کاهش حجم فیلم بدون افت کیفیت

کاهش حجم فیلم به یکی از دغدغه‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. با روش‌های معرفی شده در این مقاله از سایت جت، می توانید حجم ویدیوهای خود را بدون افت کیفیت در ویندوز و موبایل خود کاهش دهید.
 ۱۳۹۸/۷/۲۰ | ۱۶:۵۰  زمان مطالعه 3 دقیقه
کاهش حجم فیلم بدون افت کیفیت

امروزه  با گشترش فضای مجازی عکس و فیلم‌های زیادی در این  فضا به صورت روزانه منتشر می‌شوند و یکی از دغدغه‌های افراد، کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت و همینطور کاهش حجم فیلم نیز هست. روش‌های مختلفی برای کاهش حجم فیلم وجود دارد که باعث می‌شود تا فضای کمتری از دستگاه توسط ویدیوهای مختلف اشغال شود. وجود شبکه‌های مجازی نیز ارسال ویدیو و فیلم را به وفور افزایش داده است.

با توجه به این که حجم فیلم‌هایی که کیفیت بالایی دارند اکثرا بالاست، ارسال آن‌ها از نظر زمان، مصرف پهنای باند اینترنت و اشغال حافظه دستگاه‌ها ممکن است چندان خوشایند نباشد و نیاز باشد تا با کاهش حجم فیلم این مشکلات را برطرف کرد. از این رو روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که به کاربران دستگاه‌های هوشمند و الکترونیکی در این زمینه کمک می‌کنند.

معرفی روش‌های کاهش حجم فیلم 

برای کاهش حجم فیلم روش‌های زیادی وجود دارد، ولی روشی مد نظر کاربران قرار می‌گیرد که بتواند بدون افت کیفیت این کار را انجام دهد. یکی از روش‌های معمول در این زمینه، استفاده از روش زیپ کردن است. این روش تا حدی باعث کاهش حجم فیلم و انواع داده‌ها می‌شود، اما ممکن است نیاز باشد باز هم حجم فیلم را کاهش دهید. 

کاهش حجم ویدیو به کمک نرم‌افزارهایی که بر روی گوشی و تبلت یا بر روی کامپیوتر نصب می‌شود قابل انجام است. شما می‌توانید علاوه بر نرم‌افزار، از سایت‌های که به صورت آنلاین حجم فیلم‌های شما را کاهش می‌دهند نیز بهره ببرید. برای این کار باید فیلم خود را در سایت بارگذاری کنید و در سطوح مختلف و بدون افت کیفیت آن را فشرده‌سازی کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ادیت با اینشات 

بهترین نرم افزار کاهش حجم فیلم در کامپیوتر

برای کاهش حجم فیلم می‌توان از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کرد؛ اما می‌توانید طبق نظرات کاربرانی که از این نرم‌افزارها استفاده کرده‌اند یک نرم‌افزار خوب انتخاب کنید. می‌توان گفت بهترین نرم‌افزار برای کاهش حجم فیلم و ویدیو بدون افت کیفیت، نرم‌افزار advanced video compressor است که می‌تواند کار فشرده‌سازی را تا حد زیادی انجام دهد بدون این که کیفیت تصویر و صدای فیلم افت پیدا کند. 

نرم‌افزار advanced video compressor برای کاهش حجم فیلم

از این رو اکثر کاربران فضای کامپیوتر از این برنامه برای کاهش حجم فیلم‌هایی که از دیگر برنامه‌ها به دست آمده است بهره می‌برند. برنامه‌هایی مانند هندبرک (Handbrake) نیز وجود دارد که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

کاهش حجم فیلم در افتر افکت

افتر افکت خروجی‌هایی از فیلم‌های با کیفیت به شما می‌دهد، اما حجم این ویدیوها بالاست. می‌توان با جایگزین کردن خروجی با فرمت  QuickTime به جای  Lossless به کاهش حجم فیلم کمک کرد. همچنین گزینه‌های فشرده‌سازی در این فرمترا در "Video Codec" انتخاب کنید. ضمن اینکه به صورت جداگانه باید تنظیمات صوتی را نیز در بخش مربوطه انجام دهید و رندر صوتی مناسبی را برگزینید. حتی در صورتی که به صدا موجود بر روی آن نیازی ندارید می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

کاهش حجم فیلم در پریمیر

پریمیر نیز مانند افتر افکت دارای خروجی فیلم با کیفیت خوب و حجم بالا است. از این رو بعد از رندر، باید در نرم‌افزارهایی مانند convert حجم ویدیو را کم کنید. نرم‌افزار هیبرید نیز می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. در این نرم‌افزارها می‌توانید بیت ریت ویدیو را تنظیم کنید و کدک‌های مختلفی را انتخاب کنید. کدک H.264 برای خروجی MP4 استفاده می‌شود و به کمک نرم‌افزارهایی مانند هیبرید به محیط پریمیر اضافه می‌شود.

با کاهش رنگ و بیت کیت در اندازه‌هایی که باعث افت کیفیت در خروجی فیلم پریمیر نشود می‌توان خروجی با کاهش حجم فیلم داشت.

کاهش حجم فیلم در ویندوز (8 و 10)

برای کاهش حجم فیلم در کامپیوتر، به برنامه‌هایی نیاز دارید که بتوانید آن‌ها را در ویندوز خود نصب کنید و به کمک آن‌ها فیلم‌های موجود را بدون افت کیفیت کم حجم‌تر کنید.

برنامه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارند که هر کدام دارای عملکرد خاصی هستند، ولی اساس کار همه آن‌ها تقریبا مشابه است. نرم‌افزارهایی مانند StaxRip می‌تواند فیلم را فشرده‌تر کند و حجم آن را بدون کاهش کیفیت کم کند. با بارگذاری ویدیوهای خود بر روی نرم‌افزارهای کاهش حجم فیلم، این کار به کمک ابزار مختلفی که در این برنامه‌ها وجود دارد قابل انجام است.

ربات کاهش حجم فیلم

اگر جزء افراد فعال در تلگرام هستید، می‌توانید از ربات کاهش حجم فیلم نیز بهره ببرید. این ربات‌ها قابلیت‌های منحصر به فردی دارند و در این خصوص کمک شایانی به شما می‌کنند. ربات URL Uploader یک ربات ساده است که می‌توانید به کمک آن حجم ویدیوهایی را که دریافت می‌کنید، کاهش دهید. 

برای این کار باید ابتدا فایل را برای URL Uploader بفرستید تا پردازش‌های لازم را بر روی آن انجام دهد، سپس آن را در تلگرام شما آپلود کرده و می‌توانید با حجم کمتری آن را دریافت کنید. البته ربات‌های دیگری نیز در این خصوص وجود دارند که روز به روز به تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

کاهش حجم فیلم در اندروید

در گوشی یا تبلت اندروید خود حتما تعداد زیادی فیلم دارید که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید. همچنین حجم اشغال شده توسط آن‌ها نیز محدودیت‌هایی برایتان ایجاد می‌کند. از این رو باید دست به دامن روش‌های کاهش حجم فیلم در اندروید شوید؛ اما چه برنامه‌ای می‌تواند این کار را به‌ گونه‌ای برایتان انجام دهد که فیلم‌های ارزشمندتان بدون افت کیفیت، در اندرویدتان جا شوند.

بهترین نرم‌افزار کاهش حجم فیلم در اندروید

بهترین نرم‌افزاری که برای کاهش حجم فیلم وجود دارد و از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کند، Videos & Movies Compressor است که با فشرده کردن فیلم بدون افت کیفیت این کار را انجام می‌دهد. 

میزان فشرده کردن فیلم را می‌توانید تنظیم کنید. برای این کار باید ابتدا از گالری، فیلم مورد نظر را انتخاب کنید و تنظیمات لازم را بر روی آن انجام دهید. همچنین از هر فرمت فیلم نیز پشتیبانی می‌کند و آن‌ها را با کاهش حجم برای ارسال یا نگهداری در سیستم شما آماده می‌کند.

نرم افزار کاهش حجم ویدیو  اندروید

کاهش حجم فیلم در آیفون

گوشی و تبلت‌های آیفون از سیستم عامل ios پشتیبانی می‌کنند و یافتن نرم‌افزارهای مناسب برای کار با آن‌ها نیز باید به صورت خاص انجام گیرد. با توجه به این که سیستم‌های هوشمند آیفون دارای کیفیت فیلم و تصویر بالایی هستند، حجم فیلم‌هایی که با دوربین آن‌ها ثبت می‌شود، بالاست و گاهی اوقات خیلی سریع‌تر از آن چه انتظارش را دارید حافظه گوشی یا تبلت خود را پر می‌کنند. برای کاهش حجم فیلم در آیفون نیز از برنامه‌های مناسب برای ios می‌توانید بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: روش های دانلود فیلم از یوتیوب

بهترین نرم‌افزار کاهش حجم فیلم در آیفون

بهترین نرم‌افزاری که برای کاهش حجم فیلم در گوشی آیفون یا آی پد خود می‌توانید مورد استفاده قرار دهید و بدون افت کیفیت ویدیوهای شما را کم حجم‌تر کند، برنامه Video Compress است که خروجی در فرمت‌های mp4 و mov به شما می‌دهد. 
برای ایجاد افکت‌های مختلف در این برنامه باید اپلیکیشن های جداگانه‌ای مانند Video Cut، Video Crop و Video Effect را هم در اپ استور به آن بیفزایید تا کارایی آن را به مراتب بالاتر ببرید.

یکی از مزایایی که این برنامه برای شما به ارمغان می‌آورد، خروجی بدون واتر مارک و بدون افت کیفیت است که شما را شگفت‌زده می‌کند. این برنامه به شما کمک می‌کند تا تعداد بیشتری از ویدیو و فیلم با کیفیت را بتوانید در آیفون خود نگه دارید. همچنین در زمان ارسال این فیلم‌ها نیازی به حجم و سرعت اینترنت بالا نداشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به شما روش‌هایی برای کاهش ویدیو، بدون افت کیفیت را معرفی کردیم. شما می‌توانید با استفاده از این نرم افزارها چه در کامپیوتر و چه در سیستم عامل اندروید و آیفون حجم ویدیوهایتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید.

علاوه بر روش‌های گفته شده در بالا می‌توانید از سایت‌های آنلاین نیز برای این کار استفاده کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از این نرم افزارها بسیار به صرفه تر و کارامدتر از استفاده از سایت‌های آنلاین می‌باشد.
 

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید