کامنت مارکتینگ چیست

هر شخصی می‌تواند در یک بلاگ پست کامنت بگذارد، اما این بدین معنی نیست که کامنت مارکتینگ به همین سادگی است. اغلب کاربران کامنت مارکتینگ را یک روش و ابزار لینک‌سازی می‌دانند و عموما به آن به چشم یک ابزار و تاکتیک بازاریابی نگاه نمی‌کنند. در صورتی که کاملا در اشتباه هستند. با اینکه اکثر وبسایت‌ها بخش نظرات خود را باز گذاشته‌اند، اما در این روش نتوانسته‌اند موفق عمل کنند. در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد این روش بازارایابی صحبت کنیم. پس در ادامه با ما باشید. 
 ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ | ۱۳:۲۸  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
کامنت مارکتینگ چیست

هر شخصی می‌تواند در یک بلاگ پست کامنت بگذارد، اما این بدین معنی نیست که کامنت مارکتینگ به همین سادگی است. اغلب کاربران کامنت مارکتینگ را یک روش و ابزار لینک‌سازی می‌دانند و عموما به آن به چشم یک ابزار و تاکتیک بازاریابی نگاه نمی‌کنند. در صورتی که کاملا در اشتباه هستند. با اینکه اکثر وبسایت‌ها بخش نظرات خود را باز گذاشته‌اند، اما در این روش نتوانسته‌اند موفق عمل کنند. در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد این روش بازارایابی صحبت کنیم. پس در ادامه با ما باشید.

کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ یا همان بازاریابی نظرات به جلب توجه و اعتماد از طریق نظرات‌ یک بلاگ گفته می‌شود. در واقع با استفاده از این روش می‌توان تعامل موثری با کاربران برقرار کرد و از این طریق برای یک کسب و کار بازاریابی انجام داد. نظرات در بلاگ‌ها باید به منظور آگاهی و جلب اعتماد باشند، یکی از راه‌هایی که می‌توانید نام برند خود را به گوش افراد بیشتری برسانید. اما فراموش نکنید که اگر از کامنت مارکتینگ در وبسایت‌های متعددی استفاده می‌کنید باید از یکسری موارد دوری کنید. برای مثال کامنت‌های بی محتوا، لینک سازی بیش از حد و ...

در نهایت می‌توان گفت:

بازاریابی نظرات روشی برای جذب مخاطبین، جلب توجه گوگل، لینک‌سازی، بهبود وضعیت سایت و فروش بیشتر است که با اینکه به اندازه گذشته از آن استفاده نمی‌شود اما هنوز هم شانس خود را از دست نداده است. 

بیشتر بخوانید : هک رشد چیست؟

کامنت مارکتینگ چیست؟

چگونه کامنت مارکتینگ را انجام دهیم؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، Comment Marketing کار ساده‌ای نیست و فقط از دور ساده به نظر می‌رسد. همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از افراد در شروع کار با شکست مواجه شوند. برای اینکه در این کار به هدف خود برسید باید طبق برنامه پیش بروید و همه چیز را واضح و روشن مشخص کنید. پس سوالی که پیش می‌آید این است، چگونه کامنت مارکتینگ انجام دهیم؟ اجازه دهید در ادامه به اقدامات مورد نیاز این کار اشاره کنیم:

  • هدف: برای اینکه یک کامنت مارکتینگ موفق داشته باشید باید قبل از هر چیز هدف خود را مشخص کنید. اینکه شما از انجام این کار به دنبال چه چیزی هستید؟
  • معیار: اندازه‌گیری کامنت مارکتینگ کار سختی است. با این حال باید خودتان با استفاده از یک سیستم معیاری این ارزش را انداز‌ه‌گیری کنید. به سختی می‌توان فهمید که چند نفر یک کامنت را دیده‌اند. اما می‌توانید از مقدار ترافیکی که از طریق یک کامنت دریافت کرده‌اید حدس‌هایی بزنید. پس می‌توان گفت ترافیک و مخاطبین بیشتر یک معیار برای سنجش این مقدار هستند. 
  • فهرست سایت‌ها: شما نمی‌توانید به صورت اتفاقی بعد از بازدید از یک وبسایت در آن‌ها کامنت بگذارید. بلکه باید فهرستی از سایت‌های معتبر و مرتبط با کارتان را تهیه کنید. به جای اینکه یک کامنت را در 200 سایت مختلف بنویسید، از بین سایت‌ها 10 مورد مرتبط را جدا کنید و با استفاده از تولید محتوای ارزشمند ترافیک بیشتری دریافت کنید. 
  • تحقیق و جستجو: قبل از خواندن یک پست مستقیم برای گذاشتن نظرات, ابتدا کمی صبور باشید و تحقیق کنید. ابتدا ببینید که چه کامنت‌هایی در این پست توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند؟ یا اینکه بقیه از چه کامنت‌هایی استفاده می‌کنند؟ این موضوع در تولید نظرات‌ موثر کمک به‌سزایی می‌کند. 
  • به‌روز باشید: بدون شک زمانی که در یک وبسایت نظراتی گذاشته می‌شود ما به دنبال اثرات آن هستیم. اینکه چه کسی بر روی کامنت شما نظر دیگری گذاشته است؟ یا اینکه چه کامنت‌های جدیدی در سایت گذاشته شده است؟ خب برای اینکار می‌توانید خبرنامه وبسایت را ساب‌اسکرایب کنید. این برای حالتی است که خودتان فرصت نمی‌کنید در بازه‌های زمانی مشخص وبسایت را چک کنید. این به شما کمک می‌کند به‌روز و آگاه باشید.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی: بدون شک شبکه‌های اجتماعی از قدرتمند‌ترین پلتفرم‌های دنیای امروزی هستند. شما می‌توانید از این پلتفرم‌ها برای جلب توجه بیشتر نسبت به کامنتی که در یک وبسایت گذاشته‌اید استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید : چگونه یک رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

آیا کامنت و نظرات ترافیک سایت را افزایش می دهد؟

بدون شک تولید محتوا یک هنر بازاریابی است. یکی از روش‌هایی که می‌توان در آن از تولید محتوای ارزشمند استفاده کرد، کامنت مارکتینگ است. از آن جایی که استفاده از این روش نسبت به 5 یا 6 سال پیش خیلی کمتر شده است به نسبت تاثیری که دارد بیشتر است. این یعنی شانس شما در این راه بیشتر می‌شود. 

کامنت مارکتینگ هم یک روش تولید محتواست. برای نوشتن یک نظر باید فکر شده عمل کنید، از ساختار درست جملات استفاده کنید و با لینک‌سازی آشنا باشید. لینک‌سازی درست می‌تواند مخاطبین زیادی را به وبسایت شما هدایت کند و این یعنی ترافیک بیشتر برای وبسایت!

آیا کامنت و نظرات ترافیک سایت را افزایش می دهد؟

10 تکنیک موفق کامنت مارکتینگ 

چطور می‌توانید کامنت مارکتینگ را به درستی انجام دهید؟ این کار چه تکنیک‌هایی دارد؟ در ادامه به 10 تکنیک موفق در بازاریابی نظرات اشاره می‌کنیم:

اهداف خود را مشخص کنید

عموما کاربران با انجام این مدل بازاریابی چند هدف دارند: اینکه برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنند، به دنبال ترافیک بیشتری هستند، در تلاش برای تعامل بیشتر با وبمستران هستند و غیره. این یعنی شما قبل از اینکه به سراغ شروع کار بروید باید تمامی جزئیات اهداف خود را مشخص کنید. با خودتان روراست باشید، شما به دنبال چه چیزی هستید؟ 

ارزش‌ها را تعیین کنید

بعد از اینکه اهداف خود را مشخص کردید وقت آن است یکسری ارزش و معیار برای خود تعیین کنید. این مورد چیزی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. متریکی که در تمامی وب یکسان است و باید با آن کنار بیایید – حل مشکل کاربران. این چیزی است که همه به دنبال آن هستند. اگر که از این متد برای این کار استفاده می‌کنید قطعا در مسیر درستی قرار دارید. 

ثبات داشته باشید

با اینکه کیفیت در اینجا نقش مهمی دارد، اما بدون شک اعداد و ارقام هم مهم هستند. این کار نیازمند ثبات و پیگیری است. اگر فکر می‌کنید که با چند نظرات جسته و گریخته می‌توانید به اهداف خود برسید کاملا در اشتباه هستید. برای مثال شما باید مشخص کنید که جدای از اینکه چقدر برای اینکار زمان می‌گذارید، به علاوه باید تعیین کنید که در یک دقیقه قرار است چقدر نظر تولید کنید! 

اما فراموش نکنید که این میزان تا حد زیادی به کسب و کار شما و هدف‌تان بستگی دارد و اینکه چقدر تشنه رسیدن به آن هستید. 

به سراغ پست‌های با ارزش بروید

در کامنت مارکتینگ باید ببینید که کدام پست‌ها مناسب بازاریابی هستند. جدای از این پیشنهاد می‌کنیم به سراغ پست‌هایی بروید که جز 10 نتیجه برتر گوگل هستند. ایده‌ای که پشت این کار قرار دارد در واقع استفاده از رتبه‌بندی سایت‌های دیگر است. زمانی که شما در این پست‌ها کامنت می‌گذارید در واقع شانس بیشتری برای دیده شدن دارید. این یعنی مخاطبین بیشتر، ترافیک بیشتر و به طبع جلب توجه بیشتر. 

از خودتان نشانه بگذارید

اگر از این متد بازاریابی به خوبی استفاده کنید و به دنبال تولید کامنت‌های با ارزش باشید مطمئن باشید کاربران بعد از دیدن کامنت شما می‌خواهند با شما در تماس باشند. قطعا همین طور است، پس باید از خودتان نشانه بگذارید. برای اینکار حتما راه‌های ارتباطی، شماره تماس، ایمیل و آدرس وبسایت را در کامنت‌ها درج کنید. این یک روش خیلی آسان برای پیدا کردن شماست. 

بازدیدکنندگان را کنجکاو کنید

زمانی که از این روش استفاده می‌کنید سعی کنید کمی حس کنجکاوی بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار دهید. به طوری که آن‌ها برای پی بردن به موضوع حتما باید به وبسایت شما سر بزنند. این امر باعث می‌شود کاربران برای اینکه از ماجرا سر در بیاورند اشتیاق بیشتری پیدا کنند. 

بازدیدکنندگان را کنجکاو کنید

مطمئن باشید در وبسایت درستی کامنت می‌گذارید

به طور کلی وقتی از این متد استفاده می‌کنید مطمئن باشید وبسایت هدف ماهانه مقدار قابل توجهی ترافیک دریافت می‌کند. نه اینکه به طور اتفاقی هر وبسایتی را که دیدید از این روش استفاده کنید، نه! این کار کاملا اشتباه است و ارزش‌های شما را زیر سوال می‌برد. 

حتما در خبرنامه سایت ثبت نام کنید

با اینکه ممکن است با این کار صندوق ایمیل شما شلوغ شود اما جنبه مثبت قضیه این است که همیشه بروز می‌مانید. این یعنی از آخرین پست‌ها و کامنت‌هایی که در یک سایت گذاشته شده است آگاه می‌شوید. این آگاهی باعث می‌شود شانس بیشتری داشته باشید، برای اینکه اولین نفری باشید که در این پست کامنت می‌گذارید. زمانی که نظر شما جز اولین نظرات‌ها باشد احتمال اینکه کاربران آن را ببینند هم خیلی بیشتر است. 

به دنبال اظهار نظرهای منفی باشید

قطعا تمامی نظرهایی که در یک پست گذاشته می‌شوند مثبت نیستند و همیشه نظرات منفی هم وجود دارند. این یعنی علاوه بر اینکه کامنت های ارزشمندی در یک پست می‌گذارید بلکه تعدادی دلیل قانع کننده به آن اضافه می‌کنید. این مورد باز هم شانس شما در دیده شدن را بیشتر می‌کند. فرقی نمی‌کند شما موافق یا مخالف کامنت دیگران باشید. تنها مطمئن باشید که نظرات شما یک راه حل ارائه می‌دهد. 

فعالیت منظمی در یک سایت داشته باشید

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، مشخص کردن هدف یکی از مهم‌ترین اقدامات است. اگر شما به دنبال جلب توجه وبمستر سایت هستید بدون شک باید در پست‌های سایت به طور مداوم نظرات خودتان را درج کنید. این یعنی داشتن فعالیت منظم!

فعالیت منظمی در یک سایت داشته باشید

آیا کامنت مارکتینگ تاثیری در سئو دارد؟

جواب این سوال مثبت است، Comment Marketing روی سئو تاثیر می‌گذارد – مثبت یا منفی. یکی از خطراتی که نظرات‌ به همراه دارند اسپم بودن آن‌هاست. همان طور هم که می‌دانید محتوای اسپم دشمن سئو است. بدون شک کامنت‌هایی که مرتبط با محتوای وبسایت نباشند، از ساختار اسپم استفاده کنند، بیش از اندازه کوتاه باشند و از لینک‌های نامرتبط استفاده کنند تاثیر بسیار منفی بر سئو می‌گذارند. 

اما بدون شک این روش تاثیرات مثبتی هم به همراه دارد. همان طور که گفتیم گوگل از روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری میزان رضایت کاربران استفاده می‌کند. یکی از این روش‌ها تعامل کاربران در سایت است. اگر که کاربران با استفاده از نظرات تعامل بیشتری با یک پست و مقاله برقرار کنند گوگل هم توجه خود را بر روی سایت شما معطوف می‌کند. در نتیجه امتیاز مثبتی به وبسایت می‌دهد. 

بیشتر بخوانید : راه های نوشتن یک کپشن تاثیر گذار و عالی

چطور می توانیم کاربران سایت را ترغیب به گذاشتن کامنت (نظرات) کنیم؟

برای اینکه کاربران را برای گذاشتن نظر ترغیب کنید می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • هر بلاگ پست را با یک سوال تمام کنید.
  • محتوای ارزشمند و بحث‌برانگیز تولید کنید. 
  • حتما پاسخ کامنت‌ها را بدهید و کاربران را دعوت به گفت و گو کنید. 
  • اگر در کامنت‌ها به عنوان ارزشمندی اشاره شد در مورد آن یک مقاله تهیه کنید. 
  • در شبکه‌های اجتماعی به دنبال فیدبک باشید. 
  • و ...

چطور می توانیم کاربران سایت را ترغیب به گذاشتن کامنت (نظرات) کنیم؟

جمع بندی: کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ یک روش موثر در جذب مخاطب بیشتر است، اما به شرطی که به درستی از آن استفاده کنید. از آن جایی که این روزها کمتر از این روش در دوره دیجیتال مارکتینگ  استفاده می‌شود شما شانس بیشتری برای موفقیت دارید. فقط فراموش نکنید که قبل از هر کاری حتما اهداف خودتان را مشخص کنید و بدانید که برای چه این کار را انجام می‌دهید. اگر که تصویر روشنی از مسیر نداشته باشید قطعا با شکست روبه‌رو می‌شوید.

نویسنده : الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم، من در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم. به صورت موازی تولید محتوای بصری و ویدیویی انجام میدم و شیفته دنیای تدوین هستم. یادگیری مهارت‌های جدید برای من یک سرگرمیه و بی وقفه سعی میکنم مهارت‌های جدیدی رو امتحان کنم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۴ اسفند ۱۳۹۸
سلام من از خواننده های دائمی مطالب سایتتون هستم .از اون جایی که من سعی میکنم در سایت هایی که مطلب میخونم حتما نظر بدم و تشکری کرده باشم ، اینطوری که از مقالتون مشخص میشه این نظرات میتونه کمک به بهبود سئوی اون سایت داشته باشه ولی نوشتید نباید کوتاه باشه، میشه مشخص کنید حداقل باید چند کلمه باشه؟
۱۷ اسفند ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. از همراهی شما بسیار خوشحالیم. بله کامنت گذاشتن بر روی سئو تاثیر گذار است. قرار گرفتن کامنت در زیر یک پست یا مقاله به گوگل نشان می دهد که مطلب خوبی بوده است و کاربران توانسته اند با آن تعامل داشته باشند. اندازه کامنت ها چندان اهمیت ندارد و پاسخگویی به کامنت هاست که اهمیت دارد. امیدوارم به سوال شما به خوبی پاسخ داده باشیم. موفق باشید.