اهمیت تحقیقات بازاریابی برای کسب و کار ها

تحقیقات بازاریابی به بازاریابان کمک می‌کند تا درک عمیقی از نیازها و تمایلات مشتریان خود پیدا کنند و استراتژی‌های بازاریابی خود را بر اساس این دانش بهبود بخشند.
 ۱۴۰۲/۴/۲۵ | ۱۷:۵۲  زمان مطالعه 2 دقیقه
اهمیت تحقیقات بازاریابی برای کسب و کار ها

مهم‌ترین وظیفه یک بازاریاب این است که محصول مناسب را در محل و قیمت مناسب به شخص مناسب برساند. علاوه بر این، لازم است بدانیم که آیا مصرف کننده از رضایت مطلوب برخوردار است یا نه تا وفاداری آن به برند را حفظ کنیم. همین عوامل موجب می‌شود تا انجام تحقیقات بازاریابی برای بازاریابان و کسب و کار ها ضروری باشد.

فهرست

تحقیقات بازاریابی چیست؟

10 دلیل اهمیت تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیقات بازاریابی  فرآیندی است که شرکت‌ها از آن برای جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات درباره بازارهای هدف، رقبا، مشتریان فعلی و بالقوه، و عوامل دیگری که می‌توانند بر فعالیت‌های تجاری تأثیر بگذارند، استفاده می‌کنند.

این تحقیقات می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا فرصت‌ها و چالش‌های جدید را در بازار شناسایی کنند، استراتژی‌های بازاریابی خود را بهبود بخشند و تصمیمات بیشتری بر اساس داده‌ها بگیرند. این فرآیند می‌تواند شامل مراحل مختلفی از جمله تعریف مسئله، توسعه برنامه تحقیق، جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل داده‌ها و گزارش نتایج باشد.

 10 دلیل اهمیت تحقیقات بازاریابی 

نکات زیر ضرورت و اهمیت تحقیقات بازاریابی را شرح می‌دهد:

1. شناسایی مشکلات و فرصت‌های موجود در بازار با تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی به شناسایی فرصت‌های جدید بازار برای فروش محصولات و خدمات موجود و جدید کمک می‌کند. این اطلاعات درباره سهم بازار، ماهیت رقابت، میزان رضایت مشتری، عملکرد فروش و کانال توزیع ارائه می‌شود تا به شرکت‌ها برای حل مشکلات بازاریابی کمک کند.

2. تدوین استراتژی‌های بازار:

امروزه دیگر بازارها محلی جای خود را به بازارهای جهانی داده‌اند. تولیدکنندگان برای ارتباط با مشتریان و کنترل کانال‌های توزیع در سطح کلان دچار مشکل شده و رقابت نیز به همان اندازه شدیدتر شده است. به دلیل دشوار بودن پیش بینی نیازهای مصرف کننده، تقسیم بندی بازار در چنین بازارهای وسیعی کار پیچیده‌ای است. هوش بازاریابی‌ای که تحقیقات بازاریابی ارائه می‌کند نه تنها در قالب بندی استراتژی‌های بازار بلکه در اجرای آن نیز به کسب و کارها کمک شایانی می‌کند.

3. تعیین نیازها و خواسته‌های مصرف کننده:

در عصر امروز بازاریابی مشتری محور شده است. با این حال، تولید در مقیاس بزرگ برای توزیع کلان نیاز به واسطه دارد و به دلیل رواج توزیع‌های چند کاناله، شکاف اطلاعاتی به وجود آمده است. تحقیقات بازاریابی در جمع آوری اطلاعات مربوط به مصرف کنندگان توسط تحقیقات توزیع ساختار یافته و بازاریابی مشتری محور کمک می‌کند.

تحقیقات بازاریابی در جمع آوری اطلاعات مربوط به مصرف کنندگان توسط تحقیقات توزیع ساختار یافته و بازاریابی مشتری محور کمک می‌کند.

4. ترکیب ارتباطات مؤثر:

در عصر بازاریابی خرد و نه کلان، ارتباط نقش حیاتی دارد. تحقیقات بازاریابی از تحقیقات تبلیغاتی برای مطالعه ترکیب انواع رسانه، اثربخشی تبلیغات و ابزارهای ارتباطی یکپارچه استفاده می‌کند. تحقیقات در مورد چنین جنبه‌هایی به تبلیغ مؤثر محصولات یک شرکت در بازار کمک می‌کند.

5. بهبود فعالیت‌های فروش:

برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد یک شرکت در بازار از تحقیقات بازاریابی استفاده می‌شود. همچنین اثربخشی نیروی فروش در آن مورد مطالعه قرار گرفته و به شناسایی نواحی فروش کمک می‌کند. گردآوری چنین اطلاعاتی به کسب و کار ها در شناسایی حوزه‌های کمبود فروش کمک و روشهای جایگزین برای توزیع کالا را بررسی می‌کند. این عنصر می تواند روش های نوین بازاریابی مؤثری را برای سازمان ها پیشنهاد دهد.

6. پیش بینی فروش با تحقیقات بازاریابی

یکی از چالش برانگیزترین کارها برای هر مدیر تولید، حفظ سطح بهینه تولید است. با این حال، پروسه تولید در گروه پیش بینی تقاضا است و اینجاست که پیش بینی علمی فروش مورد نیاز است. تحقیقات بازاریابی با استفاده از روش سهم بازار، برآورد نیروی فروش و قوانین هیئت منصفه در پیش بینی فروش و به تعیین سهمیه فروش و برنامه‌های بازاریابی کمک کند.

7. احیای برند:

تحقیقات بازاریابی برای مطالعه و یافتن موقعیت موجود کسب و کار ها و ارزش گذاری برندها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه امکان توسعه برند یا چشم اندازهای تغییر نامهای تجاری موجود را بررسی می‌کند. از آنجایی که هدف اصلی بازاریابی ایجاد وفاداری به برند است، تحقیقات بازاریابی به توسعه تکنیک‌ها جهت محبوبیت و حفظ وفاداری به نام تجاری کمک می‌کند.

8. تسهیل معرفی محصولات جدید:

تحقیقات بازاریابی به آزمایش محصولات جدید در بازارهای با مقیاس کوچک از طریق یافتن پاسخ مصرف کننده نسبت به محصول جدید و ایجاد یک ترکیب بازاریابی مناسب کمک می‌کند. با نشان دادن مشکلات مشتریان در مورد محصولات جدید خطرات ناشی از معرفی محصول جدید نیز کنترل می‌شود.

9. تعیین پتانسیل‌های صادرات:

توسعه حمل و نقل و ارتباطات به جهانی و دیجیتال شدن تجارت جهانی کمک فراوانی کرده و موجب رشد بازارهای بین المللی شده است. تحقیقات بازاریابی علاوه بر بررسی بازار صادرات به جمع آوری اطلاعات مربوط به محیط بازاریابی حاکم بر یک کشور نیز می‌پردازد. با جمع آوری داده‌های مصرف کنندگان از کشورهای مختلف، پتانسیل‌های صادرات به راحتی قابل نمایش و ارزیابی است.

10. تصمیم گیری مهم مدیریتی با تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی با ارائه داده‌های مرتبط، به روز و دقیق نقش به سزایی در فرایندهای تصمیم گیری ایفا می‌کند. مدیران برای دسترسی به نیازها و خواسته‌های مشتری، وضعیت بازار، تغییرات تکنولوژیکی و میزان رقابت به اطلاعات به روز نیاز دارند و این تحقیقات بستر مناسبی را برای آنها فراهم می‌کند.

تحقیقات بازار فرآیند ارزیابی امکان سنجی یک محصول یا خدمات جدید است. این نوع تحقیق از طریق تحقیقات مستقیم با مصرف کنندگان بالقوه انجام می‌شود. این روش به سازمانها یا مشاغل اجازه می‌دهد تا بازار هدف خود را تعیین، نظرات را جمع آوری و مستندسازی کنند و در نتیجه تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند.

نویسنده : صفورا شویکلو

عاشق تحلیل، خواندن، نوشتن و یادگرفتن

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید