عوامل کلیدی موفقیت اپل در تبدیل شدن به یک شرکت میلیارد دلاری

عوامل کلیدی موفقیت اپل در تبدیل شدن به یک شرکت میلیارد دلاری
 ۱۴۰۰/۲/۲۴ | ۲۰:۴۰ امتیاز:
خلاصه این مطلب: در این مقاله، قصد داریم با بررسی دیدگاه‌های آقای سایمون سینک، نویسنده‌ی خوش فکر کتاب «با چرا شروع کنید» به تشریح رازهای کلیدی و منحصربه فردی بپردازیم که از عوامل موفقیت و تبدیل شدن اپل به یک شرکت میلیارد دلاری هستند. اگر شما هم به دنبال شناسایی کلیدی‌ترین عوامل موفقیت شرکت اپل هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

از عوامل موفقیت اپل در تبدیل شدن به یک شرکت میلیارد دلاری چه می‌دانید؟ با شرکت اپل در چه حد آشنا هستید؟ از درآمد ده‌ها میلیارد دلاری آن در سال اطلاع دارید‍؟

عوامل کلیدی موفقیت اپل

در این مقاله، قصد داریم با بررسی دیدگاه‌های آقای سایمون سینک، نویسنده‌ خوش‌فکر کتاب با «چرا شروع کنید»، به تشریح رازهای کلیدی و منحصربه‌فردی بپردازیم که از عوامل موفقیت و تبدیل شدن اپل به یک شرکت میلیارد دلاری هستند. اگر شما هم به دنبال شناسایی کلیدی‌ترین عوامل موفقیت شرکت اپل هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

عوامل کلیدی موفقیت اپل

در کتاب «با چرا شروع کنید»، نویسنده معتقد است موفقیت اپل به دلیل بیان شفاف و انتقال موفقِ چرایی این شرکت به مخاطبان است. آقای سینک، چرایی یک شرکت را همان علت انتخاب شدن محصولات یک برند توسط مخاطبانش معرفی می‌کند؛ پس چرایی شرکت‌ها، همان دلایلی است که ما به‌عنوان مشتری یک برند، آن را از میان برندهای موجود در بازار بر می‌گزینیم.

آیا شما تاکنون در مورد این دلایل فکر کرده‌اید؟ که چرا یک برند خاص تبدیل به انتخاب همیشگی ما می‌شود؟!

اگر کارآفرین یا صاحب کسب‌وکار هستید بهتر است سؤالم را از شما عزیزان این‌گونه نیز مطرح کنم:

آیا تاکنون در مورد چرایی شرکت خود فکر کرده‌اید؟ که چرا مخاطبان حاضر در بازار بایستی برند شما را از میان برندهای متنوع موجود برگزیده و محصولات یا خدمات شرکت شما را خریداری کنند؟!

بررسی عملکرد مغز و عوامل کلیدی موفقیت اپل

آقای سایمون سینک جهت تشریح مسائل فوق، به بررسی عملکرد مغز انسان‌ها می‌پردازد. او زیست‌شناسی ذهن آدمی را بررسی می‌کند و مغز را دارای دوبخش می‌داند؛ بخشی را متعلق به احساسات و تصمیم‌گیری، و بخش دیگری را متعلق به منطق، زبان و بیان. او این دو قسمت از مغز را جدا از هم معرفی می‌کند و ارتباط بین این دو بخش در مغز انسان را فرآیندی سخت می‌داند.

برای درک بهتر مطلب توجه شما را به یک مثال در خصوص ارتباط دشوار بین این دو بخش از مغز انسان، یعنی قسمت احساسات که اتفاقاً تصمیم‌گیری هم در همین قسمت از مغز انجام می‌شود با قسمت منطق، زبان و بیان مغز، جلب می‌کنم:

انسان‌ها، علت عشق و علاقه خود را به‌سختی و با بیان نمودهای منطقی شرح می‌دهند، این در حالی است که واقعاً به آن دلایل نیست که عاشق کسی یا چیزی شده‌ باشند‌؛ احساسات دلیل عشق و علاقه آن‌ها است.

در مورد محصولات شرکت اپل نیز اگر علت خرید را از کسانی که محصولات این شرکت را استفاده می‌کنند سؤال کنیم پاسخ را با کمی تأمل در خصوص کیفیت، زیبایی و ... بیان می‌کنند، در صورتی که هم خود فرد و هم ما می‌دانیم که شرکت‌های دیگری هستند که کیفیت و زیبایی محصولاتشان حداقل هم‌رده با اپل است ولی مشتریان اپل آن‌ها را خریداری نمی‌کنند. آقای سینک علت این امر را در احساسات خریداران اپل می‌داند و پرده از راز الهام‌بخشی اپل به مخاطبین خود برمی‌دارد.

راز موفقیت اپل این است که به خوبی چرایی خود را به مخاطبینش منتقل می‌کند تا الهام بخش آن‌ها باشد. اپل چرایی وجود خود را در به چالش کشیدن شرایط موجود و داشتن نگاهی متفاوت می‌داند.

بررسی عملکرد مغز و عوامل کلیدی موفقیت اپل

احساس تعلق به جامعه‌ای خاص

آقای سایمون سینک، در تشریح عوامل موفقیت شرکت اپل از دیگر ویژگی‌های انسانی می‌گوید، از تمایل آدم‌ها به احساس تعلق داشتن؛ آدم‌ها دوست دارند که به گروه یا جامعه‌ای احساس تعلق داشته باشند. اپل خود را نماد یک جامعه معرفی کرده است که در آن جامعه، افراد علاقه‌مند به چالش کشیدن شرایط موجود و متفاوت فکر کردن هستند. به همین دلیل است که مصرف‌کنندگان اپل نسبت به آن احساس تعلق دارند و لپ‌تاپ برند اپل خود را در فرودگاه با افتخار باز می‌کنند تا به بقیه نشان دهند عضو این جامعه هستند!

موفقیت اپل با انتقال دقیق چرایی خود به مخاطبان 

در چنین شرایطی است که مشتریان اپل دیگر دغدغه قیمت، کیفیت و ... ندارند و قبل از وارد شدن به بازی منطقی مغز در ارزیابی کیفیت، زیبایی، کارایی و ... با تکیه بر احساس، تصمیم‌گیری می‌کنند. این فرآیندی است که بر اساس زیست‌شناسی مغز انسان، نسبت به مقایسه و ارزیابی منطقی، با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.

شرایطی که بیان شد، تنها با انتقال دقیق و کامل چرایی شرکت‌ها به مخاطبین‌شان ایجاد می‌شود و اپل در این خصوص بسیار موفق عمل کرده است. اگر شما هم قصد دستیابی به موفقیت در مقیاس شرکت اپل را دارید، بهتر است در کنار توجه به سایر الزامات رشد کسب‌وکار، به معرفی و انتقال دقیق چرایی شرکت خود به مخاطبان، اهمیت ویژه‌ای قائل شوید.

عوامل کلیدی موفقیت

  • نظر شما در خصوص عوامل کلیدی و منحصربه‌فرد موفقیت شرکت اپل چیست؟
  • آیا با نظرات آقای سایمون سینک موافق هستید؟

در قسمت نظرات، دیدگاه‌های ارزشمند خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

نویسنده : هادی اسبقی

ادی اسبقی هستم، از سال 94 کارمو‌ در حوزه مدیریت کسب و کار شروع کردم، رشته تحصیلیم مهندسی صنایع است و تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیلاتمو ادامه دادم، بعد از پنج سال همکاری با شرکت‌های نوپا، تصمیم گرفتم کسب و کار خودمو راه اندازی کنم، اخیراً شرکت کوچک تولیدی تاسیس کردم و هدایتش می‌کنم. علاقه‌مند به نوآوری و طراحی مدل کسب و کار هستم و بخشی از وقتمو با مطالعه در این حوزه می‌گذرونم. صداقت و انصاف ارزش‌هایی هستن که همیشه سعی میکنم پایبند باشم بهشون.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۹ روز پیش
بسیار مفید و عالی 👏🏻👏🏻 با تشکر از نویسنده مقاله
۲۹ روز پیش
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم که مطلب برای شما مفید بوده است. موفق باشید.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید
محصولات مرتبط