مهارت های لازم تولید محتوا که فریلنسرهای موفق دارند

یک نویسنده محتوا باید علاوه بر دانستن اصول نگارش و نحوه جستجوی کلمات کلیدی به مهارت های گوناگونی در زمینه های مختلف تسلط داشته باشد. در درجه نخست باید یک پژوهشگر پیگیر و با پشتکار باشد و بتواند دانسته هایش را به گونه ای جذاب در قالب محتوای متنی ارائه کند. در این مقاله به ٨ مورد از این مهارت ها پرداخته شده است.
 ۱۴۰۰/۳/۳۱ | ۰۱:۰۰  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
مهارت های لازم تولید محتوا که فریلنسرهای موفق دارند

آیا شما هم تا به امروز فکر می کردید تولید محتوا در فضای وب تنها به مهارت در به کار گیری کلمات کلیدی و آیین نگارش محدود می شود؟
بسیاری بر این باورند که تولید محتوا صرفا به معنای شناخت  و کاربرد کلمات کلیدی در متن و مهارت در اصول نگارش است. حقیقت این است که تعریف  مهارت بیشتر مشاغل به دلیل دارا بودن چارچوب مشخص آسان است. برای مثال برای کسب مهارت در  یکی از رشته مهندسی، کافی است در رشته مورد نظر در دانشگاه تحصیل کنید. یا برای فراگیری برنامه نویسی کافی است در یک آموزشگاه ثبت نام کنید و زبان برنامه نویسی مورد نظر را یاد بگیرید. اما برای تولید محتوای خوب باید مهارتی فراتر از یک نویسنده دارا بود. باید  اصول، نکته ها و ظرایف نوشتن در فضای وب را شناخت ، اهل تحقیق و پژوهش مداوم بود و بتوان دانسته ها را به گونه ای جذاب در قالب محتوای متنی ارائه کرد. 
اکنون به هشت مهارت کلیدی یک تولید کننده محتوا می پردازیم:

پیش نیاز های تولید محتوا

شناخت موضوع 

پژوهش پیش از نوشتن محتوا اعتبار مقاله را ارتقاء می بخشد. استفاده از رسانه های آموزشی و خبری به عنوان منابعی برای افزایش کیفیت اطلاعات موجود در محتوا بسیار توصیه می شود. ارائه مطالب مرتبط و مستند به خواننده بهترین راه حفظ اعتبار به عنوان نویسنده است. نویسنده محتوا باید بتواند تحقیق کند و اطلاعات را به محتوایی جالب و آموزنده و پرکشش برای خواننده تبدیل کند. بنابراین برای نویسنده شدن باید در درجه اول پژوهشگر خوبی بود.  چون محتوای بدون تحقیق و فاقد عمق اثر بخشی بسیار محدودی خواهد داشت. در حقیقت بخش مهم تولید محتوا پیش از آغاز به نوشتن انجام می شود، یک آماده سازی عمیق، جامع و کامل.

سازگاری لحن نوشتار با موضوع 

تولیدکننده محتوا باید بتواند سبک و لحن سازگار با موضوع را به کار گیرد. مثلا اگر هدف از نوشتن افزایش فروش باشد، لحن و سبک و سیاق محتوا متفاوت از آنچه برای یک بلاگ علمی نوشته می شود، خواهد بود. نویسنده باید سبک های گوناگون نوشتاری را بیاموزد و به آنها تسلط یابد.

ایجاد جذابیت و کشش در متن

گاهی نوشتن در صفحات وب باعث می شود نویسنده فراموش کند که مخاطب یک انسان است و قرار است این نوشته به قدری پر کشش باشد که او را تا انتهای متن بکشاند.  نویسنده باید بتواند بسته به موضوع از روش های خلاقانه جذب خواننده همچون طرح مطلب در قالب داستان، کاربرد طنز، پرسش های تامل برانگیز و غیره استفاده کند. در حقیقت  رمز و راز یک نوشته موفق در توانایی برقراری ارتباط با مخاطب و شناخت خواسته ها و نیازهایش و نیز ترغیب او به اقدام نهفته است.
مهارت های ارتباطی به تولید کننده محتوا در انتقال دقیق پیام به مخاطب هدف کمک می کند. توانایی انتقال اطلاعات به خواننده یکی از راهکارهای موفق بازاریابی است. چه محتوا داستانی باشد، چه به منظورجذب مشتری.
استفاده از ابزارهایی چون گوگل آنالینتیکس به تولید کننده محتوا کمک می کند که در عمق ذهن جامعه مخاطب رسوخ کند و با رویکرد هدفمندانه تری بنویسد. 

تسلط بر اصول SEO و کاربرد کلمات کلیدی

یک محتوای موثر باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا  بتواند در فضای وب رتبه مناسبی کسب کند. نویسنده می بایست مهارت فوق العاده ای در به کارگیری کلمات کلیدی موثر داشته باشد، به طوری که بتواند آنها را در محدوده نوشته خود در پاراگراف های کوتاه، قابل هضم و جذاب به خواننده ارائه کند.
تمرکز بر کلمات کلیدی ابزاری مهم در دستان یک بلاگ نویس موفق است . هدف از نوشتن، افزایش نرخ مراجعه مخاطب CTR و کسب رتبه و قرارگیری در لیست  نتایج برتر جستجو در صفحات وب  است که رابطه  مستقیم با  همسویی محتوا با نیاز مخاطب های گوناگون با سلائق مختلف دارد. بدین منظور می توان به سایت رقبا مراجعه کرد و با آنالیز مطالب ارائه شده به عوامل تاثیر بخشی مطالب پی برد. انتخاب کلمات کلیدی بر اساس اصول سئو، استفاده از تیتر و زیر تیترها، برچسب گذاری های مناسب و توضیحات متا نیز به ارتقا رتبه در موتورهای جستجو کمک می کند. بنابراین  محتوا علاوه بر  کلمات کلیدی مرتبط و طول مناسب، باید دارای خوانایی خوب، قدرت انتقال پیام و منحصر به فرد باشد.  وقتی افراد بیش از حد روی اصول SEO تمرکز می کنند از نوشتن یک محتوای خوب فاصله می گیرند. در حقیقت تولیدکنندگان محتوا باید درک بنیادین خوبی از سئو داشته باشند، ولی نباید کیفیت را قربانی اصول کنند.

تسلط بر کلمات کلیدی و سئو از طرف فریلنسر

 بررسی مداوم شبکه های اجتماعی

با مطالعه پست های موجود در شبکه های اجتماعی می توان محتواهایی که بیشتر مورد توجه خواننده قرار گرفته است را شناسایی کرد و از نکات و شگردهای به کار گرفته شده در این محتواها الهام گرفت.

 مدیریت زمان

مهارت مدیریت زمان به شما این امکان را می دهد تا زمان مناسبی را برای تحقیق، نوشتن و ویرایش اختصاص بدهید. این مهارت ها همچنین شامل توانایی در شناسایی و اولویت بندی پروژه ها بر اساس مهلت تعیین شده و اهمیت آنها می شود. به این منظور همیشه پیش از شروع، فهرستی از  کارهای لازم به ترتیب اولویت تهیه کنید تا با نظم بیشتری پیش روید.

باز بودن نسبت به تغییرات

در دنیای امروز اطلاعات موجود در اینترنت و فضای مجازی به صورت فزاینده و ناگهانی گسترش می یابد. یک تولید کننده موفق و موثر محتوا باید بتواند پا به پای این تغییرات پیش رود و به طور مداوم در جریان روندها و آخرین به روز رسانی ها و تغییرات باشد. آگاهی داشتن از یک موضوع به تنهایی کافی نیست، اعمال درست آن نیز شرط است. بهترین نویسندگان محتوا همیشه اطلاعات خود را به روز نگاه می دارند و با تمرین مرتب و منسجم آن را به مخاطب انتقال می دهند.

 ویرایش متن

ویرایش متن و توجه به نکات دستوری و ویرایشی نیز اهمیت بسیار دارد. به  این منظور توصیه می شود  نوشته پس از اتمام با صدای بلند خوانده شود.  با این کار تمرکز بیشتری بر روی متن جهت تصحیح اشتباهات تایپی، دستوری و حذف کلمات بیش از حد تکراری حاصل می شود.

توصیه هایی برای افزایش مهارت در نوشتن

  1. به طور منظم نوشتن را تمرین کنید. برای ارتقا کیفیت مطالب و ایجاد سبک مخصوص به خود مرتبا بنویسید.
  2. کتاب و مقالات آنلاین بخوانید تا از نحوه نگارش در سبک های مختلف آگاه شوید. برای مثال اگر قرار است در حوزه صنعت مطلبی بنویسید به مقالات مرتبط مراجعه کنید تا با اصطلاحات کاربردی و سبک و سیاق متن فنی آشنا شوید.
  3.  از بازخورد و نظرات همکاران بهره بگیرید. آنها می توانند به عنوان خواننده نخست اشتباهات شما و موارد حذفی که از نظر شما پنهان مانده است پیدا کنند.
  4. در کلاس ها یا کارگاه های آیین نگارش شرکت کنید و با ارائه مطالب خود به طور  مرتب بازخورد بگیرید و اشتباهات خود را تصحیح کنید.

جمع بندی:

از همه نکاتی که گفته شد می توان به این نتیجه رسید که یک نویسنده محتوا باید مطالعه گسترده ای در زمینه های مختلف داشته باشد و بتواند در حوزه های گوناگون آگاهی فراوان کسب کند. نویسندگان موفق وب از تمام ابزارهای در دسترس، از سئو گرفته تا سایت های رقبا و شبکه های اجتماعی  استفاده کرده و به  این وسیله به طور مداوم اطلاعات خود را به روز رسانی        می کنند. در حقیقت نویسنده باید بداند که تولید محتوا برای وب به دلیل ویژگی خاص آن مستلزم آمادگی برای رویایی با      عرصه ای بی انتها و ناپایدار است با تعداد رقبای بسیار. بنابراین باید پیش از نوشتن تمام ابزارهای لازم را به کار گیرد وآمادگی های مورد نیاز را در خود ایجاد کند.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (3 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳ تیر ۱۴۰۰
بنظر بسیار جامع و کاربردی بود
۵ تیر ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از ایکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲ تیر ۱۴۰۰
نوشته جامع و خوبی بود. در برخی مواقع میتوانست واضحتر نوشته شود که حتما بخاطر بزرگ نشدن مقاله این کار را نکردید. من خودم حدود پانزده سال هست که وبلاگ نویسم و برایم جالب میبود اگر چنین مقاله ای را پیش از آغاز وبلاگ نویسی خوانده بودم هر چند که محتوای وبلاگ من بیشتر تاریخی و فرهنگی است. بهر حال خیلی جالب بود و سپاس.
۵ تیر ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از ایکه نظر و پیشنهادات خوب خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲ تیر ۱۴۰۰
بسیار عالی. تشکر از شما
۵ تیر ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از ایکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.