چگونگی کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از روش‌های کسب درآمد و بازاریابی در دنیاست که اگر بتوانید به درستی از آن بهره ببرید، می‌توانید درآمد بسیار خوبی را رقم بزنید. در این مطلب بیشتر درباره بازاریابی افیلیت و مزایای آن صحبت می‌کنیم.
 ۱۳۹۹/۱/۱۶ | ۱۴:۵۵  زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونگی کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

احتمالا اصطلاح همکاری در فروش را به ویژه در سال‌های اخیر زیاد شنیده باشید. افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از روش‌های کسب درآمد و بازاریابی در دنیاست که اگر بتوانید به درستی از آن بهره ببرید، می‌توانید درآمد بسیار خوبی را رقم بزنید. در این مطلب بیشتر درباره بازاریابی افیلیت و مزایای آن صحبت می‌کنیم.

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟

روش‌های بسیار زیاد و متنوعی برای بازاریابی وجود دارد که کسب وکارهای مختلف می‌توانند بسته به سیاست‌های کاری، اهداف، نوع مخاطبان و بودجه خود از آنها استفاده کنند. اما برخی از کسب وکارها برای اینکه بتوانند هزینه خود را هدفمندتر صرف بازاریابی کنند و با مخاطبان هدف بیشتری ارتباط داشته باشند، سراغ روش‌هایی می‌روند که نرخ تبدیل بیشتری دارند.

یکی از این موارد، افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) است که آن را به عنوان سیستم همکاری در فروش نیز می‌شناسیم. این روش در سراسر دنیا متداول است و در ایران نیز مجموعه‌های مختلفی چون دیجی کالا چنین سیستمی را پیاده‌سازی کرده‌اند که به صورت پورسانتی فعالیت می‌کند.

در این سیستم اگر بستر و رسانه مناسبی دارید که مخاطبان زیادی دارد و به شما اطمینان و اعتماد دارند، می‌توانید در برنامه‌های همکاری در فروش عضو شوید و به ازای هر خریدی که از طریق لینک معرف شما انجام شود، درصد خود را بگیرید.

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟

AFFILIATE MARKETING چگونه کار می‌کند؟

در این بخش بیشتر می‌خواهیم درباره عملکرد و نحوه کار سیستم همکاری در فروش صحبت کنیم. همان‌طور که گفتیم کسب و کارهای زیادی وجود دارند که دنبال روش‌های هدفمند و موثر برای فروش بیشتر می‌گردند. به همین دلیل سراغ افراد یا رسانه‌هایی می‌روند که مخاطبان زیاد و باکیفیتی دارند و به جای هزینه تبلیغات، به آنهایی که باعث فروش بیشتر شوند پورسانت می‌دهند.

یکی از بهترین روش‌ها که به ویژه در دنیای آنلاین امکان پیاده‌سازی آن به بهترین شکل وجود دارد، سیستم افیلیت یا همکاری در فروش است. سایت‌های مختلف که بازدید خوبی دارند می‌توانند به عنوان ناشر تبلیغات فعالیت کنند. کسب و کارها به عنوان تبلیغ‌دهنده، لینکی را در اختیار ناشران قرار می‌دهند تا با انتشار در تبلیغات بنری یا کلیکی، کاربران را به سمت سایت هدف هدایت کنند.

در این روش که به نام افیلیت مارکتینگ شناخته می‌شود، به ازای هر خریدی که از طریق لینک مورد نظر اتفاق بیفتد، تبلیغ‌دهنده درصد یا پورسانت مشخصی را به ناشر تبلیغ می‌دهد. البته بازاریابی افیلیت انواع مختلفی دارد که به آنها خواهیم پرداخت.

این سیستم همانند مثلث سه ضلع اصلی دارد که در واقع مهمترین ارکان همکاری در فروش هستند. این سه ضلع شامل فروشندگان یا همان تبلیغ‌دهندگان محصولات و خدمات، ناشران تبلیغات و کاربران یا همان خریداران می‌شود. البته برخی معتقدند یک ضلع چهارمی هم وجود دارد که در واقع همان واسطه‌ها یا شبکه‌های تبلیغاتی هستند.

بیشتر بخوانید : تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا

انواع برنامه‌های همکاری در فروش

همان طور که گفتیم سیستم بازاریابی افیلیت با وجود مسیر کاری شفاف و مشخص، انواع مختلفی دارد که در واقع به روش پرداختی ارتباط دارد. در این بخش به انواع برنامه‌های همکاری در فروش می‌پردازیم.

انواع برنامه‌های همکاری در فروش

پرداخت به ازای اقدام (CPA)

یکی از روش‌های مرسوم و پرکاربرد در سیستم همکاری در فروش در واقع همان مدل پرداخت در ازای اقدام مشخص (CPA) یا همان Cost Per Action است. به دلیل نرخ تبدیل بالا، این مدل طرفداران زیادی دارد و دقیق‌تر است. اگر هر اقدامی که مدنظر تبلیغ دهنده است انجام شود، هزینه توافق شده به ناشر تبلیغات پرداخت خواهد شد. با اینکه معمولا اقدام موردنظر انجام خرید نهایی است، گاهی مواردی چون دانلود اپلیکیشن، ثبت نام کردن و... هم می‌تواند فعالیت نهایی باشد.

پرداخت در ازای هر فروش (CPS)

اما بهترین روش در سیستم افیلیت مارکتینگ مدل پرداخت در ازای هر فروش (Cost Per Sale) است. چرا که تمام تبلیغ دهندگان به دنبال این هستند که بیشترین فروش رقم بخورد و خرید نهایی رخ دهد. در این سیستم ناشر تبلیغ تلاش می‌کند مشتریان واقعی را به سمت سایت اصلی هدایت کند تا در ازای فروش بیشتر درآمد بیشتری هم داشته باشد. در این روش معمولا پورسانت‌ها بین 4 تا 10 درصد از فروش کل در نظر گرفته می‌شود.

پرداخت در ازای هر سرنخ (CPL)

گاهی دریافت سرنخ یا همان لیدهای باکیفیت برای تبلیغ دهنده اهمیت زیادی دارد و کفایت می‌کند؛ چراکه داشتن سرنخ‌های ارزشمند کمک می‌کند تا کسب و کارها بتوانند از بین آنها مشتریان زیادی داشته باشند. از آنجایی که ممکن است برخی از کاربران در لحظه خرید نکنند یا فرایند نهایی شدن خرید طولانی باشد، این روش به خوبی می‌تواند به تولید لیدهای باکیفیت کمک کند. در این مدل پرداختی به ازای هر لید (Cost Per Lead) انجام می‌شود.

پرداخت در ازای نمایش آگهی (CPM)

این روش دقیقا همان تبلیغات کلیکی و نمایش محتوای مورد نظر به هر 1000 مخاطب است که به صورت Cost Per Mile نیز شناخته می‌شود. این مدل بیشتر مناسب افزایش آگاهی از برند و معرفی محصولات و خدمات است که در آن هزینه پرداختی در ازای هر هزار نمایش منحصربه‌فرد تبلیغات است.

پرداخت در ازای هر کلیک (CPC)

این مدل پرداختی دقیقا مانند روش بالاست با این تفاوت که پرداختی در ازای هر کلیک روی لینک مورد نظر انجام می‌شود. این سیستم پرداختی که به عنوان Cost Per Click نیز شناخته می‌شود باعث افزایش آگاهی از برند شده و مخاطبان را به سمت صفحه فرود هدایت می‌کند.

پرداخت هزینه ثابت

همان‌طور که از نام این مدل مشخص است، بین تبلیغ دهنده و ناشر تبلیغات هزینه مشخص تعیین می‌شود، ولی به نظر می‌رسد سیستم‌های پرداختی منعطف که امکان ایجاد درآمد بیشتر را فراهم می‌کنند بهتر هستند.

مزایای بازاریابی افیلیت برای تبلیغ دهندگان

همان‌طور که اشاره کردیم این روزها کسب و کارها تلاش می‌کنند با استفاده از روش‌های متنوع و جدید بتوانند تبلیغات هدفمندی داشته باشند و در ازای هزینه پرداختی بتوانند نرخ تبدیل بیشتری بگیرند. سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یکی از بهترین روش‌هایی است که در واقع هر سه طرف آن می‌توانند برنده باشند.

تبلیغ دهنده می‌تواند فروش خوبی را تجربه کند و به جای هزینه‌های گزاف، تبلیغات خود را هدفمندتر و اثربخش‌تر کند. از سوی دیگر ناشران تبلیغات نیز می‌توانند برای خودشان یک منبع کسب درآمد خوب بسازند. کاربران نیز سریع‌تر و بهتر به محصولات و خدمات مورد نظرشان می‌رسند.

مزایای بازاریابی افیلیت برای تبلیغ دهندگان

در ادامه می‌توانید مزایای بازاریابی افیلیت را برای کسب و کارها مشاهده کنید. یادتان باشد تمام کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ می‌توانند از این مدل استفاده کنند:

  1. یکی از مهمترین مزیت‌های سیستم همکاری در فروش این است که در ازای رسیدن به نتیجه مطلوب و موردنظر هزینه و کمیسیون پرداخت می‌شود. به همین دلیل نتیجه‌‌محور بودن باعث افزایش فروش و افزایش تلاش ناشران تبلیغات می‌شود.
  2. بازاریابی افیلیت به خوبی کمک می‌کند در ازای هزینه معقول و مناسب بتوانید اثربخشی و بازگشت سرمایه خوبی داشته باشید.
  3. سیستم همکاری در فروش یکی از بهترین روش‌های بازاریابی برای برندسازی و افزایش آگاهی از برند است. در این روش بارها و بارها تبلیغات شما نمایش داده می‌شود.
  4. از آنجایی که ورودی‌های خوبی از سمت افیلیت انجام می‌شود، در نتیجه کاربران وارد شده سرنخ‌های خوبی هستند و شانس تبدیل شدن آنها به مشتری بالاست. این افزایش ترافیک و ورودها به افزایش آگاهی از برند نیز کمک می‌کند.
  5. از آنجایی که خیلی‌ها محصولات شما را معرفی می‌کنند و مخاطبان زیادی آنها را می‌بینند، در نتیجه افیلیت مارکتینگ باعث افزایش اعتبار و اعتماد می‌شود.

کانال‌های رایج برای افیلیت مارکتینگ

اگر صاحب کسب و کار هستید و می‌خواهید از سیستم همکاری در فروش استفاده کنید، باید کانال‌های رایج افیلیت مارکتینگ را بشناسید. 

وب‌سایت‌های پرمخاطب

سایت‌ها و رسانه‌های پرمخاطب بهترین گزینه برای سیستم افیلیت مارکتینگ هستند؛ چراکه مخاطبان بسیار زیادی دارند، کاربران اعتماد زیادی به این رسانه‌ها دارند و به دلیل بازدید زیاد می‌تواند در قسمت‌های مختلف این سایت‌ها تبلیغ کنید. از سوی دیگر نرخ تبدیل شما افزایش می‌کند و به همین دلیل مدیران چنین سایت‌هایی نیز تمایل دارند از روش‌های مختلف درآمدزایی داشته باشند.

همکاری با بلاگرها

افراد زیادی هستند که در حوزه‌های مختلف به صورت تخصصی تولید محتوا می‌کنند و تحت عنوان بلاگر یا وبلاگ‌نویس شناخته می‌شوند. این افراد دنبال کنندگان خودشان را دارند و از آنجایی که بخشی از ترافیک ارگانیک موتورهای جستجو می‌تواند به سمت سایت و محتوای بلاگرها هدایت شود در نتیجه می‌توانند گزینه خوبی برای همکاری باشند. ضمن اینکه معمولا بلاگرها از تولید محتوای خود دنبال درآمدزایی نیز هستند.

کانال‌های رایج برای افیلیت مارکتینگ

اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها یا همان افراد تاثیرگذار که در حوزه‌های تخصصی کار می‌کنند و این روزها حسابی بازار کارشان داغ است، یکی دیگر از بهترین افراد برای افیلیت مارکتینگ هستند. این افراد معمولا فالوئرهای بسیار زیادی دارند و از آنجایی که دنبال‌کنندگان آنها افراد واقعی هستند در نتیجه می‌توانند مشتریان خوب و با کیفیتی برای شما باشند.

بیشتر بخوانید : اینفلوئنسر کیست؟

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی نیز یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه و اثربخش است. اگر بتوانید لیست‌های ایمیل واقعی و باکیفیت پیدا کنید می‌توانید محصولات و خدمات خود را مستقیم به مخاطبان هدف معرفی کنید. واسطه‌هایی وجود دارند که با هدف کسب درآمد می‌توانند لیست‌های ایمیل را در اختیار شما قرار دهند. البته باید حواستان باشد پیام اسپم نفرستید و حریم خصوصی کاربران را نقض نکنید.

چرا کسب و کارها در افیلیت مارکتینگ موفق نمی‌شوند؟

هر سیستمی چالش‌های خودش را دارد و افیلیت مارکتینگ نیز برخلاف توضیحاتی که دادیم خیلی هم آسان نیست. نه‌تنها رقبای زیادی وجود دارند، بلکه مخاطبان نیز به همین راحتی اعتماد نمی‌کنند یا تصمیم به خرید نهایی نمی‌گیرند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارهایی که به اشتباه یا غیراصولی وارد فضای بازاریابی افیلیت می‌شوند شکست می‌خورند. ضمن اینکه همیشه مشکلات و معایبی هم وجود دارد و سیستم همکاری در فروش نیز از این قاعده مستنثی نیست. روش‌های تقلبی یا حضور هکرها از این دست معایب است.

چرا کسب و کارها در افیلیت مارکتینگ موفق نمی‌شوند؟

نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید به موفقیت برسید:

  1. مخطبان هدف را بشناسید: از آنجایی که موفقیت برنامه افیلیت مارکتینگ و کسب درآمد از آن کاملا به مخاطبان هدف گره خورده است، بنابراین باید درست آنها را شناسایی کنید. طبیعتا نمی‌توانید هر محتوایی را منتشر کنید یا هر لینکی را در سایت خود قرار دهید. از سوی دیگر هدایت کردن تعداد زیادی کاربر به سمت صفحه فرود مورد نظر کفایت نمی‌کند چون ممکن است بسیاری از آنها مشتری محصول یا خدمت هدف نباشند.
  2. هر چیزی را منتشر نکنید: صرفا برای تبلیغات بیشتر نباید هر محتوایی را روی سایت خود منتشر کرده و هر نوع محصولی را تبلیغ کنید. اگر می‌خواهید درآمد بالایی داشته باشید در درجه اول باید اعتماد مخاطبان را جلب کنید. بنابراین محتوای باکیفیت را منتشر کنید و اجازه ندهید کاربران فکر کنند برای درآمد بیشتر هر کاری انجام می‌دهید.
  3. محتوای باکیفیت منتشر کنید: اگر به دنبال افزایش اعتماد و افزایش فروش هستید، باید محتوای باکیفیت، جذاب و کاربردی منتشر کنید. ضمن اینکه وقتی تبدیل به یک منبع معتبر شوید، ترافیک ورودی به سایت افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید کاربران بیشتری را به سمت سایت تبلیغ دهنده هدایت کنید.
  4. از روش‌های مختلف افیلیت استفاده کنید: برای اینکه بتوانید درآمد بیشتری داشته باشید و امکان‌سنجی کنید کدام روش برای شما بهتر است، می‌توانید سراغ روش‌های مختلف همکاری در فروش بروید. ضمن اینکه بهتر است تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید و با تبلیغ دهندگان مختلف در حوزه کاری خود همکاری داشته باشید.

جمع بندی؛ افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ که با عناوینی چون همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی شناخته می‌شود یکی از روش‌های مرسوم و قدیمی برای تبلیغات و بازاریابی است که با وجود تکنولوژی‌های جدید در فضای آنلاین شکل بهتری به خود گرفته است. از آنجایی که کسب و کارها به دنبال تبلیغات هدفمند و اثربخش هستند در نتیجه به افراد و سایت‌های پرمخاطب و تاثیرگذار پیشنهادات مالی را ارائه می‌دهند تا تبلیغات آنها در رسانه ناشر قرار گرفته و بتوانند فروش خود را افزایش دهند.
 

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید