کسب درامد از ارز دیجیتال

ارز دیجیتال و رمز ارز چیست؟ چگونه به وجود آمده‌اند و چطور می‌توان از طریق آن کسب درآمد کرد؟ با هم به این سوال‌ها در این مقاله از سایت جت، پاسخ می‌دهیم.
 ۱۴۰۰/۲/۲۴ | ۱۳:۲۵  زمان مطالعه 4 دقیقه
کسب درامد از ارز دیجیتال

برخی افراد، همه ارزها را با نام بیت‌کوین می‌شناسند، اما دنیای ارز دیجیتال و رمزارزها به بیت‌کوین خلاصه نمی‌شود و جزئیاتی دارد که حتی فراتر از ارز و پول است. شاید به همین دلیل است که با آنکه بیت کوین را می‌شناسیم، اما دقیقاً نمی‌دانیم که رمزارز چیست.

در حقیقت برای آنکه بتوانیم از این حوزه درآمدزایی کنیم، باید در ابتدا اشراف خوبی نسبت به آن پیدا کنیم؛ زیرا درک دنیای دیجیتال گاهی سخت می‌شود. تصور کنید به صرافی می‌روید، تمام موجودی حساب خود را کارت می‌کشید و سپس فقط یک کد به شما می‌دهند که از چندین حرف انگلیسی و عدد تشکیل شده است. خب کمی عجیب به نظر می‌رسد، حتی بیشتر از کمی! به همین دلیل، پیش از آنکه به بیت‌کوین و رمزارزهای مشابه برسیم و بدانیم چطور می‌توانیم از آنها کسب درآمد کنیم، به توضیح و آشنایی با چند مفهوم تکنولوژیک نیاز است.

ارز دیجیتال چیست؟

اکنون وقت آن است که به سؤال کلیدی رمزارز چیست پاسخ بدهیم و جواب، در دل مفهوم ارز دیجیتال قرار دارد. ارز دیجیتال، هر نوع پول یا دارایی مشابه است که بر بستر بلاک‌ چین قرار داده شده، مبادله شده یا ذخیره می‌شود. انواع ارزهای دیجیتال، شامل رمزارز، ارز مجازی و ارز دیجیتال بانک مرکزی است.

ارز دیجیتال همان رمز ارز است؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، رمزارز، زیرشاخه‌ای از ارز دیجیتال و در حقیقت یکی از انواع ارز دیجیتال است؛ پس از همین ابتدای آشنایی این نکته را در نظر بگیرید، زیرا بسیاری هستند که به اشتباه این دو را یکی می‌دانند. درواقع ارزهای دیجیتالی وجود دارند (مثل ارز دیجیتال بانکی) که رمزارز نیستند. در حقیقت، جستجوی قیمت رمزارز، با جستجوی قیمت ارز دیجیتال، دو نتیجه‌ متفاوت را به شما نشان می‌دهد. پس اگر لزوماً به دنبال قیمت رمزارز هستید، دقیق جستجو کنید.

مزیت رمز ارز

مهمترین مزیت، حذف شدن واسطه‌هایی مانند بانک‌ها است. در حقیقت، رمزارز خلق شد تا قدرت متمرکز در دستان بانک‌ها و دولت‌ها را به چالش بکشد. کافی است خودتان و مخاطبی که می‌خواهید برایش پول جابه‌جا کنید، یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید؛ از هر رمزارزی که در اختیار دارید برای مخاطبتان ارسال می‌کنید، بدون آنکه نیازی به پرداخت درصد انتقال به بانک باشد و بدون آنکه نفر سومی حتی از این انتقال مطلع شود!

ایراد رمز ارز

تقریباً همان نکته‌ای است که در انتهای مطلب بالا بیان شد. همین که هیچ نفر سومی از انتقال مطلع نیست، باعث می‌شود گزینه خوبی برای فعالیت‌های غیرقانونی باشد. البته کمبود قوانین تدوین شده، این کار را آسان‌تر کرده و در صورتی که کشورها بتوانند قوانین درستی تصویب کنند، تا حدودی این ایراد پوشش داده می‌شود. اما به هر حال، تکنولوژی یک چاقوی دو لبه است.
نکته دیگر، عدم ثبات این بازار است که شاید بتوان گفت، از نو بودن آن نشأت می‌گیرد. در همین چند ماه اخیر، ایلان ماسک معروف توانست با کمی فعالیت در حد توییت کردن یا مصاحبه با یک ایستگاه رادیویی، قیمت رمزارز را به شدت بالا ببرد یا پایین بیاورد. همین نکته، ریسک سرمایه‌گذاری در رمزارزها را بالا می‌برد. مالکان یک شب شاه هستند و یک شب گدا.

انواع ارز دیجیتال

بیت‌کوین البته اولین، معروف‌ترین و گران‌ترین رمزارز موجود در بازار است اما تنها محصول این بازار نیست. در ادامه، با چند رمزارز دیگر آشنا می‌شویم که آینده روشنی در مسیر آنها دیده می‌شود.

اتریوم

اتریوم، یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز که توانایی ساخت قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را دارد و بدون اخلال، تقلب، کنترل یا دخالت شخص ثالث اجرا می‌شود. هدف از خلق آن، ایجاد مجموعه‌ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است که هر کسی در دنیا بتواند آزادانه به آن دسترسی آزاد داشته باشد.

تتر (USDT)

از اولین و محبوب‌ترین رمزارزهایی است که به سکه‌های پایدار شهرت دارند. سکه‌های پایدار، ارزهایی هستند که برای کاهش نوسانات (ایرادی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم) ارزش بازار خود را به ارز یا نقطه مرجع خارجی متصل کرده‌اند؛ آنها با این کار ریسک را کاهش داده و سرمایه‌گذاران را به جذب می‌کنند.

رمزارزها چگونه کار می‌کنند؟

برای آنکه بدانیم رمزارز چیست، باید در ابتدا با زیرساخت آن آشنا بشویم. مبنا و پایه‌ی ارزهای دیجیتال، مجموعه‌ای به نام بلاکچین است که از دو واژه انگلیسی block یا همان بلوک و chain به معنای زنجیر تشکیل شده است. اما بلاکچین چیست؟ اجازه بدهید مفهوم آن را با یک مثال بررسی کنیم. احتمالاً شما با سرویس گوگل داک کار کرده‌اید. فرض کنید در این محیط که بر بستر اینترنت قرار دارد، یک سند را با همکارانتان به اشتراک می‌گذارید، همانجا درباره آن با هم صحبت کرده و در لحظه، تغییرات مورد نیاز را اعمال می‌کنید. همگی دسترسی یکسانی به آن سند دارید و تغییراتی که هر فرد اعمال می‌کند، دیده می‌شود. بلاکچین هم تقریباً همین‌گونه کار می‌کند، اما بسیار پیچیده‌تر!

رمزارزها چگونه کار می‌کنند؟

اجزای زنجیره یا بلاک چین

بلاکچین در سه بخش تقسیم شده است: بلوک، گره و ماینر. اما هرکدام از اینها چیستند و چه کاربردی دارند؟

بلوک

بلوک، پایه تمام مفاهیم بلاکچین است. بلوک، داده‌ها را در خود نگه می‌دارد و هر زنجیره از تعداد بسیار زیادی بلوک تشکیل می‌شود. در بلوک، یک عدد کامل ۳۲ بیتی وجود دارد که nonce نام دارد. nonce، به صورت تصادفی و همزمان با ساخت بلوک ایجاد شده و سپس یک "هش هدر بلوک" ایجاد می‌کند. هش یک عدد ۲۵۶ بیتی است که به nonce، وصل می‌شود. این عدد باید با تعداد زیادی صفر شروع شود. وقتی اولین بلوک از یک زنجیره ایجاد شد یک nonce هش رمزنگاری ایجاد می‌کند. داده‌های موجود در بلوک، ثبت شده و برای همیشه با nonce و hash گره می‌خورد، مگر اینکه استخراج بشود.

ماین

ماینینگ را از لحاظ شهرت می‌توان در کنار بیت‌کوین قرار داد، زیرا بسیاری بودند که تلاش کردند از این روش درآمد کسب کنند. ماینرها، با استخراج (یا همان ماینینگ) بلوک‌های جدید، زنجیره را خلق می‌کنند. برای آنکه بلوک‌ها به هم زنجیر بشوند، بلوک جدید بخشی از هش بلوک(های) قبلی را در خود دارد. ماینرها برای پیدا کردن nonce و ساختن بلوک بعدی، باید با استفاده از چند نرم‌افزار خاص، معادلات ریاضیات پیچیده‌ای را حل کنند که از این راه، درآمد کسب می‌کنند.

گره

فیزیکی‌ترین قسمت بلاکچین، همین گره‌ها هستند. فلسفه بلاکچین، از بین بردن تمرکز قدرت در یک قسمت خاص بود و به همین دلیل، هیچ کامپیوتر یا سازمان خاصی وجود ندارد که تمام اجزای یک زنجیره را در اختیار خود داشته باشد. بلوک‌ها در دستگاه‌های مختلفی قرار دارند و هر دستگاه، یک گره به حساب می‌آید.

بلاکچین چه کارکردها و مزایایی دارد

مسلماً معروف‌ترین کارکرد بلاکچین در حوزه ارزهای دیجیتال است؛ اما این تنها کارکرد بلاکچین نیست. در حقیقت بلاکچین بستری است که هر نوع داده‌ای، از ارز گرفته تا اسناد و مدارک را می‌توان بر روی آن قرار داد. مهمترین نکته و مزیتی که بلاکچین را استثنایی می‌کند، تقریباً غیرممکن بودن تغییر داده‌ها و کلاهبرداری است. ساختار ایجاد شده برای بلاکچین و غیرمتمرکز بودن آن، این مزیت را برای بلاکچین ایجاد کرده است.

روش‌های کسب درآمد از رمزارز

و اما مهمترین نکته! تمام توضیحاتی که در این مطلب آوردیم برای پاسخ به این سؤال بود. در ادامه چند روش کسب درآمد از رمزارز را مرور می‌کنیم.

بخرید و نگهداری کنید

این متداول‌ترین روش کسب درآمد از رمزارزها است. بیشتر سرمایه‌گذاران، ارزهایی را خریداری کرده و منتظر می‌مانند تا قیمت آنها بالا برود. به محض افزایش قیمت رمزارزها، آنها با سود فروش می‌کنند. این استراتژی سرمایه‌گذاری، مستلزم شناسایی دارایی‌های با ثبات و بی‌ثبات‌تر است که می‌توانند به سرعت تغییر ارزش بالا داشته و در نتیجه سود منظمی ایجاد کنند.

روش های کسب درآمد از رمزارز

ماینینگ

پیش‌تر روند استخراج را توضیح دادیم. بسیاری به این کار علاقه‌مند هستند و تلاش دارند وارد آن بشوند. پس با کمی تحقیق جزئی‌تر، اطلاعات زیادی می‌توان کسب کرد؛ اما مهمترین مشکل این کار آن است که به برق زیادی نیاز دارد و در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری، هزینه‌های انرژی را باید در صدر توجهات قرار داد. در مقاله بیت کوین چیست؟ می‌توانید با استخراج بیت کوین بیشتر آشنا بشوید.

تجارت روزانه

بیش از 80٪ سرمایه‌گذاران رمزارز معتقدند که تنها راه مؤثر (اگر نه تنها راه) برای کسب درآمد در این فضا، تجارت روزانه است. اما آنچه بیشتر آنها نمی‌دانند این است که معاملات روزانه، چیزی بیش از نگه داشتن دارایی تا زمان افزایش ارزش آن است. برای تبدیل شدن به یک تاجر روزانه، تلاش و زمان زیادی نیست است اما مهمتر از همه، باید مهارت‌های تحلیلی و فنی مناسبی داشته باشید.

تولید محتوای رمزارز

(شاید) همین کاری که من دارم انجام می‌دهم! در دهه گذشته، محتوا به یکی از مؤثرترین راه‌های انتقال هر پیامی به مشتریان فعلی یا بالقوه تبدیل شده است. اگر نیاز به راه‌اندازی یک محصول یا خدمات جدید دارید، محتوا بهترین روش برای انجام این کار است. حوزه رمزارز به دلیل مجازی بودن بیشتر پروژه‌ها، به بازاریابی محتوا اعتماد بسیاری دارد. بنابراین ممکن است استفاده از روش‌های مرسوم بازاریابی برای دستیابی به مخاطب هدف امکان‌پذیر نباشد و همین نکته، فرصت تولید محتوا را افزایش می‌دهد. محتوای ویدئویی، اینفوگرافیک یا محتوای نوشتاری را برای برندهای مختلف رمزارزها خلق کنید.

جمع‌بندی

در مجموع باید گفت که رمزارز، جدیدترین بازار خلق شده توسط تکنولوژی بوده و بسیار جوان‌تر از آن است که بتوان قضاوت دقیقی نسبت به آن داشت. بسیاری معتقدند باید به این بازار جهانی فرصت داد تا آزمون و خطاهای خود را انجام بدهد و به بلوغ برسد. در این مسیر، ممکن است بسیاری را میلیاردر کند و بسیاری را...  به هر حال، تجارت همزاد ریسک است و هر تاجری ممکن است ضرر و زیان ببیند..

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید