روش‌های تایپ نیم فاصله در ورد Word و اکسل Excel

یکی از مشکلات نویسندگان تازه‌کار، در هنگام تایپ مطالب جدید، عدم رعایت نیم‌فاصله‌ها در متن است. در این مقاله خواهید آموخت چگونه با یک ترفند ساده، سریع و آسان تمام نیم‌فاصله‌های یک متن را رعایت کنید.
 ۱۴۰۰/۲/۲۴ | ۰۹:۵۲  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
روش‌های تایپ نیم فاصله در ورد Word و اکسل Excel

دنبال کردن یک نوشته با چشم و به‌ صورت خط‌به‌خط برای یافتن مشکلات نگارشی، امری وقت‌گیر و خسته‌کننده است. مثلاً رعایت کردن نیم‌فاصله در کلمات یک متن تایپی، به حفظ استاندارد یک مقاله از لحاظ نگارشی کمک شایانی می‌کند. اما از کجا بدانیم در یک مطلب طولانی چقدر نیاز به استفاده از نیم‌فاصله داریم؟ برای رسیدن به راه‌حل آسان برای ویراستاری متون خود، حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نیم‌فاصله چیست و چرا مهم است؟

در هنگام تایپ کردن هر متنی، برای جلوگیری از چسبیدن حروف کلمات به یکدیگر و حفظ خوانایی مطلب، با فشردن کلید space در صفحه‌ کلید کامپیوتر، کلمات را از هم جدا می‌کنیم. اما در کنار مفهوم فاصله بین کلمات، مفهوم دیگری به نام نیم‌فاصله نیز وجود دارد. در همین‌جا، لازم است بدانید که با فشردن کلیدهای ترکیبی ctrl+shift+2 (کنترل+شیفت+2) می‌توانید در متن نیم‌فاصله ایجاد کنید. (نیم‌فاصله در ورد 2016 یا 2013 یا 2010 و 2013 / نیم‌فاصله در پاورپوینت، اکسل و نیم‌فاصله در ایلوستریتور... تفاوتی با یکدیگر ندارند.)

اصلاح نیم‌فاصله در ورد، به حفظ ظاهر نوشته و خوانایی بهتر آن کمک زیادی می‌کند. همچنین، تفاوت شما با نویسندگان تازه‌کار و کم‌دقت فضای وب را مشخص می‌کند. به‌علاوه، برخی به‌هم‌ریختگی‌های موجود در متن را نیز برطرف می‌کند.

نیم‌فاصله در کیبورد

موارد استفاده از نیم‌فاصله در تایپ فارسی

چه کلماتی نیم‌فاصله دارند؟ در زبان فارسی در مواقعی که نیاز به استفاده از حروف بزرگ در یک کلمه دو قسمتی داشته باشیم، به‌جای یک فاصله کامل، باید از نیم‌فاصله در ورد استفاده کرد. یک مثال ساده در این زمینه افعالی است که با پیشوند «می» شروع می‌شوند. مثل «می‌خواهم»، «می‌توانم» یا خود فعل «می‌شوند» و... در این مواقع اگر در Word اسپیس نزنید به صورت "میخواهم، میتوانم، میشوند و... " تایپ می‌شود و اگر اسپیس بزنید "می خواهم، می توانم، می شوند و..." تایپ می‌شود. 

فرض کنید این فعل‌های فارسی در انتهای یک خط آمده باشند، در این صورت به‌هم‌ریختگی متن نمایان‌تر خواهد بود. حال اگر بخواهید متنی که نوشتید را به‌جای مهمی تحویل دهید یا در سایتی پربازدید منتشر کنید، صورت خوشی نخواهد داشت. به همین دلیل است که استفاده از نیم‌فاصله مهم است.

چه جاهایی نیاز به نیم‌فاصله داریم؟

خب به یک مورد پرکاربرد نیم‌فاصله در زبان فارسی که فعل‌ها بود اشاره کردیم. اما نیم‌فاصله در چند جای دیگر نیز کاربرد دارد:

  • پسوند "ها" مانند: تبدیل‌ها، کتاب‌ها
  • پسوندهایی مثل «ترین» و «شده» مانند: نوشته‌شده
  • «آن» و «این» وقتی قبل از اسم بیایند مانند: آن‌طرف
  • واژه های مرکب: دانش‌آموز
  • «ای» نکره مانند: شیشه‌ای
  • «ی» اضافی: زمینه‌ای

نرم‌افزار اصلاح نیم‌فاصله

نرم‌افزار «پاکنویس» یک نرم‌افزار با حجم پایین و کارکرد بسیار آسان است. پاکنویس پس از نصب در سیستم‌ عامل به صورت آنلاین و در نرم‌افزار ورد فعال می‌شود.

برای استفاده از پاکنویس در word، باید یک یوزرنیم و پسورد برای این برنامه کم حجم تعریف کنید و همچنین در نوار بالایی ورد پس از اینکه آنلاین شدید، فعال کردن پاکنویس را (در قسمت home) بزنید.

نرم‌افزار پاکنویس برای نیم فاصله

پاکنویس در نوار «خانه» در نرم‌افزار ورد

بدین ترتیب، این برنامه تمام متن شما را بررسی خواهد کرد و خیلی از خطاهای نگارشی متن از جمله نیم‌فاصله‌ها را به راحتی برای شما پیدا خواهد کرد. امکان حذف نیم‌فاصله در ورد نیز وجود دارد. هرچند باید به این نکته نیز توجه داشت که این برنامه ممکن است، برخی خطاهای نگارشی را به اشتباه تشخیص دهد؛ بنابراین، دانستن حداقل قوانین نگارشی برای اصلاح یا عدم اصلاح کلمات در این نرم‌افزار الزامی است. فعال بودن پاکنویس روی سیستم، همچنین ممکن است، کمی سرعت لود نرم‌افزار ورد شما را کاهش دهد. مورد بعد آنکه، چنانچه قصد انتشار متن در فضای وب را دارید بهتر است حداقل در عناوین اصلی و کلمات مهم متن، نیم‌فاصله را رعایت نکنید! چراکه، خیلی از کاربران در هنگام سرچ در موتورهای جستجو، توجهی به رعایت نیم‌فاصله در کلمات ندارند و ممکن است، به همین دلیل مطلب شما به آن‌ها نشان داده نشود.

دانلود پاکنویس، از سایت این برنامه در انتهای همین مطلب امکان پذیر است. 

کاربرد نرم افزار پاکنویس در اصلاح نیم‌فاصله

خب اطلاعات تا بدین جای مطلب را می‌توانستید از دیگر منابع وب نیز استخراج کنید، اما اکنون برویم سراغ ارائه یک روش درمانی (!) برای اینکه معضل نیم‌فاصله را در کمترین زمان جمع‌وجور کنیم. البته، ناگفته نماند که خود کلمه نیم‌فاصله نیز، نیاز به نیم‌فاصله دارد :-) و شاید حتی خیلی از کلمات همین متن.

پس مشکل اصلی همین‌جاست! وقتی متنی بلندبالا می‌نویسیم یا اینکه از قبل نوشتیم و می‌خواهیم برای انتشار در فضای وب یا تحویل به محل کار، تحصیل و... آن‌ را بازدید نهایی کنیم، به احتمال فراوان تعدادی از نیم‌فاصله‌ها از زیر دست ما در می‌روند؛ برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنیم از نرم‌افزار «پاکنویس» استفاده کنید.

نیم‌فاصله در اندروید و ios

حال که به اهمیت رعایت نیم‌فاصله در کیبورد کامپیوتر در متن پی بردید، شاید تصمیم گرفته باشید که دیگر از این به بعد، در گوشی موبایل خود نیز متن‌ها را با رعایت نیم‌فاصله تایپ کنید. برای اصلاح نیم‌فاصله در گوشی، باید در گوشی خود از کیبورد‌هایی استفاده کنید که نیم‌فاصله برای آن‌ها تعریف شده است.

از شناخته‌شده‌ترین کیبوردهای دارای آپشن نیم‌فاصله در اندروید، می‌توان به گوگل کیبورد (Google Keyboard) اشاره کرد. در سیستم عامل گوشی‌های اپل نیز (Swift Keyboard) کیبورد معروفی است که نیم‌فاصله در آن تعریف شده است.

نیم‌فاصله در کیبورد اندروید و ios

نیم‌فاصله در کیبورد اندروید و ios

نتیجه‌گیری نهایی

از این مطلب، آموختیم که اگر متنی با تعداد کلمات زیاد داشته باشیم، به‌جای صرف زمان طولانی و جستجوی چشمی در متن که معمولاً امری خسته کننده است و بعضاً با درصد خطای بالا صورت می‌پذیرد، می‌توانیم از نرم‌افزاری کاربردی برای یافتن نیم‌فاصله‌ها کمک بگیریم. همچنین، یاد گرفتیم با توجه به اهمیت رعایت نیم‌فاصله در متن، بهتر است این قانون نگارشی را در هنگام نوشتن در دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی تلفن همراه نیز رعایت کنیم تا مطلبی خواناتر و زیباتر بنویسیم.

سایت نرم افزار پاکنویس برای دانلود

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (4 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۷ خرداد ۱۴۰۰
مطلب مفید قابل استفاده و کاربردی بود. ممنون
۸ خرداد ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
ممنون،مفید وجالب بود
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
ممنون خیلی مفید بود
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
مطلب بسیار کاربردی و جالب ومورد توجه کاربرایی که به نگارش وویرایش مطالب اهمیت می دهند ونکته بین هستند.
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
با سلام ممنون از شما که نظر مثبت خود را با ما به اشتراک گذاشتید. خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید و کاربردی بوده است. موفق باشید.