سایز کارت ویزیت مشاغل مختلف

در این مقاله از سایت جت با ما همراه باشید تا در مورد سایزهای مختلف کارت ویزیت برای مشاغل مختلف بیشتر بدانیم.
 ۱۴۰۲/۷/۲۴ | ۰۹:۰۰  زمان مطالعه 3 دقیقه
سایز کارت ویزیت مشاغل مختلف

زمانی که می خواهید اقدام به طراحی کارت ویزیت ویژه کسب و کار خود کنید باید براساس شکل ظاهری مدنظر خود "سایز کارت ویزیت" را انتخاب کنید. رعایت استانداردها در کارت ویزیت یکی از اصول حرفه ای به شمار می آید. اگر می خواهید کارت ویزیت خلاقانه ای داشته باشید می توانید یکی از اشکال حرفه ای آن را در سایزهای استاندارد انتخاب کنید تا بهترین بازدهی را کسب کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت "سایز کارت ویزیت مشاغل مختلف " و در ادامه با مزیتهای آن آشنا خواهیم شد.

سایز استاندارد کارت ویزیت

یکی از اصول ثابت و مشخص در طراحی کارت ویزیت، سایزی است که به صورت استاندارد تعریف شده است. این سایزبندی مانع از اتلاف هزینه و متریال برای چاپ کارت ها می شود. سایزهای استاندارد کارت ویزیت بر اساس شکل آن متفاوت است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • مستطیل: 8.5 در 5.5، 8.5 در 4.5 و 9در 6
  • مربع: 6 در 6، 6.5 در 7، 5.5 در 5.5 یا 5.9 در 6.9
  • دایره: 3.5، 4.5، 6، 7.5
  • پروانه ای: 9 در 6 یا 8.5 در 5.5
  • دوره گرد: 9 در 6 یا 8.5 در 5.5

سایز کارت ویزیت مشاغل مختلف

ابعاد کارت ویزیت مشاغل مختلف

ابعاد کارت ویزیت ها براساس نوع آن و سایزی که در نظر دارید بعلاوه روکش تعیین می شود. به طور مثال چاپ کارت ویزیت فوری بدون استفاده از روکش همان سایزی است که برای قالب های مختلف آن تعیین شده است. اما اگر بخواهید کارت ویزیت سلفون براق داشته باشید علاوه بر سایز کلی کارت باید ابعاد آن را نیز مدنظر قرار دهید. ابعاد کارت ها براساس روکش متفاوت است. برای کارت های مربع با لمینت 150 میکرون است.

اما اگر بخواهید از دو عدد کاغذ گلاسه برای آن استفاده کنید، این ابعاد به 300 گرم افزایش پیدا می کند. کارت ویزیت مربع با روکش لمینت در سایز 5.5 در 5.5 خواهد بود. اما اگر از سلفون استفاده کنید که قسمت هایی از آن یووی یا طلاکوب است به 5.9 در 5.6 افزایش پیدا می کند. در واقع ابعاد کارت ویزیت سلفون مات نسبت به کارت ویزیت لمینت مات ابعاد متفاوتی دارد که در زمان طراحی باید این نکته مدنظر قرار گیرد.

انواع کارت ویزیت بر اساس سایز آن

کارت ویزیت ها انواع مختلفی دارد که برای داشتن هر کدام از این موارد، باید استانداردهایی که در سایز وجود دارد، لحاظ شود. از جمله انواع کارت های ویزیت بر اساس سایز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع کارت ویزیت بر اساس سایز آن

کارت ویزیت مربع

این کارت ها غالبا در ابعاد استاندارد 5.5در 5.5 طراحی و استفاده می شود. برای اینکه زیبایی این کارت دوچندان شود می توانید از روکش های براق یا مات مانند لمینت برای آن استفاده کنید. کارت ویزیت لمینت براق یکی از انتخاب های عالی برای کارت ویزیت های رنگی است که می خواهید جلوه بصری رنگ ها در آن خودنمایی کند. البته برای کسب و کارهای فانتزی و لوکس می توانید از کارت ویزیت کتان نیز استفاده کنید.

کارت ویزیت مستطیل

یکی از رایج ترین، محبوب ترین و البته پرکاربردترین انواع کارت ویزیت است که نه تنها در ایران، که در تمام دنیا از آن استفاده می شود. برخلاف نوع دورگرد، ابعاد مدنظر برای این کارت ها 8.5 در 4.5 است.

کارت ویزیت پروانه ای

این نوع کارت نیز به دلیل شکل ظاهری خلاقانه برای کسب و کارهای فانتزی بیشتر مورد استفاده است. 8.5 در 5.5 ابعاد این نوع کارت ها می باشد. شکل ظاهری این کارت شبیه پروانه است و در بخش های مرکزی هر ضلع، تورفتگی هایی طراحی شده است.

کارت ویزیت دورگرد

شما می توانید از یک کارت ویزیت سلفون مات دورگرد استفاده کنید. شکل ظاهری این کارت ویزیت ها اگرچه به مستطیل نزدیک است اما به دلیل زوایای گردی که برای آن در نظر گرفته می شود، باید استاندارد سایز آن را نیز مدنظر قرار دهید. غالبا این کارت ها در ابعاد 8.5 در 5.5 طراحی و استفاده می شود.

کارت ویزیت دایره ای

این نوع کارت ویزیت نیز یکی از اشکال رایج است که کسب و کارهای هنری و خلاق از آن استفاده می کنند. ابعاد آن براساس اندازه قطر دایره در نظر گرفته می شود. 3، 4، 5.5 و 7.5 ابعاد استاندارد این کارت ویزیت ها می باشد.

نکات طراحی کارت ویزیت

طراحی کارت ویزیت کاری کاملا تخصصی و حرفه ای است. از همین رو زمانی که می خواهید برای طراحی کارت ویزیت اقدام کنید، لازم است نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • انتخاب رزولوشن بالای 300 برای داشتن کیفیت بالای طرح و رنگ
  • تحویل فایل نهایی به شکل JPG یا پی دی اف
  • انتخاب نوع کاغذ و روکش آن مانند کارت ویزیت لمینت برجسته (لمینت، سلفون و یو وی از جلمه روکش های مورد استفاده برای کارت ویزیت است)
  • تنظیم سایز نوشته های روی کارت
  • رعایت حاشیه امن برای کارت ویزیت در زمان برش و چاپ
  • دقت در انتخاب رنگ ها به دلیل تفاوت رنگ ها در مانیتور و پس از چاپ
  • انتخاب متد رنگی از نوع RGB یا CMYK
  • انتخاب فونت مناسب و خوانا برای متن روی کارت

نکات طراحی کارت ویزیت

حتما بخوانید : ترفند های چاپ کارت ویزیت در کسب و کارهای مختلف

چرا کارت ویزیت معمولا اندازه‌های یکسانی دارند؟

اگرچه قانونی الزامی و اجباری برای ابعاد و سایز کارت ویزیت ها وجود ندارد اما به دلایل مختلفی طراحان از شما می خواهند، که کارت ویزیت خود را در اندازه های استاندارد و رایج انتخاب کنید. دلیل این موضوع عبارت از:

  • خوش دست بودن و تسهیل در جابجایی آن 
  • قابل استفاده در کیف پول و کیف مدارک 
  • استفاده راحت و بدون نگرانی از گم شدن آن 
  • تسهیل در چاپ و برش آن و بدون هدر رفت کاغذ و هزینه 
  • کاهش هزینه های چاپ

استفاده از این استانداردها باعث شده تا در همه کشورهای دنیا استانداردی برای کارت ویزیت تعریف شود. به این معنا که شما وقتی به کشورهای دیگر سفر کنید می بینید که در همه آن ها استفاده از کارت ویزیت ها شکلی همسان و تقریبا هم اندازه دارد. این موضوع نشان دهنده اهمیت اندازه، سایز و قیمت کارت ویزیت در تاثیرگذاری آن دارد.

نتیجه گیری

در هر کسب و کاری استفاده از کارت ویزیت یکی از ضروریات به شمار می آید. علاوه بر تبلیغات و بازاریابی، وجود کارت ویزیت کمک می کند تا راه های ارتباطی با برند برای مشتری قابل دسترس باشد. از همین رو فرقی نمی کند شما اقدام به چاپ کارت ویزیت فوری می کنید، یا هر روش دیگری، مهم این است که از مزایا و فواید کارت ویزیت برای برندسازی خود غافل نشوید. شرکت تبلیغاتی چاپ بازار با بیش از یک دهه سابقه حرفه ای در زمینه طراحی و چاپ انواع اقلام تبلیغاتی شرایطی را فراهم کرده تا مشتریان بتوانند، در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین محصولات تبلیغاتی خود را از این شرکت دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز ثبت سفارش با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

نویسنده : گروه تبلیغات

محتوای تبلیغاتی

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید