NFT چیست

امروزه در فضای مجازی اخبار زیادی را در مورد خرید و فروش NFT توسط سلبریتی ها، با مبالغ بالا می خوانیم، اما NFT چیست؟ NFT یک توکن غیر قابل تعویض است که شما با داشتن حق مالکیت فکری، حقیقی و حقوقی آن را در بستر بلاکچین خرید و فروش می کنید.
 ۱۴۰۲/۳/۷ | ۱۰:۱۴  زمان مطالعه 7 دقیقه
NFT چیست

NFT نوعی دارایی دیجیتال است که امکان تملک دارایی‌های دیجیتالی را منحصربه‌فرد و غیرقابل تعویض می‌کند. با داشتن توکن غیر مثلی یا هر NFT، صاحب آن می‌تواند مبادرت به فروش یا واگذاری آن کند. در حال حاضر ان اف تی برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتالی، ویدئوهای موسیقی، بلاکچین‌های بازی و بازی‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مقاله به بررسی تاریخچه، نحوه سرمایه‌گذاری و ایجاد آن می‌پردازیم.

تعریف مفهوم NFT

واژه NFT مخفف عبارت Non-fungible token و به معنای توکن غیرقابل معاوضه (توکن غیر مثلی) است. اگر بخواهیم پاسخ ساده‌ای به سؤال NFT چیست بدهیم، باید بگوییم NFT درواقع نوعی دارایی دیجیتالی است که می‌تواند به شکل آثار هنری، موسیقی، کاراکترهای بازی، آواتار، ویدیوها و موارد دیگر وجود داشته باشد. افراد این دارایی‌ها را به‌صورت آنلاین و اغلب با رمز ارزها در پلتفرم‌های مختلف خرید و فروش می‌کنند.
بگذارید برای فهم بهتر موضوع مثال ساده‌ای بزنیم. شما طراح بازی دیجیتال هستید و اخیراً یک بازی با کاراکترهای خاصی طراحی و روانه بازار کرده‌اید. حال می‌توانید برای اینکه این دارایی را به نام خود در بازار دیجیتال داشته باشید، به آن یک کدگذاری منحصربه‌فرد اختصاص می‌دهید. این کدگذاری یک NFT است که قابلیت خرید و فروش را در بازار دیجیتال خواهد داشت.
بااینکه ان اف تی ها از سال 2014 به بازار دیجیتال عرضه شدند اما در حال حاضر بسیار محبوب‌اند و برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق آمار ارزش بازار NFT در سال 2021 به 41 میلیارد دلار رسیده است.

اولین ایده NFT چگونه و توسط چه کسی شکل گرفت؟ 

حال که پاسخی برای به پرسش NFT چیست پیدا کردیم، بهتر است نگاهی به تاریخچه آن نیز بیندازیم. انواع ان اف تی مدت‌ها قبل از محبوب شدن هم وجود داشتند. طبق گزارش‌ها، اولین NFT ای که فروخته شد «کوانتوم»، یک طرح هندسی دیجیتال و متحرک بود که کوین مک‌ کوی (Kevin McCoy) در سال 2014 روی یک بلاک چین (Namecoin) طراحی و توکن‌سازی کرد. کوانتوم در سال 2021 روی اتریوم به فروش رسید.

کوانتوم اثر کوین مک کوی که به صورت NFT به فروش رسید
NFT ها بر اساس استاندارد توکن ERC-721 ساخته می‌شوند. این استاندارد، استاندارد توکن اتریوم است که توکن های غیر مثلی (NFTs) را بر روی بلاک چین اتریوم مقدور می‌کند. ERC-721 متمرکز بر دارایی‌های غیرقابل‌جایگزینی است و نحوه انتقال مالکیت، روش‌های تأیید تراکنش‌ها و نحوه مدیریت برنامه‌ها با انتقال ایمن را مشخص می‌کند.
استاندارد ERC-1155 که شش ماه پس از ERC-721 تأیید شد، با ترکیب چندین توکن غیرقابل تعویض استاندارد ERC-721 را بهبود بخشید و هزینه‌های تراکنش را کاهش داد.

روش‌های کسب درامد از NFT چه هستند؟

خوب، حالا چطور از این دارایی‌ها دیجیتال می‌تواند سود برد و روی آنها سرمایه‌گذاری کرد؟ سود بردن از توکن های غیر مثلی نیاز به داشتن استراتژی و صبر دارد. یکی از روش‌های کسب سود از NFT ها خرید کم و فروش بالا آن‌هاست. می‌توانید NFT هایی را خریداری کنید که ارزش آنها کمتر است و آنها را تا زمانی که ارزش آنها افزایش یابد در کیف دیجیتال خود نگه‌دارید.
روش دیگر به سود رسیدن، ایجاد NFT های ارزشمند با تقاضای بالاست. البته این کار نیاز به تحقیق و درک فرایند بازارهای هنرهای دیجیتال و شناخت افرادی است که به دنبال این گونه دارایی‌ها هستند.

شش روش کسب درآمد با NFT

اگر نمی‌دانید چطور می‌توانید با NFT درآمد زایی کنید، با این 6 روش رایج که به شما معرفی می‌کنیم آشنا شوید:

1- برگرداندن NFT ها
در این روش که در اصطلاح Flipping NFT نام دارد، یک NFT را با قیمت پایین خریده و سپس آن به قیمت بالاتری می‌فروشید. در این روش دیگر نیازی به ایجاد ان اف تی های جدید ندارید. این کار درست مثل خرید آثار هنردمندان جدید است، تابلویی را با قیمت ارزان می‌خرید و بعد از مدتی آن را با قیمت بالاتر به مجموعه‌داران آثار هنری می‌فروشید.
قبل از امتحان این روش نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
•    فرایندها و جایگاه‌های در حال حاضر NFT ها را تجزیه‌وتحلیل کنید
•    NFT های کمیاب را انتخاب کنید.
•    به قیمت کف بازار دیجیتال توجه کنید
•    اگر قصد خرید حجم بالایی از NFT را دارید، حتماً فرایند نرخ‌های آتی آن را بررسی و تحلیل کنید.

2- فروش مجموعه‌های توکن غیر مثلی
یکی از روش‌های رایج برای کسب درآمد از ان اف تی ها، فروش مجموعه‌های NFT به جای NFT های انفرادی است. مثلاً شما می‌توانید به جای یک کاراکتر یا موسیقی مجموعه‌ای کاراکترها، تصاویر یا مزرعه‌های بازی را بفروشید. دلیل این کار به دست آوردن پول بیشتر با رشد ارزش مجموعه‌داران است. می‌توانید با داشتن کمی شانس و البته حوصله، با فروش NFT های فردی از یک مجموعه بزرگ‌تر سود بیشتری عایدتان شود. مثال بارز این روش خرید و فروش CryptoPunks و CryptoKitties است.

3- سرمایه‌گذاری روی درآمدهای غیرفعال
اینکه روی کریپتوها و پروژه‌ها سرمایه‌گذاری‌های اولیه داشته باشید، روش خوبی برای کسب سود بدون دردسر است. مثلاً کسانی که در CyberKongz Genesis، مجموعه‌ای از تصاویر پروفایل گوریل سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در حال حاضر روزانه ده توکن موز به دست می‌آورند. توکن های موز، ارزهای دیجیتال پروژه هستند که در آگوست 2022 ارزش معادل 900 دلار برای هر توکن داشتند.
برای کسب درآمد غیرفعال از توکن غیر مثلی می‌توانید روی موارد زیر سرمایه‌گذاری کنید:
•    املاک و مستغلات دیجیتال مانند The Sandbox Game یا Decentraland
•    ایجاد حق امتیاز برای هر فروش اثر هنری
•    نگه‌داری طولانی‌مدت ان اف تی های ارزشمند در پروتکل یا پلتفرم‌های معروف استیکینگ (Staking)
4- ضرب و فروش شخصیت‌های بازی NFT
بازی‌های بلاک چین مانند Axie Infinity به شما امکان خرید و فروش اشیاء، زمین و شخصیت‌های بازی را می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر می‌توانید با استفاده از شخصیت‌های اختصاصی یا مجموعه‌ای از شخصیت‌ها به‌عنوان NFT کسب درآمد کنید. هر چه محبوبیت شخصیت‌ها و ارزش آنها افزایش یابد، ارزش NFT های شما نیز افزایش‌یافته و سود بیشتری به دست خواهید آورد. مثلاً Axies و Mystic Axies از بازی Axie Infinity برخی از باارزش‌ترین آیتم‌های NFT در بازار هنرهای دیجیتال‌اند که به قیمت 1.1 میلیون دلار فروخته‌شده‌اند.
5- برند سازی توکن غیر مثلی
نباید فکرتان را محدود به دنیای مجازی کنید. چطور؟ کافی است تا محبوب شدن NFT ها صبر کنید. سپس می‌توانید آن را در دنیای واقعی برند سازی و بازاریابی کنید. بگذارید یک مثال ساده بیاوریم. بازی دیجیمون ها یادتان هست؟ فرض کنید روی کاراکترهای این بازی NFT ایجاد کرده‌اید. حال کافی است با افزایش محبوبیت این کاراکترها، عکس آنها را روی تی‌شرت، کفش، کیف و قاب گوشی چاپ کنید. اگر باشگاه هواداران اختصاصی هم داشته باشید که نانتان در روغن خواهد بود!
6- ایجاد بازار ان اف تی اختصاصی
ایجاد یک بازار NFT جدید در این فهرست جزء پیچیده‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. بازارهای NFT به‌طورمعمول مثل فروشگاه‌های آنلاین هستند. بنابراین استراتژی‌های ایجاد و فروش NFT های اختصاصی خود را همانند فروشگاه‌های آنلاین در نظر بگیرید. پس نخست باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید بازار خودتان ایجاد کنید یا به یک شرکت پول بدهید تا این کار را برای شما انجام دهد.
قبل از ایجاد بازار توکن غیر مثلی اختصاصی نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
•    مشخص کردن مخاطب و گروه هدف خود
•    انتخاب یک شبکه بلاک چین را انتخاب کنید.
•    وضع قراردادهای دیجیتال بر اساس استانداردهای اتریوم
•    بررسی فناوری‌های خرید و فروش و استفاده از کیف پول دیجیتال در فروشگاه
•    ادغام API برای برنامه‌های شخص ثالث
•    ویژگی‌های امنیتی برای تراکنش‌های رمز ارزی
•    طراحی UI/UX مناسب و کارآمد برای فروشگاه
•    نحوه پشتیبانی مشتری‌ها

چطور در NFT سرمایه‌گذاری کنیم؟

بازارهای معروف خرید و فروش و ساخت NFT

با داشتن مقدار کمی پول هم می‌توان یک NFT ایجاد یا آن را خرید و فروش کرد. کافی است با استفاده از ابزارهایی که پلتفرم‌های NFT امروزی ارائه می‌دهند انواع NFT ها را ایجاد کنید و آنها را به کیف پول دیجیتال خود وصل کنید.
هنرمندان، نوازندگان، مجموعه‌داران آثار هنری دیجیتال، کارآفرینان به‌آسانی می‌توانند NFT اختصاصی خود را با استفاده از ابزارهای موجود در بازارهای توکن غیر مثلی ایجاد کنید.
محبوب‌ترین بازارهای NFT برای سرمایه‌گذاری کدم‌اند؟
برخی از بازارهای ان اف تی برای همه خریداران و فروشندگان قابل‌دسترس‌اند، درحالی‌که بعضی از آنها را فقط با دعوت رسمی می‌توان وارد شد. برخی از پلتفرم‌ها دارای NFT های متنوع و برخی هم فقط توکن غیر مثلی اختصاصی ارائه می‌دهند. در حالت کلی بازارهای NFT از بلاک چین برای خرید و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و برای پرداخت ها نیز از ارز دیجیتال اتریوم استفاده می‌شود.
 پس اگر قصد ایجاد یا فروش NFT را دارید، باید با استفاده از کیف دیجیتال خود مقداری از رمز ارز اتریوم را خریداری کنید. صرافی‌های رمزنگاری مانند Crypto، Gemini و BitMart و کارگزاران رمز ارز مانند BSDEX و Toro گزینه‌های محبوبی برای به دست آوردن ارز هستند.
برخی از بازارهای معروف NFT عبارت‌اند از:

هزینه ساخت NFT چقدر است؟

هزینه ایجاد یک NFT اغلب بسته بازار و پلتفرمی دارد که قصد ایجاد ان اف تی را در آن دارید. هزینه‌هایی مثل ایجاد حساب کاربری، هزینه‌های خرید و فروش و هزینه کارمزد شبکه توکن غیر مثلی را نیز باید در نظر بگیرید.
برای مثال در بلاک چین اتریوم، حدود 70 دلار برای ایمن کردن توکن باید بپردازید. یا برای مثال هزینه ساخت ان اف تی در شبکه پالیگان، رایگان است.

آموزش گام‌به‌گام ساخت NFT

خوب، حالا که از پرسش NFT چیست و سرمایه‌گذاری در ان اف تی گذر کردیم، به بخش مهم آن یعنی چگونگی ساخت توکن غیر مثلی می‌رسیم. در ادامه این مقاله گام‌های کلی ساخت NFT را موردبررسی قرار داده‌ایم. اما ذکر این نکته الزامی است که بسته به ابزار و پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، بنابراین از این نکات به‌عنوان دستورالعمل‌های کلی استفاده کنید.

1. تصمیم بگیرید که چه نوع NFT را می‌خواهید ایجاد کنید
NFT ها انواع مختلفی دارند و گزینه‌های زیادی برای انتخاب در دسترس دارید. مثل خرید آثار هنری، بلیت رویدادها، آیکون‌ها، موسیقی، بازی، آیتم‌های مجازی، عکس، امضاهای مشهور دیجیتال و ...
اغلب این موارد به‌صورت یک فایل تصویری، صوتی یا تصویری مانند در قالب‌های JPG، PNG، MP4، MOV و موارد مشابه عرضه می‌شوند. ساخت توکن های ساده نیاز به توسعه‌دهنده ندارند، اما ایجاد ان اف تی های پیچیده مثل مزارع بازی، نیاز به توسعه‌دهنده خواهند داشت. زمان ساختن اولین NFT، همیشه به ارزش‌آفرینی به مخاطبان خود فکر کنید. می‌توانید از کارت‌های دعوت، آیکون‌های اختصاصی کاربری و ... نیز استفاده کنید.
2. یک بازار یا مارکت پلیس NFT را انتخاب کنید
بازارهای NFT زیادی برای انتخاب وجود دارد. هر پلتفرم توکن غیر مثلی نیز مزایا و معایب خاص خودش را دارد. پس قبل از انتخاب بازار و پلتفرم حتماً از قبل درباره آنها تحقیق کنید. از محبوب‌ترین مارکت پلیس‌های NFT می‌توان به OpenSea، Rarible و SolSea اشاره کرد.
3. یک کیف پول کریپتو راه‌اندازی کنید
گام بعدی ایجاد یک کیف پول دیجیتالی است که در آن ارزهای دیجیتال و NFT های خود را ذخیره می‌کنید. هنگام انتخاب کیف پول دیجیتال دقت کنید که کیف پول انتخابی شما با بلاک چین و بازار NFT سازگار باشد.
یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین کیف پول افزونه MetaMask است. این کیف پول دیجیتال به اکثر بلاک چین های مورد استفاده در NFT ازجمله اتریوم و بایننس اسمارت چین (BSC) متصل می‌شود.
توجه داشته باشید که اکثر کیف پول‌های NFT مبتنی بر مرورگرند. برای حداکثر امنیت، توصیه می‌کنیم روی کیف پول دیجیتال خود سخت‌افزارهای امنیتی مانند Ledger Nano X نصب کنید.
4. کریپتوهای موردنیاز خود را از صرافی‌های مجاز و به نام بخرید
خوب، بعد از راه‌اندازی کیف پول دیجیتال، حالا باید مقداری ارز دیجیتال بخرید تا بتوانید NFT های خود را ایجاد کنید. بهترین راه برای انجام این کار ایجاد یک حساب کاربری در صرافی‌های معتبر است. کوکوین، کوینکس و بایننس بهترین صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال برای ما ایرانی‌ها هستند.
پس از ایجاد حساب کاربری، وارد آن شده و ارز دیجیتال را خریداری کنید. برای خرید توکن غیر مثلی، بسته به اینکه کدام بلاک چین را می‌خواهید، باید سکه‌های اتریوم (ETH) یا Solana (SOL) خریداری کنید. پس از انجام کار، سکه‌های خود را به کیف پولی که در مرحله قبل خریده‌اید، انتقال دهید.
5. کیف پول خود را به پلتفرم NFT وصل کنید
 در این مرحله، پس از شارژ کیف پول دیجیتال، باید آن را به پلتفرم NFT موردنظر خود متصل کنید. بسته به نوع پلتفرم انتخابی مراحل اتصال نیز متفاوت خواهد بود. اما به‌طورکلی در تمام پلتفرم‌ها می‌بایست یک نسخه دیجیتال از NFT اختصاصی خود را در آن آپلود کرده و نحوه فروش آن را نیز مشخص کنید. همچنین درج ویژگی‌های فایل خود مانند رنگ یا اندازه را به پیکسل، توضیحات و درصد حق امتیاز برای فروش ثانویه را نیز مشخص می‌کنید.

چگونه NFT بخریم؟

اگر می‌خواهید مجموعه NFT خود را ایجاد کنید یا می‌خواهید ان اف تی خرید و فروش کنید. باید موارد زیر را انجام دهید:

  • اول باید یک کیف پول دیجیتال داشته باشید. با این کیف پول دیجیتال می‌توانید NFT و ارزهای دیجیتال را نگه‌دارید.
  • سپس یک پلتفرم یا بازار برای ایجاد، خریدوفروش این توکن ها انتخاب کنید.
  • بسته به اینکه پلتفرم NFT شما چه ارزهایی را می‌پذیرد، باید ارزهای دیجیتال موردنیاز خود مثل اتریوم را بخرید.
  • پس از ایجاد حساب کاربری در صرافی، ارز دیجیتال موردنظر خود را خریداری کرده و آن را از صرافی به کیف پول انتخابی خود منتقل می‌کنید.

در این مراحل حتماً حواستان به هزینه‌های جانبی هم باشد. مثلاً اکثر صرافی‌ها هنگام خرید رمز ارز فرانشیز دریافت می‌کنند.

مزایای ان اف تی کدام‌اند؟

در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای ان اف تی می‌پردازیم:

  •  حذف واسطه‌های فیزیکی:

یکی از مهم‌ترین مزایای ایجاد NFT، حذف واسطه‌های فیزیکی آثار هنری است. این کار به فروشندگان اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیماً با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار

  •  ساده‌سازی و بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها:

توکن های غیر مثلی یک روش عالی برای ساده‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها هستند. با این کار می‌توان روی دارایی‌های غیر فیزیکی سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت و پربازده انجام داد.

  • نشانه‌گذاری و تقسیم املاک و مستغلات دیجیتال:

با استفاده از ان اف تی می‌توان یک دارایی مثل زیمن بازی را به قطعات کوچک‌تر تقسیم و هرکدام از آنها را به‌طور جداگانه کدگذاری کرد. برای مثال در یک بازی می‌توانید برای دریاچه‌ای که ایجاد کرده‌اید یک NFT اختصاصی ایجاد کنید و برای کاراکترهای مزرعه هم یک توکن غیر مثلی دیگر آن‌هم با قیمتی متفاوت. می‌توانید با ترکیب ابر داده‌های مرتبط در یک NFT منحصربه‌فرد دارایی‌ها را تقسیم کنید.

  • ان اف تی ها نشان‌دهنده مالکیت تجارتی مانند سهام‌اند:

در هر فرد با خرید سهام مشخص از یک شرکت یا دارایی، صاحب یک دفترچه با جزئیات سهام خود می‌شد. NFT ها نیز نقشی مشابه را در دنیای دیجیتال دارند. مزیت اصلی استفاده از NFT و بلاک چین به جای دفتر کل سهام این است که قراردادهای هوشمند می‌توانند انتقال مالکیت را به‌صورت خودکار انجام دهند.

  • امنیت بالایی دارند:

توکن های غیر مثلی یا غیرقابل تعویض امن هستند. برای کسانی که به کلیدهای خصوصی دسترسی ندارند، سرقت و یا ویرایش اطلاعات شخصی ذخیره‌شده در یک بلاک چین امکان‌پذیر نیست.

  • سرمایه‌گذاری عادلانه‌تر است:

 تقسیم دارایی‌های دیجیتالی با NFT بین چندین مالک بسیار ساده‌تر از یک دارایی فیزیکی است. برای مثال می‌توان برای یک تابلوی نقاشی دیجیتال چند سهم در نظر گرفت و آنها را خرید و فروش کرد. با این کار می‌توان ارزش و درآمد دارایی‌ها را افزایش و افراد بیشتری را در قطعات هنری گران‌قیمت سهیم کرد.

معایب NFT ها

  • NFT ها یک کلاس دارایی نیستند: اطلاعات نادرست عمومی و ظاهر پرزرق‌وبرقی که ان اف تی ها دارند می‌تواند باعث افزایش و نوسان ارزش دارایی‌های توکن شوند.
  • تولید NFT بسیار انرژی بر است: اکثر ان اف تی ها در حال حاضر توسط بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌شوند. تبدیل یک واحد NFT نیاز به یک روز و نیم برق دارد.
  • ممکن است نیاز به خرید اتر (ETH) داشته باشید: ازآنجایی‌که بیشتر فروش‌های NFT در پلتفرم اتریوم انجام می‌شود، داشتن ارز بومی بلاک چین اتر (ETH) ضرورت پیدا می‌کند و این ممکن است محدودیت‌هایی را برای خرید و فروش آن ایجاد کند.

خلاصه:

Non-Fungible Token یا به‌طور مختصر NFT نوعی فناوری رمزنگاری است که به افراد امکان می‌دهد تا تملک دارایی‌های دیجیتالی را به‌صورت منحصربه‌فرد و غیرقابل تعویض از آن خود کنند. هر توکن غیر مثلی یک نشانه اختصاصی است که برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتالی، ویدئو، موسیقی و بازی‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری می‌تواند باعث ایجاد تغییرات قابل‌توجهی در صنعت هنر و سایر بازارهای دیجیتالی شود. امنیت بالا، امکان سرمایه‌گذاری ساده‌تر و قابلیت تقسیم‌بندی دارایی‌ها از مزایای ان اف تی ها به شمار می‌رود.

نویسنده : صفورا شویکلو

عاشق تحلیل، خواندن، نوشتن و یادگرفتن

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید