی‌ها را کنترل کنید و بر اساس نیاز کاربرها به آن‌ها دسترسی بدهید و از دادن دسترسی نامحدود به تمام قسمت‌های سایت جلوگیری کنید.

مراقب حفره های امنیتی باشید

کامپیوتر شخصی مدیران سایت یک طعمه خوب برای هکرهاست. ممکن است صفحه کلید یا صفحه مانیتور آن‌ها توسط هکرها زیر نظر گرفته شده باشد. مدیران سایت‌ها باید با نصب آنتی‌ویروس‌های اورجینال و مطمئن سیستمشان را از ویروس یا نرم‌افزارهای جاسوسی حفظ کنند. هم‌چنین از باز کردن ایمیل‌ها و فایل‌های ناشناس خودداری کنند. در صورتی که هر کدام از حفره‌های امنیتی مثل باز بودن پورت‌های مهم سیستم، بدافزار، کیلاگر و ... در کامپیوتر مدیران سایت وجود داشته باشد امنیت وب‌سایت در خطر است.

وب‌سایت خود را با اسکنرهای امنیتی بررسی کنید

شما می‌توانید با استفاده از اسکنرها امنیت وب‌سایتتان را مورد بررسی قرار بدهید و با خواندن گزارش‌ها و راهکارها، بهترین گزینه را انتخاب کنید. هم‌چنین می‌توانید از تیم آی‌تی شرکت بخواهید امنیت وب‌سایت شما را بررسی کند و از کارشناسان امنیتی برای حفظ امنیت مشورت بگیرید.

امنیت Database

مدیر سرور باید امنیت پایگاه داده را حفظ کند بنابراین بهتر است برای هر کدام از وب‌سایت‌هایی که روی یک سرور مدیریت می‌کنید پایگاه داده جداگانه در نظر بگیرید. به این دلیل که اگر هکر توانست به یک دیتابیس نفوذ کند، از دسترسی او به سایر وب‌سایت‌ها جلوگیری شود و نتواند سایر وب‌سایت‌ها را هک کند.

 

جمع بندی: در مورد امنیت CMS ها

انتخاب یک هاست مناسب، تهیه نسخه پشتیبان، محدودیت دسترسی‌ها و ... از مواردی هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند امنیت سیستم های مدیریت محتوا را افزایش بدهد. هرچند که برقراری امنیت کامل در فضای مجازی تقریبا غیرممکن است اما با روش‌ها و تکنیک‌های کاربردی ارائه شده در این مقاله می‌توان درصد خطاها و ریسک را کاهش داد و به امنیت بالایی از یک سیستم مدیریت محتوا دست پیدا کرد.
 

نویسنده : صدیقه حسینی

کم اهمیت‌ترین چیزها درباره من این است که در دانشگاه ریاضی کاربردی و بعد مهندسی صنایع خواندم! اما برجسته‌ترین قسمت زندگی من ورود به دنیای ادبیات و همکاری با نشریات تخصصی این حوزه است. بعد از سال‌ها نویسندگی رسیدم به شاخه دوست‌داشتنی تولیدمحتوا که به من این امکان را می‌دهد هر روز چیزهای تازه‌تری یاد بگیرم و بتوانم نتیجه‌ی ساعت‌ها تحقیق و پژوهشم را با ساختاری که دوست دارم به دیگران منتقل کنم. نویسندگی و تولیدمحتوا دو شاخه‌ی متمایز اما به شدت مرتبط است که من هر دو را با انرژی تمام دنبال می‌کنم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید