معرفی سرویس های گوگل

زمانی که صحبت از سرویس‌های گوگل می‌شود، احتمالا تنها عناوینی چون Gmail، Chrome٬ YouTube یا Android به ذهن‌مان می‌رسد. اما در حقیقت بیش از ۱۰۰ سرویس و ابزار توسط گوگل تولید شده است که بسیاری از ما آن‌ها را نمی‌شناسیم و نسبت به آن‌ها بی‌اطلاع هستیم.
 ۱۳۹۸/۸/۱۲ | ۱۶:۱۱  زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی سرویس های گوگل

زمانی که صحبت از سرویس‌های گوگل می‌شود، احتمالا تنها عناوینی چون Gmail، Chrome٬ YouTube یا Android به ذهن‌مان می‌رسد. اما در حقیقت بیش از ۱۰۰ سرویس و ابزار توسط گوگل تولید شده است که بسیاری از ما آن‌ها را نمی‌شناسیم و نسبت به آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. بنابراین، تصمیم گرفتیم نگاهی به این ابزارها بیاندازیم، ابزارهای کاربردی که در دسترس هستند، اما کمتر شناخته شده‌اند.

توجه داشته باشد که این فهرست کامل‌ترین فهرست موجود نیست. همچنین پروژه‌ها و ابزارهایی که در زمان نگارش این مقاله غیرفعال یا ملغی شده‌اند، شامل این فهرست نمی‌شود. ضمن اینکه، این سرویس‌ها برحسب میزان مصرف و اهدافی که دارند فهرست بندی شده‌اند و این فهرست براساس حروف الفبا نیست. اگر احساس می‌کنید که می‌توانید با معرفی سرویس‌های دیگر ما را در کامل کردن این فهرست یاری کنید، در بخش نظرات، آن را با ما در میان بگذارید.

 

سرویس‌های خرید و مسافرت

بهتر است بدانید که گوگل سرویس های زیادی دارد. این شرکت برای خرید و مسافرت نیز سرویس های زیادی را ارائه کرده است. شما می توانید از طریق سرویس های گوگل بلیت هواپیما بخرید، از وضعیت آب و هوا مطلع شوید و یا خرید اینترنتی را از فروشگاه های آن داشته باشید. در ادامه مهم ترین سرویس های گوگل در این زمینه را به شما معرفی می کنیم.

 

GOOGLE EXPRESS 

Google Express 

این سرویس برای اندروید و iOS موجود است و  با استفاده از این سرویس گوگل می‌توانید در همان روز یا همان شب خرید خود را دریافت کرده و از طریق Google Wallet مبلغ آن را پرداخت کنید. با این کار سرعت تحویل و پرداخت بسیار بالاتر خواهد بود.

 

Google Shopping

Google Shopping

این سرویس همانند بخش جستجوی وب در موتور گوگل است، با این تفاوت که تنها به جستجوی محصولات می‌پردازد. اطلاعات محصولاتی که در این بخش به نمایش گذاشته می‌شوند توسط عاملین فروش محصول مدام آپدیت می‌شوند.

 

Android Pay

Google Android Pay

کیف پول گوگل برای اندروید و iOS‌ طراحی شده است. این سرویس همانند کارت‌های اعتباری بانک عمل می‌کند، اما در ایران موجود نیست. با این سرویس می‌توانید با استفاده از شماره موبایل یا آدرس ایمیل خود به هر نقطه‌ای در آمریکا پول ارسال کنید. 

 

Google Flights

Google Flights

این سرویس هم به نوعی همانند موتور جستجوی گوگل عمل می‌کند، اما مختص پرواز و مسافرت است. با استفاده از این سرویس می‌توان پروازهای مختلف شرکت‌های هواپیمایی را دید و بلیط مربوطه را تهیه کرد. تا جایی که ما جستجو کردیم، این سرویس پروازهای مربوط به ایران را نیز شامل می‌شود و برای خرید بلیط از مبدا ایران شما را به سایت شرکت ارائه دهنده بلیط ارجاع می‌دهد.

 

Google News & Weather

Google News and Weather

این سرویس بسیار کاربردی و مناسب است، اما مشکلی که در استفاده از آن در ایران وجود دارد، نبود ترجمه برای اخبار است، و خبرگزاری‌های فارسی زبان را نیز پوشش نمی‌دهد. البته اگر در نوار جستجوی آن به فارسی تایپ و جستجو کنید ممکن است اخبار مرتبط با موضوع شما را از خبرگزاری‌های غیر فارسی زبان نشان دهد، اما به زبان انگلیسی خواهد بود.

 

Intersection Explorer 

Intersection Explorer

این سرویس تنها برای موبایل‌های اندرویدی تولید شده است. این اپلیکیشن به افراد نابینا کمک می‌کند که بتوانند در جاده‌ها به راحتی حرکت کنند. کاری که این اپلیکیشن انجام می‌دهد این است که جاده‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌ها را برای فرد می‌خواند تا فرد نابینا بتواند به راحتی مسیریابی کند. لازم به ذکر است که این اپلیکیشن در ایران کارایی ندارد.

 

سرویس‌های جستجو

بسیاری از افراد گوگل را به عنوان یک موتور جستجوگر قدرتمند می‌شناسند تا دیگر سرویس‌هایی که دارد. اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که این موتور جستجوگر دایره بسیار وسیع‌تری را شامل می‌شود. 
شاید ندانید که با استفاده از این موتور می‌توانید حق امتیاز اختراع‌های مختلف در کشورهای گوناگون را جستجو کنید. می‌توانید معاملات بین‌المللی و یا داخلی را جستجو کنید و حتی کلکسیون‌ها و گنجینه‌های موزه‌های اطراف دنیا و هر کشور را بشناسید. چیزی که بسیاری از افراد از گوگل می‌دانند، تنها همانند نوک یک کوه یخی درون آب است. 

 

Google Search

این همان بخشی است که در https://www.google.com می‌بینید. می‌توانید هر کلمه‌ یا جمله‌ای را در این سایت جستجو کنید و میلیاردها نتیجه برای آن را مشاهده کنید.

 

Google Videos

این بخش با آدرس https://www.google.com/videohp قابل دسترسی است و به صورت اختصاصی به جستجوی ویدیوهای مرتبط با کلیدواژه‌ای که وارد کرده‌اید خواهد پرداخت. البته ویژگی جدیدی به این بخش اضافه شده که به یوتیوب مرتبط است. کلیدواژه‌ای که وارد کرده‌اید شما را به همان دقیقه‌ای می‌برد که ممکن است در سر تیتر ویدیو نوشته شده باشد.

 

Google Images

این بخش را می‌توانید با آدرس https://images.google.com بیابید. در این بخش به صورت ویژه به دنبال عکس خواهید بود. تمامی عکس‌هایی که با کلید واژه شما مرتبط باشند در این بخش نمایش داده خواهند شد.

 

Google Books

همانطور که از نامش مشخص است، در این بخش می‌توانید به جستجوی کتاب بپردازید. https://images.google.com آدرس این سرویس است. این سرویس برای کتاب‌های فارسی زبان هم موجود است و می‌توانید در آن به جستجوی نویسندگان ایرانی نیز بپردازید.

Google Search Services

Google Patents

این قسمت یک سرویس ویژه برای جستجوی ثبت اختراع است. این قسمت را با آدرس http://google.patents.com بیابید.

 

Google News Archive

در این سرویس می‌توانید به صدها هزار آرشیو روزنامه و مجلات مختلف دسترسی داشته باشید. برخی از این آرشیوها به ۱۸۰۰ میلادی باز می‌گردد که نشان می‌دهد تا چه حد این سرویس قوی و جامع است. این سرویس را با آدرس https://news.google.com/newspapers بیابید. در این سرویس روزنامه‌های ایرانی وجود ندارد. (حداقل چند موردی که ما جستجو کردیم نبود!)

 

Google News

شامل جدیدترین اخبار لحظه‌ای از دنیا است که حوزه‌های مختلفی از سیاسی و اقتصادی گرفته تا تکنولوژی و فناوری را شامل می‌شود. اپلیکیشن این سرویس به صورت پیش فرض روی گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و می‌توانید نسخه iOS آن را نیز دریافت کنید. با لینک زیر می‌توانید وارد این بخش شوید. 
https://news.google.com/news

 

Google Encrypted Search

در این قسمت گوگل به شما اجازه می‌دهد تا جستجوی خود را به صوت رمز گذاری شده انجام بدهید. بر همین اساس دیتای شما اگرچه به گوگل ارسال می‌شود، اما نفر سومی نمی‌تواند دیتای جستجو شده شما را ردیابی کند.

 

Google Custom Search Engine

این قسمت توسط گوگل برای کسانی ساخته شده است که صاحب یک وبسایت هستند. دارندگان می‌توانند با استفاده از این سرویس درون سایت خود را جستجو کنند و به صورت اختصاصی کلیدواژه‌های خود را تست کنند. اگر صاحب یک وبسایت هستید، این سرویس بسیار مفید خواهد بود.

 

Google Cultural Institute

این سرویس به شما اجازه می‌دهد که تمامی محتوای مرتبط با فرهنگ را جستجو کنید. می‌توانید گالری‌های هنری و موزه‌ها را از این قسمت جستجو کنید. با استفاده از آدرس https://www.google.com/culturalinstitute/ جستجوی هنری و اختصاصی خود را انجام دهید.

 

Google Trends

Google Trends

یکی از بهترین سرویس‌های گوگل برای کسانی که صاحب وبسایت هستند و یا کسانی که می‌خواهند بدانند چه چیزهایی بیشتر از همه در روز توسط گوگل جستجو می‌شوند. این سرویس به ویژه اگر صاحب سایت باشید برای شما مفید خواهد بود و می‌توانید بدانید که کلیدواژه‌های خود را چگونه  تنظیم کنید.

 

Google Scholar

Google Scholar

این موتور جستجو ویژه کسانی است که در حال تحقیقات آکادمیک هستند و یا به دنبال بورسیه‌های خاصی می‌گردند. از این سرویس می‌توانید برای حق امتیاز ثبت اختراع و یا اختراعات روز نیز استفاده کنید.

 

Google Goggles 

که برای اندروید نیز اپلیکیشن ویژه دارد. در این سرویس می‌توانید با موبایل اندرویدی خود عکس بگیرید و آن را در اپلیکیشن مخصوص Goggles آپلود کنید. این موتور جستجوی ویژه شروع به جستجو در مورد آن می‌کند.

 

Google Gesture Search 

Google Gesture Search

که برای اندروید تعبیه شده است آیا می‌خواهید با استفاده از ژست‌های مختلف حرکتی جستجو خود در گوگل را انجام بدهید و تایپ نکنید؟ این اپلیکیشن مخصوص همین کار ساخته شده است، می‌توانید شکل‌های مختلفی را بکشید، بنویسید و اعدادی را وارد کنید.

 

سرویس‌های مبتنی بر همکاری

در حال حاضر می‌توانید با استفاده از سرویس‌های آنلاین گوگل و یا دیگر سرویس‌های موجود به صورت همزمان و روی اینترنت کارهای مبتنی بر همکاری خود را انجام دهید. فرقی نمی‌کند که دور کار باشید، دانشجو باشید و یا در یک دفتر کار کنید، در هر صورت دسترسی به هریک از این سرویس‌های آنلاین و ابزارهای ویرایش آنلاین، برگه‌ها و فرم‌های آنلاین و یا سرویس‌های پیام‌رسانی می‌تواند کار را آسان‌تر کند و پردازش داده‌ها را نرم و روان سازد.

 

Google Keep‌ 

Google Keep

که یک اپلیکیشن اندرویدی دارد و یک اکستنشن هم برای مرورگر کروم دارد. این سرویس برای ذخیره سازی داده‌ها و محتوا است. محتوای متنی، نوت‌ها، تصاویر، فایل‌های صوتی و ویدیویی را در این سرویس بسازید و آن را با گروه خود به اشتراک بگذارید. یک سرویس بسیار کاربردی و مفید برای اینکه همیشه اطلاعات خود را همراه داشته باشید.

 

Google Drive

Google Drive

یک سرویس بسیار کاربری که می‌توانید همانند گوشی، هرآنچه دارید در این فضای ابرگونه سیو کنید و استفاده کنید.

 

Google Docs و Google Sheets

Google Sheets and Google Docs

با استفاده از این سرویس می‌توانید فرم‌های آنلاین بسازید و آن را برای پر کردن در اختیار دیگران قرار دهید که با یک لینک به آن ارجاع داده شوند.

 

سرویس‌های تبلیغاتی

گوگل ابزار متعددی برای تبلیغات بیزینس و کسب و کار شما در تمام دنیا در اختیارتان قرار می‌دهد و شما را در مقابل مخاطبانی قرار می‌دهد که نمی‌توانید به راحتی آن‌ها را پوشش دهید.

 

Google AdWords

Google AdWords

در این بخش و دسته بندی سرویس Google AdWords را می‌توان معروف‌ترین سرویس عنوان کرد. با استفاده از آن می‌توانید به گوگل سفارش بدهید که کسب و کار شما را براساس کیوردهای مشخصی برای دیگران نشان بدهد. با این کار بازدید سایت شما گرافی صعودی به خود گرفته و در مدت زمان کوتاهی نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

 

رویکردهای پژوهشی

با استفاده از این ابزار گوگل می‌توانید به تجزیه و تحلیل داده‌های کسب و کار و منحصرا وبسایت یا اپلیکیشن‌های خود بپردازید. توجه داشته باشید که این سرویس در ایران فیلتر است، اما فعال است. بنابراین می‌توانید با استفاده از فیلترشکن وارد آن شده و استفاده کنید.

 

Google Analytics 

Google Analytics

که نسخه اندروید و iOS هم برای آن ساخته شده است. یکی از بهترین ابزار تحلیل داده‌های وبسایت و یا اپلیکیشن است. زمانی که ابزار گوگل آنالیتیکس را فعال کنید، می‌توانید رفت‌وآمدهای ورودی و خروجی به وبسایت یا اپلیکیشن، صفحات و در مجموع نحوه عملکرد آن را بیابید. نیاز است تا یک حساب ساخته و کد Tracking‌را در وبسایت یا اپلیکیشن خود قرار دهید و داده‌های مختلفی را دریافت کنید.

 

ابزار ساخت وبسایت

 با استفاده از این ابزار می‌توانید یک وبسایت رجیستر شده بخرید، راه‌های ساده برای ساخت وبسایت را جستجو کنید، سرعت وبسایت خود را افزایش دهید، واکنش‌گرا بودن آن را برای موبایل بررسی کنید و با استفاده از CDN پرفورمنس وبسایت خود را ارتقا دهید.

 

PageSpeed Tools

Google Page Speed Tools

معروف‌ترین سرویس گوگل در این زمینه را می‌تواند PageSpeed نامید. با استفاده از این سرویس می‌توانید وبسایت خود را آنالیز کنید و سرعت بارگزاری آن را دریابید. این ویژگی بسیار مهم است، به خصوص که به شما قسمت‌های دارای مشکل را نشان می‌دهد که با حذف مشکلات نشان داده شده می‌توانید سرعت بارگزاری وبسایت خود را افزایش دهید.

 

سرویس‌های طراحی

گوگل ابزارهایی برای طراحی وبسایت تهیه کرده است که می‌توان به راحتی با استفاده از آن‌ها یک وبسایت خوب با عملکرد عالی طراحی کرد.

 

Google Fonts

Google Fonts

یکی از معروف‌ترین ابزارهایی است که نقش تکمیلی در وبسایت را ایفا می‌کند. مجموعه‌ای از فونت‌های تحت وب را شامل می‌شود تا نوع فونت به کار رفته در وبسایت شما جهانی باشد و در تمامی دستگاه‌ها و مرورگرها ثابت بماند.

 

Google Web Design

Google Web Design

یک ابزار کاربردی و مفید برای طراحی وبسایت‌هایی بر پایه HTML 5 است، اما در ایران این قابلیت فیلتر است که با استفاده از فیلترشکن احتمالا می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

 

ابزار مربوط به نقشه

Google Map

بسیاری از ما برای رفت و آمدهای روزانه در شهر از ابزار Map یا نقشه گوگل استفاده می‌کنیم. این سرویس یکی از پرکاربردترین سرویس‌هایی است که در ایران نیز فعال است و روزانه از آن استفاده‌های زیادی می‌شود.

 

YOUTUBE

Google Youtube

یکی از پرکاربردترین سرویس‌های گوگل که بر مبنای نمایش ویدیو طراحی شده است. این سرویس اگرچه برای منطقه ایران مسدود نشده اما از طرف ایران فیلتر است که با فیلترشکن این مشکل برطرف خواهد شد. شما در مطلب " نحوه دانلود ویدئو از یوتیوب" می توانید ویدئوهای این سایت را به راحتی دانلود نمایید.

 

اندروید و سرویس‌های مرتبط با آن

سیستم عامل متن باز اندروید توسط گوگل طراحی شده و بر روی موبایل‌های همراه قرار گرفته است. این سرویس بسط داده شده و شامل موارد زیر نیز شده است.

Google android

  • Android Tv- که برای تلویزیون‌های هوشمند گوگل و شرکت‌های دیگر است و همچنین برای باکس‌های Stream نیز استفاده می‌شود.
  • Android Wear- که به آن سیستم عامل پوشیدنی می‌گویند و در گجت‌هایی نظیر ساعت و یا کفش به کار رفته است.

 

جمع بندی معرفی سرویس های گوگل

گوگل صدها سرویس مفید و کاربردی دارد که به راحتی می‌توانند سهولت را برای شما فراهم کنند. هریک از این سرویس‌ها اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و می‌توانند به نحوی تجربه کاربری شما را بهبود بخشند. این سرویس‌ها در زمینه مسافرت می‌توانند خدمات بسیار خوبی برای یک سفر لذت بخش فراهم کنند.

اگر صاحب کسب و کار هستید، به ویژه اگر کسب و کار شما حوزه آنلاین دارد و نیازمند یک بازار بزرگ و بدون محدودیت هستید، سرویس‌هایی همانند Google AdWords می‌توانند شما را در مدت زمان کمی به اهداف مطلوب رسانده و حوزه کاری شما را افزایش دهند.

اگر به دنبال ایجاد وبسایت هستید هم گوگل برای شما خدمات متعددی عرضه کرده است. از یک نرم‌افزار دیداری و نوشتاری برای طراحی وبسایت گرفته تا انواع کامپوننت‌ها، افزودنی‌ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل آنلاین که باعث می‌شوند دیده شوید و بیشتر از پیش، پیشرفت کنید.

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید