رژیم لاغری فستینگ (Intermittent Fasting) چیست؟ فواید و مضرات رژیم روزه داری

در این مقاله سعی داریم در مورد رژیم فستینگ با شما صحبت کنیم تا بیشتر با این روش لاغری نوین آشنا شوید. طبق آمارها بین ۳.۵ تا ۵ کیلو در ۱۰ هفته و کاهش سایز ۲ الی ۳ سایز در ۴ هفته گزارش شده است.
 ۱۴۰۲/۷/۸ | ۱۴:۴۰  زمان مطالعه 3 دقیقه
رژیم لاغری فستینگ (Intermittent Fasting) چیست؟ فواید و مضرات رژیم روزه داری

این روزها مطالب زیادی در مورد لاغری به روش فستینگ (Intermittent Fasting) در شبکه‌های اجتماعی در حال نشر و تبلیغ است، ولی آیا این روش‌ها کارآمد هستند؟ آیا واقعا در لاغری موثر هستند ؟ آسیب ها و مشکلاتی که ممکن از برای ما بوجود آورند چیست ؟‌ در ادامه قصد داریم به این پرسش ها و بسیاری از نکات مهم و اساسی این رژیم بپردازیم

رژیم فستینگ چیست ؟‌

کلمه فستینگ (Fasting) به معنی روزه داری است و اشکال مختلف آن در اکثر ادیان وجود دارد. فستینگ متناوب یا Intermittent Fasting به رژیمی اطلاق می‌شود که فرد در دوره معمولا طولانی از خوردن و آشامیدن اجتناب می‌کند. البته نوشیدن آب و مایعات غیر قندی مثل چای و قهوه مانعی ندارد. یکی از انواع این رژیم به صورت دوره ۱۶−۸ اجرا می‌شود که در آن فرد به مدت ۱۶ ساعت روزه است و ۸ ساعت اجازه خوردن غذا دارد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که بهتر است در مدت مجاز برای غذا خوردن، از یکی از رژیم های مرسوم استفاده کنیم و از پرخوری پرهیز کنیم.  

رژیم روزه داری یا فستینگ چگونه کار می‌کند ؟ 

ایده روزه داری متناوب این است که با محدود کردن غذا، بدن ما سریع‌تر و کارآمدتر از ذخایر چربی برای انرژی استفاده می‌کند. گلوکز موجود در کربوهیدرات‌ها منبع اصلی سوخت ما هستند و زمانی که در دسترس نباشد، چربی‌ها را برای انرژی می‌سوزانیم. این اتفاق در مواقع محرومیت از غذا بیشتر می شود. روزه متناوب را می توان به روش های مختلفی انجام داد. هیچ برنامه روزه داری جامعی وجود ندارد، و باید روشی که برای شما کار می‌کند را پیدا کنید. یک روش ناشتا بودن روزانه برای مدت زمان معینی است که معمولاً 12 ساعت یا بیشتر است. هر فرد به طور متوسط حدود 7 ساعت در شبانه روز می خوابد، که در آن زمان ناشتا به حساب می‌آید. اگر بعد از شام غذا نمی‌خورید، می‌توانید به راحتی به یک روزه روزانه دست پیدا کنید تا به بدنتان در سوزاندن چربی مؤثرتر کمک کنید. این نوع روزه داری می‌تواند برای افرادی که تمایل به خوردن میان وعده‌های شبانه دارند به خوبی جواب دهد.

شکل دیگری از روزه متناوب این گونه است که شما 5 تا 6 روز از هفته هر چه می‌خواهید می‌خورید و 1 یا 2 روز در هفته را برای روزه گرفتن انتخاب می‌کنید. در آن روزهای روزه داری، آب و آبگوشت تشویق می‌شود تا دچار کم آبی نشوید. این نوع روزه می‌تواند برای افرادی با برنامه کاری مفید باشد که ممکن است برخی روزها واقعاً شلوغ باشد و نتواند به طور منظم غذا بخورد.

در روزه داری متناوب چه بخورم؟

در مواقعی که غذا نمی خورید، مصرف آب و نوشیدنی های بدون کالری مانند قهوه سیاه و چای مجاز است. در طول دوره های غذا خوردن، عادی غذا بخورید یا یکی از رژیم های مرسوم را انتحاب کنید و طیق همان عمل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر زمان تغذیه خود را با غذاهای ناسالم پرکالری، غذاهای سرخ‌شده و خوراکی‌های بزرگ پر کنید، احتمالاً وزن کم نمی‌کنید و  سالم‌تر نخواهید شد. اما چیزی که برخی از کارشناسان در مورد روزه متناوب دوست دارند این است که به شما امکان می دهد طیف وسیعی از غذاهای مختلف را مصرف کنید - و از آن لذت ببرید. به اشتراک گذاشتن غذای خوب و مغذی با دیگران و لذت بردن از تجربه زمان صرف غذا، رضایت شما را افزایش می دهد.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی از افراد برای کنترل وزن روزه‌های متناوب را امتحان می‌کنند و برخی دیگر از این روش برای درمان بیماری‌های مزمن مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، کلسترول بالا یا آرتریت استفاده می‌کنند. اما فستینگ متناوب برای همه مناسب نیست.

قبل از اینکه فستینگ متناوب (یا هر رژیم غذایی) را امتحان کنید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. این رژیم برای برخی از افراد مناسب نیست:

  • کودکان و نوجوانان زیر 18 سال.
  • زنان باردار یا شیرده.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که انسولین مصرف می کنند. در حالی که تعداد فزاینده‌ای از کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که روزه‌داری متناوب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بی‌خطر است، هیچ مطالعه‌ای روی افراد مبتلا به دیابت نوع I انجام نشده است. متسون توضیح می‌دهد: «از آنجایی که مبتلایان به دیابت نوع I انسولین مصرف می‌کنند، این نگرانی وجود دارد که الگوی غذا خوردن متناوب ناشتا ممکن است منجر به سطوح ناایمن هیپوگلیسمی در طول دوره روزه‌داری شود.»
  • کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند.

اما افرادی که در این دسته بندی نیستند، می توانند روزه متناوب را با خیال راحت انجام دهند و می توانند رژیم را به طور نامحدود ادامه دهند. به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب ممکن است اثرات متفاوتی بر افراد مختلف داشته باشد. اگر بعد از شروع روزه داری متناوب دچار اضطراب غیرعادی، سردرد، حالت تهوع یا علائم دیگر شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

فواید و مضرات رژیم روزه داری

intermittent-fasting-pros-cons

از مهم ترین فواید این رژیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راحتی در اجرا ،از آنجا که  این روش از قواعد ساده تبعیت میکند رعایت آن کار سختی نیست.
  • نیازی به شمارش کالری نیست.
  • محدودیت در ریز مغذی ها وجود ندارد.
  • خوردن بی حد و مرز مجاز است البته شما رعایت کنید.
  • افزایش طول عمر.
  • کاهش وزن.
  • کمک به کنترل گلوکز.

فستینگ با وجود موثر بودن در کاهش وزن، با خود عوارض و مشکلاتی را در پیش خواهد داشت. در ادامه به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت: 

  • سردرد و بی حالی − یکی از علل اصلی این مورد کم آبی بدن است.
  • حس بیماری و خستگی − این مورد معمولا در ابتدای شروع رژیم رخ می‌دهد و به مرور رفع می‌شود.
  • پرخوری عصبی − به علت افت قند خون ممکن است آن را تجربه کنید.

ورزش در کنار این رژیم

intermittent-fasting-sport

ورزش کردن در این رژیم مانعی ندارد ولی بهتر است تحت نظر نیروی متخصص انجام شود. با توجه به عوارضی که در بالا به آن اشاره کردیم ممکن است ورزش سنگین موجب افت شدید قند خون شود. در حالت کلی ورزش در این رژیم باعث افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش وزن بیشتر خواهد شد، اما بهتر است با گرفتن مشاوره از متخصصان این حوزه راهکار هوشمندانه‌ای را انتحاب کنید.

جمع‌بندی

intermittent-fasting-testimonials

با وجود افزایش روز افزون توجه نسل جدید به این روش لاغری ، این روش درمان قطعی و نهایی برای این مساله نیست و اگر اصولی انجام نشود قطعا در بلند مدت آثار و تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. از طرفی این رژیم برای تمامی افراد مناسب نیست زیرا مستلزم رعایت نکات زیادی در زمینه برنامه غذایی است و این موارد ممکن است برای بعضی افراد مشکل ایجاد کند. حتما برای شروع از متخصصان تغذیه کمک بگیرید.
در ادامه اگر به دنبال راه های مبتنی بر طب سنتی هستید پیشنهاد می‌کنیم 5 ادویه ای که برای لاغری و تناسب اندام معجزه می کنند را بشناسید.
 

نویسنده : حمیدرضا بیستونی

متخصص توسعه راهکارهای نرم افزاری | تکنیکال تیم لید

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید