راهنمای انتخاب هاست مناسب

اغلب کاربران در زمان خرید فضای میزبانی با ابهامات زیادی روبرو می‌شوند. اینکه از کجا باید هاست بخرند، چقدر باید فضا تهیه کنند و از همه مهم‌تر چه شرکتی را انتخاب کنند؟ در این مطلب قصد داریم که به اکثر این سوالات و ابهامات پاسخ دهیم. پس اگر شما هم در این مورد سوالاتی دارید در ادامه همراه ما باشید تا به پاسخ مناسب برسید. 
 ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ | ۱۳:۴۸  زمان مطالعه 5 دقیقه
راهنمای انتخاب هاست مناسب

زمانی که صحبت از راه‌اندازی یک وبسایت می‌شود باید به سراغ دو پیش‌نیاز اولیه بروید: دامنه و هاست. یک وبسایت با وجود این دو مورد به واقعیت تبدیل می‌شود. همان طور که می‌دانید دامنه همان آدرس وبسایت شماست و هاست فضایی است که میزبانی محتوای وبسایت را انجام می‌دهد. اغلب کاربران در زمان خرید فضای میزبانی با ابهامات زیادی روبرو می‌شوند. اینکه از کجا باید هاست بخرند، چقدر باید فضا تهیه کنند و از همه مهم‌تر چه شرکتی را انتخاب کنند؟ در این مطلب قصد داریم که به اکثر این سوالات و ابهامات پاسخ دهیم. پس اگر شما هم در این مورد سوالاتی دارید در ادامه همراه ما باشید تا به پاسخ مناسب برسید.

چگونه خدمات هاستینگ را انتخاب کنیم؟

وبسایت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از یک کسب و کار هستند. این ابزارها وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارند و آن تصویر و ارزش آنلاینی است که از یک کسب و کار نشان می‌دهند. یکی از موضوعاتی که ذهن اغلب کاربران را درگیر می‌کنید انتخاب خدمات هاستینگ مناسب است. البته پاسخ به این سوال همیشه هم سخت نیست و مانند هر کار دیگری به برنامه‌ریزی نیاز دارد. برای مثال قبل از اینکه خدمات هاستینگ مناسب را انتخاب کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. اعتبار شرکت سرویس‌دهنده و رضایت مشتریان از آن‌ها: شرکت‌های هاستینگ زیادی هستند که سال‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند و کیفیت آنها از نظر مشتریان رضایت‌بخش بوده است. تلاش کنید سراغ این شرکت‌ها بروید و سوابق و مشتریان آنها که از بین برندهای سرشناس هستند بررسی کنید.
  2. انتخاب حجم و فضای کافی با توجه به محتوای وبسایت: می‌توانید متناسب به نیاز خود فضای اولیه را تهیه کنید و بعد از اطمینان از کیفیت خدمات دریافتی و متناسب با افزایش محتوای خود، پلن‌تان را تغییر دهید.
  3. سرعت پاسخ‌دهی سرورها و عملکرد آن‌ها: یکی از مهمترین موارد در افزایش سرعت سایت که روی سئو هم تأثیر دارد، سرعت سرورها و عملکرد آنهاست. همیشه سراغ مواردی بروید که سرعت آنها بالا بوده، تا حد امکان اشتراکی نباشند و آپتایم بالایی داشته باشند.
  4. قابلیت ارتقای آپشن‌های هاست: اینکه بتوان هاست و امکانات جانبی آن را ارتقا داد اهمیت زیادی دارد. چراکه گاهی نیاز به نصب افزونه‌ها یا سرویس‌هایی دارد که برای راه‌اندازی نیاز به پیش‌نیاز دارند.
  5. قیمت مناسب و مقایسه آن با دیگر رقبای موجود: سعی کنید با تحقیق درست متناسب با کیفیت، سطح خدمات و پشتیبانی، قابلیت‌های ویژه و حجم محتوای خود سرویسی انتخاب کنید که قیمت مناسبی داشته باشد.
  6. خدمات رایگان قبل از خرید اصلی – مدت زمان استفاده آزمایشی: برخی از شرکت‌ها یکی از امکاناتی که برای شما فراهم می‌کند این است که بتوانید قبل از خرید پلن اصلی، برای مدتی از هاست آنها به صورت آزمایشی استفاده کنید. این ویژگی کمک می‌کند بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.
  7. دریافت مشاوره پیش از خرید از کارشناسان شرکت: اگر ابهامی دارید، تصمیم‌گیری سخت است یا نمی‌دانید کدام سرویس واقعا مناسب شماست، حتما با مشاروان و متخصصان شرکت موردنظر صحبت کرده و از نظرات و کمک‌های آنها استفاده کنید.
  8. مقایسه سرویس‌های مختلف از چند شرکت معتبر

بیشتر بخوانید : آموزش تغییر آدرس سایت بدون از دست دادن سئو

انواع هاستینگ

هاست‌ها انواع مختلفی دارند. در این قسمت می‌خواهیم به توضیح مختصری از هر کدام آن‌ها اشاره کنیم: به طور کلی هاست‌ها شامل هاست اشتراکی، مجازی، اختصاصی، ابری و مدیریت شده می‌شوند. 

اشتراکی – Shared Host

همان طور که مشخص است این هاست‌ها فضاهای اشتراکی هستند. یعنی یک فضای بزرگ به بخش‌های مشخصی تقسیم می‌شود و در اختیار کاربران مختلفی قرار می‌گیرند. این یعنی همه از قابلیت‌های یکسانی استفاده می‌کنند و پیکربندی برای همه مشابه است. این مدل اصلی‌ترین شکل یک هاست است که به دلیل قیمت مناسب از پراستفاده‌ترین مدل‌هاست. اما این نوع فضای میزبانی محدودیت‌های بسیاری هم دارند. از بارزترین نقطه ضعف این مدل می‌توان به ایمنی و سرعت پایین آن اشاره کرد. 

انتخاب هاست مناسب-هاست اشتراکی

در چه شرایطی باید هاست اشتراکی انتخاب کرد؟

همان طور که در بخش انواع هاستینگ توضیح دادیم، هاست‌های اشتراکی ساده‌ترین نوع هاست هستند. اجازه دهید با یک مثال هاست‌های اشتراکی را ساده‌تر توضیح دهیم. فرض کنید یک کامپیوتر دارید. هارد شما به چند بخش مختلف تقسیم شده است و در مجموع شما 5 درایو دارید. هر کدام از همکاران شما اطلاعات خود را در یکی از این درایوها ذخیره می‌کنند. این دقیقا مکانیزم کاری هاست‌های اشتراکی است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که هاست‌های اشتراکی برای چه کسانی مناسب هستند؟

اگر که قصد دارید تازه کار راه‌اندازی وبسایتتان را شروع کنید هاست‌های اشتراکی بهترین گزینه برای شما هستند. زیرا این هاست‌ها قیمت مناسبی دارند و برای شروع کار مناسب هستند. البته که این هاست‌ها امنیت چندانی ندارند و بعدها می‌توانید با توجه به آپشن‌های هاست آن‌ها را ارتقا دهید.

مجازی – VPS

مدل دیگر مدل هاست مجازی یا همان Virtual private server است. هاست مجازی هم شبیه به هاست اشتراکی است اما محدودیت‌های آن را ندارد. یعنی در این هاست تعداد کاربران کمتر است و به مراتب امنیت آن بیشتر است. همچنین هر بخش آن قابلیت شخصی‌سازی دارد و کاربران می‌توانند پیکربندی آن را با توجه به نیازهای خود تغییر دهند. 

مجازی – VPS

در چه شرایطی VPS را انتخاب کنیم؟

سرورهای مجازی همان هاست‌های اشتراکی هستند اما بدون محدودیت. یعنی فرقی نمی‌کند قرار است چند سایت را روی هاست بارگذاری کنید یا اینکه سرعت پاسخگویی آن محدودیتی ندارد. به طور کلی اگر که به سرعت، عملکرد و امنیت متوسط رو به بالا نیاز دارید به سراغ VPSها بروید. یکی دیگر از مزیت‌هایی که سرورهای مجازی دارند قابلیت شخصی سازی و پیکربندی آن‌هاست. در نهایت می‌توان گفت که این هاست‌ها برای وبسایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند مناسب هستند. 

اختصاصی

سرورهای اختصاصی به صورت شخصی تعبیه می‌شوند. بدون شک امکاناتی هم که ارائه می‌دهند بیشتر است. از پنهای باند گرفته تا سرعت پاسخگویی. همه این‌ها باعث می‌شود سرورهای اختصاصی قیمت بیشتری داشته باشند. همچنین امنیتی که این سرورها ارائه می‌دهند بسیار بالاست. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که تنظیمات و پیکربندی سرور تماما به عهده خودتان است و می‌توانید با توجه به نیازهای خود آن‌ را تنظیم کنید. 

انتخاب هاست مناسب -سرور اختصاصی

در چه شرایطی سرور اختصاصی انتخاب کنیم؟

زمانی صحبت از هاست‌های اختصاصی می‌شود که حساسیت کار بسیار بالا باشد. بر خلاف وبلاگ‌های شخصی که با هاست‌های اشتراکی هم کارشان راه می‌افتد، وبسایت‌های بزرگ فروشگاهی و خدمات رسانی به سرورهای اختصاصی نیاز دارند. اگر که به دنبال پنهای باندی بدون محدودیت، سرعت پاسخگویی بالا، امنیت تضمین شده و شخصی سازی تمامی بخش‌های سرور هستید به سراغ هاست‌های اختصاصی بروید. 

ابری – Cloud

سرور ابری سروری است که در آن اطلاعات و محتوای سایت از منابع و مکان‌های مختلفی تعبیه می‌شوند. این یعنی ممکن است یک فایل از ایران و فایل دیگر از آلمان تعبیه شود. در واقع اطلاعات و دیتای کاربر بین چندین سرور مجازی پخش می‌شود. این امر ممکن است بر روی امنیت سرور تاثیر بگذارد. 

انتخاب هاست مناسب -ابری – Cloud

در چه مواقعی از هاست ابری استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال خیلی ساده است. اگر که کسب و کار شما مخاطبین بین المللی دارد و به زمان و مکان محدود نیستند بهترین انتخاب برای شما هاست‌های ابری است. همان طور که گفتیم موقعیت جغرافیایی هاست‌های ابری متنوع است و ممکن است اطلاعات یک سایت از مراکز مختلفی تعبیه شوند. هاست‌های ابری کمک می‌کنند به نیاز تمامی کاربران پاسخ دهید و سرعت پاسخگویی بالایی داشته باشید. بدون اینکه نیاز باشد برای دیدن وبسایت مدت زمان طولانی صبر کنند. 

وقتی که شما از هاست‌های ابری استفاده می‌کنید در واقع دیتای وبسایت را در نقاط جغرافیایی مختلفی پخش می‌کنید. این یعنی زمانی که کاربر درخواستی را برای وبسایت ارسال کرد از نزدیکترین سرور پاسخ خود را دریافت می‌کند. در واقع مدت زمان پاسخگویی در این حالت به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. اما همان طور که گفتیم این مدل هاست امنیت قابل توجهی ندارد. پس اگر یک وبسایت فروشگاهی دارید و اطلاعات حیاتی از کاربران دریافت می‌کنید به سراغ آن نروید. 

مدیریت شده

هاست‌های مدیریت شده در واقع همان هاست‌های اختصاصی هستند. با این تفاوت که علاوه بر اینکه شما یک سرور اختصاصی خریداری می‌کنید بلکه مدیریت و پشتیبانی آن را بر عهده شرکت سرویس‌دهنده می‌گذارید و خودتان نقشی ندارید.

انتخاب شرکت هاستینگ خوب

در حال حاضر شرکت‌های سرویس‌دهنده بسیاری در بازار فعالیت می‌کنند، اما آیا تمام آن‌ها انتخاب مناسبی هستند؟ آیا می‌توان به همه اطمینان داشت؟ قطعا اینطور نیست. همیشه در تمامی کسب و کارها برندهایی هستند که حرف بیشتری برای گفتن دارند و توانسته‌اند رضایت مشتریان را با اعتماد و خدمات با کیفیت بدست بیاورند. 

زمانی که قصد دارید یک شرکت هاستینگ خوب پیدا کنید، ابتدا باید تصویر واضحی از نیازهای خود داشته باشید. همان طور که گفتیم شرکت‌های بسیاری در این عرصه فعالیت می‌کنند. اما تنها شرکتی می‌تواند برای شما مناسب باشد که دقیقا به نیازهای شما پاسخ دهد. پس قبل از اینکه برای کارهای دیگر اقدام کنید ابتدا لیستی از نیازهای خود و وبسایتتان تهیه کنید. سپس با توجه به این لیست گزینه‌های موجود را بررسی کنید. در نهایت بعد از انتخاب شرکت مناسب پکیجی که به خواسته‌ها و نیازهای شما نزدیک‌تر است را خریداری کنید. یادتان باشد اسیر تبلیغات یا مواردی چون هاست ارزان قیمت، رایگان یا فضای نامحدود نشوید. 

 

راهنمای انتخاب هاست مناسب برای وبسایت شما

باز هم تکرار می‌کنیم، یک هاست مناسب فضایی است که متناسب با نیازهای وبسایت شما باشد. آگاهی از این نیازها کمک می‌کند که به راحتی بهترین سرویس را انتخاب کنید. اجازه دهید در ادامه به فاکتورهایی اشاره کنیم که مشخص می‌کنند چه هاستی مناسب وبسایت شماست:

1.زبان برنامه نویسی وبسایت

برای طراحی و پیاده‌سازی یک وبسایت می‌توان از زبان‌های متنوع برنامه‌نویسی کمک گرفت. همچنین سیستم‌های مدیریت محتوا هم هستند که خب آن‌ها هم با یک زبان برنامه‌نویسی ساخته شده‌اند. پس ابتدا ببینید که وبسایت شما با چه زبانی نوشته شده است. php یا Asp.net، جاوا یا پایتون و ... این مشخص می‌کند که هاست لینوکسی یا ویندوزی مناسب شماست. 

راهنمای انتخاب هاست:زبان برنامه نویسی وبسایت

2.میزان فضای مورد نیاز

وبسایت شما در کدام دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد؟ خبری؟ خدماتی؟ سرگرمی؟ محتوای تصویری یا...؟ این موضوع مشخص می‌کند که روزانه قرار است چه مقدار محتوا در آن بارگذاری کنید. همان طور که می‌دانید هاست‌ها در واقع کامپیوترهای دیگری هستند که میزبانی این اطلاعات را بر عهده می‌گیرند. برای مثال اگر قرار است یک وبسایت عکاسی داشته باشید و قرار است روزانه عکس‌های با کیفیت زیادی در آن آپلود کنید قطعا به فضای بیشتری از یک وبلاگ شخصی نیاز دارید. 

راهنمای انتخاب هاست مناسب :میزان فضای مورد نیاز

3.خدمات و پشتیبانی

ممکن است در یک بازه زمانی وبسایت شما دچار اختلال شود و همه اطلاعات خود را از دست بدهید. این وظیفه کمپانی سرویس دهنده است که فایل پشتیبان اطلاعات را در اختیار شما بگذارد. در نهایت می‌توانید با استفاده از این فایل مجددا وبسایت را راه‌اندازی کنید. اما پیشنهاد ما این است که خودتان در بازه‌های زمانی مشخص از کل وبسایت فایل پشتیبان تهیه کنید. 

راهنمای انتخاب هاست مناسب:خدمات و پشتیبانی

4.قیمت و هزینه خدمات

یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام انتخاب هاست مناسب برای سایت خود باید در نظر بگیرید و این روزها یکی از عوامل مهم به شمار می‌رود، موضوع قیمت و هزینه خدمات است. شاید موارد زیادی را ببینید که فضای میزبانی را با عناوینی چون هاست ارزان قیمت یا هاست رایگان ارائه می‌کنند، اما در واقع خیلی زود از انتخاب خود پشیمان می‌شوید. البته قیمت بالا هم همیشه به معنای سرویس بهتر نیست ولی توجه کنید خدمات باکیفیت همیشه هزینه خودش را دارد. بنابراین قیمت‌ها و هزینه خدمات جانبی مانند دریافت گواهینامه SSL، نصب سیستم‌های مدیریت محتوا، پیکربندی و... را بررسی کرده و شرکت‌های معتبر را با هم مقایسه کنید.

قیمت و هزینه خدمات

جمع بندی: راهنمای انتخاب هاست مناسب

خیلی‌ها تصور می‌کنند انتخاب فضای میزبانی اهمیت زیادی ندارد و هر هاستی را از هر شرکت ارائه دهنده‌ای می‌توانند خریداری کنند. اما در واقع این‌طور نیست. اینکه هاست شما لینوکسی یا ویندوزی باشد اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر مهم است چه سایتی دارید و حجم محتوای شما به چه اندازه است؛ چرا که سرعت هاست و سرور و ارائه خدمات تاثیر زیاد روی عملکرد و جذب مخاطبان می‌گذارد. قطعا کاربران هیچ‌وقت به سایتی که سرعت پایینی دارد برنمی‌گردند.

انتخاب شرکت ارائه دهنده نیز موضوع مهم بعدی است. کیفیت خدمات، پشتیبانی، آپتایم سرور، ارائه پلن‌های مختلف و متنوع، نظر مشتریان قبلی و سابقه فعالیت‌ آنها از مهمترین نکاتی است که باید در نظر بگیرید.

نویسنده : الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم، من در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم. به صورت موازی تولید محتوای بصری و ویدیویی انجام میدم و شیفته دنیای تدوین هستم. یادگیری مهارت‌های جدید برای من یک سرگرمیه و بی وقفه سعی میکنم مهارت‌های جدیدی رو امتحان کنم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید