چطور یک نام دامنه جذاب انتخاب کنیم

انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب و کار اینترنتی شما به اندازه طراحی خود سایت اهمیت دارد. نام دامنه عنصر اصلی ‌سایت به شمار می‌آید. می‌تواند به کسب و کار رونق بخشد یا آن را با شکست مواجه کند.
 ۱۳۹۸/۱۰/۹ | ۱۱:۵۵  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
چطور یک نام دامنه جذاب انتخاب کنیم

انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب و کار اینترنتی شما به اندازه طراحی خود وب‌سایت اهمیت دارد. نام دامنه عنصر اصلی وب‌سایت و به نوعی هویت آن به شمار می‌آید که می‌تواند به کسب و کارتان رونق بخشد یا آن را با شکست مواجه کند.

اما به راستی چرا انتخاب نام دامنه این‌قدر اهمیت دارد؟ انتخاب یک نام خوب، علاوه بر اینکه نشان از خلاقیت شما دارد، نوع کسب و کارتان را مشخص می‌کند و آدرس مغازه آنلاین شماست. به همین دلیل اگر به آسانی در ذهن‌ها بماند، مشتریان به راحتی می‌توانند بارها و بارها به شما مراجعه کنند.

در این مقاله در مورد ویژگی‌های یک دامنه مناسب توضیح خواهیم داد و با مهم‌ترین ابزارهای آنلاین برای ثبت دامنه کسب و کار خود در اینترنت آشنا شوید به طوری که بلافاصله بعد از اتمام خواندن این مقاله قادر خواهید بود یک نام دامنه مناسب انتخاب سپس آن را ثبت کنید.

 

اهمیت انتخاب نام دامنه 

اهمیت انتخاب نام دامنه 

اولین اقدامی که برای راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین انجام می‌دهید ثبت دامنه است. این دامنه همواره با شما خواهد ماند و تمام مشتری‌ها شما را با آن نام خواهند شناخت. تغییر آن دیگر ممکن نخواهد بود و به هزار و یک دلیل دیگر که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، باید با دقت زیادی به انتخاب آن بپردازید:

اولین قدم برای تأثیر گذاشتن روی کاربر شماست

URL یا دامنه وب‌سایت شما اولین چیزی است که مخاطب می‌بیند. بنابراین انتخاب نام دامنه خوب می‌تواند یک تأثیر مثبت روی کاربر داشته باشد. تقریباً همیشه نام دامنه با نام برند یکسان است یا تفاوت بسیار اندکی دارد. شما چقدر برای انتخاب نام برند خود اهمیت قائل می‌شوید؟

روی بهینه‌سازی وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارد

وجود کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان در URL می‌تواند در سئوی سایت تأثیر داشته و به بهینه‌سازی وب‌سایت شما کمک کند. علاوه بر این، مشتریان با مشاهده URL می‌توانند به نوع کسب و کارتان پی ببرند.

معرف برند شماست

نام دامنه شما هویت برند تجاری شماست و می‌تواند شناخت کاربر از کسب و کار شما را افزایش داده و بر برندسازی تأثیرگذار است.

برای مثال یک نام خودمانی نشان می‌دهد شما یک برند با هویتی خودمانی دارید، یا یک URL کودکانه نشان می‌دهد کسب و کار شما مرتبط با کودکان است. دیجی کالا با استفاده از عبارت دیجی در نام دامنه خود نشان داد که کسب و کارش مربوط به امور دیجیتال است.

علاوه بر این‌ها، وقتی قصد برندسازی داشته باشید و بخواهید مردم برند شما را بشناسند؛ هم نام بودن برند با دامنه کمک بزرگی در معروفیت و شناخت بیشتر مردم از شما خواهد داشت.

ساختار دامنه

قبل از اینکه با قواعد انتخاب یک نام دامنه مناسب آشنا شویم باید با ساختار دامنه آشنا شویم.

به طور کلی دامنه از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  1. پیشوند یا پروتوکل: شامل http:// یا https://
  2. زیردامنه یا subdomain: هر کلمه‌ای بین پیشوند و اسم اصلی دامنه را زیردامنه می‌گویند. مثلاً blog.example.com دارای یک زیردامنه به نام blog است. جالب است بدانید حتی www نیز زیردامنه محسوب می‌شود.
  3. نام دامنه: نام اصلی دامنه است که بین www و پسوند قرار می‌گیرد.
  4. پسوند: بالاترین سطح دامنه است که از شرکت فروشنده دامنه خریداری می‌شوند. مثلاً .ir یا .com یا .net یا .org و مانند این‌ها پسوند دامنه محسوب می‌شوند.

برای درک بهتر اجزای یک دامنه، به شکل زیر توجه کنید:

ساختار دامنه

قواعد انتخاب یک نام دامنه خوب

همان طور که گفته شد، نام دامنه باید معرف کسب و کار شما باشد، خلاقیتتان را نشان دهد، به راحتی در ذهن مشتری بماند و به طور کلی یک سری ویژگی‌های مشخص داشته باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

قواعد انتخاب یک نام دامنه خوب

یک پسوند مناسب انتخاب کنید

از دامنه‌های با پسوند .com یا.net  به دلیل محبوبیتشان استفاده کنید. اگرچه وب‌سایت‌های موفقی با پسوند.net  یا .org داریم اما هیچ پسوندی به اندازه .com محبوب نیست. پسوند.com  پسوندی است که به آسانی در خاطره‌ها می‌ماند.

بسیاری از بازاریابان اینترنتی توصیه می‌کنند به هیچ عنوان از پسوندهای عجیب نظیر.pizza  یا .club و ... استفاده نکنید. مگر اینکه واقعاً با نام برندتان و نوع کسب و کارتان سازگار باشد.

توجه داشته باشید که پسوند.ir  به دلیل تحریم‌های ایران، امکان استفاده از برخی سرویس‌های بین‌المللی را ندارد.

اما ما یک توصیه مهم برای شما داریم؛ علاوه بر اینکه پسوند.ir  و.com  را خریداری می‌کنید، یک پسوند مرتبط با کارتان را نیز بخرید و همه را روی پسوند اصلی پارک کنید. برای مثال، وب‌سایت‌های دولتی با پسوند .org به معنای organization ارائه می‌شوند. پسوند.edu  نیز برای وب‌سایت‌های آموزشی به کار می‌رود که از education گرفته شده است. امروزه پسوندهای متنوعی همچون.site ،.app ،.photography  و ... نیز وجود دارند که با توجه به نوع کسب و کارتان می‌توانید از میان آن‌ها مناسب‌ترین و مرتبط‌ترینشان را انتخاب کنید.

یک نام منحصر به ‌فرد انتخاب کنید

یک نام منحصر به ‌فرد انتخاب کنید

نام دامنه باید قابلیت برند شدن داشته باشد و عمومی نباشد. یک دامنه با قابلیت برند شدن منحصر به ‌فرد است و شما را از رقبایتان متمایز می‌کند. برای مثال اگر دیجی کالا به جای انتخاب digikala، یک دامنه دیگر مثلاً forooshgaheonline انتخاب می‌کرد این‌گونه در خاطره‌ها نمی‌ماند و ممکن بود با صدها فروشگاه آنلاین دیگر اشتباه گرفته شود.

برای انتخاب نام دامنه با قابلیت برندسازی نکات زیر را باید مدنظر قرار داد:

  • کلمات جدید خلق کنید: می‌توانید کلمات جذاب و جدید خلق کنید. برای مثال نام‌هایی نظیر کاکامی، فبیوت و پنتاما جذابیتی ویژه دارند.
  • از کلمات موجود استفاده کنید: می‌توانید از فرهنگ‌های جامع یا فرهنگ لغات برای تولید کلمات استفاده کنید.
  • از تولیدکننده‌های نام دامنه استفاده کنید: اگر از این ابزارها استفاده کنید، به شما بهترین نام دامنه را پیشنهاد می‌دهد. مثل برخی وب‌سایت‌ها که کلیدواژه اصلی شما را می‌گیرند و دامنه‌های آزاد حاوی ترکیب‌های آن کلیدواژه و واژه‌های دیگر را پیشنهاد می‌دهند (در ادامه همین مقاله چند مورد به شما معرفی می‌کنیم).

از کلیدواژه‌های اصلی کارتان در دامین استفاده کنید

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، استفاده از کلیدواژه‌های اصلی مرتبط با کسب و کار در سئوی وب‌سایت اثرگذار است. به همین دلیل چنانچه اصلی‌ترین کلیدواژه کارتان را در دامین یا دامنه سایتتان استفاده کنید، علاوه بر اینکه از نظر بهینه سازی یا سئوی وب‌سایتتان مفید خواهد بود، بازدیدکنندگان سایت نیز متوجه حوزه اصلی کار شما خواهند شد.

البته دامنه‌هایی با یک کلیدواژه اصلی تا کنون گرفته شده‌اند. شما می‌توانید از روش‌هایی که در بالا گفته شد استفاده کنید و کلمات جدید خلق کنید و یا از پسوندهای جدید مرتبط با کارتان استفاده کنید.

نام دامنه باید کوتاه باشد

هرچه نام دامنه کوتاه‌تر باشد بهتر در خاطره کاربر می‌ماند. برای مثال www.shirta.co نسبت به www.shirttwentyonecentury.com بیشتر در خاطره‌ها می‌ماند. تحقیقات نشان داده ایده‌آل‌ترین طول نام دامنه حداکثر 12 کارکتر است. معیار ایده‌آل بودن در این تحقیقات میزان ترافیک وب‌سایت بوده است.

دامنه باید راحت تایپ شود

دامنه باید راحت تایپ شود

وقتی اسم دامنه خود را به کاربر می‌گویید، نباید مجبور به اسپل املای آن بشوید. مثلاً سایتی مثل ژاکت باید به صورت zhaket نوشته شود یا jaket یا jakat یا حتی jacket!

اگر مجبور شوید نام دامنه خود را دو بار برای کسی توضیح دهید یعنی نام دامنه شما برای کاربر دشواری ایجاد می‌کند. می‌توانید از 10 نفر بپرسید که آیا می‌توانند آدرس دقیق سایت شما را تایپ کنند یا خیر؟

نام دامنه باید به راحتی تلفظ شود

همان طور که تائب کردن نام دامنه باید راحت باشد، تلفظ آن نیز باید ساده انجام گیرد. فرض کنید یکی از مشتریانتان قصد معرفی سایت شما را به دوستانش داشته باشد. در این حالت وقتی دامنه تلفظ راحتی داشته باشد، وی به سادگی می‌تواند آن را به خاطر بیاورد و برای دوستانش نام آن را ادا کند.

به این ترتیب، راحت بودن تلفظ نام دامنه برای برندسازی بسیار اهمیت خواهد داشت.

در این راستا، باید از خط فاصله یا اعداد در نام دامنه دوری کنید. تلفظ نام دامنه با یک خط فاصله یا عدد نسبت به وقتی که بخواهید فقط یک کلمه یا عبارت را ادا کنید دشوارتر خواهد بود.

به آزاد بودن شبکه‌های اجتماعی هم نام با نام انتخابی توجه کنید

اگر برایتان اهمیت دارد که شبکه‌های اجتماعی هم نام با نام دامنه‌تان داشته باشید بهتر است آن‌ها را نیز بررسی کنید تا آزاد باشند.

علاوه بر این، ممکن است نامی که انتخاب می‌کنید، از قبل توسط شرکت دیگری گرفته شده باشد و مثلاً با پسوند .net به ثبت رسیده باشد. در این حالت بهتر این است که شما دیگر به آن نام فکر نکنید و نام دیگری برای برند خود انتخاب کنید که یونیک و منحصر به ‌فرد باشد.

از انتخاب نام‌های مشابه نام رقبایتان بپرهیزید

چنانچه نامی مشابه نام یکی از رقبایتان انتخاب کنید، ممکن است مشتریانتان اشتباهاً دامنه آن‌ها را تایپ کرده و وارد سایت رقیبتان شوند. این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برایتان رخ دهد.

توصیه ما این است که پیش از ثبت نام دامنه، حتماً تحقیق کنید. ببینید رقیبانتان از چه دامنه‌هایی استفاده کرده‌اند. به این ترتیب هم می‌توانید ایده بگیرید و هم از اسم‌های مشابه دوری خواهید کرد.

 

آیا نام دامنه بر فروش سایت شما تاثیر می گذارد؟

نام دامنه خوب علاوه بر افزایش بازدید گوگل و بهبود سئو سایت شما، مورد اعتماد کاربران قرار میگیرد و از این رو کاربران را برای خرید از سایت شما ترغیب می کند و بر روی فروش شما تاثیر می گذارد. قطعا استفاده از دامنه های بی ارتباط با موضوع کاری تان باعث می شود نظر بازدید کننده از سایت شما تغییر کند و در خرید کالا از سایت شما تردید کند. همین تردید کافیست تا کاربر به این نتیجه برسد که به جای خرید از سایت شما، از سایت معتبر دیگری ( مانند سایت اصلی برند محصول ) خریداری نماید حتی اگر قیمت بالاتری داشته باشد.

بنابراین از دامنه های عجیب و یا دامنه های بدون معنی برای کاربر پرهیز کنید و تا جایی که می توانید به نوعی دامنه خود را انتخاب کنید که کاربر با دیدن آن متوجه نوع و حوزه فعالیت شما گردد. به این صورت فروش خود را نیز افزایش می دهید.

 

ابزارهای انتخاب نام دامنه

ابزارهای انتخاب نام دامنه

همان طور که گفتیم برخی ابزارها شما را در انتخاب نام دامنه کمک می‌کنند. برای مثال شما می‌توانید کلیدواژه‌های خود را به این ابزارها بدهید و دامنه‌های آزاد مرکب از این کلیدواژه‌ها را دریافت کنید.

به این منظور می‌توانید از وب‌سایت‌های زیر استفاده کنید:

Name Mesh

برای پیدا کردن نام دامنه به کمک سایت نیم مش کافی است کلیدواژه مدنظر خود را وارد کنید و سپس بر روی generate کلیک کنید. در این حالت صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن تمام دامنه‌های آزاد حاوی کلیدواژه مدنظر شما با پسوندهای مختلف و حتی ترکیب‌های مختلفی از کلیدواژه شما با واژه‌های دیگر پیشنهاد می‌دهد.

Lean Domain Search

این وب‌سایت فوق‌العاده و پرطرفدار، بعد از اینک کلمه کلیدی خود را وارد کردید، لیست بالابلندی از ترکیب کلیدواژه شما با واژه‌های معناداری چون tv، shop، app، baby، tour و … با پسوند دات کام پیشنهاد می‌دهد.

Bust a Name

در این وب‌سایت، چند باکس مشاهده می‌کنید. در باکس شماره 1 چند کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را وارد می‌کنید. این کلمات در باکس شماره 2 به ترتیب به صورت یک فهرست دیده می‌شوند.

سپس در پایین باکس‌های قرمز رنگ، پسوندهای مدنظرتان را تیک می‌زنید. در باکس شماره 3 دامنه‌های پیشنهادی به شما ارائه می‌شوند.

Domain Puzzler

کار با دامین پازلر راحت‌تر از سایت قبلی است. در این وب‌سایت یک باکس بزرگ مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید کلیدواژه‌های خود را در این باکس وارد کنید و با ویرگول آن‌ها را از هم جدا کنید.

در پایین باکس نیز پسوندهای موردنظرتان را انتخاب کرده و سپس بر روی search کلیک کنید تا دامنه‌های آزاد معرفی شوند.

Shopify Business Name Generator

این سایت نیز طرز کاری مانند سایت‌های قبلی دارد. کلیدواژه خود را وارد کنید تا دامنه‌های آزاد دارای آن کلیدواژه را مشاهده کنید.

 

جمع بندی

باید بدانید نام دامنه ویژگی مهم وب‌سایت شما به حساب می‌آید. نام دامنه باید با وسواس، دقت و سلیقه انتخاب شود. در این راستا ابزارهای زیادی در انتخاب نام دامنه به شما کمک می‌کنند که در این مقاله شما را با محبوب‌ترین آن‌ها آشنا کردیم.

برای خرید دامنه نیز می‌توانید به وب‌سایت‌های فروش دامین و هاست مراجعه کنید. بسیاری از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ بر روی ‌هاست‌های خود اقدام به ارائه حتی دامنه‌های رایگان یا ارزان‌تر به عنوان آفر ویژه می‌کنند. مرجع اصلی خرید دامنه ir نیز سایت ایرنیک یا nic.ir است که می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت و به صورت غیرحضوری اقدام به خرید کنید.

فراموش نکنید، در زمان انتخاب نام دامنه، تمامی موارد ذکرشده را رعایت کنید. نام دامنه شما همواره با شما باقی خواهد ماند و تغییر آن بعد از اینکه کسب و کارتان به موفقیت‌هایی رسید، می‌تواند ضربه‌های مهلکی به آن وارد نماید. پس در انتخاب آن دقت زیادی به خرج دهید.

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۹ دی ۱۳۹۸
عالی بود
۱۰ دی ۱۳۹۸
با سلام و احترام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.