هک رشد چیست

اگر دنبال استراتژی‌های ارزان و سریع برای پیشرفت در کسب و کارتان باشید حتما اصطلاح هک رشد را شنیده‌اید. استارتاپ‌ها در مراحل اولیه خود بودجه کمی دارند و باید در مدت‌زمان کوتاهی با همان بودجه محدود، رشد زیادی کنند. هدف از استراتژی‌های هک رشد، جذب حداکثری کاربر یا مشتری با حداقل هزینه ممکن است.
 ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | ۰۷:۵۶  زمان مطالعه 3 دقیقه
هک رشد چیست

اگر دنبال استراتژی‌های ارزان و سریع برای پیشرفت در کسب و کارتان باشید حتما اصطلاح هک رشد را شنیده‌اید. استارتاپ‌ها در مراحل اولیه خود بودجه کمی دارند و باید در مدت‌زمان کوتاهی با همان بودجه محدود، رشد زیادی کنند. هدف از استراتژی‌های هک رشد، جذب حداکثری کاربر یا مشتری با حداقل هزینه ممکن است.

 

هک رشد چیست؟

عبارت هک رشد یا Growth Hacking اولین بار توسط آقای Sean Ellis بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی هکر رشد در سال 2010 بیان شد. در واقع هک رشد به روش‌های کم هزینه‌ای گفته می‌شود که به کمک این استراتژی‌ها می‌توانید پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در جذب کاربران، فروش یا ارتقای کسب و کارتان داشته باشید. 

در هک رشد باید به دنبال پیدا کردن راهکارهایی باشید که بتوانید با کمترین هزینه بیشترین خروجی ممکن را دریافت کنید.

هک رشد چیست؟

هکر رشد کیست؟

هکر رشد کسی است که با استراتژی‌های خلاقانه و کم‌هزینه به کسب و کارها در جذب و حفظ مشتری کمک می‌کند.

گاهی اوقات به هکرهای رشد، بازاریاب‌های رشد هم گفته می‌شود؛ اما در واقع هکر رشد با بازاریاب معمولی فرق دارد. هرکسی که در تولید محصول یا ارائه خدمات نقش داشته باشد (مانند مدیر تولید یا مهندسان) می‌تواند هکر رشد باشد.

اغلب هکرهای رشد وسواسی، کنجکاو و تحلیلگر هستند:

هکرهای رشد تنها بر استراتژی‌های مرتبط با رشد کسب و کار تمرکز دارند.

آن‌ها نظریه پردازی می‌کنند، اولویت‌بندی می‌کنند و سپس استراتژی‌های رشدی که اختراع کرده‌اند بر اساس اولویتشان تست می‌کنند.

نتایج را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا ببینند کدام نظریه مؤثر و نتیجه‌بخش است.

یک هکر رشد ایده آل می‌داند چطور اولویت‌بندی کند، کانال‌های جذب مشتری را پیدا کند، چطور میزان موفقیت را اندازه بگیرد و مقیاسی برای رشد داشته باشد.

هکر رشد کیست؟

هک رشد چه تأثیری در بازاریابی دارد؟

اکنون باید ببینیم هک رشد چطور کار می‌کند؟ هر شرکتی باید ببیند چرا شرکت‌های دیگر رشد می‌کند و اساساً خودش تا به اینجای کار بر چه اساسی رشد کرده و با کشف دلایل رشد، هدفمند همان روش‌ها را برای رشد بیشتر پیش بگیرد.

بسیاری از استارتاپ ها از دستورالعمل رشد «قیف دزدان دریایی» یا pirate funnel استفاده می‌کنند. در این قیف عناصر جذب، فعال‌سازی، نگهداری، بازگشت و درآمدزایی حضور دارند که آن‌ها را با حروف اختصاری AARRR نیز نشان می‌دهند.

استارتاپ‌های دیگری وجود دارند که معتقدند «بالا بردن آگاهی مردم» مهم‌ترین بخش هک رشد است.

در هر دو حالت، هدف جذب ترافیک و بازدیدکننده، سپس تبدیل بازدیدکنندگان به کاربران سایت و حفظ آن کاربران به عنوان مشتریان راضی و دائمی است.

 

چطور از هک رشد در کسب و کارمان استفاده کنیم؟

قبل از هر چیز باید اطمینان حاصل کنید که محصول یا خدماتی که به مردم ارائه می‌دهید، علاوه بر اینکه موردنیازشان است، از استانداردهای لازم برخوردار بوده و ارزش هزینه کردن و پول پرداختن را دارد.

این کار به شما در جمع آوری اطلاعات پرسونای خریدارانتان نیز کمک خواهد کرد. از این اطلاعات در طراحی تاکتیک‌های رشد بازاریابی کمک بگیرید.

محصولتان را در فواصل زمانی منظمی به‌روزرسانی کنید و دائماً از مشتریانتان بازخورد بگیرید تا همیشه در مسیر درست گام بردارید. به این منظور و در راستای داشتن یک هک رشد مؤثر، استفاده از تست A/B و سایر تکنیک‌های بهینه سازی تبدیل بسیار مهم‌اند.

 

استراتژی‌های هک رشد

اکثر استراتژی‌های هک رشد در سه دسته اصلی جای می‌گیرند:

  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی محصول
  • تبلیغات

استراتژی‌های هک رشد

استراتژی‌های بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا می‌تواند کم‌خرج‌ترین روش محسوب شود که از میان فعالیت‌های مرسوم در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • وبلاگ نویسی و تولید محتوای با ارزش با قابلیت به اشتراک گذاری
  • وبلاگ نویسی به عنوان مهمان
  • تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی
  • نوشتن کتاب‌های الکترونیکی و white papers
  • پادکست و فایل صوتی
  • وبینار و ویدیوهای جذاب
  • برگزاری مسابقه
  • درخواست از وبلاگ نویسان برای نوشتن نقد بر محصولات
  • ثبت نام در گروه‌ها و انجمن‌ها (فروم ها) ی مرتبط
  • بازاریابی اینفلوئنسر
  • استفاده از بازاریابی ایمیلی برای ایجاد روابط مستحکم‌تر با کاربران
  • بهبود دیده شدن مطالب سایت با سئو کردن آن‌ها
  • استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

استراتژی‌های بازاریابی محصول

در بازاریابی محصول باید با به کارگیری تکنیک‌های مناسب، محصول را جذاب‌تر و کاربر-محور کرد. این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

  • ترس از دست دادن یا تمام شدن؛ مثلاً با سیستم امکان عضویت فقط از طریق دعوت‌نامه.
  • برای جذاب‌تر کردن فرایند نحوه کار کاربر در سایت، آن را تبدیل به بازی کنید (استفاده از شیوه گیمیفیکیشن) و جایزه‌هایی در مراحل مختلف تعیین نمایید.
  • بازاریابی مشارکتی یا affiliate marketing نیز به این منظور پیشنهاد می‌شود.

استراتژی‌های تبلیغات

استراتژی‌های تبلیغاتی که هکرهای رشد برای تبلیغات استفاده می‌کنند، باید کمترین هزینه را داشته باشند. بنابراین نمی‌توان استفاده از تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای موجود در سطح شهر را به عنوان یک استراتژی هک رشد در نظر گرفت.

هکرهای رشد می‌توانند از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات کلیکی برای توسعه کسب و کارشان استفاده کنند که به مراتب کم‌هزینه‌تر از سایر انواع تبلیغات به شمار می‌روند.

 

مثال‌های هک رشد

برخی از مثال‌های شناخته‌شده هک رشد از کمپانی‌های موفق عبارت‌اند از:

  • دراپ باکس، از کاربرانش خواست تا افراد جدیدی را دعوت کنند و در ازای آن فضای اضافی بگیرند.
  • هات میل، به هر ایمیل ارسالی یک خط حاوی مطالبی برای تشویق دیگران به ثبت نام در هات میل اضافه می‌کرد.

شما هم می‌توانید از این مثال‌ها یا نمونه‌های مشابه برای کسب و کار خودتان استفاده کنید یا حتی ایده گرفته و نمونه‌های بهتری را اجرا کنید.

 

جمع بندی

هک رشد یکی از بهترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات است که با کمترین هزینه می‌توانید به پیشرفت خوبی برسید. به طور کلی این استراتژی را در چند نکته مهم زیر می‌توان خلاصه کرد:

  1. اول اینکه هک رشد بیشتر برای جذب مشتری در استارتاپ ها استفاده می‌شود.
  2. روش‌هایی که برای جذب مشتری در هک رشد به کار می‌روند باید با کمترین هزینه قابل اجرا باشند.
  3. هک رشد شامل روش‌های بازاریابی جذب مشتری و روش‌های تغییر محصول متناسب با خواست مشتری می‌شوند.
  4. به دلیل آنچه در نکته قبل گفته شد، هکرهای رشد باید علاوه بر اینکه به اصول بازاریابی مسلط هستند، در سطوح مدیریتی تولید یا ارائه خدمات نیز فعال باشند.
     

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید