آموزش حاشیه گذاری در ورد و حذف آن

گاهی نیاز داریم برای صفحات در ورد حاشیه یا کادر ایجاد نماییم؛ با مراجعه به این مقاله از سایت جت میتوانید روش های اضافه کردن کادر در ورد را بیاموزید.
 ۱۴۰۱/۱۰/۴ | ۱۳:۴۶  زمان مطالعه 3 دقیقه
آموزش حاشیه گذاری در ورد و حذف آن

به خطوط یا اشکال طرح دار که دور صفحات اعمال می‌شوند، حاشیه گفته می‌شود. حاشیه گذاری در ورد در طرح‌های تبلیغاتی، بروشورها و طراحی جلد کتاب‌ها و درون صفحات با محتوای خاص استفاده می‌شود. اضافه کردن کادر در ورد یک روش بسیار عالی برای اعمال یک ظاهر رسمی در نوشته‌های شماست که زیبایی محتوای شما را دو چندان می‌کند. علاوه بر تنظیم حاشیه، می‌توانید طرح، ضخامت، نحوه اعمال حاشیه و بسیاری از موارد دیگر را مطابق با نیازهای خود شخصی‌سازی کنید.

البته حاشیه‌ها محدود به صفحه نیستند و شما می‌توانید تقریبا برای تمام المان‌های بصری صفحات خود، حاشیه و کادر ایجاد کنید. انواع حاشیه در ورد شامل حاشیه صفحه، حاشیه متون و حاشیه تصاویر هستند. در این مقاله از سایت جت به نحوه کشیدن کادر دور شکل در ورد و همچنین حذف کادر در ورد بپردازیم. حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تبدیل word به pdf

روش‌ های اضافه کردن کادر در ورد

اضافه کردن کادر در ورد ، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. شما می‌توانید در سند خود، برای کل صفحه یا یک پاراگراف کادر تنظیم کنید. در این قسمت به صورت تصویری به اضافه كردن حاشيه جدید در ورد می‌پردازیم. برای اضافه کردن کادر در صفحه مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا از نوار بالای صفحه سربرگ Design را انتخاب کنید.

 

ایجاد کادر دور متن در ورد

 

سپس از قسمت بخش Page Background گزینه Page Borders را انتخاب کنید.

 

حذف کادر در ورد

 

با کلیک روی این گزینه، صفحه Borders and Shading نمایش داده خواهد شد. در این صفحه انواع حاشیه‌ها در اندازه و طرح‌های مختلف وجود دارند که امکان انتخاب آن‌ها برای کل فایل یا یک صفحه خاص وجود دارد. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این صفحه می‌پردازیم:

 

انواع حاشیه در ورد

 

  • None: با انتخاب این گزینه، حاشیه انتخاب شده فعلی حذف می‌شود.
  • Box: با انتخاب این گزینه، یک کادر مربع شکل، دور صفحه سند شما ایجاد می‌شود.
  • Shadow: این گزینه، یک سایه برای کادر شما اعمال می‌کند.
  • 3-D: برای ایجاد حالت سه بعدی به کادر شما کاربرد دارد.
  • Custom: به کمک این بخش می‌توانید تعیین کنید که کادر شما در کدام بخش‌های صفحه قرار بگیرد یا به دلخواه یک بخش را حذف کنید. از بین جهت‌های بالا، پایین، چپ و راست می‌توانید هرکدام را به دلخواه حذف کنید.
  • Style: در این بخش می‌توانید حالت خط حاشیه را مشخص کنید. در این بخش از بین حالت‌های مختلف بین خط، نقطه چین، خط چین و بسیاری موارد دیگر را می‌توانید انتخاب کنید.
  • Color: در این بخش می‌توانید رنگ خطوط حاشیه را انتخاب کنید.
  • Width: از این قسمت می‌توانید پهنا و ضخامت خطوط حاشیه را تنظیم کنید.
  • Art: به کمک این گزینه می‌توانید به جای خطوط ساده از اشکال و علائم خاص برای ایجاد حاشیه در صفحه استفاده کنید.
  • Apply to: در این بخش می‌توانید تعیین کنید که حاشیه تنظیم شده به چه صورت روی صفحات اعمال شود. (به صورت پیش فرض، حاشیه روی تمام صفحات اعمال می‌شود.)

بخش Apply to شامل 4 گزینه است:

  • Whole Document: حاشیه تنظیم شده روی کل سند اعمال می‌شود.
  • This Section: اگر سند خود را سکشن بندی کرده باشید با انتخاب این گزینه، حاشیه تنظیم شده فقط در همان سکشن اعمال می‌شود.
  • This Section-First Page Only: اگر سند خود را سکشن بندی کرده باشید، حاشیه تنظیم شده را فقط در صفحه اول همان سکشن اعمال می‌کند.
  • This Section-All Except First Page: اگر سند خود را سکشن بندی کرده باشید، حاشیه تنظیم شده را در همه صفحات همان سکشن به جز صفحه اول اعمال می‌کند.

علاوه بر طرح‌های آماده ورد، شما می‌توانید طرح دلخواه خود را به عنوان کادر در حاشیه صفحات اضافه کنید. شما می‌توانید با جستجوی عبارت "دانلود کادر برای نوشتن متن در ورد" سایت‌های زیادی را پیدا کنید که طرح‌های جذابی برای این قسمت به شما ارائه می‌دهند. همچنین در صورتی که خودتان با طراحی نرم‌افزارهای گرافیکی آشنا هستید می‌توانید طرح دلخواه خود را طراحی و استفاده کنید.

برای استفاده از طرح دلخواه در حاشیه صفحات، می‌توانید از سربرگ Design و بخش Page Background گزینه Watermark و سپس گزینه Custom Watermark را انتخاب کنید.

 

حاشیه گذاری در ورد

 

صفحه جدیدی با عنوان Printed Watermark باز می‌شود. در این صفحه گزینه Picture Watermark را انتخاب کنید و سپس روی Select Picture کلیک کنید تا فایل کادر خود را بتوانید انتخاب کنید.

گزینه Washout کمی فایل را محو می‌کند که برای نمایش کامل فایل خود، تیک این قسمت را بردارید. پس از انتخاب و بارگذاری فایل حاشیه، در صورتی که اندازه آن مناسب صفحه نبود با مراجعه دوباره به این بخش و تنظیم Scale می‌توانید ابعاد حاشیه را تغییر دهید. برای این کار می‌توانید از بین اندازه‌های پیش فرض، مقدار مورد نظر خود را انتخاب یا میزان دلخواه خود را تایپ کنید.

همچنین می‌توانید برای متون و پاراگراف‌های خود نیز کادر دلخواه ایجاد کنید. برای ایجاد کادر دور متن در ورد مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا روی بخشی از پاراگراف مورد نظر خود کلیک کنید و در سربرگ Home و بخش Paragraph گزینه Outside Borders را انتخاب کنید.

با این کار، یک کادر ساده دور پاراگراف انتخاب شده اعمال می‌شود. در همین قسمت با انتخاب گزینه Borders and Shading می‌توانید این کادر را شخصی‌سازی کنید که تمام گزینه‌های آن مانند حالت قبل (حاشیه صفحه) است.

از دیگر عناصر صفحه که می‌توانید برای آن کادر تعبیه کنید، تصاویر هستند. برای ایجاد حاشیه برای تصاویر، روی تصویر خود کلیک کنید. یک بخش جدید به نام Picture Format در نوار بالای صفحه ظاهر می‌شود. با مراجعه به این قسمت و انتخاب Picture Border می‌توانید حاشیه دلخواه خود را برای تصویر اعمال کنید.

این بخش شامل قسمت‌های مختلفی مانند انتخاب رنگ حاشیه، ضخامت حاشیه و استایل آن است که می‌توانید هرکدام از آن‌ها را انتخاب کنید.

همچنین در بخش Picture Styles نیز می‌توانید طرح‌های پیش فرض و مختلفی را مشاهده کنید که برخی از آن‌ها حاشیه‌های جذابی برای تصاویر ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش ادیت خفن با اینشات

نحوه حذف حاشیه در ورد

در صورتی که می‌خواهید حاشیه ایجاد شده را حذف کنید، می‌توانید به سادگی این کار را انجام دهید. برای حذف حاشیه صفحه در نوار بالای صفحه، روی سربرگ Design کلیک کنید و در Page Background روی Page Borders کلیک کنید تا پنجره Borders and Shading ظاهر شود.

 

کشیدن کادر دور شکل در ورد

 

در این صفحه، گزینه None را انتخاب کنید تا حاشیه ساخته شده غیرفعال شود. همچنین برای حذف حاشیه دلخواه که از بخش Watermark به سند خود اضافه کردید، می‌توانید با مراجعه دوباره ‌به بخش Watermark و انتخاب Remove Watermark طرح وارد شده را حذف کنید.

برای حذف حاشیه در متن و پاراگراف، از سربرگ Home و بخش Paragraph گزینه No Border را انتخاب کنید.

 

دانلود کادر برای نوشتن متن در ورد

 

برای حذف حاشیه تصاویر نیز در صورتی که از طریق گزینه Picture Border حاشیه ایجاد کردید در همان بخش و با انتخاب گزینه No Outline می‌توانید آن را حذف کنید.

 

اضافه كردن حاشيه جدید در ورد

 

و در صورتی که از استایل‌های آماده ورد استفاده کردید با انتخاب اولین استایل از سمت چپ، می‌توانید آن را حذف کنید.

 

اضافه کردن کادر در ورد

بیشتر بخوانید: علت نصب نشدن واتساپ در گوشی سامسونگ

جمع‌بندی

نرم‌افزار ورد یکی از نرم‌افزارهای مهم و مورد استفاده تمام افراد است و به دلیل امکانات بی‌شماری که در آن وجود دارد، کار کردن با آن بسیار لذت‌بخش است. یکی از مواردی که می‌تواند اسناد شما را بسیار حرفه‌ای و جذاب کند، ایجاد کادر و حاشیه‌های چشم‌نواز است. شما می‌توانید برای صفحات، متون و تصاویر سند خود، کادر دلخواه ایجاد کنید و به جذابیت بصری محتوای خود اضافه کنید. در این مطلب به طور کامل و گام به گام به آموزش اضافه کردن کادر در ورد پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

نویسنده : مریم باغبان

مریم باغبان ملی هستم. به حوزه های هنری و برنامه نویسی علاقه مندم و در تلاش برای یادگیری زمینه های مختلف این دو حوزه هستم. در حال حاضر در جایگاه ادمین سایت مشغول به کارم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید