همه چیز درمورد URL و ساختار آن

آدرسURL چیست؟ در این مقاله از سایت جت به بررسی ساختار URL و انواع آن میپردازیم و نحوه ساخت URL را بیان میکنیم؛ با ما همراه باشید.
 ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ | ۰۹:۵۶  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
همه چیز درمورد URL و ساختار آن

اگر به نوار بالای مرورگر خود نگاه کنید یک URL یا همان آدرس اینترنتی می‌بینید. URLها به زبان ساده همان آدرس وب‌سایت‌ها در بستر اینترنت هستند. شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد و فکر کنید که همه می‌دانند آدرس url چیست؛ اما در مورد URL می‌توان یک کتاب نوشت و در مورد نکات و اصول آن صحبت کرد. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم مطلبی را به طور کامل به این موضوع اختصاص دهیم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا در مورد کاربرد URL و تاثیر URL روی سئو و بسیاری موارد دیگر اطلاعات کسب کنید تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

URL چیست و چه انواعی دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید URL  مخفف چیست؟ URL مخفف Uniform Resource Locator است، به معنی روشی یکپارچه و هماهنگ برای تعیین محل منابع در فضای دیجیتال. این اصطلاح اولین بار در سال 1994 توسط تیم برنرز لی پیشنهاد و استفاده شد. این ایده که روشی برای تعیین آدرسِ هر چیزی در فضای دیجیتال بود، ایده بسیار مهمی در حوزه اینترنت و وب محسوب می‌شود. انواع Url شامل دو بخش مطلق (Absolute) و نسبی (Relative) هستند:

  • URL مطلق: یک URL مطلق حاوی تمام اطلاعات لازم برای یافتن فایل‌ها در اینترنت است که شامل نشانگر پروتکل، نام میزبان، نام پوشه و نام فایل است. URL مطلق مانند آدرسی است که اداره پست استفاده می‌کند که شامل نام، نام استاد، نام شهر، آدرس خیابان، شماره آپارتمان و کد پستی است. اگر برخی از اطلاعات وجود نداشته باشند مثلاً نام خیابان، پستچی نمی‌تواند نامه را به مقصد تحویل دهد. به طور مشابه، اگر نشانگر پروتکل یا نام میزبان در یک URL وجود نداشته باشد، مرورگرها نمی‌توانند به یک فایل خاص لینک دهند زیرا نمی‌دانند کجا و چگونه فایل را جستجو کنند. به همین ترتیب، اگر نام پوشه یا فایل وجود نداشته باشد، مرورگرها نمی‌دانند کدام بخش از اطلاعات را از سرور استخراج کنند. شکل زیر مثال از URL مطلق است:
  • URL نسبی: URL نسبی معمولاً فقط شامل نام پوشه و نام فایل یا حتی فقط نام فایل است. زمانی که به فایلی اشاره می‌کنیم که در همان پوشه یا روی همان سرور فایل اصلی قرار دارد، می‌توانیم از این URL های نسبی استفاده کنیم. در این موارد، مرورگر به نام سرور یا نشانگر پروتکل نیازی ندارد زیرا فرض می‌کند فایل‌ها در یک پوشه یا روی سرور سند اصلی است قرار دارند. از شکل داده شده، در واقع URL نسبی به ما کمک می‌کند مجبور نباشیم مسیر طی شده توسط کاربر را دوباره بنویسیم؛ مانند این است که بخواهم آدرس همسایه خود را به شما بدهم، چون شما آدرس خانه من را می‌دانید، تنها کافی است که به شما بگویم که خانه همسایه من، کنار خانه من است.

بخش‌های اصلی در ساختار URL چیست؟

اما آدرس url شامل چیست؟ ساختار URL شامل 5 بخش اصلی است:

  1. پروتکل ارتباطی (Protocol): این قسمت بیانگر روش برقراری ارتباط بین مرورگر و سرور است. پروتکل قوانین و مقررات مرتبط با رفع خطاها، امنیت، Syntax و... را مشخص می‌کند. احتمالا ابتدای سایت‌های مختلف، عبارت HTTP یا HTTPS را مشاهده کرده‌اید. این عبارات همان پروتکل‌های ارتباطی هستند.
  2. زیردامنه (Sub Domain): زیردامنه اسم یا اسم‌هایی هستند که به عنوان زیرمجموعه‌های یک سایت ایجاد می‌شوند، بعد از خرید نام سایت می‌توانید هر تعداد ساب دامین، با هر نوع کلمه یا عبارتی که مدنظر دارید به عنوان زیرمجموعه سایت اصلی ایجاد و مدیریت کنید. پیشوند www نیز در حال حاضر حکم ساب دامین سایت را دارد.
  3. دامنه (Domain): دامنه همان آدرس IP است که در هر URL قابل مشاهده است. دامنه‌ها توسط سیستم DNS (Domain Name System) روی یک آدرس IP قرار می‌گیرند. هر مرورگر برای دستیابی به IP موردنظر کاربر از یک جستجوگر DNS بهره می‌برد. نام دامنه یا دامین، همان آدرس سایت شما است، یعنی آدرسی که بعد از www مشاهده می‌کنید.
  4. پسوند دامنه (TLD): عباراتی هستند که بعد از دامنه قرار می‌گیرند مانند .ir و .com
  5. مسیر (Path): مسیرها و پوشه‌هایی که در یک سایت وجود دارند.

ادرس url شامل چیست

نکات مهم در زمان ایجاد URL

ساخت URL به همین سادگی نیست و هنگام ایجاد آن باید به نکات زیر توجه کنید:

استفاده از یک دامنه یا زیر دامنه

اگر از بیش از یک دامنه یا زیردامنه استفاده کنید ممکن است موتورهای جستجو این‌طور گمان کنند که شما دارای وب‌سایت‌های متعددی هستید. این اتفاق باعث کاهش وزن دامنه و شکسته شدن لینک‌های سایت شما می‌شود و در نهایت باعث افت رتبه سایت خواهد شد.

نمونه درست و صحیح استفاده از دامنه jet.ir/blog

نمونه نادرست استفاده از دامنه blog.jet.ir

استفاده از آدرس‌های قابل درک

توجه کنید که هم ربات‌های خزنده و هم انسان‌ها به عبارات و آدرس‌های خوانا نسبت به URL های به هم ریخته علاقه بیشتری دارند، بنابراین در به‌کارگیری آدرس url از آدرس‌های خوانا و قابل درک استفاده کنید. یک آدرس خوب از نظر موتورهای جستجوگر آدرسی است که برای مخاطب و کاربر قابل فهم باشد؛ و با یک نگاه بتواند تشخیص دهد که در کدام قسمت از سایت قرار دارد. اگر url شما به طور منظم و مرتب وارد شده باشد خود به خود باعث افزایش سئو سایت و در نتیجه بازدید بیشتر می‌شود.

استفاده از URL های مرتبط با صفحه

بسیاری از متخصصان سئو، معتقدند که URL باید منطبق با عنوان صفحه مورد نظر باشد؛ البته همیشه نه اما بهتر است تا حد امکان مشابه عنوان صفحه مورد نظر باشد تا نتیجه بهتری حاصل شود.
همچنین به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • از URL های کوتاه استفاده کنید.
  • از URL های منتشر و ایندکس شده در وب‌سایت خود استفاده نکنید و URL خود را تغییر ندهید، زیرا باعث می‌شود صفحه شما خطای 404 دریافت کند. برای جلوگیری از این خطا، ابتدا صفحه خود را ریدایرکت کنید و سپس آن را تغییر دهید.
  • استفاده از URL فارسی یا انگلیسی تفاوتی ندارد. فقط دقت کنید که وقتی URL فارسی کپی می‌شود، قسمت فارسی آن به صورت درصد و علامت سؤال در می‌آید که اصلا ظاهر خوبی ندارد؛ اما مزیتی که دارد این است که عیناً کلمه کلیدی را درون عنوان URL می‌گذارد.

URL چه کاربردهایی دارد؟

یک آدرس URL ساده، کوتاه و قابل فهم این امکان را به کاربر می‌دهد که با مشاهده آن به راحتی بفهمد کجای سایت قرار دارد. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا:

  • تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهبود ببخشید: یک نشانی اینترنتی مناسب و بهینه، هم توسط انسان و هم موتورهای جستجو راحت‌تر درک می‌شود. حتی اگر تگ عنوان صفحه پنهان باشد، آدرس اینترنتی از نظر مفهومی، تصویری واضح از محتوای صفحه را ارائه می‌دهد باعث می‌شود تجربه کاربری بهتری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرد.
  • رتبه سایت خود را در نتایج بهتر کنید: URL ها یک عامل موثر در رتبه‌بندی نتایج هستند که موتورهای جستجو هنگام تعیین ارتباط صفحه با عبارت جستجو شده استفاده می‌کنند. استفاده از کلمات کلیدی در URL صفحه به عنوان یک عامل مهم در رتبه‌بندی موردتوجه موتورهای جستجو است. لازم است به این نکته اشاره کنیم که خود URL ها تاثیر زیادی روی رتبه‌بندی ندارند بلکه استفاده از کلمات کلیدی در آن‌ها حائز اهمیت است.
  • اعتماد کاربران را جلب کنید و نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهید: وب‌سایت‌های با آدرس اینترنتی بهینه و کوتاه می‌توانند تاثیر اولیه بسیار خوبی روی مخاطب شما بگذارند و باعث شوند تا به شما اعتماد کنند. URL های کوتاه و قابل فهم حس خوبی به مخاطب می‌دهند و باعث می‌شود تا کاربر بداند با کلیک روی این سایت به چه محتوایی می‌رسد. همین عامل باعث افزایش بازدید سایت شما خواهد شد.

ساختار URL

ثاثیر URL روی سئو چقدر است؟

باید بدانید که URLها برای گوگل بسیار مهم هستند. گوگل و سایر موتورهای جستجو به وسیله URLها، محتوای صفحات را دسته‌بندی می‌کنند؛ بنابراین شاید URL یکی فاکتورهای با اولویت بالا برای گوگل نباشند اما اهمیت زیادی دارند؛ بنابراین باید استفاده از یک URL بهینه را مد نظر قرار داد.

دلیل اصلی توجه به این موضوع ارتقای تجربه کاربری سایت است. گوگل بارها اعلام کرده که هنگام رتبه‌بندی به تجربه کاربری صفحات دقت می‌کند. هرچه تجربه کاربری سایت شما بهتر باشد، کاربران بیشتری به سایت شما اعتماد می‌کنند و زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذاردند. به عنوان مثال استفاده از کلمات کلیدی در URL باعث می‌شود تا کاربر، فهم بهتری از محتوای صفحه داشته باشد. این مورد تاثیر زیادی روی بهبود تجربه کاربری دارد که معیار بسیار مهمی از نظر گوگل است. پس وقتی می‌شود با انجام کارهای بسیار ساده، URL وب‌سایت را بهبود بخشید و ترافیک بیشتری جذب سایت کرد، چرا به آن توجه نکنیم؟

جمع‌بندی

آدرس صفحات اولین چیزی هستند که کاربر می‌بیند و اگر مرتب، کوتاه و دقیق نوشته شده باشند تاثیر اولیه بسیار مثبتی روی کاربران خواهد داشت. در این مطلب از سایت جت به طور کامل به این سوال پرداختیم که آدرس url چیست و نحوه ساخت URL بر اساس سئو چگونه است. اگر شما هم صاحب یک وب‌سایت هستید توصیه می‌کنیم به اجرای این اصول در سایت خود بپردازید. URL ها با اینکه شاید کم اهمیت به نظر برسند اما از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو بسیار مهم هستند.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۷ فروردین ۱۴۰۲
سلام از مطالب خوبتون استفاده کردم ممنون .
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲