کنونیکال چیست

تگ canonical یکی از کدهای HTML در کد منبع یک وب سایت است، آیا تاکنون توجه کرده‌اید که برخی از وب سایت‌ها نسخه های مختلفی از نام دامنه خود دارند؟ اگر قبل از دامنه‌ای WWW را وارد کرده باشید و به طور خودکار به نشانی غیر WWW تغییر یابد، شما شاهد یک کنونیکال هستید. اما کنونیکال چیست و چرا اهمیت دارد؟ و چگونه آن را تنظیم می‌کنند؟
 ۱۴۰۰/۴/۲۶ | ۱۸:۲۱  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
کنونیکال چیست

تگ کنونیکال برای معرفی یک URL خاص به موتورهای جستجو به عنوان نسخه اصلی یک صفحه است، تگ کنونیکال از بروز مشکلات ناشی از نمایش محتوای یکسان در چند URL جلوگیری می‌کند. آیا تاکنون توجه کرده‌اید که برخی از وب سایت‌ها نسخه‌های مختلفی از نام دامنه خود دارند؟ اگر قبل از دامنه‌ای WWW را وارد کرده باشید و به طور خودکار به نشانی غیر WWW تغییر یابد، شما شاهد یک کنونیکال هستید. اما کنونیکال چیست و چرا اهمیت دارد؟ و چگونه آن را تنظیم می‌کنند؟ گوگل نسبت به محتوای تکراری به شدت حساس است، مشکلات محتوای تکراری یا همان  Duplicate content همواره برای وب سایت‌ها وجود دارد، وقتی موتورهای جستجو بسیاری از URL ها را با محتوای یکسان یا کاملاً مشابه خزش ‌کنند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در SEO شود.

تگ کنونیکال چیست؟

تگ canonical یکی از کدهای HTML در کد منبع یک وب سایت است، که در قسمت Head قرار دارد. تگ کنونیکال یک منبع استاندارد برای وب سایت‌هایی است که محتوای مشابه دارند. اگر URL کنونیکال به درستی استفاده شود، موتورهای جستجو فقط همان منبع را فهرست می‌کنند، به این معنی که می‌توان از موارد تکراری محتوایی جلوگیری کرد. تمامی سئو کاران می‌دانند که محتوای تکراری بر روی SEO تأثیر منفی دارد، زیرا ارزش افزوده‌ای برای کاربر اینترنت ایجاد نمی‌کند.

 دلیل اهمیت تگ کنونیکال این است که موتورهای جستجو به طور منظم وب سایت‌ها را جستجو می‌کنند تا به اطلاعاتی دست یابند که در تصمیم گیری در مورد نحوه رتبه بندی صفحات و پست ها اثرگذار است. بنابراین دو صفحه رقیب هم می‌شوند و توانایی رتبه‌بندی صفحه دیگر را اصطلاحا آدم خواری می‌کنند. در نتیجه، ممکن است هیچ یک از آن‌ها برای سئو رتبه بندی نشود. اگر دو صفحه محتوای مشابه در وب سایت خود دارید یا محتوایی در سایت خود دارید که در سایت دیگری نیز استفاده می‌شود، باید یک URL کنونیکال تنظیم کنید. می‌توانید با استفاده از یک تگ کنونیکال، Google را به سمت محتوای اصلی هدایت کنید و مطمئن شوید که از کلیه اعتبارات و مزایای SEO برخوردار است.

تگ کنونیکال چیست

اهمیت و کاربرد تگ کنونیکال در سئو

تگ‌های کنونیکال بخش مهمی از هر استراتژی سئو می‌باشند. تگ‌های کنونیکال به موتورهای جستجو این موضوع را منتقل می‌کنند که یک منبع استاندارد یا صفحه با ارتباط بهتر وجود دارد که به حل مشکلات با محتوای مشابه یا تکراری کمک می‌کند. اطمینان از اجرای صحیح تگ canonical برای جلوگیری از سردرگمی موتورهای جستجو بسیار مهم است. اگر خزنده‌های جستجو بیش از حد محتوای تکراری مشاهده کنند، ممکن است برخی از مطالب منحصر به فرد شما را از دست بدهند، همچنین تکرار در تعداد بالا ممکن است توانایی رتبه‌بندی شما را کاهش دهد. سرانجام، حتی اگر محتوای شما را رتبه بندی کنند، ممکن است URL اشتباه را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کنند. استفاده از تگ کنونیکال به شما کمک می‌کند محتوای تکراری خود را کنترل کنید. برای سئوکاران و توسعه دهندگان وب بسیار مهم است که مشخص کنند کدام یک از این آدرس‌ها شماره یک است و اطمینان حاصل کنند که بقیه به همراه پیوندهای آنها، همه به آدرس اصلی هدایت می‌شوند. به زبان ساده، محتوای تکراری موتورهای جستجو را گیج می‌کند. وقتی موتورهای جستجو به چندین صفحه با محتوای یکسان نگاه می‌کنند و هیچ علامت بهینه سازی کلمه کلیدی مشخصی ندارند، نمی‌دانند به کدام اعتبار اختصاص دهند، نمی‌دانند چه چیزی باید فهرست شود و نمی‌دانند کدام صفحات باید رتبه بندی شوند، یک تگ کنونیکال این موضوع را روشن می‌کند، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوا را درک کنند، از نادیده گرفتن صفحه جلوگیری می‌کند و احتمال رتبه بندی محتوا را بهبود می‌بخشد.

گوگل می‌داند که کاربران نمی‌خواهند محتوای مشابه را چندین بار ببینند. اگر کاربری در ردیف اول آنچه را می‌خواست پیدا نکرد، چرا همان محتوا در جایگاه دوم، سوم و چهارم تکرار شود؟ گوگل فعالانه تلاش می‌کند تا بهترین منبع محتوا را پیدا کند تا بتواند آن صفحه را نمایش دهد و تجربه مثبتی را برای کاربران ایجاد کند. در نتیجه ممکن است یک صفحه به نفع محتوای دیگر فیلتر شود. پس آن صفحه ترافیک خود را تا اندازه زیادی از دست می‌دهد.

کاربرد تگ کنونیکال در سئو

 علی رغم تمام تلاش‌های شما، احتمالاً محتوای تکراری در وب سایت خود دارید یا ممکن است وب سایت‌های دیگر محتوای شما را برداشته و در صفحات خود کپی کرده باشند. اما شما می‌توانید با استفاده از تگ کنونیکال و دانستن زمان استفاده از این تگ، به راحتی این مشکلات را برطرف کرده و نتایج طولانی مدت سئو ایجاد کنید.

زمان استفاده از تگ کنونیکال

تا اینجا دانستیم که استفاده از تگ کنونیکال هنگامی که محتوا در بیش از یک URL وجود دارد، مهم است. در اینجا چند مورد کنونیکال آورده شده است که نشان می‌دهد چه زمانی باید از این تگ برای شناسایی محتوای تکراری و مطابقت با بهترین روش‌ها برای سئو استفاده کنید.

  • وقتی محتوای موجود را دوباره پست می‌کنید: شما وب سایتی دارید که می‌توانید بیانیه‌ها، اطلاعیه‌های مطبوعاتی و حتی محتوای وبلاگ را كه در اصل در وب سایت اصلی منتشر شده است، در سایر بخش‌ها نیز به اشتراک بگذارید.
  • وقتی مطالب وبلاگ را سندیکایی می‌کنید: یکی از استراتژی‌های بازاریابی شما ممکن است شامل سندیکای محتوای موجود در وب سایت‌های دیگر باشد. سندیکای بلاگ به شما کمک می‌کند تا، آگاهی از برند خود را گسترش دهید.
  • وقتی  A / B صفحات مختلف را تست می‌کنید: تست A / B استراتژی ای است که بازاریاب‌ها برای دیدن بهترین عناصر موجود در صفحه به کار می‌گیرند. ممکن است جزئیات کوچک یا تغییرات بزرگ را آزمایش کنید. 
  • هنگامی که از چندین تغییر URL استفاده می‌کنید: URLهای کنونیکال اغلب برای وب سایت‌های تجارت الکترونیکی استفاده می‌شوند که با تغییر سایت‌های خود سلسله مراتب و URL های مختلفی را تنظیم می‌کنند.
  • اگر محتوای تکراری غیر‌عمدی در سایت شما وجود دارد: ممکن است شما محتوای تکراری در وب سایت خود داشته باشید و حتی از آن اطلاع نداشته باشید. ده ها موقعیت وجود دارد که می‌تواند منجر به محتوای تکراری ناخواسته شود. از آنجا که شناسایی مسائل محتوای تکراری فنی در سایت شما دشوار است، برای یافتن مشکلات باید از یک جستجوگر محتوای تکراری استفاده کنید.

مشکل URLها

URL تگ کنونیکال

ممکن است فکر کنید چرا کسی یک صفحه را کپی می‌کند و به اشتباه تصور کنید که کنونیکال شدن چیزی نیست که شما نگران آن باشید. مشکل این است که ما، به عنوان انسان، تمایل داریم که یک صفحه را به عنوان یک مفهوم مانند صفحه اصلی در نظر بگیریم. برای موتورهای جستجو، هر URL منحصر به فرد، یک صفحه جداگانه است.

به عنوان مثال، خزنده های جستجوگر ممکن است به تمام روشهای زیر به صفحه اصلی شما دسترسی پیدا کنند:

http://www.jet.ir
https://www.jet.ir
http://jet.ir
http://jet.ir/index.php
http://jet.ir/index.php?refer=twitter

از نظر انسان، همه این URL ها نمایانگر یک صفحه واحد هستند. در حالی که برای یک خزنده جستجو، هر یک از این URL ها یک صفحه منحصر به فرد است. حتی در این مثال محدود، می توانیم ببینیم که پنج نسخه از صفحه اصلی در حال مشاهده و خوانده ‌شدن است. در حقیقت، این فقط یک نمونه کوچک از تغییراتی است که ممکن است با آن روبرو شوید.

بهترین روش‌های تگ کنونیکال

مشکلات محتوای تکراری می‌تواند بسیار سخت باشد، در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید هنگام استفاده از تگ کنونیکال در نظر بگیرید:

خود ارجاع بودن تگ کنونیکال 

اگر یک تگ کنونیکال به URL فعلی اشاره کند، اشکالی ندارد. به عبارت دیگر، اگر URL های X ، Y و Z تکراری باشند و X نسخه کنونیکالی است، قرار دادن تگ با اشاره به X روی URL X اشکالی ندارد، این ممکن است واضح به نظر برسد، اما یک نقطه سردرگمی رایج است.

کنونیکال کردن فعالانه صفحه اصلی 

با توجه به اینکه موارد تکراری صفحه اصلی بسیار رایج است و ممکن است افراد از بسیاری جهات به صفحه اصلی شما لینک دهند که شما نمی توانید آن را کنترل کنید، معمولاً بهتر است برای جلوگیری از مشکلات پیش بینی نشده تگ کنونیکال را در الگوی صفحه اصلی خود قرار دهید.

بررسی تگ‌های کنونیکال پویا 

بعضی اوقات کد بد باعث می‌شود که یک سایت برای هر نسخه از URL یک تگ کنونیکال متفاوت بنویسد اطمینان حاصل کنید که URLهای خود را به خصوص در تجارت الکترونیکی و سایت‌های CMS محور بررسی کنید.

اجتناب از سیگنال‌های ترکیبی

اگر سیگنال‌های ترکیبی ارسال کنید، موتورهای جستجو ممکن است از تگ کنونیکال جلوگیری کنند یا آن را به اشتباه تفسیر کنند. سیگنال‌های واضحی ارسال کنید در غیر اینصورت موتورهای جستجو را مجبور به انتخاب اشتباه می‌کنید.

کنونیکال کردن موارد تقریبا تکراری 

بیشتر افراد وقتی به فکر کنونیکال شدن می‌افتند، به تکرارهای دقیق فکر می‌کنند. استفاده از تگ کنونیکال در تقریباً کپی (صفحه هایی با محتوای کاملاً مشابه) امکان پذیر است، با این حال جانب احتیاط را رعایت کنید. بحث‌های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، اما استفاده از تگ‌های کنونیکال برای صفحات بسیار مشابه، مانند صفحه محصول که فقط از نظر موقعیت مکانی یا برخی از ویژگی های محصول کوچک متفاوت است، معمولاً درست نیست. به خاطر داشته باشید که نسخه‌های غیر کنونیکال آن صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه بندی نباشند و اگر صفحات بیش از حد متفاوت باشد، موتورهای جستجو تگ کنونیکال را نادیده می‌گیرند.

تگ کنونیکال در برابر ری‌دایرکت 301

تگ کنونیکال در برابر ری‌دایرکت 301

ری‌دایرکت 301 یک کد وضعیت به سرور می‌دهد و URL به طور دائمی ری‌دایرکت می‌شود. یکی از سوالات متداول سئو این است که آیا تگ‌های کنونیکال مانند ری‌دایرکت 301 از هدایت لینک (PageRank ، Authority و ...) عبور می‌کنند. به نظر می‌رسد در بیشتر موارد جواب مثبت است، اما این پرسش و پاسخ آن می‌تواند خطرناک باشد. به خاطر داشته باشید که این دو راه حل دو نتیجه بسیار متفاوت برای خزنده‌های جستجو و بازدیدکنندگان سایت ایجاد می‌کنند. اگر ری‌دایرکت 301 صفحه A را به صفحه B هدایت کند، بازدیدکنندگان انسانی به طور خودکار به صفحه B منتقل می شوند و هرگز صفحه A. را مشاهده نمی‌کنند، اما در کنونیکال افراد می‌توانند از هر دو URL بازدید کنند. پس مطمئن شوید که راه حل شما با نتیجه دلخواه مطابقت دارد.

نتیجه‌گیری

URL کنونیکال نسخه مطلوب یک صفحه وب است. تگ‌های کنونیکال قدرتمند هستند. در صورت اعمال نادرست، ممکن است وب سایت‌ها یا صفحات خاصی از یک وب سایت توسط Google کاملاً نادیده گرفته شود، که این می‌تواند برای بازدید و فروش یک فاجعه باشد. قبل از اجرای یک تگ کنونیکال که به صفحه دیگری اشاره دارد، یک مدیر وب ابتدا باید تصمیم بگیرد که آیا محتوا در واقع یکسان است یا خیر. این تگ در قطعه کوچکی از کد موجود در صفحه ظاهر می‌شود که به موتورهای جستجو می‌گوید چگونه صفحه را بخزند و اهمیت محتوا را درجه بندی کنند و به خزنده های جستجو کمک می‌کند تا درک کنند که چه محتوایی مهم است، مشکلات محتوای تکراری را حل می‌کند، رتبه‌بندی محتوا را بهبود می‌بخشد و در نهایت، می‎‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت سایت شما سوق دهد. بنابراین استفاده صحیح از تگ‌های کنونیکال برای سئو ضروری است. هنگامی که درک کردید چرا می‌خواهید از یک تگ کنونیکال استفاده کنید و تگ کنونیکال چگونه می‌تواند به شما کمک کند، وقت آن است که این تگ را به سایت خود اضافه کنید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (4 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳ مرداد ۱۴۰۰
ممنون بابت مطلب خوبتون
۴ مرداد ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۳ مرداد ۱۴۰۰
مطلب خیلی خیلی خوبی بود. تشکر
۴ مرداد ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم مطلب ما مورد پسند شما بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۳ مرداد ۱۴۰۰
سلام و عرض ادب ما یه فروشگاه اینترنتی داریم که تو زمینه محصولات برقی هست. وقتی کلمه کلیدی آیفون تصویری رو سرچ میکنیم به جای اینکه شاخه آیفون تصویری رو بیاره بالا صفحه آیفون تصویری ایرانی رو میاره بالا که هدف ما نیست و جایگاهش هم لینک هشت صفحه اول گوگل هست. حالا اگه ما این دو صفحه رو باهم کنونیکال کنیم ( یعنی url شاخه آیفون تصویری رو داخل کد کنونیکال در قسمت head هر دو صفحه مبدا و مقصد بزاریم) و به نتیجه هم برسیم آیا شاخه آیفون تصویری رو بازم توی جایگاه هشتم به جای آیفون تصویری ایرانی نشون میده یعنی از لحاظ جایگاه افتی نمیکنه و سوال دوم اینکه با خود کلمه کلیدی آیفون تصویری ایرانی توی لینک 1 صفحه اول گوگل هستیم آیا با کنونیکال کردن این دو صفحه به جایگاه آیفون تصویری ایرانی هم آسیبی نمیزنه؟؟؟؟؟؟
۵ مرداد ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه سوال خود را با ما درمیان گذاشتید. استفاده از تگ کنونیکال اجباری را برای گوگل ایجاد نمی‌کند و ممکن است بعد از استفاده از این تگ گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط تر باز هم صفحه قبل را نمایش دهد، از طرف دیگر در صورت جایگزینی صفحه رتبه آن تغییر خواهد کرد و می تواند بهتر یا بدتر شود با توجه به اینکه چه امتیازی بدست می آورد. پیشنهاد می‌کنیم برای این تغییر با یک متخصص سئو مشورت کنید و این کار نیازمند بررسی دقیق و کامل صفحات سایت شما است. موفق باشید.
۱۶ آذر ۱۴۰۰
ممنون از پاسخگوییتون
پاسخ دهید
۱ مرداد ۱۴۰۰
مطلب خیلی خوبی بود. قلم توانمندی در انتقال مفاهیم دارید. تشکر
۴ مرداد ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.