فرمت Webp

فرمت تصاویر Webp یکی از راه های مهم برای بهینه سازی سایت به شمار می‌رود. در این مقاله شما را با این فرمت آشنا میکنیم.
 ۱۴۰۰/۷/۱ | ۱۱:۵۸  زمان مطالعه 2 دقیقه
فرمت Webp

اگر به دنبال کاهش حجم صفحات وبسایت خوتان هستید، یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام بدهید بهینه سازی سایز و حجم تصاویر وبسایتتان است. در این مقاله شما را با نسل بعدی تصاویر در دنیای وب آشنا میکنیم تا به راحتی بتوانید تصاویر خودتان را بهینه کنید.
فرمت  Webp  که صاحب نام آشنایی به نام گوگل دارد در حال تبدیل به موضوعی داغ در زمینه تکنولوژی و به خصوص طراحی سایت است. این فرمت به لطف مزیت هایی که دارد در حال کنار زدن رقبای کهنه کار خود مانند Jpeg   و Png است، به طوری که در حال تبدیل به فرمت پیش فرض وب است. در این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره‌ی Webp  توضیح دهیم و به شما روش هایی را معرفی کنیم تا بتوانید عکس های خود را به این فرمت تبدیل کنید.

فرمت webp  چیست؟

فرمت webp  در سال 2010 توسط گوگل معرفی شد و از آن زمان در حال تکامل و رشد بوده است، و در حال حاضر یکی از بحث‌های محبوب در دنیای وب است و به عنوان نسل بعدی فرمت تصاویر شناخته میشود.
فرمت وب پی در مرورگر های فایر فاکس، کروم، مایکروسافت ادج ، اُپرا پشتیبانی میشود و در اخیرا در سال 2020 اپل هم با مرورگر سافاری شروع به پشتیبانی از این فرمت کرده است.
برای اینکه به درک درستی از این فرمت برسید در ابتدا باید با انواع فشرده سازی تصاویر آشنا شوید. به طور کلی دو نوع روش بدون اتلاف کیفیت (Lossless)  و با اتلاف کیفیت (Lossy)  وجود دارد. در روش اول کاهش حجم تصاویر بدون افت در کیفیت انجام میپذیرد ولی در روش بااتلاف کاهش حجم عکس همراه با کاهش کیفیت عکس خواهد بود. به بیان ساده، حجم تصاویر WebP معمولاً کوچکتر از نمونه های مشابه خود هستند، اما به دلیل فشرده سازی بهتر، از کیفیت یکسانی برخوردارند. این بدان معناست که استفاده از تصاویر WebP برای سایت شما (معمولاً) باعث می شود که آن سریعتر اجرا شود و فضای کمتری برای ذخیره سازی اشغال شود.
براساس گزارش های گوگل حجم تصاویر Webp 26  درصد کمتر از همان تصاویر با فرمت Png  و 25 تا 34 درصد کمتر با فرمت Jpeg  است. این کاهش حجم می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سرعت لود صفحات وبسایت بگذارد. این قابلیت مخصوصا برای سایت‌هایی که تعداد قابل توجهی عکس دارند بسیار مورد توجه است.

از دیگر ویژگی های برجسته Webp  همه کاره بودن آن است. این فرمت هم مانند فرمت Png  میتواند شفاف باشد و هم مانند فرمت GIF  میتواند انیمیشن داشته باشد. این ویژگی بسیار کمک کننده و محبوب است چون قبل از Webp  نمیتوانستید فرمتی را پیدا کنید که همه‌ی این ویژگی ها را در خود جا داده باشد.  این ویژگی های فوقالعاده و تاکید گوگل بر استفاده از این تکنولوژی راه را برای یکه تازی و تبدیل شدن Webp  به فرمت پیش فرض وب هموار میکند.

مزایا و معایب

مزایا

  • سرعت لود بیشتر صفحات وبسایت: به دلیل حجم کمتر تصاویروب پی  صفحات وب با سرعت بیشتری لود میشوند. براساس گزارشی که در سایت Website Builder Expert منتشر شده است، هر ثانیه تاخیر در لود وبسایت شما 16 درصد رضایت کاربر را کاهش میدهد و اگر وبسایت شما در چهار ثانیه لود نشود از هر چهار بازدیدکننده یکی از آنها به طور کلی از سایت شما خارج میشود.
  • نیاز به فضای ذخیره سازی کمتر: فشرده سازی با ‌Webp  به معنای نیاز کمتر به فضای ذخیره سازی و هاستینگ است. این ویژگی میتواند توجه وبسایت هایی که از تعداد زیادی تصویر استفاده می‌کنند به خود جلب کند و هزینه های آنها را کاهش دهد.
  • شفافیت و انیمیشن:  همانطور قبلا اشاره کردیم تنها فرمتی که میتواند از قابلیت های شفافیت و انیمیشن پشتیبانی کند Webp  است.

معایب

  • توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمیشود: اگر چه امروزه اکثر مرورگرها از این فرمت پشتیبانی میکنند اما هنوز مرورگری مانند اینترنت اکسپلورر از فرمت Webp  پشتیبانی نمیکند.
  • کیفیت کاهش می یابد: کیفیت تصاویر به عنوان یک روش بدون اتلاف همچنان کاهش پیدا میکند ولی این اتلاف بسیار ناچیز است. البته برای سایت هایی مانند عکاسی که کیفیت برایشان در اولویت است شاید استفاده از این فرمت مناسب نباشد.

چطور تصاویرمان را به فرمت Webp تبدیل کنیم؟

برای اینکار میتوانیم از نرم‌ا‌‌‌فزار و وبسایتهای مختلفی استفاده کرد. یکی از نرمافزار های کاربردی در این حوزه XnConvert  است. کار با این نرم‌افزار راحت و دارای امکانات بسیار زیادی از جمله افزودن واترمارک، تغییر اندازه و فرمت دسته‌ای تصاویر، پشتیبانی از بیش از 500 فرمت تصویری و... است.

تبدیل به فرمت webp با نرام افزار XnConvert

از گزینه های آنلاینی مانند convertio.co و  ezgif.com هم میتوانید استفاده کنید. این وبسایت ها امکانات نرمافزاری مانند XnConvert  را ندارند ولی گزینه ای سریع برای تبدیل فرمت عکس های شما به حساب می آیند.

سایت EzGif برای تبدیل فرمت Webp

 

سایت Convertio برای تبدیل فرمت Webp

کلام آخر

میتوان از سرعت بارگذاری بیشتر به عنوان چشمگیرترین مزیت فرمت Webp نام برد. شما هم اگر به سرعت لود و رضایت کاربران وبسایتتان اهمیت میدهید میتوانید از این فرمت برای وبسایتتان بهره ببرید. ولی حواستان باشد که هنوز همه‌ی سیستم‌های مدیرت محتوا و افزونه ها با این تلکنولوژی سازگاری کامل را ندارند. پس برای استفاده از فرمت Webp  حتما از یک طراح سایت مشاوره بگیرید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید