آموزش تصویری تغییر رمز وای فای

در این مطلب سعی کردیم به صورت جامع به آموزش تغییر رمز وای فای بپردازیم. از آنجایی که مودم بیشتر کاربران ایرانی Tplink یا Dlink است، در این مقاله به صورت کامل و تصوری به تغییر رمز وای فای این دو مدل اشاره شد.
 ۱۳۹۸/۱۰/۳ | ۱۴:۵۹  زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش تصویری تغییر رمز وای فای

این روزها تقریبا کمتر کسی را می‌توان یافت که از اینترنت استفاده نکند. در خانه بسیاری از کاربران مودم و ابزار اتصال به اینترنت دیده می‌شود و باز هم تقریبا همگی ما در مورد هکرها و کسانی که مودم‌ها را به راحتی هک می‌کنند، چیزهای شنیده‌ایم. از این رو اهمیت امنیت مودم‌های بیسم بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اگر هکرها بتوانند مودم شما را هک کنند، علاوه بر استفاده از ترافیک و حجم اینترنت شما، ممکن است به برخی اطلاعات خصوصی‌تان هم دسترسی پیدا کنند. با آموزش تصویری تغییر رمز وای فای با ما همراه باشید.

چطور متوجه شویم که مودم ما هک شده؟

روش های زیادی برای فهمیدن اینکه هکرها به مودم ما دسترسی دارند یا خیر وجود دارد. یکی از نشانه‌هایی که ما متوجه می‌شویم مودم وای فای‌مان هک شده، مصرف غیر معمول ترافیک (حجم اینترنت) و افت شدید سرعت اینترنت است. اگر شما هم فکر می‌کنید که مودم‌تان هک شده حتما یک پسورد مناسب برای آن انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که حتما پس از خرید و نصب مودم نسبت به تغییر رمز آن از حالت پیش‌فرض اقدام کنید و در انتخاب رمز به نکات امنیتی از قبیل طول و شکل کاراکترها دقت داشته باشید و در کنار آن فراموش نکنید که به صورت منظم هر چند وقت یک بار رمز مودم خود را عوض کنید.  

در ادامه ما مراحل تغییر رمز وای‌فای را برای شما  توضیح می‌دهیم و خواهید دید که این کار که ابتدایی‌ترین روش تضمین امنیت مودم است، تنها چند دقیقه وقت شما را خواهد گرفت اما در مقابل از شما در مقابل هکرها محافظت می‌کند. اما قبل از شروع آموزش بد نیست نکاتی در مورد رمز وای فای مناسب و قوی بخوانیم.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که رمز انتخابی شما نباید کوتاه باشد. متأسفانه تعدادی از کاربران به جهت سهولت یادآوری، برای کلیه برنامه‌‌های خود از قبیل ایمیل، اینستاگرام و ... از یک رمز مشابه استفاده می‌کنند که بسیار کار خطرناکی است و ریسک بالایی دارد. از پسوردهای ساده و قابل حدس مانند تاریخ تولد، شماره تلفن همراه و یا شماره شناسنامه و ... استفاده نکنید. بهتر است پسورد شما ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و اعداد باشد تا به راحتی توسط هکرها شناسایی نشود.

بیشتر بخوانید: هر فوت چند سانتی متر است؟ 

تغییر رمز وای‌فای

برای تغییر رمز وای‌فای باید کامپیوتر، لپ‌تاب یا موبایل شما به مودم یا روتر وصل شود. اگر این بار اولی است که برای تغییر تنظیمات مودم اقدام می‌کنید، باید توسط یک کابل شبکه (LAN) به مودم متصل شوید.

پس از آنکه از اتصال خود به مودم مطمئن شدید، مرورگر دستگاه خود (از قبیل فایرفاکس، کروم و ..) را باز کرده و آدرس "192.168.1.1" را در کادر مخصوص آدرس وارد کنید. 

تغییر رمز وای‌فای

بعد از اینکه عبارت مورد نظر را در مرورگر جستجو کردید، با صفحه‌ای مواجه می شوید که با توجه به مدل مودم، شکل‌‌ها و مراحل متفاوتی دارد. 

توجه‌: اگر آدرس بالا مربوط به تنظیمات مودم شما نبود می‌توانید از طریق لینک زیر مدل مودم خودتان و آدرس مربوطه را پیدا کنید.

https://192-168-1-1ip.mobi/default-router-ip-address-list/

از آن جهت که در ایران میزان استفاده از مودم‌های D-Link و TP-Link  بری مصارف خانگی و شرکتی بیشتر است، در اینجا به مراحل مربوط به این دو مودم خاص می‌پردازیم.

 

تغییر رمز وای‌فای مودم‌های دی‌لینک (D-Link)

در مودم‌های D-Link  با وارد کردن آدرس 192.168.1.1 صفحه‌ای مشابه تصویر زیر در مرورگر شما نمایش داده می‌شود:  

تغییر رمز وای‌فای مودم‌های دی‌لینک (D-Link)

توجه: اگر مودم شما D-Link است می‌توانید آدرس http://dlinkrouter یا http://dlinkrouter.local را نیز جستجو کنید.

برای ورود به صفحه تنظیمات مودم، باید Username (نام کاربری) و Password (رمز عبور) مودم را در کادرهای مربوطه وارد کنید. اگر تنظیمات مودم شما به صورت پیش فرض باشد، نام کاربری و رمز عبور برابر عبارت admin است. در غیر اینصورت می‌توانید با اپراتور شرکتی که از آن ترافیک خریداری می‌کنید، صحبت کنید و نام کاربری و رمز عبور را از آنها دریافت کنید و یا با فشار دادن دکمه ریست در پشت مودم، مودم را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانید.

پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور،  به صفحه تنظیمات مودم هدایت می‌شوید. روی عبارت setup در بالای صفحه کلیک کنید و بعد از آن WIRELESS SETTING  را از سمت چپ انتخاب کنید تا صفحه مربوطه باز شود. 

تغییر رمز وای‌فای مودم‌های دی‌لینک (D-Link)

در مرحله بعد گزینه Manual Wireless Network Setup را در پایین صفحه انتخاب کنید تا به صفحه بعد هدایت شوید.

تغییر رمز وای‌فای مودم‌های دی‌لینک (D-Link)

نوارScroll  را پایین بیاورید و در کادر pre-shared key  که در شکل بالا مشخص شده، رمز مورد نظر خودتان را بنویسید. همانطور که در شکل هم مشخص است، در بالای کادر مربوط به رمز عبور یک توضیح مختصر در مورد رمز انتخابی شما  به رنگ آبی نوشته شده است. این توضیح بیان می‌کند که رمز عبور شما باید حداقل 8 کاراکتر و حداکثر 63 کاراکتر داشته باشد  و برای تضمین امنیت مناسب، بهتر از رمز عبور شما طول کافی داشته باشد  و از عبارات معمول و ساده استفاده نکنید.

در نهایت در پایین صفحه دکمه ذخیره اطلاعات را بزنید تا صفحه refresh شود و تنظیمات و رمز عبور ذخیره شود.

توجه: در بالای کادر pre-shared key که برای تغییر رمز مودم است، گزینه دیگری می‌بینید با عنوان Enable Wireless، این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که وای‌فای مودم خود را فعالی یا غیر فعال کنید.

 

تغییر رمز وای‌فای مودم‌های تی‌پی‌لینک ( TP-Link) 

در مورد مودم‌های  TP-Link نیز  روال کار مشابه تغییر رمز مودم D-Link است.در اینجا هم قبل از هر کاری باید به مودم خود متصل شده و در مرورگرتان آدرس 192.168.1.1 را جستجو کنید. 

تغییر رمز وای‌فای مودم‌های تی‌پی‌لینک ( TP-Link) 

با وارد شدن به این آدرس، پیغامی برای شما نمایش داده شود. در این پیغام سیستم از شما می‌خواهد که نام کاربری (Username) و رمزعبور (Password) خود را وارد کنید. اگر شما رمز عبور و نام کاربری مودم خودتان را تغییر نداده باشید به طور پی‌شفرض هر دوی آنها  admin  خواهند بود. درغیر اینصورت باید رمز عبور و نام کاربری جدید را وارد کنید. اگر نام کاربری رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید با اپراتور شرکتی که از آن ترافیک خریداری می‌کنید تماس بگیرید و رمز عبور و نام کاربری را از آنها دریافت کنید.

پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد صفحه تنظیمات مودم وایرلس خود می‌شود. در صفحه باز شده، مطابق شکل بخش Interface Setup را انتخاب کنید. بعد ازاینکه صفحه مرورگر refresh شد در پایین همان قسمت بخش Wireless را انتخاب کنید تا به تنظیمات مربوط به مودم بی‌سیم وارد شوید.

در این بخش شما باید در قسمت Pre-Shared Key  مانند آنچه در مورد مودم‌های D-Link توضیح دادیم رمز عبور مورد نظر خودتان را وارد کنید. اگر نمی‌توانید این بخش را مشاهده کنید بخش Authentication Type را بر روی WPA-PSK/WPA2-PSK تنظیم کنید تا تنظیمات مربوطه مانند تصویر زیر برای شما اعمال شوند.

توجه:  در صورتی که تمایل دارید نام مودم خودتان را عوض کنید و اسم دلخواهتان را بر روی مودم بگذارید، می‌توانید در بخش SSID نام مورد نظر خودتان را وارد کنید. فقط توجه داشته باشید که نباید اسم انتخابی شما به زبان فارسی باشد و حتما باید از اسامی  انگلیسی (که می‌تواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد) استفاده کنید.

همانطور که مورد مودم‌های D-Link ذکر شد، رمز عبور انتخابی برای مودم می‌تواند بین 8 تا 63 کاراکتر داشته باشد و برای امنیت مناسب باید دارای طول کافی بوده و ترجیحا از عبارات معمول و ساده استفاده نکنید. 

در نهایت برای ذخیره رمز عبور روی دکمه Save کلیک کنید تا صفحه مرورگر refresh شود و تنظیمات مورد نظر شما اعمال گردد.
 

تغییر رمز عبور صفحه 192.168.1.1 

برای افزایش امنیت مودم می‌توانید از رمز عبور پیشفرض admin استفاده نکنید و رمز عبور دلخواه خودتان را اعمال کنید. برای اینکار باید پس از ورود به صفحه تنظیمات مودم TP-Link در قسمت Maintenance در بالای صفحه کلیک کرده و وارد قسمت Adminstration شوید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید Username (نام کاربری) به طور پیش‌فرش admin است. شما برای تغییر رمز عبور خود باید در قسمت New Password رمز عبور جدید را وارد کنید. و در کادر پایینی (Confirm Password) رمز عبور انتخابی خود را تکرار کنید و در نهایت بر روی دکمه Save کلیک کنید تا تغییرات شما اعمال شود. اگر مراحل را درست طی کنید پس از انتخاب گزینه Save صفحه refresh می‌شود و شما برای ورود مجدد به تنظیمات وای فای باید رمز عبور جدید خود را وارد کنید.

 

تغییر رمز وای‌فای از طریق موبایل

مراحل تغییر رمز از طریق گوشی تلفن همراه و یا تبلت هیچ تفاوتی با دستگاه‌های کامپیوتر ندارد. تنها نکته‌ای که باید دقت داشته باشید این است که حتما از طریق وای‌فای به اینترنت وصل باشید. چرا که از طریق شبکه اینترنت سیم کارت اجازه وارد شدن به قسمت تنظیمات مودم را نخواهید داشت.

با آغاز مراحل تغییر رمز از طریق موبایل کلیه دستگاه‌هایی که به مودم متصل بودند، قطع می‌شوند و برای اتصال مجدد باید رمز عبور جدید را وارد کنند. بهتر از برای سادگی کار از مرورگر فایرفاکس یا کروم روی گوشی استفاده کنید. کار با این دو مرورگر ساده‌تر خواهد بود. بقیه مراحل دقیقا مشابه مراحلی است که در بالا توضیح داده شد.

تغییر رمز وای‌فای از طریق موبایل

جمع بندی

دستگاه‌هایی که از ارتباط بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و دارای رمز عبور هستند، همیشه در معرض هک شدن قرار دارند. البته ممکن است به دلایل دیگری نیز بخواهید رمز وای فای خود را تغییر دهید. در این مطلب سعی کردیم به صورت جامع به آموزش تغییر رمز وای فای بپردازیم. از آنجایی که مودم بیشتر کاربران ایرانی Tplink یا Dlink است، در این مقاله به صورت کامل و تصوری به تغییر رمز وای فای این دو مدل اشاره شد.

نویسنده : ملیکا شایسته

ملیکا شایسته هستم از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شدم و تحصیلاتم را در رشته آی‌تی در دانشگاه بین‌المللی اپتک ادامه دادم. پس از دریافت مدرک فوق لیسانس در موسسه فرهنگی هنری انتظار یار در بخش تولید محتواهای آموزشی شروع به فعالیت کردم. تا کنون چهار کتاب در زمینه‌های مختلف ترجمه کردم که دو کتاب چاپ شده و دو کتاب دیگر مراحل انتشار را طی می کنند.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید