UGC چیست

شاید UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر به گوش‌تان خورده باشد، اما نمی‌دانید چه مفهومی دارد و محتوای کاربرساز تا چه اندازه می‌تواند سودآور باشد.
 ۱۳۹۸/۱۱/۴ | ۱۶:۳۷  زمان مطالعه 5 دقیقه
UGC چیست

شاید UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر به گوش‌تان خورده باشد، اما نمی‌دانید چه مفهومی دارد و محتوای کاربرساز تا چه اندازه می‌تواند سودآور باشد.

یکی از با ارزش‌ترین انواع محتوا در فضای آنلاین، محتوایی است که به هر شکلی از سوی کاربر برای ما ارسال می‌شود یا کاربر با اشاره به نام ما آن را در جایی منتشر می‌کند. هر کدام از این محتوا می‌تواند حاوی نکات ارزشمندی برای ما باشد.

از سوی دیگر بسیاری از کسب و کارها و استارتاپ‌ها با توجه به بودجه محدود تبلیغاتی به دنبال راهکارهای کم‌هزینه برای جذب مخاطب و مشتری بیشتر هستند. یکی از بهترین پیشنهادها برای آنهایی که نمی‌توانند زیاد هزینه کنند، هک رشد است که در مطلب جداگانه‌ای تحت عنوان «هک رشد چیست» به آن پرداختیم. یکی از اصلی‌ترین زیرمجموعه‌های هک رشد، محتوای تولیدی کاربر است که به صورت کاملا رایگان و ارزشمند برای ما تولید می‌شود. در این مقاله به طور جامع به این موضوع می‌پردازیم که UGC چیست؟ چه مزایایی دارد؟ کاربرد آن برای کسب و کارها چیست و چطور می‌توانیم از این نوع محتوا استفاده کنیم.

UGC مخفف چیست؟

محتوای تولید شده توسط کاربر UGC

اگر می‌خواهید بدانید UGC مخفف چیست، باید بگوییم این کلمه در واقع مخفف User Generated Content به معنای محتوای تولید شده توسط کاربر است. به طور کلی هر نوع محتوایی که از سوی کاربر برای کسب و کار ما ایجاد شود به عنوان محتوای کاربرساز در نظر گرفته خواهد شد. البته گاهی از آن به عنوان UGM یا User Generated Media به معنای رسانه تولید شده توسط کاربر نیز یاد می‌شود.

البته برخی معتقدند از آنجایی که قرار است ما و دیگر کاربران به موارد ارسال شده استناد کنیم، در نتیجه محتوایی که از سوی کاربر برای ما ارسال می‌شود باید راستی‌آزمایی شده و سه ویژگی مهم زیر را داشته باشد:

  1. به صورت عمومی منتشر شده باشد: از آنجایی که UGC در فضای آنلان کاربرد دارد، در نتیجه باید محتوای تولید شده توسط کاربر به صورت عمومی منتشر شده باشد.
  2. در فضای حرفه‌ای منتشر شده باشد: تمامی کسب و کارها در یک فضای حرفه‌ای مشغول به کار هستند و در نتیجه محتوا نیز باید برای کسب و کار ما یا در فضایی متناسب با آن منتشر شده باشد.
  3. حداقل تلاش برای خلق آن انجام شده باشد: بسیاری از مواردی که به عنوان محتوای کاربرساز در نظر گرفته می‌شود، از آنجایی که فاقد ارزش جدی بوده یا تلاشی برای تولید آنها انجام نشده، در نتیجه به عنوان UGC در نظر گرفته نمی‌شوند.

 

بیشتر بخوانید : چگونه برنامه هایی که نصب نمی شوند را نصب کنیم؟ 

اهمیت UGC چیست و محتوای تولید شده توسط کاربر چه مزایایی دارد؟

بعد از اینکه با مفهوم UGC آشنا شدیم، زمان آن رسیده که ببینیم چرا این نوع از محتوا اهمیت زیادی دارد و مزایای آن برای کسب و کارهای مختلف در چیست. پیش از اینکه بخواهیم درباره مزایای محتوای تولید شده توسط کاربر صحبت کنیم، نکته مهمی که باید بدانید این است که مخاطبان در درجه اول به خودشان و محتوایی از جنس خود اعتماد می‌کنند. چرا که معمولا کاربران به صاحبان کسب‌وکار، اینفلوئنسرها و بازاریابان اعتماد ندارند و به نظر آنها، این افراد دنبال منفعت خودشان هستند.

گروهی از افراد در محدوده سنی 20 تا 35 سال هستند که این روزها بیشتر خرید خود را در سراسر دنیا با اتکا به نظرات کاربران دیگر انجام می دهند. جالب است بدانید که 89 درصد افراد در حوزه گردشگری بلافاصله تجربه سفرشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و از این حیث در صدر قرار دارند. بعد از آنها فرادی هستند که نقد و بررسی خود را در مورد رستوران‌ها و خوراکی‌ها بیان می‌کنند. برای مشاهده آمارهای بیشتر می‌توانید به تحقیقاتی که توسط سایت Stackla انجام شده سر بزنید.

از سوی دیگر مهمترین اصل در بازاریابی، شنیدن درست و کامل است. اینجاست که UGC به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا صدای مخاطب خود را بهتر بشنوند.

مزایای UGC

مزایای UGC چیست

محتوای تولیدی کاربر مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به مهمتری موارد آنها اشاره می‌کنیم:

  • افزایش آگاهی از برند و تقویت برندسازی
  • تولید محتوای واقعی و باارزش
  • تبلیغات رایگان و بدون هزینه برای کسب و کار
  • جلب اعتماد مخاطب
  • طراحی دقیق‌تر پرسونای مخاطب
  • کشف نیازهای مختلف و نزدیکی آنها به نیاز واقعی جامعه
  • برنامه‌ریزی دقیق برای عرضه محصولات و خدمات جدید
  • شناخت بهتر نسبت به رفتار مخاطبان
  • اثرگذاری در سئو
  • بهبود وضعیت شما در الگوریتم‌ شبکه‌های اجتماعی
  • تولید محتوای با کیفیت و منحصربه‌فرد
  • امکان بهبود وضعیت شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی
  • افزایش تعامل و اعتماد مخاطب
  • افزایش تنوع محتوا و کاهش هزینه‌های تولید آن
  • کاهش هزینه‌های کسب و کار
  • تولید لیدهای باکیفیت و افازیش نرخ تبدیل
  • افزایش فروش
  • ایجاد استانداردهای جدید

کاربرد UGC برای کسب و کارها

بدون شک با توجه به اهمیت این نوع از محتوا که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، می‌توانید حدس بزنید محتوای تولید شده توسط کاربر چه کاربردهایی برای کسب و کارها دارد. حتی برخی از کسب و کارها مانند سایت‌های مدیوم یا ویرگول یا حتی شبکه‌های اجتماعی کاملا براساس UGC فعال هستند و برخی دیگر از سایت‌ها نظیر تریپ ادوایزر یا لست سکند نیز تا 90 درصد از محتوای خود را به این روش تامین می‌کنند.

اما اولین کاربرد مهم UGC در کاهش هزینه‌های تبلیغات، برندسازی و جذب مخاطب است. چرا که کاربران در تبلیغات دهان به دهان خود بارها از شما نام می‌برند و برندتان را تبلیغ می‌کنند.

دومین کاربرد مهم محتوای کاربرساز این است که در تعامل با آنها به خوبی می‌توانید نیازهای‌شان را شناسایی کنید و متناسب با خواسته، علایق و کاربری مخاطبان، محصول یا خدمت جدید معرفی کنید. این موضوع کمک می‌کند تا خطرات ناشی از شکست کمتر شده، محصولات شما سفارشی‌سازی خوبی داشته باشند و هزینه‌های تولید نیز کاهش پیدا کند.

کاربرد دیگر UGC این است که میزان تعامل و اعتماد مخاطبان را نشان می‌دهد. همین مسئله روی تصمیم‌گیری مخاطبان دیگر در سفر مشتری یا قیف فروش تاثیر به‌سزایی دارد.

معایب UGC چیست

با توجه به تمام مزایایی که برای محتوای تولید شده توسط کاربر برشمردیم، ولی این نوع از محتوا معایب و چالش‌هایی دارد که بهتر است با آنها شوید و تلاش کنید برای رفع این موارد برنامه‌ریزی کنید.

  1. ایجاد چالش و بحران‌های اساسی برای کسب و کار
  2. چالش‌های راستی آزمایی و نظارت بر محتوای ارسالی
  3. ارائه محتوای مغرضانه از سوی کاربران
  4. تولید محتوای غیرواقعی، غیرکارشناسی و غیرتخصصی
  5. ایجاد مشکلات حقوقی و قانونی برای کسب و کار
  6. ایجاد اثرات منفی روی نظر مخاطبان

استراتژی UGC و بازاریابی محتوایی

استراتژی UGC محتوای تولید شده توسط کاربر

بدون شک یکی از اصلی‌ترین زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ که نقش مهمی در تمام مراحل قیف فروش دارد، بازاریابی محتوایی است. همان‌طور که اشاره کردیم محتوای تولید شده توسط کاربر نیز به عنوان یک فرمت ارزشمند از محتوا اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد که با کمترین هزینه می‌تواند مزایای زیاد را برای کسب و کار ما به ارمغان بیاورد.

اما نکته مهم اینجاست که باید تلاش کنیم به بهترین شکل از UGC استفاده کنیم و به همین جهت داشتن یک استراتژی UGC دقیق، اصولی و مدون در راستای استراتژی بازاریابی محتوایی اهمیت بسیار زیادی دارد. باید بدانیم ارزش‌های کسب و کارمان چیست و از سرمایه‌گذاری روی محتوای کاربرساز دنبال چه چیزی هستیم.

در استراتژی UGC می‌توانیم به دنبال طراحی پرسونای مخاطب، استفاده از مطالب آنها در جریان تقویم محتوا، کمک گرفتن از محتوای تولیدی کاربر در تاکتیک‌های مختلف و... باشیم. بعد از مشخص شدن استراتژی می‌توانیم انواع کمپین UGC را اجرا کنیم که ساده‌ترین آنه برگزاری مسابقه‌هایی است که کاربران باید در شبکه‌های اجتماعی اقدامی را انجام دهند.

تکنیک‌های UGC و ترغیب مخاطب به تولید محتوا

حالا مهمترین سوالی که پیش می‌آید این است که چطور باید مخاطبان را به تولید محتوای ارزشمند ترغیب کنیم و تکنیک‌های UGC چیست. در واقع روش‌های مختلف و بسیار زیادی برای این کار وجود دارد که می‌توانید براساس پرسونای مخاطبان‌تان از آنها بهره بگیرید. از یک لایک، رتبه‌دهی و نظردادن گرفته تا نقد و بررسی‌هایی که توسط کاربران برای شما ارسال می‌شود و محتوایی که متناسب با درخواست شما برای‌تان می‌فرستند، همه و همه نوعی از محتوای کاربرساز هستند.

اما به صورت کلی در این بخش باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید.

ترغیب کاربران به تولید محتوا

مورد اول اینکه ما با دو نوع مخاطب دست و دل‌باز و خسیس در تولید محتوا و ارائه بازخورد مواجه هستیم. معمولا مخاطبان گروه اول به دنبال انگیزه‌های زیر هستند:

  1. برندسازی شخصی
  2. بیان تجربیات برای دیگران
  3. رفع نیازهای خود
  4. بیشتر دیده شدن
  5. ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب

اما گروه دوم دوم از مخاطبان دست و دلبار آنهایی هستند که به انگیزه‌های بیشتری برای حفظ تداوم نیاز دارند. که در این بین با روش‌های مختلفی چون گیمیفیکیشن، پیشنهاد کسب درآمد، دادن نقش‌های مختلف یا سپردن وظایف به عنوان عضوی از تیم محتوا می‌توانید آنها را به ادامه کار ترغیب کنید. در مورد افراد خسیس در تولید محتوا نیز همین روش‌ها می‌تواند جوابگو باشد، ولی بهتر است ابتدا بیشتر آنها را بشناسید و ببینید چه مواردی برای‌شان ارزش به شمار می‌رود.

تشخیص UGC درست

یکی از بزرگترین چالش‌ها که بسیاری از کسب و کارها تلاش می‌کنند با راستی آزمایی و نظارت دقیق، مشکلات و پیامدهای آن را به حداقل برسانند، تشخیص محتوای درست از نادرست است. در واقع اینجا با شبه UGC یا نوعی سراب روبه‌رو هستیم و باید تلاش کنیم در دام آنها گرفتار نشویم. متاسفانه برخی از کاربران به بیان نظرات غیرکارشناسی، احساسی، متعصبانه و مغرضانه عادت دارند!

تبلیغات UGC

اهمیت تبلیغات UGC

تبلیغاتی که مبتنی بر محتوای تولید شده توسط کاربر باشد، نه‌تنها هزینه کمی دارد بلکه می‌تواند اثربخشی زیادی برای شما ایجاد کند. از این رو تبلیغات UGC که به شکل کلی همان تبلیغات دهان به دهان حساب می‌‌شود، همچنان با ارزش‌ترین نوع بازاریابی و تبلیغات است که با هزینه مقرون‌به‌صرفه می‌توانید خروجی بسیار خوبی بگیرید. البته نکته مهم اینجاست که مخاطبان نباید حس کنند در حال سواستفاده از آنها هستید و از سوی دیگر باید برای آنها ارزش افزوده ایجاد کنید.

جمع بندی: محتوای تولید شده توسط کاربر چیست

UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر شامل هر نوع محتوا یا بازخوردی می‌شود که از سوی آنها برای برند ما منتشر شده است. این نوع محتوا تا حدودی زیادی واقعی و البته بدون هزینه برای ما به وجود می‌آید و در این مطلب به مزایا، اهمیت و کاربرد آنها اشاره کردیم.

نکته مهم اینجاست که باید تلاش کنید به روش‌های مختلف مخاطبان برای تداوم در بازخورد و تولید محتوا یا تبلیغات شما ترغیب و تشویق شوند. روش‌هایی چون گیمیفیکیشن یا پیشنهاد کسب درآمد می‌تواند جذاب باشد. اگر شما هم به عنوان صاحب کسب و کار از مزایای UGC استفاده کرده‌اید یا حتی به ضررتان تمام شده است، می‌توانید تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید