راهنمای مطلقا ضروری برای داشتن پیج اینستاگرام موفق

با مطالعه این مقاله، صفر تا صد نکات مهمی را که برای داشتن یک بیزینس پیج موفق در اینستاگرام لازم است بدانید را یاد می‌گیرید. تولید محتوا و تبلیغات، دو رکن اساسی در اینستاگرام هستند که به تفصیل به آنها پرداخته شده است.
 ۱۴۰۰/۲/۲۵ | ۱۷:۳۵  زمان مطالعه 6 دقیقه
راهنمای مطلقا ضروری برای داشتن پیج اینستاگرام موفق

درصورتی‌که به دنبال راهکارها و نکاتی طلایی برای موفقیت صفحه اینستاگرام کسب‌وکار خود هستید، این مطلب را از دست ندهید. نکات این مقاله، باتوجه به فضای اینستاگرام در «ایران» تهیه شده است.

امروزه اینستاگرام با بیش از 27 میلیون کاربر ایرانی (تعداد نصب فعال اپلیکیشن اینستاگرام در کافه بازار)، به عنوان پرکاربردترین شبکه اجتماعی در ایران، مورد توجه کسب‌وکارهای بسیاری قرار گرفته است. دسترسی راحت به شبکه وسیعی از مخاطبان، صاحبان کسب‌وکار را مشتاق کرده تا با حضور در این شبکه اجتماعی، برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود گام بردارند.
اما متأسفانه گاهی این اشتیاق، باعث می‌شود دیجیتال مارکترها یا صاحبان کسب‌وکار، هزینه‌های گزافی متحمل شوند که هیچ خروجی و نفعی برای کسب‌وکار آنها ندارد.
همراه ما باشید تا «بهینه و کارآمد» دیده شوید!

آیا مخاطبان شما در اینستاگرام حضور دارند؟

با پررنگ شدن دیجیتال مارکتینگ و استفاده افراد از فضای دیجیتال به خصوص شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، برای عقب نماندن از قافله و به روز بودن، اصرار می‌کنند که در تمام رسانه‌های دیجیتال، تبلیغات داشته باشند.
اما باید گفت قبل از انتخاب هر رسانه‌ای، باید در نظر بگیرید که آیا مخاطبان شما در آن رسانه حضور دارند؟ آیا صرف هزینه در آن رسانه، هرچند پرمخاطب و به قولی Trend، کار درستی است؟ چقدر از این هزینه صرف رساندن پیام شما به گوش مخاطبان هدفتان شده است؟


آمار کاربران اینستاگرام بر اساس سن و جنسیت

طبق گزارش‌ها و آمار و ارقام hootsuite، حدود 75% از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در ایران (که اینستاگرام هم یکی از پرطرفدارترین آنهاست) را افراد بین 18 تا 44 سال، تشکیل می‌دهند. درواقع درصورتی‌که شما پیامی را در اینستاگرام منتشر کنید، 75% افرادی که ممکن است در معرض این پیام قرار گیرند، در این بازه سنی قرار دارند؛ درنتیجه باید گفت اگر مخاطب هدف شما سنی خارج از این بازه دارد و شما در فضای اینستاگرام تبلیغ کرده‌اید، با احتمال خیلی کمی پیام خود را به گوش مخاطب خود رسانده‌اید.
پس پیشنهاد ما این است که به جای هزینه در اینستاگرام، به سراغ سایر رسانه‌ها بروید.
اما اگر مخاطبان هدف شما، جزو دسته 18 تا 44 سال هستند، با رعایت نکاتی که در ادامه گفته شده، برای هرچه بیشتر دیده شدن در اینستاگرام تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ادیت خفن با اینشات


 


تعداد فالوورهای یک بیزینس پیج اینستاگرام

درباره تعداد فالوورهای یک پیج بیزینسی در اینستا، 2 دسته نگرش افراطی وجود دارد:

  • تعداد فالوور، فقط یک عدد بی‌اهمیت است و برای افزایش آن نباید هزینه کرد
  • تعداد فالوور، عدد بسیار مهمی است که به هر طریقی باید آن را افزایش داد

اگر نظر شما درباره تعداد فالوورهای پیج کسب‌وکارتان، در یکی از دو دسته فوق می‌گنجد، متاسفانه در اشتباه هستید؛ زیرا این عدد، تأثیر مستقیمی در جذب مشتری یا کاربر برای شما دارد ولی نه به هر قیمتی!

چرا تعداد فالوورهای پیج مهم است؟

برخی از صاحبان کسب‌وکار، معتقدند که تعداد فالوورهای پیج، اصلاً مهم نیست؛ مهم این است که مخاطبان هدف آنها، پیج را دنبال کنند. قسمت دوم این حرف درست است؛ مهم است که مخاطبان هدف، پیج را فالو کنند اما آیا این کار، به این راحتی‌ها است؟ آیا می‌توان پیجی داشت که 100% مخاطبان آن، مخاطب هدف ما باشند؟ بدیهی است که جواب این سؤالها، «خیر» است.
به جرات می‌توان گفت که نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام جهان، تعداد کاربرها یا تعداد مشتریان یک برند، تأثیر مستقیمی روی اعتماد سایر افراد به آن برند دارد.
به عنوان مثال، یکی از روش‌هایی که یک برند خارجی، برای فروش محصول و افزایش اعتماد مردم استفاده کرد، این بود که تعدادی کارتن خالی با نام برند به چندین نفر دادند و از آنها خواستند در بازار رفت و آمد کنند؛ شاید عجیب باشد ولی واقعاً وقتی سایرین این صحنه را می‌بینند، حس بهتری نسبت به آن برند پیدا می‌کنند و با خود می‌گویند، بقیه خریدند، حتماً خوب است من هم بخرم!
به زبان خودمانی، عقل خیلی از مردم، به چشم‌شان است. تعداد فالوورهای پیج، عددی است که از بیرون، دیده می‌شود. وقتی این عدد کم باشد، مخاطبان به آن پیج اعتماد نخواهند کرد.
اگر برند شما خارج از فضای اینستاگرام، بسیار شناخته شده باشد، افراد فکر می‌کنند که آن پیج اصطلاحاً «پیج فیک» است و اگر هم شناخته شده نباشد که کلاً به برند اعتماد نکرده و پیج را فالو نمی‌کنند.
بنابراین، تعداد فالوورهای پیج، عدد بی‌اهمیتی نیست و بهتر است برای داشتن تعداد فالوور حداقلی اولیه، برنامه‌ریزی و هزینه کرد.

چطور فالوورهای پیج اینستاگرام را افزایش دهیم؟

برای افزایش تعداد فالوورهای یک پیج بیزینسی در اینستاگرام، راه‌های متعددی وجود دارد. برخی از آنها مفید و برخی نامناسب هستند و در بلندمدت، به شدت به پیج آسیب می‌زنند. به‌طور مثال، خرید لایک و کامنت یا خرید فالوور، همگی باعث می‌شوند طبق الگوریتم‌های هوش مصنوعی اینستاگرام، فعالیت پیج غیرعادی تشخیص داده شده و حتی اگر پیج بسته یا تعلیق (suspend) نشود، پیج در حالت shadowban قرار گرفته و محتوای آن پیج حتی به فالوورهایش نمایش داده نشود.

اما با استفاده از روش‌های صحیح و اصولی، می‌توان فالوورهای پیج را که درواقع مشتریان بالقوه برند هستند، افزایش داد. در ادامه به شرح این روش‌های مفید پرداخته شده است.

تولید محتوای مناسب

تولید محتوای مناسب، شاید عبارت کلیشه‌ای باشد که همه درباره آن صحبت می‌کنند اما منظور ما از محتوای مناسب در اینستاگرام چیست؟
«محتوای تصویری یا ویدئویی باکیفیت، با کپشن و هشتگ‌گذاری مناسب که دارای ارزش افزوده برای مخاطبان هدف بوده و در زمان مناسب منتشر می‌شود.»
شایان ذکر است تمام نکات بیان شده در تعریف بالا، دارای ارزش یکسان بوده و نباید یکی را فدای دیگری کرد. مثلاً، برخی کسب‌وکارها معتقدند کافیست ماهی یک محتوای باکیفیت تولید و منتشر کنند تا دیده شوند. اما این کافی نیست؛ محتوا اگر به‌طور مداوم منتشر نشود، پیج حالت مرده گرفته و مخاطبان به آن سر نخواهند زد؛ محتوا توسط فالوورهای پیج دیده نخواهد شد؛ تعداد کسانی که با محتوا تعامل می‌کنند کم شده و درنتیجه احتمال حضور محتوای شما در اکسپلور اینستاگرام، کاهش می‌یابد.

  • چه تعداد پست و استوری در هفته منتشر کنیم؟

اینکه در هر هفته، چه تعداد پست و استوری در صفحه خود منتشر کنید، به نحوه فعالیت رقبای موفق کسب‌وکار (یا کسب‌وکارهای مشابه خارجی) بستگی دارد. سایت Rival IQ، گزارش مفصلی در این زمینه برای صنایع مختلف ارائه کرده است.


تعداد پست و استوری اینستاگرام برای صنایع مختلف

همان‌طور که از جدول فوق مشخص است، تعداد محتوایی که در هفته در صفحه اینستاگرام یک پیج بیزینسی منتشر می‌شود، بسته به زمینه کسب‌وکار، کاملاً متفاوت است و نسخه یکسانی برای تمام کسب‌وکارها وجود ندارد.

  • چه زمانی برای انتشار پست و استوری در اینستاگرام مناسب است؟

خیلی از سایت‌ها یا صفحات اینستاگرام، نسخه آماده‌ای برای تمام بیزینس‌ها دارند که مثلاً شنبه‌ها ساعت 9 شب، بهترین زمان برای انتشار پست و استوری است اما باید بگوییم این نسخه خیلی هم دقیق نیست. برای اینکه بدانید در چه روز و ساعتی پست یا استوری منتشر کنید، بهتر است به قسمت insight پیج بیزینسی اینستاگرام خود رفته و از قسمت audience > most active time ببینید در چه روز و ساعاتی، فالوورهای شما فعال‌تر بوده‌اند. با این کار، احتمال دیده شدن محتواها و افزایش نرخ تعامل با آنها افزایش خواهد یافت.


ساعات پربازدید در اینستاگرام

  • همه‌ی آنچه درباره هشتگ باید بدانید

همان‌طور که می‌دانید یکی از راه‌هایی که به افزایش دیده شدن محتوا کمک می‌کند، هشتگ‌گذاری مناسب است که باعث افزایش احتمال رفتن پست به صفحه اکسپلور اینستاگرام می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید یک پست با حداقل یک هشتگ، نسبت به پستی که هیچ هشتگی ندارد، به صورت میانگین 12.6% نرخ اینگیجمنت بیشتری دارد.
اما چه هشتگ‌هایی برای محتوای هر کسب‌وکار مناسب است؟ آیا هرچه تعداد هشتگ استفاده شده در کپشن بیشتر باشد بهتر است؟
قبل از هرچیز، درباره تعداد هشتگ صحبت کنیم. اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا 30 هشتگ را در کپشن بنویسید، اما این به این معنی نیست که حتماً در تمام پست‌ها این تعداد کپشن را به کار ببرید. استفاده بیش از حد هشتگ، باعث می‌شود محتوای شما اسپم شناخته شده و به کاربران اینستا نمایش داده نشود (مشابه keyword stuffing در تولید محتوای وب‌سایت که باعث پنالتی شدن سایت می‌شود). 
هشتگ‌های شما علاوه بر اینکه باید به محتوا مرتبط باشند، باید به افزایش نرخ تعامل کاربران نیز کمک کند.
طبق آمار ارائه شده Sprout social تعداد بهینه هشتگ در پست‌ها که بیشترین نرخ تعامل (اینگیجمنت ریت) را به دنبال داشته، 9 تا 10 هشتگ است.


رابطه هشتگ با نرخ تعامل در اینستاگرام

لازم به ذکر است، باتوجه به تغییر مداوم الگوریتم‌های اینستاگرام، باید پیوسته اطلاعات خود را درباره اینستاگرام و قوانین آن به روز کنیم و این عدد 9 تا 10 ممکن است در آینده تغییر کند.
درصورتی‌که، تعداد هشتگ بیشتری مدنظر شما باشد، می‌توانید آنها را در اولین کامنت همان پست منتشر کنید.
در مرحله بعد بهتر است بدانید از چه هشتگ‌هایی باید استفاده کرد؛ به طور کلی، 3 دسته هشتگ وجود دارد:

  • هشتگ اجتماعی (Community Hashtags)
    • هشتگ کالا یا خدمات (مثل: #رستوران یا #لباس)
    • هشتگ خاص (مثل: #رستوران_ایتالیایی یا #لباس_زنانه)
    • هشتگ اجتماعی در صنعت مرتبط (مثل: #عاشق_غذا)
    • هشتگ موقعیت مکانی (مثل: #رستوران_تهران)
    • هشتگ مناسبتی (مثل: #روز_مادر)
    • هشتگ پرجستجوی مرتبط (مثل: #غذا)
  • هشتگ برند (مثل: #رستوران_ایتالیایی_ژمیس)
  • هشتگ کمپین (مثل: #غذاباژمیس)

استفاده از هر کدام از این هشتگ‌ها، علاوه بر اینکه محتوای شما را زیر یک چتر متحد می‌کند، باعث می‌شود در جستجوی افراد دیده شوید و درنتیجه پیغام شما، به گوش مخاطبان هدف برسد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ، از جمله اصطلاحاتی است که طی سال‌های اخیر رواج پیدا کرده و شنیده می‌شود. با وجودی که اینفلوئنسر مارکتینگ مختص یک رسانه خاص نیست، اما بسیاری از مردم ایران، این مفهوم را بیشتر در فضای شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام می‌شناسند و به کار می‌برند و کمتر اصطلاح اینفلوئنسر توییتر یا وبلاگ‌نویس اینفلوئنسر را شنیده‌اند. درواقع اینفلوئنسر مارکتینگ، یک روش بازاریابی به کمک اینفلوئنسرها در رسانه‌های مختلف است.

اینفلوئنسر کیست؟

همان‌طور که از اسمش پیداست، اینفلوئنسر هر کسی است که روی نظر و رفتار ما تأثیر بگذارد. اگر در طول زندگی، رفتار ما تحت تأثیر پدرمان بوده، پدر برایمان یک اینفلوئنسر است. اگر موقع خرید لباس، دوستمان فروشگاه لباس به ما معرفی می‌کند، دوستمان یک اینفلوئنسر است.
منتها وقتی در فضای کسب‌وکار و دیجیتال مارکتینگ درباره اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت می‌کنیم، معنی اینفلوئنسر، یعنی کسی که روی رفتار و تصمیم عده زیادی از افراد مؤثر است. بازیگران، خواننده‌ها، ورزشکاران و خلاصه افراد مشهور (یا به اصطلاح سلبریتی‌ها)، کمدین‌های دنیای مجازی (یا به اصطلاح واینرها)، بلاگرهای اینستاگرام (مثل بیوتی بلاگرها، سفربلاگرها، فودبلاگرها و ...) حتی انیماتورهای معروف (سوریلند، دیرین دیرین، انبوسازان و ...) همگی روی رفتار اجتماعی و همین‌طور رفتار مصرفی فالوورهایشان اثرگذارند.

بیشتر بخوانید: حذف اکانت اینستاگرام 

اینفلوئنسر مناسب برای اینفلوئنسر مارکتینگ چه کسی است؟

دقت کنید که در بخش قبل گفتیم اینفلوئنسرها روی رفتار «فالوورهایشان» اثرگذارند، نه رفتار صاحب کسب‌وکار یا رفتار کل افراد جامعه؛ پس نباید موقع انتخاب و تعیین اثرگذاری اینفلوئنسر، نظر و سلیقه شخصی خودمان را وارد کنید.
نکته قابل توجه بعدی در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ این است که یک اینفلوئنسر، لزوماً روی تمام نظرات و رفتارهای مخاطبانش تاثیر نمی‌گذارد! اینفلوئنسری که در حوزه زیبایی و لوازم آرایش فعال است، شاید در زمینه آشپزی خیلی مورد قبول فالوورهایش نباشد.
یا اینفلوئنسری که صرفاً محتوایی برای خنده و شادی تولید می‌کند، اگر درباره شستشو و نظافت راهکار بدهد، احتمالاً تاثیری در رفتار مصرفی مخاطبانش در زمینه مواد شوینده، نداشته باشد. پس برای انتخاب اینفلوئنسر، به زمینه اثرگذاری او توجه کنید.
معیار مهم دیگری که در ارزیابی یک اینفلوئنسر مهم است، نرخ تعامل یا همان اینگیجمنت صفحه او است. متأسفانه خیلی از برندها، فقط به تعداد فالوور پیج یا ظاهر محتوا نگاه می‌کنند و هر چه تعداد فالوورهای پیج بیشتر باشد یا محتوای آن مطابق سلیقه شخصی‌شان باشد، آن پیج را بهتر می‌دانند؛ اما این‌طور نیست. اینفلوئنسری بهتر است که نرخ تعامل بالاتری داشته باشد و این نرخ تعامل، شامل نرخ کامنت هم باشد. یعنی تعداد کامنت‌های یک پست، یکی از نشانه‌های تعامل مخاطبان با محتوای پیج اینفلوئنسر است که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
متأسفانه برخی اینفلوئنسرها، با گذاشتن پست‌های مسابقه بیش از حد، سعی در افزایش نرخ تعامل و نرخ کامنت پیجشان دارند اما باید هوشیار بود و موقع محاسبه نرخ تعامل و نرخ کامنت، پست‌های مسابقه‌ای را در نظر نگرفت.
با انتخاب اینفلوئنسرهای ایرانی مناسب، هم به افزایش فالوورهای بیزینس پیج خود کمک کنید، هم روی آگاهی از برند و نهایتاً فروش محصولات یا خدمات اثر مثبت بگذارید.

جمع‌بندی

تعداد فالوورهای یک بیزینس پیج، باید یک حداقلی را داشته باشد تا حس اعتماد به افراد منتقل شود. برای اینکه تعداد فالوورهای پیج یا همان تعداد مشتریان بالقوه برند، افزایش پیدا کند، 2 راهکار وجود دارد:

  • تولید محتوای باکیفیت: یعنی محتوایی که دارای ارزش افزوده بوده، اصول هشتگ‌گذاری در آن رعایت شده باشد و در زمان مناسب، منتشر شود.
  • تبلیغات توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرام: معرفی برند توسط اینفلوئنسرهایی که در زمینه خدمات یا محصولات ما اثرگذار باشند و نرخ تعامل بالایی داشته باشند.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید