آموزش ایندکس سایت در گوگل

ایندکس سایت در گوگل یعنی خزنده‌ها یا ربات‌های گوگل سایت را ببینند، محتوای آن را آنالیز کرده و آن را در فهرست نتایج گوگل قرار دهند. به عبارت دیگر، چنانچه سایت شما ایندکس نشود در گوگل دیده نمی‌شوید و نمی‌توانید از گوگل –که منبع اصلی جذب ترافیک طبیعی برای سایت‌هاست- ترافیک بگیرید.
 ۱۳۹۸/۱۲/۱۱ | ۱۵:۱۵  زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش ایندکس سایت در گوگل

ایندکس سایت در گوگل یعنی خزنده‌ها یا ربات‌های گوگل سایت را ببینند، محتوای آن را آنالیز کرده و آن را در فهرست نتایج گوگل قرار دهند. وقتی این فرایند انجام شود، از این به بعد با سرچ شدن کلیدواژه‌های موجود در سایتتان در فهرست نتایج گوگل دیده خواهید شد.

از همین‌جا می‌توان به اهمیت ایندکس شدن سایت در گوگل پی برد. به عبارت دیگر، چنانچه سایت شما ایندکس نشود در گوگل دیده نمی‌شوید و نمی‌توانید از گوگل –که منبع اصلی جذب ترافیک طبیعی برای سایت‌هاست- ترافیک بگیرید.

چرا ایندکس سایت مهم است؟

همان طور که گفته شد، اکثر ترافیک وب‌سایت‌ها از صفحه نتایج موتورهای جستجو به دست می‌آید.

تمام سایت‌هایی که در صفحه نتایج جستجو (SERP) نمایش داده می‌شوند، قبلاً توسط خزنده‌های آن‌ها خزیده، و ایندکس شده‌اند. در نتیجه ایندکس شدن یک سایت، ترافیک آن افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد و از این طریق حتی مطالب تازه بارگذاری شده در وب‌سایت نیز زودتر توسط کاربران کشف خواهند شد.

اگر نتوانید وب‌سایت خود را برای گوگل ایندکس کنید، توسط موتورهای جستجو قابل دیده شدن نیستید و چه فاجعه‌ای از این بزرگ‌تر برای یک کسب و کار؟!

یکی از تصورات غلط کاربران اینترنتی این است که وقتی از گوگل استفاده می‌کنند در واقع در حال جستجو در فضای وب هستند. در حالی که چنین تصوری کاملاً غلط است وقتی ما در گوگل جستجو می‌کنیم، در حال جستجوی سایت‌های ایندکس شده در گوگل هستیم.

چرا ایندکس سایت مهم است؟

چگونه متوجه شویم سایت ما در گوگل ایندکس شده؟

برای اینکه در رنکینگ و طبقه‌بندی گوگل بدرخشید، اولین قدم این است که اطمینان حاصل کنید سایتتان در فهرست گوگل قرار گرفته یا به عبارتی ایندکس شده است. هر چه قدر هم که کلیدواژه‌های مناسب به کار ببرید یا محتوای سئو شده و مفید بنویسید تا زمانی که محتوای شما توسط گوگل ایندکس نشده باشد به دید کاربران نخواهد رسید و بنابراین فایده‌ای نخواهد داشت.

سایتتان را در گوگل جستجو کنید

آدرس سایت خود را در گوگل به صورت زیر جستجو کنید:

Site:jet.ir

تعداد نتایجی که در بالای صفحه نتایج نمایش داده می‌شود، تعداد صفحات وب‌سایت شما است که توسط گوگل ایندکس شده است.

اگر می‌خواهید بدانید که یک صفحه خاص از سایتتان در گوگل ایندکس شده یا خیر باید URL آن را به طور کامل در گوگل به صورت زیر جستجو کنید:

Site: https://www.jet.ir/article/324/آموزش-ایندکس-سایت-در-گوگل.aspx

اگر URL ایندکس نشده باشد، هیچ نتیجه‌ای توسط گوگل نمایش داده نخواهد شد.

 

آموزش ایندکس سایت در گوگل (همراه با عکس از سرچ کنسول)

برای اینکه سایتتان در گوگل ایندکس شود باید از طریق گوگل کنسول، سایت خود را به آن معرفی کنید. برای این منظور دو روش وجود دارد که هر دو در اینجا آموزش داده خواهد شد. لازم به ذکر است زمان تقریبی ایندکس شدن سایت در گوگل توسط هر دو روش یکسان است و در واقع از هر روشی که اقدام کنید با نتیجه مشابهی رو به رو خواهید شد.

 

روش اول: افزودن فایل robots.txt

مهم‌ترین روش برای اینکه گوگل URL های موجود در سایتتان را پیدا کرده و آن‌ها را بخزد معرفی نقشه سایت به گوگل است. این کار از طریق گوگل سرچ کنسول به راحتی قابل انجام است.

نقشه سایت حتی داده‌های متا درباره نسخه‌های زبان‌های مختلف و صفحات مخصوص تصاویر، ویدئوها و اخبار را دربرمی‌گیرد. برای معرفی نقشه سایت به گوگل از دو روش اول و دوم می‌توانید کمک بگیرید؛ یعنی هم می‌توانید نقشه سایت را در فایل robots.txt قرار دهید و آن را از طریق این فایل به گوگل معرفی کنید و هم می‌توانید آدرس آن را مستقیماً به گوگل بدهید.

برای معرفی فایل robots.txt به گوگل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا در فایل robots.txt یک خط به صورت زیر اضافه کنید:

    Sitemap: http://example.com/my_sitemap.xml

  • بر روی این لینک کلیک کنید تا به صفحه تست و ثبت فایل robots.txt در گوگل کنسول وارد شوید. سپس آدرس فایل را در نوار پایین صفحه وارد و بر روی دکمه تست کلیک کنید.
  • در این مرحله، اگر فایل شما مشکلی نداشته باشد، محتوای داخل فایل در کادر بالایی نمایش داده می‌شود.
  • سپس می‌توانید بر روی دکمه submit کلیک کرده و آن را در گوگل ثبت کنید.

 آموزش ایندکس سایت در گوگل از طریق افزودن فایل robots.txt

روش دوم: افزودن sitemap

در این روش –همان طور که گفته شد- آدرس نقشه سایت، طی مراحل زیر به صورت مستقیم به گوگل معرفی می‌شود.

  1. ابتدا در کنسول گوگل از طریق فهرست کناری وارد بخش sitemap report شوید.
  2. در نوار بالای صفحه آدرس نقشه سایت را وارد کنید.
  3. بر روی دکمه submit کلیک کنید.

آموزش ایندکس سایت از طریق  افزودن sitemap

توجه داشته باشید که تا گوگل متوجه سایت شما شده، آن را بخزد و ایندکس کند ممکن است زمانی بین چند روز تا چند هفته طول بکشد. بهتر است در این مدت منتظر بمانید. درخواست دادن چندباره اثری در سرعت انجام کار ندارد؛ اما می‌توانید به صورت مجزا برای ایندکس کردن URL های سایتتان درخواست بدهید.

بیشتر بخوانید : سایت مپ چیست؟

روش سوم: استفاده از URL Inspection tool

از این روش برای افزودن URL های سایت به طور جداگانه به فهرست ایندکس گوگل استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر تعداد URL هایی که قصد دارید به گوگل معرفی کنید بسیار زیاد است باید با استفاده از روش قبل، نقشه سایتتان را به گوگل معرفی کنید.

برای استفاده از این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا به گوگل سرچ کنسول بروید و گزینه URL Inspection را از فهرست کناری انتخاب کنید.
  2. URL مورد نظر را در نوار بالای صفحه وارد کنید.
  3. اینتر کنید. در این حالت یک تست زنده از آدرسی که وارد کرده‌اید انجام خواهد شد تا مشکلی برای ایندکس کردن صفحه وجود نداشته باشد. اگر مشکلی نبود، درخواست شما برای ایندکس کردن پذیرفته می‌شود و چنانچه مشکلی وجود داشت از شما خواسته می‌شود تا آن‌ها را برطرف (fix) کنید.

آموزش ایندکس سایت در گوگل  از URL Inspection tool 

5 روش افزایش سرعت ایندکس سایت

روند ایندکس کردن سایت در گوگل مؤثر است اما کامل نیست. شما برای اینکه وب‌سایت یا بلاگ جدیدتان را در گوگل، بینگ یا هر موتور جستجو دیگری ایندکس کنید دو راه حل دارید؛ راه حل اول به لاک‌پشتی معروف است. این‌که شما منتظر بنشینید تا کاملاً طبیعی توسط گوگل ایندکس شوید. این روش می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. اما با روش دوم ما با انجام اقداماتی به ایندکس سریع سایت خود کمک می‌کنیم. در ادامه شما را با این اقدامات آشنا خواهیم کرد:

ایجاد فایل robots.txt

اگرچه ممکن است نام robots.txt کمی فنی و ارعاب کننده به نظر برسد، اما این فایل چندان هم پیچیده نیست.

robots.txt یک فایل متنی درهاست سایت است که به موتورهای جستجو دستور می‌دهد چه چیزی را ایندکس کنند و چه چیزی ایندکس نکنند.

در اصل لیستی از دستورات برای خزنده است که به آن اطلاع می‌دهد که کجای سایت را خزیده و به کجای آن ورود نکند. خزنده‌ها نیز قبل از اینکه خزیدن هر صفحه را شروع کنند، ابتدا به این فایل سر زده و آن را می‌خوانند.

همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، بسیار مهم است که robots.txt به گوگل اجازه خزیدن سایت را بدهد. پس بسیار دقت کنید که اشتباهاً کل سایت را برای خزنده‌ها ممنوع نکنید.

تولید لینک‌های داخلی

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای تشویق خزیدن و تقویت ایندکس شدن صفحات وب، ساخت لینک داخلی است. همان طور که قبلاً گفتیم، مسیری که اسپایدرها از طریق اینترنت طی می‌کنند توسط لینک‌ها شکل می‌گیرند. وقتی یک صفحه به صفحه دیگری لینک شده باشد، اسپایدر آن مسیر را دنبال می‌کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید لینک‌هایی را به صفحات مهم سایت داده و از مهم‌ترین صفحات خود لینک ایجاد کرده‌اید.

گرفتن بک لینک

گرچه پیوندهای داخلی به اسپایدرها کمک می‌کند ساختار سایت را درک کنند و صفحات جدیدی پیدا کنند، اما مهم‌تر از آن‌ها، بک لینک‌ها هستند. بک لینک‌ها همان لینک‌هایی هستند که از سایت‌های دیگر به سایت شما وارد می‌شوند. 

هر چه تعداد لینک‌های شما از سایت‌های معتبر بیشتر باشد، اعتبار شما در نگاه گوگل بیشتر می‌شود و احتمال اینکه سایتتان رتبه خوبی به دست آورد افزایش خواهد یافت. چرا؟ چون بک‌لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر گرفته‌اید خزنده‌ها را به صفحات سایت شما می‌فرستند؛ بنابراین اگر سایت دیگری به یکی از صفحات جدید شما لینک دهد، احتمالاً خیلی زود خزیده و ایندکس می‌شود.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

آنچه در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی روشن است این است که پلتفرم‌های اجتماعی راهی آسان برای اطلاع‌رسانی به مردم در رابطه با محتوای جدید سایت است. کافی است لینک مطلب جدید را کپی و در پست های شبکه اجتماعی‌تان درج کنید سپس خواهید دید که محتوای شما با مردم سراسر جهان به اشتراک گذاشته می‌شود. 

درخواست Request indexing  در وبمستر

در بخش url inspection  می توان آدرس مورد نظر را وارد کرده و گزینه request indexing  را زده,درنتیجه درخواست ایندکس به گوگل صادر می شود.

جمع بندی: آموزش ایندکس سایت در گوگل

اکنون با اهمیت ایندکس شدن سایت در گوگل آشنا شدید؛ به خصوص ایندکس سریع سایت در گوگل می‌تواند به شما کمک کند تا مطالب جدیدترتان را به دید کاربران گوگل برسانید. مثلاً در حال حاضر که تب و تاب کرونا همه مردم را گرفته و مقدار سرچ آن در روز افزایش چشم‌گیری داشته است، اگر مطلبی بنویسید باید سریع در گوگل ایندکس شود. ایندکس شدن این مطلب 4 ماه بعد یا حتی 1 ماه بعد شاید دیگر فایده‌ای برای ترافیک سایت شما نداشته باشد.

با روش‌های گفته شده حتماً سرعت ایندکس شدن سایت خود را بالا ببرید تا بیشترین بهره را از محتوایی که تولید می‌کنید ببرید.

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید