تبلیغ موفق و اثرگذار

در این مقاله گام به گام نحوه نوشتن یک تبلیغ موفق و اثرگذار و کاربردی را به همراه مثال به شما آموزش می دهیم تا در هر کسب و کاری که هستید بتوانید فروش خود را چند برابر کنید.
 ۱۴۰۰/۴/۲۹ | ۱۶:۴۶  زمان مطالعه 3 دقیقه
تبلیغ موفق و اثرگذار


مسیر خانه تا ولنجک را به بیلبوردها نگاه می کردم، در هزار رنگ و طرح . وقتی رسیدم یکیش هم در ذهنم نمانده بود.آفتابه و لگن هفت دست ولی شام و ناهار هیچی.حتما مدیران این کسب و کارها هم از هزینه های زیاد بدون بهره وری خسته شده اند ،حالا فرقی نمی کند مدیر یک بیزنس کوچک خانگی باشد و یا کسب و کاری بزرگ ، هرکس بنابر بودجه ای که صرف تبلیغات می کند دوست دارد نتیجه مطلوبش را بگیرد، شما هم اگر از این دسته از افراد هستید همراه من باشید تا موثرترین روش های تبلیغ نویسی را بیاموزید.

تبلیغ شرکت کوکاکولاست.مثالی کاربردی از نحوه نوشتن تبلیغات موفق و اثرگذار است


مردم از صبح که از خواب بیدار می شوند با حجم زیادی از تبلیغات و اطلاعات در خیابان ، رادیو و تلویزیون و مجلات و فضای مجازی و.... مواجه می شوند و وقتی می خواهند شب بخوابند شاید تعداد انگشت شماری از اینهمه اطلاعات در ذهنشان باقی بماندچون بصورت کلی مغز انسان در حالت α است یعنی در حالت نیمه هشیار است و در اکثر زمان ها نیازی نمی بیند تا تمام داده ها و ورودی های محیط را با دقت بررسی کند .یک تبلیغ خوب باید مغز را از حالت α  به β ببرد. β  به معنای شرایط اضطرار است یعنی حالتی که توجه مغز به محیط اطراف و ورودی ها بیشتر می شود.
نکته دیگر تبلیغاتی هستند که بسیار منطقی هستند و جنبه احساسی خریدار را لحاظ نمی کنند و از دید فروشنده مطرح می شوند، در صورتی که یک تبلیغ نویس خوب باید خودش را جای مخاطب بگذارد و زبان فروشنده را به زبان خریدار ترجمه کند.
مردم معمولا به این دلایل خرید می کنند:
1-    کاهش ترس  
مثال : خرید بیمه برای خودرو به دلیل ترس از تصادف
2-    جلب توجه 
مثال : خرید بهترین مدل گوشی 
3-    کسب لذت
مثال: خرید تورمسافرتی برای کسب لذت
4-    درآمد و صرفه جویی
مثال : خرید از سایت های تخفیف دهی برای درآمد و صرفه جویی
5-    تحقق آرزوها
مثال : خرید پکیج تغذیه و رژیم برای رسیدن به اندامی مناسب

 پس باید در نوشتن تبلیغ موفق به یک یا چند مورد از این موارد بپردازیم تا نیاز مشتری را پوشش دهیم.

بیشتر بخوانید: بازاریابی و تبلیغات در فیسبوک

تبلیغ نویسی موفق و اثرگذار در همه روش ها و کانال های ارتباطی و مجازی

برای تبلیغ نویسی موفق و اثرگذار 4 مرحله باید طی شود: جذب ، ادعا، اثبات ، اقدام


•    جذب


قدم اول در نوشتن تبلیغات برای جذب مخاطب و بردن مغز او از حالت α  به β نوشتن عنوان جذاب است.

ویژگی های عنوان جذاب عبارتند از :


1_ نوع فونت مناسب و اندازه آن نسبتا بزرگ باشد.
2_ بسیار شفاف باشد.
3_ دقیق و قابل تشخیص باشد.
4_ از واژه های بی هویت که زیاد تکرار می شوند و معنی خود را در ذهن مخاطب از دست داده اند استفاده نکنید. مانند : ارزان ترین ، مجرب ، حرفه ای ، با کیفیت و...
5_ غیر کلیشه ای باشد.
6_ تصویری باشد و به محض خواندن یک تصویر دقیق درذهن مخاطب نقش ببندد.
7_ از واژه های قدرتمند استفاده کنید .مانند  : رایگان ، آسان ، تضمینی ، شگفت انگیز ، چگونه و...
 

فرمول های ساخت عنوان جذاب برای تبلیغات عبارتند از :
1_ با "چگونه" شروع کنیم.
مثال : چگونه بدون صرف چند میلیون هزینه بهترین تیزرها را تولید کنیم؟ یا چگونه پوست شاداب تری داشته باشید؟
2_ از گفته مشتری استفاده کنیم.
مثال : مشتری ما گفته باورم نمیشد با این پکیج زبان بتونم انقدر سریع تو مکالمه پیشرفت کنم یا فکرش رو نمی کردم در عرض یک ماه 5 کیلو لاغر بشم.
3_سوال تعجب برانگیز بکنید.
مثال : آیا می دانستید با چند اپلیکیشن موبایل می توان تمام اطلاعات گوشی را در هاست ذخیره کرد؟
4_از احساس غالب صحبت کنید.
مثال : در مرکز ما برای همیشه با لک های پوست و چروک های دور چشم خود خداحافظی کنید .
5_ از اخطار استفاده کنید.
مثال : تا این متن را نخوانده اید سراغ خرید گوشی موبایل نروید.
6_ x  راه برای y ( نتیجه مورد نظر مشتری)
مثال : 3 راه برای یادگیری تهیه عکسهای حرفه ای
7_x  راه برای  y فقط در z
مثال : 3 راه برای لاغر شدن در عرض یک ماه

•    ادعا


مرحله بعد از نوشتن عنوان جذاب ،ادعای ما به عنوان صاحب کسب و کار است.البته قبل از مطرح کردن ادعا ، باید آن را ایجاد کنیم.این ادعا هم می تواند درباره ویژگی های محصول و یا خدمات ما باشد و هم می تواند درباره تیم ما ، نحوه برخورد پرسنل و یا هرچیز دیگری درباره کسب و کارمان باشدکه به نوعی مزیت رقابتی ما محسوب می شود.می توانیم از نگاه مخاطب راه حل های موجود را مطرح کنیم و در نهایت بگوییم راه حل ما چگونه نیاز مشتری را رفع می کند.
مثال : برای قبول شدن در کنکور انواع آموزشگاه ها وجود دارند که با صرف وقت و هزینه بسیار می توان از خدمات آنها استفاده کرد ولی با نصب اپلیکیشن x و پرداخت اشتراک ماهانه با مبلغ Y که هزینه ای به مراتب کمتر از آموزشگاه هاست ، می توانید از دروس آنلاین و حتی سوال و جواب با بهترین اساتید بهره مند شوید.
می توان هر ویژگی محصول را تبدیل به یک مزیت رقابتی کرد،در مجموع مشتری را متقاعد کرد که ارزش آنچه که دریافت می کند بیشتر از مبلغی است که می پردازد.


•    اثبات


مرحله سوم اثبات ادعای ماست که می توان بحث ضمانت را مطرح کرد.که مثلا اگر این موارد پیش آمد ظرف یک هفته محصول را برگردانید یا ما پولتان را پس می دهیم. هرچقدر زمان ضمانت محصول را طولانی تر مطرح کنیم تعداد مرجوعی ها کمتر است.

 

•    اقدام


مردم پیشنهادات ویژه را می خرند و نه محصولات را.شما می توانید برای ترغیب مردم به خرید کردن محدودیت هایی بگذارید مثلا به 10 نفر اول یا به دانشجویان خانم یا در هفته اول 30 در صد تخفیف می دهیم.الان هم که بازار تبلیغات به صورت تخفیف دهی در اینستاگرام داغ هست.همه با منشن کردن به دنبال تخفیف و قرعه کشی هستند، حالا شما می توانید برای گروه خاصی این تخفیف را قائل شوید. به اینصورت اگر محصولات و یا خدماتتان مناسب آن گروه خاص باشد و کیفیت لازم را دارا باشد. مشتریان وفادار پیدا کنید.
روش دیگر گرفتن اطلاعات مردم در قبال دادن اطلاعات رایگان هست.
مثال: دادن راهنمای خرید سیسمونی به خانم هایی که در ماه های اول بارداری هستند در قبال گرفتن ایمیل آنها.در صورتی که شما فروشگاه و یا وب سایت فروش لوازم سیسمونی دارید.
روش دیگر ارائه خدمات رایگان است .
مثال : تحویل رایگان ، نصب رایگان و یا آموزش رایگان است.دیدن کلمه رایگان در ذهن مشتری تا حدی ترغیب کننده برای خرید است.
درنهایت به این نکته توجه کنید که تبلیغات به تنهایی کافی نیست و برای آوردن مشتری برای خرید اول است و برای داشتن مشتری وفادار و انجام خرید های بیشتر کیفیت محصولات و خدمات اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: تبلیغات بزرگی که در فضاهای عمومی دیده میشود

جمع بندی
 برای نوشتن تبلیغات موثر باید 4 مرحله جذب ، ادعا ، اثبات و اقدام را با توجه به ویژگی های گفته شده مطرح کنید و جنبه احساسی خریدار را در این مراحل لحاظ کنید و خود را به جای مشتری بگذارید و زبان فروشنده را به خریدارترجمه کنید و در نوشتن متن تبلیغاتی خود حتما به یکی از 5 دلیل اصلی خرید توجه کنید.برای نوشتن عنوان جذاب که اولین چیزی است که مشتری می بیند خلاقیت به خرج دهید و از فرمول های گفته شده استفاده نمایید.

نویسنده : هدی اسدی

از بین هزاران راه رفته و نرفته عاقبت نویسنده شدم و در حوزه های روانشناسی کودک ،توسعه فردی و کسب و کار می نویسم .

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید