گوگل بات چیست و چگونه کار می کند

امروزه، کسب رتبه برتر در گوگل بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. گوگل بات از مهم‌ترین خزنده‌هایی است که به افزایش رتبه وبسایت کمک می‌کند و باعث دیده شدن مطالب توسط مخاطبان هدف می‌شود.
 ۱۴۰۰/۶/۳۰ | ۲۱:۴۹  زمان مطالعه 3 دقیقه
گوگل بات چیست و چگونه کار می کند

گوگل بات (ربات گوگل) چیست؟

ربات گوگل چگونه کار می‌کند؟

گوگل بات یک ربات خزنده است که به پایش در صفحات وب پرداخته و آشنایی با نحوه کار آن باعث بهبود عملکرد و سئو سایت می‌شود. این خزنده به گوگل اجازه می‌دهد تا بیش از یک میلیون گیگابایت اطلاعات را در کسری از ثانیه جمع‌آوری کرده و همانند کتابخانه‌ای در حال گسترش اطلاعات و محتوا را در هر ثانیه تولید کند.

گوگل بات، پایشگر یا اسپایدر؟

مفهوم تمام این اصطلاحات یکی است و منظور آن ها رباتی است که به پایش صفحات وب می‌پردازد. ربات گوگل از طریق لینک‌ها در صفحات وب می‌خزد، صفحات جدید و همچنین به‌روزرسانی صفحات قدیمی را یافته و به ایندکس خود اضافه می‌کند. ایندکس به‌عنوان مغز گوگل شناخته می‌شود و مکانی است که تمام اطلاعات کسب شده در آن ذخیره می‌شوند. گوگل با استفاده از تعداد زیادی رایانه خزنده‌های خود را به هر گوشه از وب فرستاده تا صفحات جدید را بیابند و به اطلاعات آن‌ها پی ببرند.

گوگل بات (Googlebot) چگونه عمل می‌کند؟

نحوه عملکرد گوگل بات بسیار ساده و درعین‌حال پیچیده است. گول بات یا همان ربات گوگل برای خزش از نقشه سایت و دیتابیس‌هایی که در خزش‌های‌ قبلی کشف شده‌اند، استفاده می‌کند. هرگاه که خزنده لینک‌های جدیدی را در یک سایت پیدا کند آن را به لیست خود اضافه کرده تا به آن مراجعه کند. هنگامی که Googlebot تغییراتی را در لینک‌ها مشاهده کند آن را گزارش می‌دهد تا بتواند مطالب ایندکس شده را به‌روز رسانی کند. بهتر است برای پایش مطالب وب سایت قابلیت پایش شدن آن را بررسی کرد. چنان‌چه وبسایتی در دسترس ربات‌های گوگل باشد اغلب مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد.

چگونه گوگل بات صفحات وبسایت را می‌خواند؟

گوگل در ایجاد بهترین الگوریتم‌ها برای خواندن صفحات وب پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. برای پی بردن به این موضوع که صفحات وبسایت چگونه توسط گوگل بات شناسایی شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، می‌توان از طریق کنسول جستجوی گوگل به ابزار فچ (fetch) نمایی که کاربران از صفحات دارند را بررسی کرد.

دلیل اهمیت ربات گوگل

 

می‌توان این ربات را ابزار اصلی گوگل برای خزش در صفحات وب و درک مطالب آن‌ها دانست. ربات گوگل محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا است و حجم زیادی از ترافیک وبسایت‌ها از سوی آن تأمین می‌شود. گوگل برای هدایت کاربران به محتوای سایت‌ها به دو چیز نیاز دارد:

• در اول باید از وجود محتوای سایت باخبر باشد.

• به اندازه کافی راجع به محتوای یک سایت اطلاع داشته باشد تا بداند که باید چه نوع جستجوهایی را به سمت آن هدایت کند.

ربات گوگل با جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز گوگل به آن کمک می‌کند که هر صفحه وب را به مخاطبان اصلی نمایش دهد. به طور کلی، می‌توان گفت که Googlebot تأثیر بسزایی بر روی تعداد بازدیدکنندگان وبسایت‌ها از طریق موتورهای جستجو دارد.

بهینه سازی سایت برای گوگل بات

ربات گوگل دیر یا زود تمام وبسایت‌ها را پیدا خواهد کرد، اما می‌توان سرعت پیدا کردن آن‌ها را افزایش داد. سرعت بخشیدن به کار گوگل بات از طریق سئو انجام می‌شود. مهم‌ترین استراتژی‌های سئو که می‌توانند کار ربات گوگل را ساده‌تر کنند به شرح زیر است:

1. استفاده از فایل Robots.txt

 robots.txt یک فایل متنی است که در فهرست اصلی وبسایت قرار می‌گیرد. این فایل یکی از اولین مواردی است که  Googlebot  هنگام خزیدن در یک سایت به دنبال آن است. بسیار توصیه می‌شود که robots.txt را به سایت اضافه کرده و به sitemap.xml لینک داده شود. هرچه ربات گوگل زمان کمتری را در بخش‌های غیرضروری سپری کند، می‌تواند در بخش‌های مهم‌تر سایت بخزد و آن‌ها را رتبه‌بندی کند. هدف کلی robots.txt این نکته است که به ربات گفته شود به کجا نباید برود (دسترسی ربات را محدود می‌کند).

2. استفاده از نقشه سایت xml

نقشه سایت xml یک روش کلیدی برای خزش Googlebot است تا بتواند محتوای صفحات در وبسایت را بررسی کند و همچنین یک عامل مهم رتبه‌بندی آن‌ها محسوب می‌شود. نکاتی در مورد بهینه‌سازی نقشه سایت:

• داشتن تنها یک فهرست نقشه سایت 

• تبدیل وبلاگ‌ها و صفحات کلی به نقشه‌های سایت و سپس لینک دادن به آن‌هایی که در فهرست نقشه سایت ایندکس شده هستند 

• قرار ندان هر صفحه با اولویت بالا

• حذف صفحات 404 و 301 از نقشه سایت 

• ارسال فایل sitemap.xml به کنسول جستجوی گوگل و نظارت بر خزیدن آن

3. سرعت سایت

امروزه، سرعت بارگذاری به یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی خصوصاً برای دستگاه‌های تلفن همراه تبدیل شده است. اگر سرعت بارگذاری سایتی پایین باشد ممکن است ربات گوگل رتبه سایت را کاهش دهد. یک روش ساده برای پی‌بردن به ‌سرعت سایت آزمایش سرعت با استفاده از ابزارهای رایگان موجود می‌باشد.

4. استفاده از لینک‌های داخلی

در واقع، لینک‌های داخلی نقشه‌ای است که گوگل بات هنگام جستجوی سایت آن‌ها را دنبال می‌کند. هر چه ساختار لینک‌های داخلی سازمان‌یافته‌تر باشد گوگل بات بهتر درون سایت می‌خزد و یک روش مناسب برای تجزیه و تحلیل دقیق ساختار لینک‌های داخلی استفاده از کنسول و بخش Search Traffic in Links Internal است.

5. طبقه بندی URL

داشتن یکURL  تمیز و مشخص منجر به رتبه‌بندی بالاتر و بهبود تجربه کاربر می‌شود. تنظیم صفحات اصلی (parent pages) به Googlebot اجازه می‌دهد تا رابطه هر صفحه را بهتر درک کند. بااین‌حال، اگر صفحاتی وجود دارند که نسبتاً قدیمی هستند و رتبه خوبی دارند گوگل تغییر آدرس را توصیه نمی‌کند. طبقه‌بندی URL در واقع نکته‌ای است که باید از ابتدای توسعه سایت به آن توجه شود.

6. بارگیری جاوا اسکریپت

درحالی‌که رتبه‌بندی صفحات HTML ایستا آسان‌تر است، اما جاوا اسکریپت به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا تجربیات کاربر خلاقانه‌تری را از طریق نمایش پویا ارائه دهند. در سال 2018، گوگل منابع زیادی را برای بهبود رندرینگ جاوا اسکریپت اختصاص داد. گوگل قصد دارد تمرکز خود را بر روی ارائه جاوا اسکریپت ادامه دهد. 

7. تصاویر

 

تصاویر به گوگل بات در بهینه‌سازی مطالب کمک می‌کنند

 

گوگل مدت‌هاست که به بهینه‌سازی تصویر اهمیت می‌دهد، اما در ماه‌های اخیر بیشتر در مورد آن صحبت کرده است. بهینه‌سازی تصاویر می‌تواند به Googlebot کمک کند تا نحوه ارتباط تصاویر و محتوای سایت را افزایش دهد. موفقیت‌های سریع از طریق بهینه‌سازی تصاویر به شرح زیر است:

• نام فایل تصویری: بهتر است با حداقل کلمات ممکن توصیف کرد که تصویر چیست.

• متن جایگزین تصویر: ممکن است نام فایل تصویری کپی شود، همچنین می‌توان از کلمات بیشتری در اینجا استفاده کرد.

• داده‌های ساختاریافته: برای توصیف تصاویر موجود در صفحه می‌توان نشانه‌گذاری طرح را اضافه کرد. 

• نقشه سایت تصویر: گوگل توصیه می‌کند که بهتر است یک نقشه سایت جداگانه برای خزیدن تصاویر اضافه شود.

8. لینک های شکسته و حلقه های ریدایرکت

 برخی از سئوکاران ادعا می‌کنند که لینک‌های خراب می‌توانند بودجه خزنده را هدر دهند. بااین‌حال، گوگل اظهار کرده است که لینک‌های خراب بودجه خزیدن را کاهش نمی‌دهد. بهتر است تمام لینک‌های شکسته در سایت حذف شوند. برای یافتن لینک‌های خراب در سایت می‌توان کنسول جستجوی گوگل را بررسی کرد. حلقه‌های ریدایرکت پدیده دیگری است که در سایت‌های قدیمی رایج است. موتورهای جستجو اغلب به سختی می‌توانند در حلقه‌های ریدایرکت بخزند. 

9. عنوان و توضیحات متا

این کار ممکن است برای بسیاری از متخصصان SEO قدیمی باشد، اما ثابت شده است که داشتن عنوان و توضیحات متا بهینه شده می‌تواند منجر به اخذ رتبه بالاتر و CTR در SERP شود. بهتر است در عنوان متا نام تجاری و اطلاعات تماس ذکر شود. برای توضیحات متا اولین پاراگراف باید بین 150 تا 160 کاراکتر باشد.

جمع‌بندی: گوگل بات چیست؟

گوگل بات خزنده‌ای است که از طریق نقشه سایت از صفحات بازدید کرده و به طور منظم مطالب را ایندکس می‌کند و با جمع‌آوری اطلاعات هر صفحه از وب را به مخاطبان اصلی نمایش می‌دهد. این خزنده حجم زیادی از ترافیک وبسایت‌ها را تأمین می‌کند و از نظر سئو اهمیت ویژه‌ای دارد. برای افزایش سرعت خزش گوگل بات و کسب رتبه بهتر می‌توان از استراتژی‌های مختلفی استفاده کرد. 

 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید