سرور ابری چیست؟ + مزایای خرید سرور ابری لینوکسی

در ادامه این مطلب از جت به بررسی سرور ابری و ویژگی های آن میپردازیم.
 ۱۴۰۲/۱۱/۳ | ۱۰:۲۰  زمان مطالعه 4 دقیقه
سرور ابری چیست؟ + مزایای خرید سرور ابری لینوکسی

آيا می‌دانید سرورهای ابری چگونه می‌توانند کارایی و بهره‌وری شما را افزایش دهند؟ این روزها استفاده از فناوری‌های نوین مانند سرور ابری برای ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها بسیار رایج شده است. منظور از سرور ابری یا Cloud Server، سرورهایی است که به‌صورت مجازی و از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. 

با استفاده از سرور ابری،  شرکت‌ها و سازمان‌ها دیگر نیازی به تهیه و نگهداری از سرورهای فیزیکی پرهزینه ندارند. همچنین با وجود سرور ابری می‌توان به‌راحتی منابع مورد نیاز را افزایش یا کاهش داد. بنابراین سرور ابری مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد. 
یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در استفاده از سرور ابری، انتخاب سیستم‌ عامل مناسب است. سیستم‌ عامل لینوکس به‌دلیل امنیت و پایداری بالا، یکی از پرطرفدارترین سیستم‌عامل‌ها برای سرورهای ابری به‌شمار می‌رود که توانسته به‌خوبی به نیازهای کاربران پاسخ دهد. برای آشنایی کامل با سرور ابری و مزایای خرید سرور ابری لینوکسی، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تعریف سرور ابری

سرور ابری، نوعی ماشین مجازی است که در یک مرکز داده ابری به نام Cloud Data Center اجرا می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند بدون نیاز به خرید سخت‌افزار و نصب نرم‌افزار و تنها از طریق اینترنت، به منابع مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. این سرورها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند؛ از جمله امکان دسترسی آسان و سریع از هر جایی به منابع سرور ابری، امکانات پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها و همچنین انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری.

در واقع یکی از بزرگ‌ترین مزایای خرید سرور ابری این است که در هر زمان که کاربر بخواهد، امکان افزایش یا کاهش منابع (مانند CPU ،RAM و فضای دیسک) وجود دارد.

به همین خاطر، سرورهای ابری را می‌توان نقطه مقابل سرور فیزیکی دانست؛ چراکه در این دسته سرورها، افزایش منابع معمولا پیچیده‌تر است و مدیریت محیط سرور سخت‌تر است.

با توجه به اینکه هزینه‌های نگهداری و مدیریت در سرور ابری به‌طور چشمگیری پایین‌تر است و امکان مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد، امروزه بسیاری از سازمان‌ها به طرف استفاده از سرور ابری حرکت کرده‌اند.

چرا باید سرور ابری بخریم؟

چرا باید سرور ابری بخریم؟

با توجه به کاربردهای ارزشمندی که سرورهای ابری دارند، این روزها اغلب به خرید سرور ابری روی آورده‌اند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای سرور ابری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزبانی وب سایت

امکانات نامحدود و مقیاس‌پذیری سرور ابری باعث شده تا اکثر سایت‌ها روی این گروه از سرورها میزبانی شوند.

داده کاوی

سرورهای ابری توان محاسباتی بالایی دارند؛‌ به همین خاطر برای پردازش حجم عظیمی از داده‌ها (داده کاوی) بسیار مناسب هستند.

انجام محاسبات علمی

محققان و پژوهشگران می‌توانند بر روی قدرت سرورهای ابری حساب کنند و در انجام محاسبات علمی پیچیده و شبیه‌سازی‌ها از این سرورها کمک بگیرند.

پردازش تصویر

از آنجایی که در سرور ابری امکان افزایش منابع وجود دارد، کاربران می‌توانند به منابع عظیمی برای پردازش و تحلیل تصاویر در زمان واقعی (real time) دسترسی داشته باشند و در مسائلی مثل تشخیص چهره از آن کمک بگیرند. 

هاستینگ بازی

شرکت‌های ارائه‌دهنده بازی‌های کامپیوتری، با استفاده از سرور ابری می‌توانند عملکرد و زمان اجرای بازی‌ها را بهینه کنند و از این طریق، هزینه‌ها را کاهش دهند.

استریم ویدیو

به‌دلیل انعطاف‌پذیری و پهنای باند بالایی که سرورهای ابری دارند، امکانات جذابی را برای پخش ویدیو بدون قطعی فراهم می‌کنند.

اجرای اپلیکیشن‌های موبایل

سرورهای ابری، سرعت و انعطاف‌پذیری لازم را برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های موبایل فراهم می‌کنند؛‌ به‌طوری که متناسب با تعداد کاربران، منابع لازم برای اجرای این اپلیکیشن‌ها تخصیص داده می‌شوند.

مجازی سازی دسکتاپ

با مجازی سازی دسکتاپ، می‌توانید یک یا چند دسکتاپ را روی محیط سرور اجرا کنید. با توجه به اینکه سرورهای ابری امنیت بالایی دارند و مدیریت منابع در آن‌ها بسیار راحت است، انتخاب مناسبی برای مجازی سازی دسکتاپ به‌حساب می‌آیند.

پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها

از‌ آنجایی که داده‌ها به‌طور ایمن در فضای ابری سرور نگهداری می‌شوند، قابلیت بازیابی و پشتیبان‌گیری دارند. 

توسعه و تست نرم‌افزار

توسعه‌دهندگان با در اختیار داشتن سرور ابری می‌توانند به‌آسانی برنامه‌های خود را توسعه دهند و نرم‌افزارهای مورد نظرشان را پیش از انتشار، تست کنند. 

مدیریت محتوا و سیستم‌های CRM

با وجود سرور ابری می‌توانید سیستم‌های مدیریت محتوا مثل WordPress ،Joomla یا Drupal را به‌راحتی نصب، پیکربندی و مدیریت کنید. از طرف دیگر، از آنجایی که CRM ها نیاز به پردازش داده‌های بزرگ و متنوعی دارند،سرورهای ابری با ارائه عملکرد بالا، امنیت داده‌ها و انعطاف‌پذیری، اجازه می‌دهند که CRMها به‌طور کارآمد مدیریت شوند. به‌خصوص برخی از سرویس‌های ابری تخصصی مانند پایگاه‌داده‌های ابری و انبارهای داده، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات CRM بسیار مفید هستند.

انواع سرور ابری بر اساس نوع سیستم عامل

در هنگام خرید سرور ابری می‌توانید بین گزینه‌های مختلف، سیستم‌عامل مورد نیازتان را انتخاب کنید؛ مانند لینوکس یا ویندوز. به همین خاطر، سرورهای ابری بسته به نوع سیستم‌عاملی که دارند در انواع مختلفی عرضه می‌شوند:

سرور ابری ویندوز

معمولا در محیط‌هایی که نیاز به اجرای نرم‌افزارهای تجاری ویژه ویندوز است یا می‌خواهند برنامه‌هایی که تنها بر روی ویندوز کار می‌کنند را اجرا کنند، از سرور ابری ویندوز استفاده می‌شود.

سرور ابری لینوکس

لینوکس به‌خاطرانعطاف‌پذیری، امنیت و هزینه‌های پایین تر، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها برای سرورهای ابری است. از مهم‌ترین کاربردهای سرور ابری لینوکس می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • امنیت بالا
  • انعطاف‌پذیری و قابلیت شخصی‌سازی
  • مدیریت بهینه منابع

مزایای خرید سرور ابری لینوکس برای کاربران

مزایای خرید سرور ابری لینوکس برای کاربران

کاهش هزینه‌ها

با وجود سرور ابری لینوکس، دیگر نیازی به خرید تجهیزات سخت‌افزاری ندارید. به‌علاوه اینکه استفاده از توزیع‌های مختلف لینوکس معمولا رایگان است و لازم نیست بابت تهیه لایسنس آن هزینه زیادی بپردازید.

مصرف بهینه منابع

لینوکس سیستم‌عاملی است که برای کارایی و مصرف منابع کم‌تر اهمیت زیادی قائل است؛ بنابراین با صرف حداقل هزینه می‌توانید به بیشترین بازده سرور دسترسی داشته باشید.

بهبود عملکرد سرور و افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها

از آنجایی که در سرور ابری لینوکس منابع به‌صورت بهینه مصرف می‌شوند، مدیریت منابع سیستمی راحت‌تر از سایر سیستم‌عامل‌ها است که این به بهبود عملکرد سرور کمک زیادی می‌کند. در نتیجه این موضوع، سرعت اجرای برنامه‌ها نیز به‌شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و تجربه کاربری خوبی برای کاربران رقم می‌خورد.

مدیریت آسان

با خرید سرور ابری لینوکس، حتی از دورترین فاصله نیز می‌توانید برنامه‌های خود را مدیریت کنید و از انجام صحیح و اصولی آن‌ها مطمئن شوید.

امنیت بالا

لینوکس به‌دلیل پشتیبانی از مکانیزم‌های امنیتی قوی مانند SELinux، فایروال و کنترل دسترسی پیشرفته، یک محیط بسیار امن ارائه می‌دهد.

انعطاف‌پذیری بالای سرور

شما بر اساس نیازها و ترجیحات کاری خود، محیط سرور را سفارشی‌سازی کنید.

برخورداری از پشتیبانی گسترده

لینوکس جامعه کاربری بزرگ و فعالی دارد؛ به همین خاطر همیشه می‌توانید از منابع آنلاین و معتبر پشتیبانی کمک بگیرید.

پایداری و قابلیت اطمینان (Up Time)

اگر نیاز دارید سرور شما همیشه در دسترس کاربران باشد و بتوانند بدون محدودیت زمانی و نگرانی بابت قطعی یا کندی سرعت از وب‌سایت‌های شما بازدید کنند، سرور ابری لینوکس همان گزینه‌ای است که به آن احتیاج دارید.

اجرای برنامه‌های متن‌باز

 لینوکس سیستم‌عاملی متن‌باز است و سرور ابری لینوکس این امکان را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید تقریبا هر نوع برنامه متن‌بازی را روی آن اجرا کنید.

اعمال تغییرات، بدون نیاز به ری‌استارت (Restart)

شما بدون آنکه نیازی به ری‌استارت سرور داشته باشید، می‌توانید تغییرات مختلف اعم از تغییرات در تنظیمات و پارامترها را اعمال کنید.

انواع ورژن های لینوکس

Debian

یکی از از قدیمی‌ترین و پایدارترین ورژن‌های لینوکس است که برای استفاده در سرورهای ابری بسیار مناسب است.

Ubuntu

مبتنی بر دبیان است اما کاربر پسندتر است و نسخه‌های مختلفی دارد.

Fedora

نسخه متن‌باز و مستقل Red Hat است که به‌عنوان یک پلتفرم برای تست و توسعه نرم‌افزارهای جدید شناخته می‌شود.

CentOS

یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس است که توسط Red Hat پشتیبانی می‌شود و به‌خاطر پایداری بسیار بالایی که دارد، برای محیط‌هایی که نیاز به زمان بالایی از در دسترس بودن دارند بسیار مناسب است.

Arch Linux

قابلیت سفارشی‌سازی بالایی دارد و برای استفاده کاربران حرفه‌ای بسیار مناسب است.

سرور ابری لینوکس، انتخابی هوشمندانه برای بهره‌مندی از مزایای ابر

سرور ابری لینوکس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که می‌خواهند از مزایای سرور ابری بهره‌مند شوند، زیرا لینوکس به‌خاطر امنیت بالا، پایداری، انعطاف‌پذیری و قابلیت شخصی‌سازی، محیط مناسبی را برای میزبانی وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف فراهم می‌کند.

همچنین هزینه پایین‌تر نسبت به سایر سیستم‌عامل‌ها، مدیریت آسان و بهره‌وری بالا از دیگر مزایای سرور ابری لینوکس است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم سازمان‌هایی که قصد دارند از مزایای سرور ابری بهره‌مند شوند، حتما سرور ابری لینوکسی را در لیست انتخاب‌های خود قرار دهند.

نویسنده : گروه تبلیغات

محتوای تبلیغاتی

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید