انکر تکست چیست

انکر تکست تاثیر بسزایی در سئو سایت دارد. البته که استفاده نادرست از آن باعث می‌شود امتیاز منفی از موتورهای جست وجوگر بگیرید. پس نیاز خود را تشخیص دهید و در جهت درست از این مفهوم استفاده کنید. 
 ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ | ۰۹:۲۳  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
انکر تکست چیست

سئو یکی از پیچیده‌ترین مسائل حال حاضر در دنیای اینترنت است. این حوزه زیرمجموعه‌ها و اصطلاحات بسیاری دارد. تصور اینکه به تمامی این موارد تسلط کامل داشته باشید شاید کمی سخت باشد، اما شدنی است. از طرفی تمامی کسب و کارهای به‌روز و حاضر در دنیای اینترنت به دنبال این هستند که به بالاترین درجه بهینه‌ سازی دست پیدا کنند. آن‌ها برای رسیدن به چنین هدفی اقداماتی بسیاری انجام می‌دهند. این فقط یک رویا نیست، بلکه کاملا امکان‌پذیر است. تنها باید با گوگل و قوانین آن دوست باشید. در این مطلب قصد داریم در مورد انکر تکست صحبت کنیم. ببینیم که انکر تکست چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟ در ادامه مطلب به جزئیات بیشتری اشاره می‌کنیم، همراه ما باشید.

انکر تکست چیست؟

قبل از اینکه سراغ تاثیر انکر تکست بر سئو برویم، باید ببینیم که انکر تکست دقیقا چیست؟ Anchor Text در واقع کلمات هایپرلینکی هستند که یک صفحه را به صفحه دیگر لینک می‌دهد. این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از انکر تکست داشت. به تصویر زیر دقت کنید:

فرمت استفاده از انکر تکست در کدها به صورت زیر است:

<a href="http://www.example.com">Example Anchor Text</a>

انکر تکست چیست؟

انواع مختلف Anchor Text در سئو

به طور کلی انواع مختلفی از انکر تکست در سئو وجود دارد که هر کدام برای هدفی بخصوص طراحی شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه هر کدام از این انکر تکست‌ها عملکرد خوبی داشته باشند باید در جای مناسب استفاده شوند. در ادامه انواع مختلف آنها را در سئو بررسی می‌کنیم:

بیشتر بخوانید : لینک بیلدینگ چیست؟

انکر تکست Exact Match

می‌توان گفت که انکر تکست Exact Match محبوب‌ترین نوع انکر تکست است. در این مدل از کلمات کلیدی – کلیدواژه‌ها به عنوان anchor text استفاده می‌شود. اما بعد از بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل، استفاده بیش از حد از این انکر تکست کمی ریسکی شده است. به صورتی که اگر به دفعات زیادی از آن در متن استفاده کنید گوگل به شما امتیاز منفی می‌دهد و این امر روی سئو سایت تاثیر منفی می‌گذارد. 

مثال: کلمه کلیدی هدف برندینگ است، پس انکر تکست هم برندینگ خواهد بود. 

انکر تکست Spammy

این مدل از انکر تکست‌ها مرتبط با کلیدواژه‌ها یا محتوای صفحه‌ای که به آن لینک داده می‌شوند نیستند. این مدل فقط زمانی استفاده می‌شود که صفحه‌ای قصد داشته باشد ترافیک مازادی دریافت کند. البته به یاد داشته باشید که این اقدام از نظر گوگل اسپم است و همین موضوع باعث می‌شود رتبه‌بندی سایتتان کاهش پیدا کند. این انکر تکست حتی تاثیر منفی بر روی گوگل ادز دارد. 

انکر تکست بک لینک

انکر تکست Backlink با استفاده از بک لینک از یک وبسایت دیگر به وبسایت شما ارجاع داده می‌شود. هدف این مدل این است که کاربران را به منابع و مقالات ارزشمندتری هدایت کند. در این حالت گوگل با استفاده از محتوای صفحه و انکر تکستی که در بک لینک‌ها استفاده شده است مرتبط‌ترین کلمه کلیدی را تعیین می‌کند. 

انکر تکست Partial

زمانی که در یک انکر تکست کلمه کلیدی حضور جزئی داشته باشد و فقط به آن یک اشاره مختصر شود به آن انکر تکست Partial می‌گویند. در واقع در این مدل انکر تکست‌ها دقیقا خود کلمات کلیدی نیستند بلکه نشات گرفته از آن‌ها هستند. 

انواع مختلف Anchor Text در سئو

انکر تکست Long Tail

انکر تکست Partial و Long Tail تقریبا مشابه به هم هستند. در مدل Long Tail همان چهارچوب Partial برقرار است و اینکه انکر تکست‌ها عموما عبارات چند کلمه‌ای هستند. برای مثال انکر تکست چیست و چه تاثیری در سئو دارد یک نمونه Long Tail است. 

انکر تکست Naked Link

در این مدل از یک لینک که حاوی کلمه کلیدی هم نیست به عنوان Anchor Text استفاده می‌شود. همان طور که مشخص است این مدل از نظر سئو بهینه نیست و ارزش چندانی ندارد. به همین خاطر کمتر توسط وبمسترها استفاده می‌شود. 

انکر تکست‌های Generic

انکر تکست‌های عمومی اغلب نقش Call to action را دارند و کاربران را برای انجام کاری تحریک می‌کنند. برای مثال اینجا کلیک کنید یک انکر تکست Generic است. با اینکه استفاده از این مدل بسیار فراگیر شده است اما توصیه می‌کنیم کمتر از این نوع استفاده کنید، زیرا از نظر سئو و بهینه سازی ارزش پایینی دارند. برخی از انکر تکست‌های عمومی و رایج عبارت هستند از: این مقاله را مطالعه کنید، روی این لینک کلیک کنید، این لینک را چک کنید و ...

انکر تکست Image

یکی دیگر از انکر تکست‌ها، Image است. اگر دقت کرده باشید تصاویر حضور پر رنگی در سایت‌ها دارند. به همین خاطر گاهی اوقات از انکر تکست در Alt Tag تصویر مورد نظر استفاده می‌شود. این موضوع بر روی سئو تاثیر مثبتی دارد و اقدام ارزشمندی است. این اقدام همچنین به لینک سازی – link building شما نیز کمک می‌کند. 

انکر تکست‌های هم معنی

Latent Semantic Indexing که مخفف آن LSI است نوع دیگری از انکر تکست‌هاست. در این مدل از کلمات کلیدی که هم معنی و نزدیک به کلمات کلیدی اصلی هستند استفاده می‌شود. برای پیدا کردن کلمات هم معنی و مترادف می‌توانید از سرچ گوگل کمک بگیرید.

چرا استفاده از انکر تکست حائز اهمیت است؟

مدت‌هاست که موتورهای جستجوگر از انکر تکست‌ها به عنوان فاکتوری برای رتبه‌بندی و امتیاز به صفحات استفاده می‌کنند. البته با این که موتورهای جستجوگر از جمله گوگل اطلاعات دقیقی از فرآیند کاری الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود نشان نداده‌اند، می‌توان حدس زد که این الگوریتم‌ها به یکسری فاکتورهای دم دستی و پیش پا افتاده دقت می‌کنند. یکی از همین موارد انکر تکست‌ها هستند. 

به طور کلی ایده‌ای که در پشت انکر تکست‌ها وجود دارد این است که این کلمات می‌توانند بازتابی باشند از محتوای کلی یک صفحه، بدون اینکه نیازی باشد تمامی محتوای صفحه مطالعه شود. به همین خاطر زمانی که کاربران اقدام به استفاده از انکر تکست‌ها می‌کنند عموما از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند که مرتبط با محتوای صفحه باشد. 

تاثیر انکر تکست در سئو

انکر تکست چه استفاده‌ای در سئو دارد؟

تعداد مقالاتی که روزانه در گوگل منتشر می‌شوند بسیار بالاست. برخی از این مقالات دقیقا مرتبط با عناوین منتشر شده هستند. در عوض برخی دیگر فقط و فقط محتوای اسپم هستند، برای جذب ترافیک بیشتر، کلیک و یا کاربران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این موضوع باعث اختلال در روند کاری گوگل می‌شود زیرا این موتور جستوجو همیشه به دنبال این است تا بهترین نتایج را نمایش دهد. البته گوگل دست به کار شده است و برای حل این مشکل به سراغ انکر تکست‌ها رفته است. گوگل با استفاده از انکر تکست‌ها می‌تواند میزان مرتبط بودن محتوا با لینک‌ها را تشخیص دهد. در واقع انکر تکست‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا یک دید کلی از محتوای مقاله بدست بیاورد. همچنین گوگل می‌تواند تشخیص دهد که محتوای منتشر شده برای مخاطب مناسب نمایش داده می‌شود یا نه!؟ همچنین گوگل با استفاده از انکر تکست و ارتباط آن با کلمات کلیدی به یک وبسایت امتیاز می‌دهد.

بیشتر بخوانید : سئو چیست؟

بایدها و نبایدها در استفاده از انکر تکست

اگر که قصد دارید در صفحات جست وجو رتبه بهتری داشته باشید باید یکسری بایدها و نبایدها را رعایت کنید:

anchor text در سئو

بایدها

  • از انکر تکستی که مرتبط با محتوای وبسایتتان است استفاده کنید. 
  • علاوه بر کلمات کلیدی، از مشتقات آن‌ها هم استفاده کنید. 
  • به دنبال ایجاد یک تجربه کاربری مثبت باشید. 

نبایدها

  • از یک انکر تکست یکسان بارها استفاده نکنید. 
  • از محتوای اسپم دوری کنید. 
  • از کلید واژه‌های مختلف بیش از حد استفاده نکنید. 
  •  

نتیجه‌گیری

انکر تکست‌ها مبحث جدیدی نیستند، اما این دلیل نمی‌شود از اهمیت آن‌ها کاسته شود. همان طور که دیدید انکر تکست تاثیر بسزایی در سئو سایت دارد. البته که استفاده نادرست از آن باعث می‌شود امتیاز منفی از موتورهای جست وجوگر بگیرید. پس نیاز خود را تشخیص دهید و در جهت درست از این مفهوم استفاده کنید. 

نویسنده : الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم، من در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم. به صورت موازی تولید محتوای بصری و ویدیویی انجام میدم و شیفته دنیای تدوین هستم. یادگیری مهارت‌های جدید برای من یک سرگرمیه و بی وقفه سعی میکنم مهارت‌های جدیدی رو امتحان کنم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۴ بهمن ۱۳۹۸
در آخر مقاله گفتید که از یک انکر تکست یکسان بارها استفاده نکنید. خب این موضوع را در کل سایت باید رعایت کرد و یا در یک صفحه >
۱۵ بهمن ۱۳۹۸
با سلام ممنون از این که سوال خود را با ما در میان گذاشتید. در یک صفحه نباید از انکر تکست تکراری استفاده کرد. اما به طور کلی در کل وب سایت مشکلی برای تکرار انکرتکست نیست اما برای سئو بهتر است از انکرتکست های متفاوت استفاده نمایید. موفق باشید.