بازاریابی و تبلیغات در فیسبوک

بازاریابی و تبلیغات در فیسبوک یکی از تاثیر گذارترین روش‌های جذب مشتری هست. در این مقاله با ما همراه باشید تا با تکنیک‌های بازاریابی در فیسبوک آشنا شوید.
 ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ | ۰۸:۲۳  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
بازاریابی و تبلیغات در فیسبوک

رسانه‌های اجتماعی در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند ابزار قدرتمندی در بازاریابی دیجیتال باشند. تبلیغات موجود در شبکه‌های اجتماعی نیز یکی از تأثیر گذارترین روش‌های جذب مشتری هستند.

در این میان، از بین رسانه‌های اجتماعی موجود فیس‌بوک یکی از بهترین گزینه‌ها برای ارتباط با مخاطبان هدف و افزایش فروش است. فیس‌بوک به دلیل، محبوب‌ترین و مشهورترین رسانه اجتماعی، با میلیون‌ها کاربر و صفحه است، که با استفاده از آن به راحتی می‌توان با کاربران اینترنت تعامل داشت.

گرچه برای دست پیدا کردن به موفقیت، باید به این نکته توجه کرد که تبلیغات از طریق فیس‌بوک، تفاوتی محسوس و قابل توجه با تبلیغات از طریق موتورهای جستجو دارد و این تفاوت باعث ایجاد چالش و رقابت در تبلیغات، از طریق بزرگترین سایت رسانه اجتماعی، یعنی «فیسبوک» گردیده است.

تبلیغات فیسبوکی چیست؟

تبلیغ در فیسبوک به عنوان یکی از روش‌های تأثیرگذار تبلیغات اینترنتی،  به کسب و کارها اجازه می‌دهد تبلیغات سفارشی خود را ترویج کنند یا محتوایی را در اختیار مخاطبان هدف خود بگذارند. اینکار با هزینه‌های مختلفی انجام می شود که معمولا بر اساس دسترسی به مخاطبان و تعامل آن‌ها محاسبه می‌شود.

تبلیغ فیسبوکی می‌تواند در بخش News Feed مخاطبان یا ستون راست فیس‌بوک به نمایش در آید. زمانی که در فیسبوک تبلیغ می‌کنید، می‌توانید بینشی در مورد مشتریان فعلی و احتمالی خود به دست آورید. اطلاعات و داده‌هایی که از طریق تبلیغات فیس‌بوکی خود جمع‌آوری می‌کنید، می‌تواند هدف‌گیری تبلیغ برای تجربه بهتر و مؤثرتر را بهبود ببخشد.

بیشتر بخوانید: تبلیغ موفق و اثرگذار

تبلیغات در فیسبوک

مزایای تبلیغات در فیس‌بوک چیست؟

تبلیغات در فیس‌بوک یک ابزار عالی برای ایجاد آگاهی از برند و برندسازی است که می‌تواند نتایج خوبی برای کسب و کارهای مربوط به فروش محصولات ارائه کند. عموماً کسب و کارهایی از تبلیغات در فیس‌بوک برای موفقیت در فروش محصولات استفاده می‌کنند که دارای محصولات رقابتی و همچنین جامعه هدف شناخته شده و متمرکز هستند.

علاوه بر افزایش شناخت از برند، تبلیغات در فیس بوک در ارتقاء درگیر شدن و تشویق مردم به استفاده از آن برند نیز موفق است. تبلیغات در فیس بوک بیشتر از انواع دیگر تبلیغات، دعوت به مشارکت و خرید می کنند. تبلیغات به طور کامل در خوراک خبری فیس‌بوک پخش می‌شوند و از بین نمی‌روند. شرکت‌هایی که محتوای خوب و جذاب تولید می کنند، متوجه خواهند شد که مردم می‌خواهند با این تبلیغات ارتباط برقرار کنند و در نهایت این شرکت‌ها نتایج استثنایی را کسب می‌کنند.

 اگر شما به دنبال ترافیک بیشتر در وب‌ سایت خود هستید، تبلیغات فیس‌بوک یک دروازه بزرگ برای جذب فالوور جدید در بین مخاطبان هدف است و به خوبی می‌تواند این مخاطبان را به مشتریان همیشگی تبدیل کند. مخاطبانی هدفمند و شخصی‌سازی شده، حداکثر دیده شدن با حداقل هزینه، افزایش دادن آگاهی از برند، لایو فیس‌بوک، داشتن بوت‌های گفتگو، فیدبک سریع و امکان روانشناسی مصرف‌کننده از مزایای تبلیغات در فیس‌بوک‌ هستند.

چگونه در فیس‌بوک بازاریابی کنیم؟

فیس‌بوک دارای سه قابلیت صفحات، تبلیغات و گروه‌ها است که هر کدام از این گزینه‌ها در امر بازاریابی کاربرد خاص خود را دارند و می‌توانند برای رسیدن به اهداف بیشتر ترکیب شوند.

  • صفحات

صفحات فیس‌بوک مشابه پروفایل‌ها هستند، اما به طور اختصاصی برای کسب و کارها، سازمان‌ها و شخصیت‌های عمومی می‌باشند. زمانی که کاربری یک صفحه را لایک (like) می‌کند، می‌تواند به طور خودکار مطالب جدیدی که در این صفحه قرار می‌گیرند را در نیوزفید (news feed) خود دریافت کند.

الزاما متذکر می‌شویم که کاربران می‌توانند یک صفحه را لایک کنند اما آن را فالو نکنند. پروفایل‌ها نیاز به یک رابطه متقابل بین دوستان دارند به این معنی که تنها کسانی که جزو لیست دوستان (Friends) یک پروفایل باشند می‌توانند آن پروفایل را like کنند، در حالی که صفحات می‌توانند توسط هر کسی (چه دوستان و چه سایر افراد عضو فیس بوک) لایک شوند بدون آن که نیاز باشد که خالق صفحه لایک کننده‌ها را از قبل به عنوان دوست پذیرفته باشد. صفحات محدودیتی برای تعداد دوستان یا طرفدارانی که می‌توانند داشته باشند، ندارند. 

  • تبلیغات

فیس‌بوک یک پلتفرم تبلیغاتی هدفمند فوق العاده ارائه می‌دهد. می‌توان  تبلیغات را برای مناطق جغرافیایی خاص، سنین مختلف، سطح تحصیلات و حتی انواع دستگاه‌های مورد استفاده، برای نمایش به کاربران ایجاد و اختصاصی کرد. به عنوان مثال می‌توان افرادی که اخیرا نقل مکان کرده‌اند را مورد هدف تبلیغات قرار داد.

بنابراین، اگر یک باشگاه ورزشی در خیابان جمهوری در شیراز دارید و می‌خواهید تمام افرادی را که اخیرا به این محل منتقل شده‌اند، پیدا کنید، می‌توانید تبلیغات خود را به سوی این افراد هدایت کنید. (متاسفانه در حال حاضر خدمات تبلیغاتی فیس‌بوک برای ایرانیان دارای محدودیت است) یا شاید یک کتاب نوشته‌اید و مطمئن هستید که افرادی هستند که دوست دارند یک کتاب خاص دیگر از نوشته‌های شما را مطالعه کنند.

عنوان کتاب را تحت عنوان Interests وارد کنید و به این ترتیب می‌توانید به طور خاص آن کاربران را هدف تبلیغات خود قرار دهید. فیس‌بوک به کاربران اجازه می‌دهد تا تبلیغاتی را که دوست ندارند ببندند و یا برعکس، صفحه‌ای که نامش دقیقا زیر تبلیغ عنوان شده است را لایک کنند.

  • گروه‌ها

گروه‌های فیس‌بوک شبیه به انجمن‌های گفتگو هستند و دارای ویژگی‌های اضافی‌ هستند که صفحات و پروفایل‌ها ندارند. می‌توانید گروه‌هایی مرتبط با حوزه کاری خودتان ایجاد کنید و سپس افراد علاقه‌مند به آن حوزه را به این گروه دعوت کرده تا درآینده بتوانید با دریافت نظرات آن افراد درباره ی محصولاتتان به عنوان راهی برای رسیدن به مشتریان بالقوه استفاده کنید.

تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات در فیس‌بوک

  • استفاده از صفحاتی برای تماشا  (Pages to Watch)  

جالب است بدانید که فیس‌بوک عنصر بسیار جذابی با عنوان صفحاتی برای تماشا دارد. این عنصر در حقیقت نقش حمایتی برای تبلیغات فیس‌بوک ایفا می‌کند. این عنصر به شکل مختصر و مفید به ترتیب صفحاتی را که به آن علاقمند هستید، یک جا جمع می‌کند. بنابراین دیگر نیازی به مرور صفحات مختلف برای پیدا کردن صفحات مورد علاقۀ شما وجود ندارد و می‌توانید همۀ آن‌ها را یک جا با هم ببینید.

برای استفاده از این تکنیک کافی است صفحات مربوط به برندهای معروفی را که به صنعت شما مرتبط هستند و صفحه فیسبوک قوی دارند، اضافه کنید. این تکنیک به شما امکان می‌دهد که بتوانید پست‌های کم‌‌ طرفدار و پر طرفدار را تشخیص دهید و هر زمانی که خواستید پست جدیدی در فیسبوک قرار دهید، از این اطلاعات استفاده کنید.

  • عکس‌ها را از طریق اینستاگرام به اشتراک بگذارید

به‌جای اینکه عکس‌ها را مستقیما داخل صفحه فیسبوک خود به اشتراک بگذارید، آن‌ها را از طریق اینستاگرام پست کنید؛ زیرا نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد پست‌هایی که از طریق اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شوند حدود ۲۳ درصد بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

  • پرسونای خریدار

پرسونای خریدار، نماینده و نمادی از مشتری واقعی است که می‌تواند بینش‌های مشتریان و عوامل تأثیرگذار در تصمیمات آن‌ها را نشان دهد. بنابراین با توجه به عملکرد پرسونا می‌توان استراتژی بازاریابی متناسب با انتظارات مشتریان را طرح‌ریزی کرد. این استراتژی می‌تواند به خوبی در فیس‌بوک به کار گرفته شود.
زمانی که تعریف و شناخت کاملی از پرسونا در دسترس باشد، می‌توان تبلیغی طراحی کرد که به خوبی بتواند مخاطب را جذب و  تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال ممکن است طی تجارب و برخوردهای خود با کاربران مکرراً سوالی دربارۀ کاربرد یکی از محصولات از شما پرسیده شده باشد.

در این صورت پرسونا نشان داده است که "آگاهی از کاربرد این محصول" مهم است و شما می‌توانید در آگهی تبلیغاتی خود تصویری از کاربرد و مزایای این محصول را پوشش دهید. در مثالی دیگر، در صورتی که فروشندۀ پودرهای لاغری باشید، احتمالاً مشتریان بالقوه‌تان افراد با اضافه وزن و در نتیجه عموماً با اعتماد به نفس پایین هستند. در مثال قید شده، می‌توان در آگهی از تصویری که نشان دهد مصرف‌کنندگان دارای اعتماد به نفس بالا و خوشنود هستند، استفاده کرد.

  • هشتگ‌ها را فراموش کنید

جالب است بدانید که هشتگ‌ها تحت شرایط خاصی می‌توانند مفید و تأثیرگذار باشند. در حقیقت می‌توان گفت هر چند استفاده از هشتگ در توییتر و اینستاگرام باعث افزایش تعامل با کاربران می‌شود اما در فیس‌بوک نتیجه عکس دارد. یعنی انتشار پست‌های بدون هشتگ در فیس‌بوک تأثیر بیشتری در جذب مخاطب دارند.

  • بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ ‌شب پست بگذارید

مطمئنا شما هم می‌دانید که زمان‌بندی پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی یک کار ضروری است. حتی اگر عالی‌ترین پست‌ را هم به اشتراک بگذارید و کاربران آن را نبینند، پست شما در حاشیه قرار می‌گیرد. تجربه نشان داده است که به دو دلیل، زمان ایده‌آل‌ برای انتشار پست‌ها بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب است:

  • اولین دلیل این است که در این ساعت مردم کمتر پست می‌گذارند و بنابراین رقابت بر سر دیده‌ شدن کم است.
  • دوم اینکه اکثر مردم هنوز بیدار هستند و داخل فیسبوک فعالیت می‌کنند؛ بنابراین ارزش دارد که زمان بگذارید و پست خود را در این ساعت به اشتراک بگذارید.
  • استفاده از ویدیو

امروزه اهمیت استفاده از ویدیو به‌ اندازه‌ای بالا رفته است که برخی سال ۲۰۱۶ را به‌ عنوان سال ویدیو در نظر می‌گیرند. جالب است بدانید که ویدیو فقط ۳ درصد محتوای فیسبوک را تشکیل می‌دهد که مقدار ناچیزی است، اما یک فرصت بزرگ به‌حساب می‌آید.

انتشار محتوای ویدیویی با کیفیت بالا به شما اجازه می‌دهد که بتوانید با کمترین زحمت از فرصت استفاده کنید و از رقیبان خود پیشی بگیرید. شاید تصور کنید که استفاده از ویدیوهای یوتیوب داخل فیسبوک می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد، اما این تصور اشتباه است؛ زیرا ویدیوهایی که مستقیما داخل  فیسبوک آپلود می‌شوند مخاطب بیشتری را درگیر می‌کنند.

  • پست‌های کوتاه امّا جذّاب انتخاب کنید 

نکته‌ای که در ارتباط با محتوای شبکه‌های اجتماعی همواره باید مورد توجه قرار گیرد تهیه‌ی پست‌های کوتاه و در عین حال جذاب است. این نکته را همواره به یاد داشته باشید که تبلیغات فیس‌بوک یا سایر پست‌های شبکه‌های اجتماعی پست وبلاگی نیستند.

بنابراین یک یا دو جملۀ کوتاه اما تأثیرگذار با یک تصویر یا ویدیوی جذاب می‌تواند محتوای مناسبی برای شبکه‌های اجتماعی باشد. بهتر است پستی که به عنوان تبلیغات فیس‌بوک منتشر می‌شود حداکثر ۱۵۰ کاراکتر باشد.

  • از Audience Insights استفاده کنید

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که استفاده از برخی ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی تا چه حد می‌تواند مفید باشد، مخصوصا آن‌هایی که بر اساس داده‌ها به شما اطلاعات می‌دهند. ویژگی Audience Insights یکی از بهترین راه‌ها برای این است که یک بازخورد فوری و مؤثر از مشخصات مخاطبان خود به دست آورید و بتوانید بر اساس علاقه‌مندی آن‌ها محتوای مرتبط‌تری تولید کنید.

مرتبط بودن محتوا از این نظر مهم است که می‌تواند تأثیر بیشتری بر مخاطبان شما بگذارد و درنتیجه بهره‌مندی شما را بالا ببرد. از طریق این ویژگی شما می‌توانید اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، سبک زندگی، سطح تحصیلات و عنوان شغلی مخاطبان خود را به دست آورید.

مراحل انجام تبلیغات در فیس‌بوک

  • ساخت صفحه تبلیغاتی در فیسبوک

صفحه‌های تبلیغاتی فیسبوک مانند پروفایل‌های شخصی افراد هستند با این تفاوت که در صفحات مارکتینگ اطلاعات خاص و دقیقی راجع به یک تجارت و یا برند باید در اختیار مخاطب قرار بگیرد.

از پروفایل شخصی خود برای تبلیغات استفاده نکنید زیرا همیشه احتمال بسته شدن این صفحه، توسط تیم فیس‌بوک وجود دارد. طبق قوانین این شبکه اجتماعی، شما حق استفاده از صفحه شخصی خود برای تبلیغات را ندارید.

برای شروع در انتخاب اسم صفحه‌ی مارکتینگ بسیار دقت کنید. (گرچه در اکثر مواقع می‌توانید این اسم را تغییر دهید) برای نظارت بر این صفحه شما باید از صفحه و پروفایل شخصی خود استفاده کنید البته اطلاعات شخصی شما در صفحه تبلیغاتی نمایش داده نمی‌شوند.

  • انتخاب عکس پروفایل  

استفاده از آرم و لوگو برند یا علامت تجاری می‌تواند بسیار کارآمد باشد زیرا زمانی که کاربر در قسمت نیوزفید از شما خبری دریافت می‌کند، عکس پروفایل شما در کنار آن نمایش داده می‌شود. معمولا یک عکس ۱۸۰ در ۱۸۰ پیکسل مناسب خواهد بود. برای قسمت کاور فوتو (عکس مستطیلی شکل و عمودی در بالای صفحه) باید بسیار بادقت عمل کنید.

عکسی با پیکسل‌های ۳۱۵ در ۸۵۱ مناسب خواهد بود. اضافه کردن جمله‌ای که معرف برند است و یا لینک وب‌سایت برای صفحه های تبلیغاتی روند بازاریابی را سریعتر می‌کند. معمولا انتخاب طرحی انتزاعی و یا عکس محصول و یا برند در پس‌ زمینه، اتنخاب‌های بهتری هستند تا عکس بزرگ‌شدۀ لوگو و یا آرم.

  • افزودن پیکسل فیسبوک به وب سایت

Facebook Pixel می‌تواند بسیار انعطاف پذیر یا مستقیم بنا بر خواست شما باشد. در هر صورت اگر بخواهید نوع سودی که از آگهی نصیبتان می‌شود را بدانید، به آن نیاز دارید.
Facebook Pixel  هر نوع فعالیتی را می‌تواند در سایت‌تان پیگیری کند. به شما این امکان را می‌دهد که فهرستی از فعالیت‌ها و اقداماتی که برایتان ارزشمند هستند را ایجاد و پیگیری کنید. اگر هنوز در وب سایتتان موجود نیست، سریع‌تر آن‌را اضافه کنید.

  • مخاطبان ایده‌آل خود را شناسایی کنید

تقریباً ۲ بیلیون کاربر فعال در فیس‌بوک وجود دارد. متاسفانه بیشتر آن‌ها علاقه‌ای به محصول یا خدمات شما ندارند. خوشبختانه، می‌توانید از ترکیب اطلاعات جغرافیایی، مردم شناسی، رفتاری و علایق متعدد آنها در مورد اینکه چه افرادی را هدف تبلیغات خود قرار دهید، تصمیم گیری کنید.

فیس‌بوک این امکان را به شما می‌دهد که بر اساس هر کدام از این پارامترها مشتریان احتمالی را پیدا کنید. می‌توانید مشت‌زن‌های آماتور در آرکانازاس را پیدا کنید یا صلح طلبانی را بیابید که چیپس چی‌توز می‌خورند. می‌توانید مشتریان ایده‌آلتان را پیدا کنید. برای اینکه مخاطبانتان را بهتر شناسایی کنید، لازم است که اینفوگرافی موجود در هدف‌گیری آگهی فیس‌بوک را کنترل نمایید.

  • هزینه‌های استفاده از فیس‌بوک 

همان‌طور که می‌دانیم بازگشت سرمایه به تجربۀ زیادی احتیاج دارد، اما تبلیغات فیس‌بوک توانسته است در این زمینه بسیار خوب عمل کند.  حداقل هزینه‌ای که بر اساس قیمت‌گذاری فیس‌بوک برای تبلیغات تعیین ‌شده است ۲دلار در روز، و برای manual bidding  5 دلار در روز است. این یعنی ۶۰ تا ۱۵۰ دلار در ماه.

البته در نظر داشته باشید که این حداقل هزینه است و ممکن است نتایج فوق‌العاده‌ای را به دست نیاورید. اما برای این مقدار هزینه مطمئناً نتایج قابل‌ قبول خواهد بود. حداقل بودجه‌ای که صرف کمپین تبلیغاتی خود می‌کنید به این‌که چه اهدافی را دنبال می‌کنید، بستگی دارد. بااین‌حال می‌توانیم بگوییم که تبلیغات فیس‌بوک به‌صرف هزینۀ زیادی برای شروع نیاز ندارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تبلیغات فیسبوک، مزایای آن، تکنیک‌های بازاریابی در فیسبوک و مراحل انجام تبلیغات در فیسبوک پرداختیم. با توجه به حجم بالای کاربران فیس‌بوکی که هر روزه بر تعدادشان اضافه می‌شود و همچنین تبادل اطلاعات و بازدیدهای بالای روزانه‌ی آن، فیس‌بوک با اندکی تأمل و وقت گذاشتن درست می‌تواند به پایگاه خوبی برای تبلیغات و کسب درآمد برای افراد تبدیل شود.

امروزه اکثر کسب و کارها، دیگر از روش‌های سنتی کسب درآمد فاصله گرفته و در حال روی آوردن به سمت تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک هستند. وجود تعداد بسیار زیاد کسب و کارهای اینترنتی و کمپین‌های تجاری در فیس بوک، نشان‌دهندۀ این است که فیس‌بوک یک فضای بسیار محبوب با تعداد زیادی کاربر و بازدیدکنندۀ ایرانی می‌باشد.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۷ دی ۱۳۹۹
عالی بود ممنون
۲۹ دی ۱۳۹۹
با سلام و احترام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.