آموزش کار با گوگل تگ منیجر

اگر گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس در کنار هم استفاده شوند بسیار بهتر به اطلاعات وبسایت خود دسترسی خواهید داشت. به دلیل اهمیت بالای ابزار گوگل تگ منیجر در این مطلب قصد داریم که بیشتر در مورد آن صحبت کنیم.
 ۱۳۹۸/۱۱/۲۱ | ۱۳:۲۷  زمان مطالعه 7 دقیقه امتیاز:
آموزش کار با گوگل تگ منیجر

دیجیتال مارکتینگ کاملا به داده‌ها وابسته است. فرقی هم نمی‌کند که چه وبسایتی داشته باشید. یک وبسایت تجارت الکترونیک گسترده، وبلاگ شخصی یا یک کسب و کار کوچک محلی. چیزی که اهمیت دارد این است که بدانید در وبسایت شما چه خبر است و چه اتفاقاتی رخ می‌دهند. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعات مفیدی از وبسایت خود جمع آوری کنید، اما اگر این ابزار به تنهایی استفاده شود محدودیت‌هایی به همراه دارد. از طرفی اگر گوگل تگ منیجر و آنالیتیکس در کنار هم استفاده شوند بیش از حد انتظارتان به اطلاعات وبسایت خود دسترسی خواهید داشت. به دلیل اهمیت بالای ابزار گوگل تگ منیجر در این مطلب قصد داریم که بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

تگ منیجر (GTM) چیست؟

سوال اصلی اینجاست که گوگل تگ منیجر چیست؟ گوگل تگ منیجر – Google Tag Manager یکی دیگر از ابزارهای رایگان کمپانی گوگل است. این ابزار قدرتمند به کاربران اجازه می‌دهد که کدهای اسنیپت را مدیریت کنند، بدون اینکه نیازی باشد هر بار کد جدیدی بسازند. تنها کافی است تگ ساخته شده را در قسمت‌های مختلف وبسایت خود قرار دهید و اطلاعات آن بخش را جمع آوری کنید. این موضوع باعث می‌شود که دیگر به صورت دستی فرایند تگ سازی را انجام ندهید. در نهایت منجر می‌شود فرایند جمع آوری دیتا و مدیریت آن‌ها تاثیرگذارتر و راحت‌تر باشد. البته که این تمام ماجرا نیست و موضوع گسترده‌تر از این حرف‌هاست.

تگ منیجر چطور کار می کند؟

خب، آیا کنجکاوید که این ابزار قدرتمند چطور کار می‌کند؟ اجازه دهید در ادامه این موضوع را بررسی کنیم. گوگل تگ منیجر در خود یکسری کدهای اسنیپت از پیش تعریف شده دارد. شما با قرار دادن این کدها در بخش‌های مختلف وبسایت خود اطلاعات مربوط به آن بخش را جمع آوری می‌کنید. این اطلاعات بر روی یک فضا ذخیره می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که اطلاعات وبسایت شما با منبع اطلاعاتی دیگر(برای مثال گوگل آنالیتیکس) با استفاده از Google Tag Manager به اشتراک گذاشته می‌شود.به طور ساده تر می توان بیان کرد که کدهایی که در سایت مبداء قرار می گیرد با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توان بررسی کرد. این ابزار بسیار کاربردی است مخصوصا زمانی که قرار است تگ‌های بسیاری را مدیریت کنید. 

گوگل تگ منیجر چیست؟

مزایا و معایب استفاده از گوگل تگ منیجر

قطعا استفاده از این ابزار قدرتمند گوگل مزایا و معایبی به همراه دارد. فکر می‌کنید مزایای استفاده از آن بیشتر باشد یا معایب آن؟ خب اجازه دهید بررسی کنیم. مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر شامل موارد زیر می‌شوند:

عدم وابستگی به تیم توسعه دهندگان (برنامه نویسان)

یکی از مهم‌ترین مزایایی که این ابزار برای بازاریابان و کسب و کارها به همراه دارد عدم وابستگی به تیم توسعه دهندگان است. شما خودتان می‌توانید به راحتی تگ‌ها و کدهای اسنیپت را پیاده‌سازی کنید بدون اینکه از شخص دیگری کمک بگیرید. اکثر اوقات توسعه دهندگان و برنامه نویسان مشغول انجام کارهای با الویت بالا هستند و سرشان با این مسائل گرم است. اما با استفاده از گوگل تگ منیجر و بدون داشتن دانش برنامه نویسی می‌توانید خودتان به راحتی تگ‌ها را در وبسایت درج و مدیریت کنید. از آن جایی که برای درج کردن تگ‌ها با استفاده از این ابزار، نیازی نیست که در سورس کد تغییری ایجاد کنید، این کار راحت‌تر شده است و بازاریابان خودشان می‌توانند دست به کار شوند. 

مناسب برای تمامی کسب و کارها

گوگل تگ منیجر برای تمامی کسب و کارها مناسب است و آن‌ها می‌توانند در کنار استفاده از آن به اهداف خود برسند. از آن جایی که با استفاده از گوگل تگ منیجر می‌توان بدون نیاز به کمک توسعه دهندگان تگ‌ها را مدیریت کرد، از این رو برای کسب و کارهای کوچکی که ممکن است در دسترسی به تیم فنی محدودیت داشته باشند هم مناسب است. همچنین کسب و کارهای بزرگی که از تگ‌های بسیاری در وبسایت خود استفاده می‌کنند با استفاده از گوگل تگ منیجر می‌توانند به راحتی این حجم بالا را مدیریت کنند و از طرفی عملکرد بهتری داشته باشند و سرعت کارشان بالاتر می‌رود. 

امکان استفاده در سایت‌های AMP و اپلیکیشن‌های موبایل

خوشبختانه استفاده از گوگل تگ منیجر فقط به وبسایت‌های استاندارد محدود نمی‌شود. بلکه شما می‌توانید از آن‌ها در سایت‌های AMP و حتی اپلیکیشن‌های موبایل هم استفاده کنید. یکی از مزیت‌هایی که استفاده از GTM در اپلیکیشن‌های موبایل دارد این است که شما می‌توانید به راحتی تگ‌ها را اضافه و ویرایش کنید، بدون اینکه نیازی باشد حتی برنامه موبایل را به نسخه جدیدتری بروزرسانی کنید. در اکثر موارد استفاده از گوگل تگ منیجر در وبسایت‌های استاندارد، برنامه‌های موبایل یا وبسایت‌های AMP تفاوت چندانی ندارد. فقط در برخی موارد یکسری تفاوت جزئی دارند. در این مطلب روی صحبت ما استفاده از گوگل تگ منیجر در وبسایت‌های استاندارد است. 

این موارد از مزایای ابزار گوگل تگ منیجر بودند. در ادامه به برخی از نقاط ضعف و معایب آن اشاره می‌کنیم:

در پی داشتن کاهش سرعت وبسایت

یکی از نقاط منفی که استفاده از این برنامه به دنبال دارد، کم کردن سرعت سایت است، در صورتی که تگ‌های درج شده در وبسایت به صورت همزمان استخراج شوند. در واقع زمانی که تگ‌ها به صورت همزمان استخراج می‌شوند، استخراج کند یک تگ باعث می‌شود که تگ‌های دیگر هم کند عمل کنند. همین موضوع باعث می‌شود سرعت سایت کاهش پیدا کند. از طرفی هرچقدر یک سایت زمان لود طولانی‌تری داشته باشد، کاربران بدون انجام اقدام و تبدیلی آن را ترک می‌کنند. این خبر خوبی نیست! اما به یاد داشته باشید که به صورت پیش فرض تگ‌ها در گوگل تگ منیجر به صورت غیرهمزمان استخراج می‌شوند و هر تگ در زمان مناسب می‌تواند بارگذاری شود. این تنظیمات در خود برنامه قابل دستکاری هستند. 

گوگل تگ منیجر هنوز به تغییرات و توسعه نیاز دارد

این برنامه هنوز هم تماما کامل و بدون نقص نیست. با اینکه گوگل تگ منیجر باعث می‌شود که نیاز به توسعه دهندگان کمتر شود، اما به طور کامل آن را حذف نمی‌کند. شما همچنان به شخصی نیاز دارید که کدهای کانتینر(container codes) را به قسمت‌های مختلف وبسایت اضافه کند. البته این برنامه قالب‌های از پیش آماده‌ای از تگ‌ها دارد که افرادی که دانش کدنویسی ندارند می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. با این حال برای پیاده‌سازی تگ‌های پیچیده‌ و دشوار نیاز به یک توسعه دهنده دارید. 

همان طور که مشخص است مزایایی که استفاده از گوگل تگ منیجر به دنبال دارد بیشتر از معایب این برنامه است.

بیشتر بخوانید : آموزش کار با گوگل آنالیتیکس

کاربرد گوگل تگ منیجر

آیا گوگل تگ منیجر فقط برای درج و مدیریت تگ‌ها و کدهای اسنیپت مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ آیا کاربرد این برنامه محدود است؟ قطعا پاسخ منفی است. این ابزار کاربردهای بیشتری از درج تگ‌ها و مدیریت‌ آن‌ها دارد که استفاده موازی از آن در کنار ابزارهایی همچون گوگل آنالیتیکس شما را قدرتمند می‌کند. از دیگر کاربردهای گوگل تگ منیجر به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

  • اگر که در وبسایت خود یک ایونت برپا کرده‌اید به راحتی می‌توانید با استفاده از این ابزار اتفاقات آن را ردیابی کنید. این کنترل بیشتری به شما می‌دهد.
  • در این ابزار می‌توانید حتی بدون دسترسی به کدهای منبع – Source code تگ‌های ویژه را به قسمت‌های مختلف وبسایت خود اضافه کنید.
  • بارزترین کاربرد این ابزار جمع آوری اطلاعات است. زمانی که تگ‌ها را در بخش‌های مختلف قرار می‌دهید می‌توانید اطلاعات مربوط به آن قسمت را جمع‌آوری کنید، رفتار کاربران را پیش بینی کنید و در نهایت عملکرد بهتری از خودتان نشان دهید. 
  • و ...

مراحل استفاده از گوگل تگ منیجر

برای استفاده از گوگل تگ منیجر باید چه کاری انجام دهید؟ در ادامه به آموزش استفاده از گوگل تگ منیجر می‌پردازیم. همچنان با ما باشید و مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید. 

  • برای استفاده از این ابزار به یک حساب کاربری نیاز دارید. پس ابتدا به Google Tag Manager بروید. سپس بر روی کلید Sign Up for Free کلیک کنید. در اینجا اسم شرکت، کشور، لینک وبسایت و همچنین جایی که می‌خواهید در آن از گوگل تگ منیجر استفاده کنید را انتخاب و وارد کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات بر روی Create کلیک کنید. 
  • در مرحله بعدی یکسری کد در اختیارتان قرار می‌گیرد که باید آن را در بخش head و body وبسایت خود قرار دهید. این کدها در داشبورد حساب کاربری‌تان موجود هستند و می‌توانید بعدا هم این کار را انجام دهید. فقط فراموش نکنید بعد از قرار دادن کدها در قسمت‌های مربوطه، کلید Publish را بزنید. بعد از طی کردن این مرحله بر روی ok کلیک کنید. به تصویر زیر دقت کنید:

مراحل استفاده از گوگل تگ منیجر

  • بعد از اینکه یک حساب تگ منیجر برای خود ساختید وقت آن است که یک تگ ایجاد کنید. شما می‌توانید تگ‌های نامحدودی به وسیله این برنامه درست کنید. برای اینکار از داشبورد اکانت خود بر روی Add a new Tag کلیک کنید. 
  • سپس عنوان تگ خود را وارد کنید. بعد در هر کجای باکس Tag Configuration کلیک کنید تا بتوانید نوع تگ را مشخص کنید. 
  • هزاران مدل تگ وجود دارد که می‌توانید بسته به نیاز خودتان یکی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید خودتان یک تگ شخصی سازی کنید. در اینجا ما تگ Classic Google Analytics را انتخاب می‌کنیم. 
  • اگر می‌خواهید که اطلاعات مربوط به این تگ ساخته شده توسط گوگل آنالیتیکس ردیابی شود، در مرحله بعدی باید اطلاعات حساب گوگل آنالیتیکس خود را وارد کنید. 
  • مرحله بعدی در استفاده از گوگل تگ منیجر مشخص کردن یک ترایگر برای تگ ساخته شده است. یعنی چه زمانی تگ شما ردیابی شود. برای مثال ما ترایگر را بر روی بازدید هر کاربر از صفحه تنظیم کرده‌ایم.(در ادامه بیشتر در مورد عناصر گوگل تگ منیجر صحبت می‌کنیم)
  • بعد از مشخص کردن تمامی المان‌ها باید تغییرات را ذخیره کنید. برای اینکار کافی است بر روی کلید آبی رنگ Save کلیک کنید. 
  • سپس برای اینکه تگ ساخته شده شروع به کار کند باید بر روی Submit کلیک کنید. در غیر اینصورت هیچ اتفاقی نمی‌افتد. 
  • بعد از کلیک بر روی Submit یک صفحه جدید برایتان ظاهر می‌شود. در اینجا دو گزینه برای انتخاب وجود دارد. یکی Publish and Create Version و دیگری Create Version. بسته به نیاز خود یکی را انتخاب کنید و بر روی Publish کلیک کنید. 
  • در مرحله بعدی می‌توانید برای مدیریت راحت‌تر تگ‌ها در بخش Container Version Description به تگ ساخته شده نام و توضیحات مناسب اضافه کنید.

این تمام کاری است که برای استفاده از گوگل تگ منیجر باید انجام دهید. 

 

عناصر تگ‌ها در گوگل تگ منیجر

تگ‌ها در گوگل تگ منیجر قطعه کدهای اسنیپت هستند که قابلیت ردیابی دارند. این تگ‌ها به گوگل تگ منیجر می‌گویند که باید چه کاری انجام دهد. در واقع همه چیز با همین تگ‌ها مدیریت می‌شود. 

ترایگر یکی دیگر از المان‌هایی است که در گوگل تگ منیجر با آن روبرو می‌شوید. ترایگر مشخص می‌کند که چه زمانی تگ ساخته شده وارد عمل شود. 

متغیرها و ترایگر با هم ارتباط مستقیمی دارند. برای اینکه یک تگ شروع به کار کند باید هر دو عنصر متغیر و ترایگر را برای آن مشخص کنید. متغیرها اطلاعات اضافی هستند که گوگل تگ منیجر برای شروع به کار به آن‌ها نیاز دارد. 

عناصر تگ‌ها در گوگل تگ منیجر

افزونه‌های کاربردی برای تست تگ‌های گوگل تگ منیجر

یکی از افزونه‌های کاربری که هم برای تست گوگل تگ منیجر و هم برای تست گوگل آنالیتیکس مورد استفاده قرار می‌گیرد افزونه GTM/GA Debug است. در واقع این افزونه کمک می‌کند که از درست کار کردن تگ‌ها مطمئن شوید. برای نصب آن بر روی مرورگر خود کافی است به گوگل استور بروید و آن را نصب و فعال کنید. 

از دیگر افزونه‌های مناسب برای ابزار گوگل تگ منیجر می‌توان به Tag Assistant (by Google) اشاره کرد. این ابزار توسط خود کمپانی گوگل توسعه داده شده است و پیشنهاد گوگل به کاربران GTM است. این افزونه باگ‌های موجود و مربوط به تگ‌ها را شناسایی می‌کند و برای رفع آن‌ها اقدام می‌کند. تنها کافی است بعد از نصب این افزونه به صفحه مورد نظر در وبسایتتان بروید تا ببینید تگ‌ها به درستی کار می‌کنند یا خیر. 

 

چرا استفاده از google tag manager مهم است؟

هنوز هم برای استفاده از گوگل تگ منیجر قانع نشده‌اید؟ خب اجازه دهید دلایل استفاده از این ابزار را برایتان شرح دهیم:

  • این ابزار کاملا رایگان است. درست شبیه به گوگل آنالیتیکس این ابزار کاملا رایگان است. البته که یک نسخه پریمیوم از آن وجود دارد. با این حال نسخه رایگان هم امکانات و قابلیت‌های بسیاری را ارائه می‌دهد و برای تمامی کسب و کارها مناسب است.
  • تمامی تگ‌ها یکجا مدیریت می‌شوند. با استفاده از این ابزار شما می‌توانی به تمامی تگ‌های مدیریت شده یکجا دسترسی داشته باشید. در گذشته که مفهومی به اسم مدیریت تگ‌ها معنی نداشت تمامی کدهای جاوا اسکریپت در بخش‌های مختلف وبسایت پراکنده بودند. در این حالت برای ایجاد حتی یک تغییر جزئی، برنامه نویسان مجبور بودند تمامی کدها را جمع آوری کنند و سپس آن‌ها را بروز رسانی کنند. کاری که این روزها تماما توسط گوگل تگ منیجر به صورت خودکار انجام می‌شود. این یعنی سرعت در کار بیشتر می‌شود. 
  • گوگل تگ منیجر یک ابزار تست کاربردی نیز است. حل مشکلات و باگ‌های مربوط به تگ‌ها با استفاده از گوگل تگ منیجر بسیار ساده‌تر است. در بخش Preview and Debug mode می‌توانید ببینید که کدام تگ‌ها کار می‌کنند و کدام یک کار نمی‌کنند. 
  • این برنامه دارای تمپلیت‌های متنوع و از پیش آماده است. همین موضوع باعث می‌شود بدون داشتن دانش برنامه نویسی بازاریابان بتوانند به راحتی از این ابزار استفاده کنند. این ابزار دارای کدهای از پیش تعریف شده بسیاری برای ردیابی و مدیریت فعالیت‌های یک وبسایت است. 
  • این ابزار امنیت بالایی دارد. یعنی چه؟ یعنی گوگل به صورت خودکار تمامی فعالیت‌ها را زیر نظر دارد و اگر فعالیتی خارج از محدوده و به وسیله یک دامین و آی¬پی غریبه انجام شود سریعا توسط این ابزار شناسایی و گزاش داده می‌شود. 
  • در گوگل تگ منیجر می‌توانید سطح دسترسی مشخص کنید. در این ابزار چند حساب کاربری می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از قابلیت‌های گوگل تگ منیجر مشخص کردن سطح دسترسی برای امکانات GTM برای هر کاربر است. یعنی می‌توانید مشخص کنید یک کاربر تغییرات ایجاد کنید، فقط آن‌ها را نمایش دهد یا چیزی را حذف کند. این قابلیت به سازمان‌هایی که قصد دارند برخی از اطلاعات را با مشتریان خود به اشتراک بگذارند بسیار کمک می‌کند. 

چرا استفاده از google tag manager مهم است؟

تفاوت ابزار گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر در چیست؟

همان طور که اشاره کردیم دو ابزار گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر می‌توانند به طور همزمان با هم مورد استفاده قرار می گیرند. اما سوال اینجاست که تفاوت این دو ابزار در چیست؟ خب، همان طور که مشخص است در گوگل تگ منیجر می‌توان کدهای اسنیپت را مدیریت و دسته بندی کرد و خبری از آنالیز اطلاعات نیست. در حالی که هدف اصلی گوگل آنالیتیکس آنالیز و بررسی دیتای موجود است. در واقع تمامی نرخ‌های تبدیل و فیلترها در این ابزار آنالیز می‌شوند. همچنین تمامی گزارش‌ها از جمله گزارش فروش، نرخ تبدیل، زمان سپری شده و ... در گوگل آنالیتیکس بررسی می‌شوند. 

تفاوت ابزار گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر در چیست؟

نتیجه‌گیری

همان طور که دیدید گوگل تگ منیجر به عنوان یک ابزار کاربردی قابلیت‌های بسیاری دارد که می‌تواند برای یک وبسایت مفید باشد. این ابزار به دیگر ابزارهای گوگل از جمله ادوردز، آنالیتیکس، گوگل آپتیمایز و ... متصل می‌شود و می‌تواند در کنار ابزارهای دیگر هم کارایی خوبی داشته باشد. در نهایت باز هم تاکید می‌کنیم که این ابزار برای تمامی کسب و کارها مناسب است. از یک کسب و کار کوچک گرفته، تا یک کمپانی بزرگ یا تنها یک اپلیکیشن موبایل، گوگل تگ منیجر پاسخ نیازهای تمامی کاربران را می‌دهد و می‌تواند به پیشرفت کسب و کار کمک کند. 
 

نویسنده : الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم، من در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم. به صورت موازی تولید محتوای بصری و ویدیویی انجام میدم و شیفته دنیای تدوین هستم. یادگیری مهارت‌های جدید برای من یک سرگرمیه و بی وقفه سعی میکنم مهارت‌های جدیدی رو امتحان کنم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۱ بهمن ۱۳۹۸
درود بر مجموعه جت