گوگل ادسنس چیست

کمپانی گوگل سرویس‌های بسیاری را به صورت رایگان و غیررایگان در اختیار کاربران قرار داده است. در این مطلب قصد داریم که در مورد سرویس گوگل ادسنس صحبت کنیم. اینکه این سرویس چیست؟ فرایند ثبت نام در آن به چه صورت است؟ و سوالاتی از این قبیل. در ادامه همراه ما باشید. 
 ۱۳۹۸/۱۱/۷ | ۱۳:۵۱  زمان مطالعه 7 دقیقه امتیاز:
گوگل ادسنس چیست

کمپانی گوگل سرویس‌های بسیاری را به صورت رایگان و غیررایگان در اختیار کاربران قرار داده است. در نتیجه کاربران می‌توانند با استفاده از این سرویس‌ها فعالیت‌های موجود در وبسایت خود را رصد کرده، تحلیل کنند و با جمع‌آوری داده از این فعالیت‌ها عملکرد خود را بهتر کنند. به این معنی که می‌توانند نیاز مخاطبین هدف خود را دقیقا تشخیص دهند. تمامی این‌ها در نهایت منجر به کسب درآمد برای صاحبین کسب و کار می‌شود. در این مطلب قصد داریم که در مورد سرویس گوگل ادسنس صحبت کنیم. اینکه این سرویس چیست؟ فرایند ثبت نام در آن به چه صورت است؟ و سوالاتی از این قبیل. در ادامه همراه ما باشید.

سرویس گوگل adsence چیست؟

سوال اصلی اینجاست که گوگل ادسنس یا Google AdSense چیست؟ قبل از اینکه به سراغ فرایند ثبت نام و نحوه تبلیغات در سرویس گوگل ادسنس برویم، ابتدا باید ببینیم که این سرویس دقیقا چیست و چطور کار می‌کند؟ به طور خلاصه می‌توان گفت گوگل ادسنس یک برنامه تبلیغاتی است که توسط گوگل طراحی و توسعه داده شده است. این برنامه در اواسط سال 2003 معرفی شد و در حال حاضر معروف‌ترین سرویس تبلیغات در دنیاست. امکاناتی که این سرویس در اختیار وبمسترها و صاحبین کسب و کار قرار می‌دهد اجازه می‌دهد تا به راحتی ترافیک وبسایت و فعالیت‌های آن مانیتور شود. با استفاده از این سرویس کاربران می‌توانند تبلیغات مورد نظرشان را در وبسایت خود قرار دهند و با هر بار کلیکی که بر روی آن‌ها می‌شود درآمد کسب کنند. به نظر جالب می‌آید، اینطور نیست؟ 

راه‌های بسیاری برای کسب درآمد از تبلیغات به صورت آنلاین وجود دارد. اما یکی از معروف‌ترین و البته پراستفاده‌ترین متدها استفاده از سرویس گوگل ادسنس می‌باشد. بد نیست یکبار هم که شده یک شانس به این سرویس بدهید. 

گوگل ادسنس چیست؟

فرایند ثبت نام در گوگل ادسنس

وقت آن است که به سراغ فرایند ثبت نام در این سرویس برویم. ثبت نام در این سرویس کار سختی نیست و فقط کافی است مراحل زیر را به ترتیب و با دقت کافی طی کنید.

  1. ابتدا به وبسایت رسمی گوگل ادسنس بروید. کافی است بر روی این لینک کلیک کنید. 
  2. در مرحله بعدی باید یک حساب گوگل برای خودتان درست کنید یا می‌توانید از حساب‌های موجودتان یکی را انتخاب کنید. در نتیجه با این حساب می‌توانید از این سرویس استفاده کنید. 
  3. مرحله بعدی وارد کردن اطلاعات است. در اینجا باید آدرس سایت خود را وارد کنید و در بخش بعدی ایمیل خود را بنویسید. 
  4. در همین صفحه دو گزینه وجود دارد که انتخاب آن‌ها به خودتان بستگی دارد. اگر که مایل هستید از سمت این سرویس برایتان ایمیل بیاید Yes را انتخاب کنید در غیر اینصورت آن را بر روی No تنظیم کنید. در آخر هم بر روی save and continue کلیک کنید. 
  5. در مرحله بعدی باید به اکانت گوگل خود لاگین کنید. این مرحله برای این است تا ادسنس مطمئن شود شما مالک اصلی حساب هستید. 
  6. بعد از وارد شدن به حساب گوگل صفحه دیگری برایتان نمایش داده می‌شود. در اینجا باید کشور مورد نظرتان را انتخاب کنید. بعد از قبول کردن قوانین و شرایط در آخر بر روی Create Account کلیک کنید. 

انواع تبلیغات در گوگل ادسنس

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، تبلیغات در Google AdSense هیچ محدودیتی از نظر نوع ندارد. انواع مختلف تبلیغات در این سرویس عبارت هستند از:

  • تبلیغات متنی - Text: همان طور که مشخص است این مدل تبلیغات مبتنی بر متن هستند. این متن قابلیت شخصی‌سازی دارد. همچنین می‌توانید رنگ، اندازه و .. را تغییر دهید. 
  • تصاویر  - Images: تصاویر جز تبلیغات گرافیکی هستند. این مدل در ابعاد مختلفی در دسترس است. همچنین می‌توانید آن را با تبلیغات متنی ترکیب کنید. 
  • تبلیغات ویدیویی - Video: در این مدل می‌توانید تبلیغات خود را در قالب ویدیو در وبسایتتان نمایش دهید. 
  • تصاویر متحرک - Animated: تصاویر متحرک می‌توانند در ابعاد متخلفی نمایش داده شوند و عموما زیرمجموعه‌ای از تبلیغات نمایشی محسوب می‌شوند. 
  • تبلیغات مبتنی بر جستجو – AdSense for Search: این مدل مبتنی بر سرچ است. در این مدل کاربران می‌توانند باکس جستجویی در وبسایت خود قرار دهند. در نتیجه زمانی که کاربر برای جستجو اقدام می‌کند نتیجه به همراه یک تبلیغ گوگل ادسنس برای او نمایش داده می‌شود. این باکس جستجو از نظر ظاهری قابل دستکاری است. 
  • Rich Media: ریچ مدیا؟ ریچ مدیا تبلیغات غنی هستند. این تبلیغات ترکیبی هستند از تبلیغات تصویری، کدهای HTML و ...
  • لینک‌ها – Links: همان طور که از نام این مدل مشخص است این نوع از تبلیغات در قالب لینک هستند. این لینک‌ها کاربران را به صفحاتی هدایت می‌کنند که شامل تبلیغات مرتبط با موضوع صفحه هستند. 
  • تبلیغات نمایشی – Display: منظور از تبلیغات نمایشی همان تبلیغاتی است که محتوایی گرافیکی را به صورت‌های مختلف نمایش می‌دهند. از مدل مربعی گرفته تا بنر، عمودی و ...
  • واکنش‌گرا: تبلیغات ریسپانسیو یا واکنش‌گرا مدلی از تبلیغات هستند که با توجه به ابعاد دستگاه مورد استفاده محتوا را بهینه می‌کنند. این امر باعث می‌شود که ظاهر محتوا دستخوش تغییرات آزاردهنده نشود و همچنان قابل فهم باقی بماند. 

به یاد داشته باشید که تمامی این دسته‌بندی‌ها خود زیرمجموعه‌های متنوعی دارند که می‌توانید بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. 

 

درآمد گوگل ادسنس چقدر است؟

بیشتر سرویس‌های گوگل رایگان است و سوال اصلی اینجاست که در این راه گوگل ادسنس چطور کسب درآمد می‌کند؟ آیا این راه فقط سود یک‌طرفه برای کاربران را به همراه دارد؟ آیا این سرویس سودی نصیبش می‌شود؟ همان طور که می‌دانید بیشتر درآمد گوگل از تبلیغات حاصل می‌شود. گوگل ادسنس هم همین طور است. این سرویس در قبال کلیک‌هایی که روزانه، هفتگی یا ماهانه دریافت می‌کنید یک مبلغ کارمزد از درآمد اصلی شما دریافت می‌کند. به طوری که در نهایت این مبلغ را از مبلغ نهایی کم می‌کند. 

درآمد گوگل ادسنس چقدر است؟

چگونه می‌توان از طریق گوگل ادسنس درآمد بیشتری کسب کرد؟

موضوعی که ذهن بسیاری از کاربران را درگیر می‌کند، کسب درآمد از این سرویس گوگل است. درآمد دلاری بالا رویایی است که اکثر کاربران در ذهن دارند. البته که این تصور دور از انتظار نیست و می‌توان با رعایت کردن قوانین و پیاده‌سازی برخی متدها به آن رسید. اما هیچوقت نمی‌توان گفت که درآمد حاصل از تبلیغات این سرویس مقدار مشخصی دارد. زیرا سودی که این سرویس برای کاربران به همراه دارد به عوامل بسیاری وابسته است. اگر که تمامی این فاکتورها را کنار هم داشته باشید شاید بتوان به یک درآمد قابل قبول رسید. اینکه چطور می‌توانید درآمد بیشتری از این سرویس داشته باشید، موردی است که در ادامه به آن می‌پردازیم. به نکات زیر دقت کنید:

  • نسبت به صندوق دریافت ایمیل خود آگاه باشید: این امر بسیار حیاتی است. زیرا گوگل دائما تغییرات ناخوشایند در وبسایت را به شما گزارش می‌دهد و در صورت عدم توجه به این تغییرات با مشکل روبرو می‌شوید. 
  • نتایج را دنبال کنید: گوگل داده‌ها را برای شما جمع‌آوری می‌کند و این وظیفه شماست که همیشه نتایج را رصد کنید. زیرا در این حالت می‌توانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید. 
  • مطمئن شوید که وبسایتتان ریسپانسیو است: تعداد کاربرانی که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود. پس مطمئن شوید که با ریسپانسیو بودن وبسایتتان محتوای قابل فهمی برای کاربران نمایش داده می‌شود. 
  • محتوای غنی در وبسایت بارگذاری کنید: این مورد مصداق جمله معروف بیل گیتس است – content is king. محتوای غنی و ارزشمند است که باعث می‌شود ترافیک وبسایتتان افزایش پیدا کند و در نتیجه منجر به درآمدزایی می‌شود. 
  • گوگل را دور نزنید: ترافیک تقلبی، ایجاد محرک برای کلیک بر روی تبلیغات و کلیک‌های جعلی همه برخلاف قوانین گوگل هستند. فراموش نکنید که گوگل به هیچ عنوان در مورد زیر پا گذاشتن این قوانین بخشنده نیست. پس سعی کنید قوانین را درک کنید. 
  • نسبت به قوانین این سرویس آگاه باشید: تمامی کاربران و وبمسترها باید نسب به بایدها و نبایدهای این سرویس آگاه باشند. آگاهی از این قوانین باعث می‌شود سریع‌تر به هدف خود برسید.
  • مدل‌های مختلف تبلیغات را امتحان کنید: آزمون و خطا انجام دهید. انواع مختلف تبلیغات را امتحان کنید. به سراغ ابعاد و مدل‌های مختلف بروید و در نهایت موردی که بهترین نتیجه را به همراه دارد انتخاب کنید. 
  • در قرار دادن تبلیغات افراط نکنید: همان طور که می‌دانید گوگل ادسنس برای گذاشتن تبلیغات محدودیت دارد. به طور کلی شما می‌توانید حداکثر 3 تبلیغ در یک صفحه قرار دهید. 
  • یک تبلیغ لیدر داشته باشید: تبلیغ لیدر تبلیغی است که درست بعد از لوگوی سایت قرار می‌گیرد. این می‌تواند اولین موردی باشد که به چشم کاربران می‌خورد. 
  • تبلیغات میانی را فراموش نکنید: تبلیغات میانی تبلیغاتی هستند که در میانه راه و درون محتوا جای داده می‌شوند. به طوری که کاربران در حین بازدید از صفحه و اسکرول کردن می‌توانند آن‌ها را ببینند. 

این روش‌های پیشنهادی به شما کمک می‌کنند شانس خودتان برای به دست آوردن کلیک را بیشتر و بیشتر کنید. در عوض رعایت نکردن این موارد عواقب ناخوشایندی برایتان به همراه دارد.

تبلیغات ادسنس را در کجا باید قرار بدهیم؟

این موضوع کاملا بستگی به مدل صفحه‌بندی و قالب وبسایتتان دارد. هدف اصلی استفاده از این سرویس دریافت کلیک‌های بیشتر است. در نتیجه باید تبلیغات را در معرض دید کاربران قرار دهید. یک تحقیق ساده نشان داده است که تبلیغاتی که در ابتدای صفحه قرار می‌گیرند شانس بیشتری برای دیده شدن و در نتیجه کلیک کردن دارند. به طور کلی بهترین قسمت‌هایی که می‌توانید تبلیغات خود را قرار دهید عبارت هستند از:

  • ابتدای سایت و بعد از لوگو، این‌ها همان تبلیغات لیدر هستند. 
  • تبلیغات میانی، تبلیغاتی که در میانه راه قرار دارند و درون متن جایگذاری شده‌اند. 
  • تبلیغاتی که بدون پایین کشیدن صفحه قابل مشاهده هستند. یعنی برای دیدن آن‌ها نیازی نیست صفحه را اسکرول کنید. 

نکته: از تبلیغات شناور – Floating widget به شدت خودداری کنید. این تبلیغات برخلاف قوانین گوگل هستند و در صورت استفاده از آن‌ها کاربران از استفاده مجدد سرویس منع می‌شوند. 

تبلیغات ادسنس را در کجا باید قرار بدهیم؟

چه سایتی برای گوگل ادسنس مناسب است؟

برای کسب درآمد از گوگل ادسنس چه سایت‌هایی زمینه مناسب‌تری دارند؟ بلاگ‌ها یا سایت‌ها؟ کدام یک شانس بیشتری دارند؟ اگر بخواهیم خلاصه بگوییم فقط می‌توان گفت که برای کسب درآمد از این سرویس باید صبور باشید! 

چه وبلاگ داشته باشید یا سایت فرقی نمی‌کند، گوگل یک مدت زمانی را برای خزش اطلاعات و مطمئن شدن از کیفیت آن‌ها صرف می‌کند. این مدت زمان می‌تواند از 6 ماه تا 1 سال طول بکشد. اما اغلب وبلاگ‌هایی که قصد دارند از این سرویس استفاده کنند باید بیش از 6 ماه از تاسیس آن‌ها گذشته باشد. به طور کلی پیشنهاد ما این است که در بارگذاری محتوای ارزشمند محتاط باشید. این کار را در یک بازه زمانی مشخص و برنامه‌ریزی شده انجام دهید تا گوگل هم به شما اعتماد کند. بد نیست بدانید که این 3 مدل سایت رابطه بهتری با گوگل ادسنس دارند:

  1. وبلاگ‌ها
  2. انجمن‌های اینترنتی
  3. استفاده از ابزارهای آنلاین

فرقی نمی‌کند کدام یک از موارد بالا را انتخاب می‌کنید. زیرا 3 عاملی که در استفاده از این سرویس حیاتی هستند عبارتند از:

  • محتوای ارزشمند – محتوایی که مخاطبین بسیاری دارد. 
  • ارائه سرویس‌های مناسب به کاربران.
  • وبلاگ، وبسایت یا ابزار خود را به درستی تبلیغ کنید. 

راهکار استفاده از گوگل ادسنس در ایران

متاسفانه و به دلیل تحریم‌ها بسیاری از سرویس‌های آنلاین و اینترنتی در ایران تحریم هستند. به طوری که دامین‌هایی با پسوند .ir هم در این سرویس مورد قبول نیستند! اما همچنان راهی برای استفاده از این سرویس‌ها از جمله Google AdSense وجود دارد. مورد اول اینکه از پسوندهای جهانی استفاده کنید. زمان ثبت نام در این سرویس کشور و آدرس محل سکونت خود را وارد می‌کنید که متاسفانه ایران در این لیست قرار ندارد. 

پس شما مجبورید آدرس کشورهای دیگر را وارد کنید. چگونه؟ شما می‌توانید از آدرس یکی از دوستان و آشنایانی که در کشورهای دیگر هستند استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بعد از ایجاد حساب در این سرویس بعد از مدتی یک نامه برایتان به صورت فیزیکی ارسال می‌شود. پس بسیار مهم است که این آدرس وجود فیزیکی و واقعی داشته باشد. در غیر این صورت حساب شما تایید نمی‌شود. 

یکی دیگر از مواردی که پروسه تایید حساب از طرف گوگل را سریع‌تر می‌کند، سابقه وبسایت شماست. بعله درست شنیدید، همان طور که اشاره کردیم بهتر است در بهترین حالت 1 سال از تاسیس وبسایتتان گذشته باشد. به طور کلی نبایدها در استفاده از این سرویس در ایران شامل موارد زیر می‌شوند:

  • از پسوندهای .ir استفاده نکنید. 
  • محتوای فارسی بارگذاری نکنید و زبان وبسایت را انگلیسی کنید. (انگلیسی معتبرترین زبان نزد این سرویس است)
  • از IPهای ایرانی استفاده نکنید، زیرا در این حالت به سرعت بلاک می‌شوید. 

راهکار استفاده از گوگل ادسنس در ایران

اهمیت محتوا برای گوگل ادسنس

تمامی این ماجرا به ترافیک هدایت شده به وبساتتان ختم می‌شود. از طرفی ترافیک وبسایت و محتوا رابطه مستقیمی دارند. یعنی هرچقدر محتوای ارزشمند‌تری داشته باشید، ترافیک بیشتری هم دریافت می‌کنید. این مسئله خیلی ساده است. تنها کافی است به دنبال انتشار محتوایی باشید که مخاطب بسیاری دارد. البته که گوگل یکسری خط قرمزها دارد. برای مثال محتوایی که خشونت را ترویج می‌کند قابل قبول نیست. 

از طرفی انتظار نداشته باشید تنها با داشتن یک وبسایت 10 صفحه‌ای و منتشر نکردن مطالب بروز، ماهیانه درآمد زیادی از این سرویس داشته باشید. شرط داشتن درآمد بالا فعالیت بسیار و بروز بودن است.

تفاوت گوگل ادسنس و گوگل ادوردز

گوگل ادوردز هم یکی دیگر از سرویس‌های این غول تکنولوژی، یعنی گوگل است. این سرویس هم برای تبلیغات استفاده می‌شود اما روش کار آن متفاوت است. با استفاده از گوگل ادز وبمستران با قرار دادن کلمات کلیدی هدف، تبلیغات خود را در وبسایت‌های دیگر به کاربران نشان می‌دهند. 

اما همان طور که تا به اینجا متوجه شده‌اید، با استفاده از گوگل ادسنس می‌توانید از طریق تبلیغات در وبسایت خود کسب درآمد کنید. این اصلی‌ترین تفاوت این دو سرویس است. پس می‌توان گفت که گوگل ادز توسط تبلیغ‌کنندگان و گوگل ادسنس توسط ناشران مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

از دیگر تفاوت‌های این دو سرویس می‌توان به سادگی بیشتر گوگل ادز اشاره کرد. برای استفاده از گوگل ادز تنها کافی است که یک حساب گوگل درست کنید، با استفاده از ایمیل و رمز عبور به حساب گوگل ادز وارد شوید و در نهایت منطقه زمانی و واحد پولی را انتخاب کنید. 

اما در Google AdSense باید اطلاعات بیشتری وارد کنید:

  • زبان وبسایت
  • لینک وبسایت
  • نوع حساب – فردی/تجاری
  • نام
  • آدرس
  • شماره تماس

از طرفی قوانینی که شامل حال Google AdSense می‌شوند سفت و سخت‌تر هستند. 

تفاوت گوگل ادسنس و گوگل ادوردز

نکات مهم درباره ثبت نام گوگل ادسنس

برای استفاده درست از این سرویس باید نکاتی را در حین ثبت نام رعایت کنید:

  • در حین ثبت نام حتما آدرسی که وجود خارجی داشته باشد را وارد کنید. زیرا بعد از ثبت نام در این سرویس نامه‌ای برایتان ارسال می‌شود که هدف آن اطمینان از واقعی بودن آدرس است. 
  • نسبت به قوانین و مقررات این سرویس آگاه باشید زیرا حتی اگر مراحل ثبت نام را پشت سر گذاشته باشید، یک کار اشتباه باعث می‌شود از استفاده این سرویس محروم شوید. 
  • به صفحه About وبسایت خود توجه بیشتری نشان دهید. زیرا گوگل ادسنس وبسایت‌هایی که این صفحه را نداشته باشند به سرعت بلاک می‌کند.
  • راه‌های ارتباطی با خودتان را به وضوح بیان کنید. این اطلاعات را می‌توانید در یک صفحه مجزا یا در صفحه About قرار دهید. 
  • وبسایت فعالی داشته باشید(حداقل 40 تا 50 پست). البته اینکه بخواهیم به یک مقدار مشخص اشاره کنیم کار سختی است. زیرا بعضا پیش آمده‌ است که گوگل وبسایت‌هایی با بیش از 100 پست را رد کرده است و در عوض وبسایت‌هایی با 50 پست را قبول کرده است. بنابراین بیشتر از اینکه کمیت اهمیت داشته باشد، این کیفیت است که مهم است. 
  • حتما وبسایت و محتوای خود را بهینه کنید. سئو یکی از موارد اصلی است که گوگل در نظر می‌گیرد. 
  • در تمام مراحل تایید و فعال‌سازی حساب صبور باشید. این یک اتفاق ناگهانی نیست و به زمان نیاز دارد. فراموش نکنید که اقدام چندین باره برای گرفتن تایید از سمت گوگل فقط شما را از هدف‌تان دورتر می‌کند. 

نکات مهم درباره ثبت نام گوگل ادسنس

جمع بندی: سرویس ادسنس گوگل چیست

گوگل ادسنس سرویس تبلیغاتی قدرتمند گوگل است که بسیاری از کسب و کارهای دنیا از آن استفاده می‌کنند. ضمن اینکه به عنوان ناشر تبلیغات می‌توانید درآمد داشته باشید. البته موارد زیادی را برای کار با Google AdSense باید بدانید که به صورت مفصل به آنها پرداختیم.

در نتیجه، درآمد دلاری فقط یک رویا نیست، بلکه می‌توانید با برنامه‌ریزی درست به آن دست پیدا کنید. البته پیشنهاد ما به شما این است که فقط روی درآمد حاصل از گوگل ادسنس بسنده نکنید. درآمد‌های اینترنتی رفته رفته بیشتر می‌شوند، بنابراین ممکن است در ماه اول فقط 1 دلار یا شاید هم کمتر بدست آورید!
 

نویسنده : الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم، من در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم. به صورت موازی تولید محتوای بصری و ویدیویی انجام میدم و شیفته دنیای تدوین هستم. یادگیری مهارت‌های جدید برای من یک سرگرمیه و بی وقفه سعی میکنم مهارت‌های جدیدی رو امتحان کنم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۷ بهمن ۱۳۹۸
با آرزوی موفقیت روزافزون برای تیمتان محتوای کامل و جامعی بود ممنون
۸ بهمن ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. موفق باشید.