آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ

نقشه سایت همان طور که از نامش برمی‌آید، یک نقشه برای تعریف تمام صفحات موجود در سایت و ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. اهمیت تعریف نقشه سایت برای سئو و خزنده‌های موتورهای جستجو است. وقتی یک سایت برای خودش نقشه داشته باشد و آن را به گوگل معرفی کرده باشد، خزنده‌ها از روی نقشه سایت یا سایت مپ تمام صفحات را ایندکس خواهند کرد. به این ترتیب هیچ صفحه‌ای از قلم نمی‌افتد و سرعت ایندکس شدن صفحات نیز بیشتر خواهد شد.
 ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ | ۱۰:۰۹  زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ

نقشه سایت همان طور که از نامش برمی‌آید، یک نقشه برای تعریف تمام صفحات موجود در سایت و ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. اهمیت تعریف نقشه سایت برای سئو و خزنده‌های موتورهای جستجو است. وقتی یک سایت برای خودش نقشه داشته باشد و آن را به گوگل معرفی کرده باشد، خزنده‌ها از روی نقشه سایت یا سایت مپ تمام صفحات را ایندکس خواهند کرد. به این ترتیب هیچ صفحه‌ای از قلم نمی‌افتد و سرعت ایندکس شدن صفحات نیز بیشتر خواهد شد.

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

گوگل سایت مپ را به صورت زیر تعریف می‌کند:

«نقشه سایت فایلی است که در آن می‌توانید صفحات وب‌سایت خود را لیست کنید تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو درباره سازمان‌دهی محتوای سایت خود بگویید. خزنده‌های وب موتورهای جستجو مانند گوگل‌بات این فایل را بخوانند تا دقیق‌تر سایت شما را بخزند.»

انواع سایت مپ

البته باید توجه داشت سایت مپ با توجه به هدفی که دارد به دو دسته تقسیم می‌شود:

سایت مپ برای کاربران

این نوع سایت مپ یک صفحه HTML ساده است که بخشی از سایت به شمار می‌رود. این صفحه حاوی یک لیست از تمام صفحات سایت می‌شود و کاربر با کلیک بر روی نام هر صفحه به صفحه مربوطه هدایت خواهد شد.

هدف از این نوع سایت مپ این است که کاربران انسانی با ساختار سایت به صورت جزء به جزء آشنا شوند. به این ترتیب می‌توانند به راحتی از ماهیت و محتوای سایت مطلع شوند.

سایت مپ برای موتورهای جستجو

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر مدیر سایتی باید انجام دهد، ساخت سایت مپ برای موتورهای جستجو و ثبت آن برای ایندکس شدن در موتورهای جستجوی مختلف است.

سایت مپ هایی که برای موتورهای جستجو ساخته می‌شوند از فرمت XML پیروی می‌کنند.

هدف این نوع سایت مپ ها مانند سایت مپ های HTML معرفی ساختار جزء به جزء سایت است اما این بار نه برای کاربران انسانی بلکه برای خزنده‌های موتورهای جستجو!

روبات‌های موتورهای جستجو از روی سایت مپ xml به راحتی می‌توانند صفحات سایت را پیدا کرده و آن‌ها را ایندکس نمایند. حتی می‌توانید اولویت صفحات برای ایندکس شدن را در نقشه سایتتان به خزنده‌ها نشان دهید.

این نوع سایت مپ بر روی سایت برای کاربران قابل مشاهده نیست.

انواع سایت مپ

چرا باید sitemap داشته باشید؟

وقتی یک نقشه سایت برای سایتتان می‌سازید، هر بار که یک صفحه جدید به سایتتان اضافه کنید یا یک فایل در سایتتان آپلود نمایید، آدرس آن در نقشه سایت اضافه شده و در نتیجه خزنده‌ها از اضافه شدن آن به سایتتان مطلع می‌شوند و آن را ایندکس می‌کنند.

سئوی بهتر

به عبارت دیگر، سایت مپ به موتورهای جستجو در مورد مطالب موجود در سایت شما اطلاع رسانی می‌کنند تا آن‌ها بتوانند آن را راحت‌تر و با آخرین تغییرات به‌روز کنند.

گوگل طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که سایت مپ خزیدن سایت شما را ارتقا خواهد داد؛ مخصوصاً اگر سایت بزرگ، حجیم، جدید، سرشار از محتوای رسانه‌ای و مملو از اطلاعات دارید.

ترافیک بیشتر

این مسئله به سئوی سایت شما کمک می‌کند. اگر گوگل یا هر موتور جست‌وجوی دیگر از محتوای سایت شما چیزی نداند نمی‌تواند ترافیکی برای سایت شما ارسال نماید.

سازمان‌دهی صفحات سایت

یک نقشه سایت شامل «ابر داده» یا اطلاعات متنی در مورد هر صفحه است. این داده‌ها به چگونگی ساماندهی صفحات و ارتباط آن‌ها با یکدیگر، آخرین به‌روزرسانی آن‌ها و غیره می‌پردازد.

 

آیا سایت مپ xml به سایت صدمه می‌زند؟

به طور کلی سایت مپ نه تنها برای سایت مضر نیست بلکه مفید نیز هست. تنها مشکل این است که وقتی در سایت مپ تعداد صفحات بی‌ارزش (صفحاتی که کاربران مدت زیادی دران توقف ندارند) زیاد باشد، ارزش کل سایت پایین خواهد آمد.

برای اینکه این صفحات از طریق سایت مپ به رتبه سایتتان لطمه وارد نکنند، بهتر است صفحات بی‌ارزش را از سایت مپ حذف کنید.

 

سایت مپ xml تأثیری در سئوی وردپرس سایت دارد؟

سایت‌های وردپرسی نیز مانند سایت‌های دیگر نیاز به سایت مپ xml دارند به خصوص اگر یک وب‌سایت شلوغ و بزرگ دارید. قطعاً سایت مپ در سئوی سایت تأثیر مثبتی دارد؛ فرقی نمی‌کند سایت وردپرسی باشد یا از نوع دیگر.

اتفاقاً ساخت سایت مپ در سایت‌های وردپرسی بسیار ساده است. افزونه‌های زیادی برای این منظور وجود دارد؛ مانند افزونه Google XML sitemaps که از محبوب‌ترین‌هاست. علاوه بر آن، افزونه Yoast SEO نیز بخشی برای ایجاد نقشه سایت xml دارد.

 

محدودیت‌های موجود در فایل سایت مپ

فایل‌های سایت مپ در هر فرمتی که باشند حداکثر تا 50 MB حجم را می‌توانند ساپورت کنند.

علاوه بر این، هر نقشه سایت حداکثر می‌تواند 50 هزار URL را در بربگیرد.

هرچند اکثر سایت‌ها بیش از 50 هزار صفحه ندارند، اما برای پیشگیری از بروز این دو مشکل می‌توانید سایت خود را به چند بخش تقسیم کرده و برای هر بخش یک سایت مپ تهیه کنید. سپس یک سایت مپ مادر برای کل سایت مپ های دیگر ایجاد نمایید. اگر از افزونه یائوست سئو استفاده کنید، یائوست به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهد.

 

ساختار نقشه سایت xml

نقشه سایت می‌تواند به صورت فایلی با یکی از فرمت‌های XML،، mRSS، Atom 1.0 و Text ساخته شود.

در اینجا ساختار نقشه سایتی که با فرمت xml ساخته می‌شود را بررسی می‌کنیم:

نقشه سایتی که با فرمت XML ایجاد می‌شود در ساخت آن باید از کدهای UTF-8 استفاده کرد.

با استفاده از این کدها باید لوکیشن هر URL را مشخص کرد. در سایت‌های چند زبانه نیز صفحات مشابه در زبان‌های مختلف باید تعریف شوند. علاوه بر صفحات، باید URL تصاویر، ویدئوها و سایر فایل‌ها نیز در فایل XML گنجانده شوند.

به مثال زیر توجه نمایید:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.com/schemas/sitemap/0.9"> 
  <url>
    <loc>http://www.example.com/foo.html</loc>
    <lastmod>2018-06-04</lastmod>
  </url>
</urlset>

 

تگ‌های XML در نقشه سایت

در این مثال، بعد از اینکه ورژن xml و نوع کدگذاری معرفی شدند، نقشه سایت شروع می‌شود.

تگ <urlset>

اولین تگ در نقشه سایت، تگ <urlset> است. همان طور که مشاهده می‌کنید بعد از این تگ، آدرس صفحه قرار می‌گیرد و در انتها مجدداً با تگ </urlset> بسته می‌شود –که در انتهای کد بالا ملاحظه می‌کنید.

تگ <url>

بعد از اینکه تگ <urlset> تعریف شد، در مقابل آن آدرس نقشه سایت نوشته می‌شود.

در سطر بعدی، تگ <url> تعریف می‌شود و با تگ </url> نیز بسته می‌شود.

تگ <loc>

هر url فرزند باید بین دو تگ <loc> و </loc> تعریف شود.

تگ <lastmod>

از این تگ برای تعریف تاریخ استفاده می‌شود. فرمت تاریخ باید به صورت YYYY-MM-DD باشد. این تاریخ برای اطلاع رسانی به خزنده‌های موتورهای جستجوست.

دقت داشته باشید، هربار که تغییری در فایل سایت مپ xml ایجاد می‌کنید نیازی به تغییر تاریخ نیست.

تگ <changefreq>

این تگ به خزنده‌ها اطلاع می‌دهد که این صفحه هر چند وقت یک بار تغییر می‌کند و آن‌ها باید نقشه سایت را هر چند وقت یک بار بخزند و ایندکس کنند. این تگ می‌تواند یکی از مقادیر always، hourly، daily، weekly، monthly، yearly و never را به خود بگیرد.

البته ممکن است آنچه شما در اینجا تعیین می‌کنید تأثیری در رفتار خزنده‌ها نداشته باشد.

ساختار نقشه سایت xml

نحوه ساخت نقشه سایت xml

برای ساخت نقشه سایت، دو گام لازم اسم:

  1. در مورد اینکه کدام صفحات سایتتان را در سایت مپ قرار خواهید داد تصمیم بگیرید. در ضمن فراموش نکنید نسخه اصلی (canonical) هر صفحه را انتخاب کرده و فقط نسخه اصلی را در سایت مپ قرار دهید تا ارزش سایتتان پایین نیاید.
  2. در مرحله بعدی باید فرمتی که قصد دارید برای سایت مپ استفاده کنید را انتخاب کنید. سایت مپ می‌تواند به صورت دستی ساخته شود یا برای ساخت آن از طریق افزونه اقدام نمود.

 

ساخت سایت مپ به صورت دستی

ابتدا یک فایل درست کنید که در آن فهرستی از سایت مپ های کوچک‌تر را قرار دهید. به این ترتیب تمام سایت مپ هایتان در یکجا جمع هستند و به راحتی فقط همین یک فایل را به گوگل معرفی می‌کنید. البته چنانچه حجم فایلتان کمتر از 50 MB و تعداد URL هایتان کمتر از 50 هزارت است نیازی به این کار نیست.

سپس همان طور که در بخش «ساختار نقشه سایت xml» گفته شد، یک سایت مپ با فرمت xml بسازید.

ساخت سایت مپ از طریق افزونه

این روش فقط مخصوص سایت‌های وردپرسی است. آسان‌ترین روش ساخت سایت از طریق وردپرس است؛ چراکه تنها با نصب یک افزونه می‌توان هر هدفی را محقق نمود.

برای نمونه با نصب افزونه‌های مخصوص ساخت سایت مپ می‌توان تنها با چند کلیک و بدون دانش تخصصی برای سایتمان سایت مپ بسازیم.

از جمله بهترین افزونه‌هایی که به این منظور پیشنهاد می‌شود می‌توان به Yoast SEO و Google XML sitemaps اشاره کرد.

ساخت سایت مپ از طریق تولیدکننده‌های نقشه سایت آنلاین

برخی سایت‌ها به صورت آنلاین نقشه سایت ایجاد می‌کنند. این خدمات معمولاً برای سایت‌هایی با تعداد صفحات کم به صورت رایگان است؛ اما برای سایت‌های بزرگ با پرداخت هزینه انجام می‌شود.

از جمله معروف‌ترین سایت مپ سازها یا sitemap generators می‌توان به سایت xml-sitemaps.com اشاره کرد.

ساخت سایت مپ از طریق شرکت هاستینگ

اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ و میزبانی امکاناتی برای تولید خودکار سایت مپ را برای کاربرانشان فراهم می‌کنند. در این صورت هرگاه تغییری در محتوای صفحات به وجود بیاید، سایت مپ به صورت خودکار به‌روزرسانی خواهد شد.

چنانچه شرکتی که خدمات میزبانی خود را از آن گرفته‌اید، چنین امکانی را برای مشتریانش فراهم نمی‌کند می‌توانید از سایر روش‌های گفته‌شده استفاده نمایید.

 

گام آخر

بعد از اینکه نقشه سایت خود را تهیه کردید باید آن را در دسترس خزنده‌های گوگل قرار دهید تا بتوانند بر اساس آن سایت شما را بخزند و صفحاتی که در آن قرار داده‌اید را ایندکس نمایند. به این منظور باید آدرس سایت مپ xml را در فایل robots.txt قرار دهید و سپس فایل مذکور را در سرچ کنسول ثبت کنید.

 

جمع بندی

داشتن نقشه سایت یکی از مهمترین کمک‌هایی است که می‌توانید برای شناسایی محتوای دسته‌بندی شده سایت خود به موتورهای جستجو ارائه کنید. این نقشه در واقع یک فایل با پسوند xml است که مسیرهای مختلف سایت شما در آن قرار داده می‌شوند و خزنده‌های موتورهای جستجو می‌توانند براساس آدرس‌دهی مناسب به محتوای شما دسترسی داشته باشند.
 

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید