بیت کوین چیست

بیت‌ کوین چیست و چرا تا این حد طرفدار پیدا کرده است و از آن سخن گفته می‌شود؟ در این مقاله از سایت جت با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسیم.
 ۱۳۹۸/۷/۱۵ | ۱۳:۲۶  زمان مطالعه 4 دقیقه
بیت کوین چیست

این روزها مدام اسم بیت‌ کوین همه جا شنیده می‌شود؛ از اخبار و رسانه‌ها گرفته تا صحبت‌های روزمره مردم کوچه و بازار. اما به راستی بیت‌ کوین چیست و چرا تا این حد طرفدار پیدا کرده است و از آن سخن گفته می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید چراکه قرار است اطلاعات جالبی پیرامون بیت‌ کوین در اختیار شما بگذاریم.

بیت‌ کوین اولین پیاده‌سازی یک مفهوم به نام «رمز ارز»‌ است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط وی دای توصیف شده است. نوع جدیدی از پول که هنوز هیچ کشوری به عنوان پول قانونی آن را به رسمیت نشناخته است. بیت‌ کوین همچنین می‌تواند به عنوان مهم‌ترین سیستم دفترداری با سه ورودی موجود به شمار آید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با روش های مختلف بدست آوردن بیت کوین آشنا کنیم.

راه های به دست آوردن بیت کوین

بیشتر بخوانید: میم کوین چیست

راه‌های به دست آوردن بیت کوین

برای بدست آوردن  بیت کوین می توانید از یکی از روش های زیر اقدام نمایید:

  1. مرسوم‌ترین روش به دست آوردن بیت‌ کوین از طریق فعالیت‌های استخراج (ماینینگ) است که در واقع همان فرایند پردازش تراکنش‌های بیت ‌کوین است. برای عملی کردن این روش به سخت‌افزارهای قدرتمند و البته سیستم برق ارزان قیمتی نیاز است.
  2. برخی صرافی‌ها عرضه‌کننده بیت‌‌ کوین هستند. 
  3. برخی از وب‌سایت‌های بخت‌آزمایی، شرط‌بندی، انجام بازی‌های رایگان یا کتاب‌خوانی به کاربران خود بیت‌ کوین می‌دهند.
  4. می‌توان به عنوان ارز پرداختی در قبال عرضه کالا و خدمات از بیت‌ کوین استفاده کرد. تریدینگ (Threading) یا معامله ارز دیجیتال نیازمند یک دانش اولیه است و وارد شدن به این عرصه بدون داشتن زمینه قبلی، ممکن است منجر به ضرر و زیان شما گردد.
  5. ایردراپ‌ها بیشتر به دلیل رونق گرفتن ارزهای دیجیتال و البته بازار مرتبط با آن‌ها توسط شرکت‌ها یا سازندگان ارز دیجیتال ایجاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌بایست در وب‌سایت‌های مربوطه عضو شده و از اخبار ایردراپ‌های گوناگون آگاهی پیدا کنید. بیت کوین در واقع یک نمونه از کار آنلاین در خانه است.

نمودار و تحلیل قیمت بیت کوین

در پایان اوت ۲۰۱۳، ارزش تمامی بیت کوین‌های در گردش بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار آمریکا بود و ارزش بیت کوین‌هایی که روزانه مبادله می‌شد، به میلیون‌ها دلار می‌رسید. ارزش بازار بیت ‌کوین در دسامبر سال ۲۰۱۷ اما به ۳۰۰ میلیارد دلار رسید که البته این ارزش تا آن زمان بی‌سابقه بود. با مطالعه‌ روند قیمتی و میانگین نوسان بیت‌ کوین به این نتیجه می‌رسیم که هیچ ارتباط مشخصی در بازار بیت کوین وجود ندارد و ما تنها، بی‌نظمی و نوسان را در این بازار شاهد هستیم.

نمودار و تحلیل قبمت بیت کوین

نحوه استخراج بیت کوین

اساسی‌ترین سوالاتی که در ذهن افراد شکل می‌گیرد، پیرامون نحوه استخراج بیت کوین است و آیا کسب درآمد با ارز دیجیتال به صرفه است یا نه؟ برای استخراج بیت کوین شما به یک سخت‌افزار قوی و برق ارزان قیمت نیاز دارید تا تولید بیت کوین برای شما مقرون به صرفه باشد. دقت داشته باشید که این دو مورد نقشی اساسی در میزان درآمدزایی شما ایفا می‌کند.

نحوه استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین به لحاظ فلسفی تا حدودی به استخراج طلا از معادن شباهت دارد و علت به کار بردن کلمه ماینینگ یا استخراج هم به همین دلیل است. افراد استخراج کننده به کمک دستگاه‌های خود کاری می‌کنند تا شبکه بیت کوین امن بماند و تراکنش‌های بیت کوین صورت پذیرد. در این عملیات کامپیوترهای استخراج کننده باید با اجرای فرایند ریاضی پیچیده، معادلات ریاضی را حل کنند و هر کدام که زودتر به پاسخ درست دست پیدا کند، با تایید تراکنش و تولید بلوک، مقداری بیت کوین (بنا به میزان سختی شبکه در لحظه) تولید شده و به عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد. همچنین سیستم‌های پرداخت دیجیتال Paypal و ارزهای دیجیتالِ Bitcoin از نمونه‌های دیجیتال این پلتفرم محسوب می‌شوند.

سخت‌افزارهای استخراج معمولاً برق زیادی مصرف می‌کنند و به این جهت که به طور مداوم باید به شبکه بیت کوین متصل باشند، نباید خاموش شوند. این مساله باعث بالا رفتن دمای دستگاه‌های متصل می‌شود و برای جلوگیری از سوختن دستگاه حتماً باید از فن و دستگاه‌های خنک‌کننده استفاده شود؛ بنابراین به طور کلی استخراج بیت کوین می‌تواند انرژی زیادی را مصرف کند. این موضوع باعث نگرانی سازمان‌های محیط زیست جهانی و استفاده از انرژی پاک پس از گسترش استخراج بیت کوین شده است.

اگر به این فکر می‌کنید که با استفاده از گوشی همراه یا کامپیوتر استخراج بیت کوین را آغاز کنید، به‌کارگیری این دستگاه‌ها جهت استخراج بیت کوین باعث استهلاک زودهنگام آن‌ها خواهد شد. با انجام این کار اولین قسمتی که نابود خواهد شد، باتری دستگاه شما است.

بیشتر بخوانید: بایننس کوین چیست

آیا بیت کوین قانونی است؟

ارزهای دیجیتال و به طور مشخص بیت کوین یک موضوع نوپاست که دولت‌های کشورهای مختلف سیاست‌های متفاوتی را در قبال آن اتخاذ کرده‌اند. مشخصاً در ایران این موضوع با اما و اگرهای فراوانی همراه بوده است. در ایران بیت کوین به صورت رسمی هنوز قانونی نشده است، اما استفاده از بیت کوین در کشور جرم هم محسوب نمی‌شود. ۳۱ تیر ۱۳۹8، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با به رسمیت شناختن صنعت بیت کوین خبر داد. اما بانک مرکزی در چندین اطلاعیه‌ ورود ارزهای دیجیتال به حوزه پرداخت کشور را ممنوع کرده است.

آیا بیت کویت قانونی است؟

به طور کلی طبق اصل ۲ قانون مجازات عمومی نمی‌توان استفاده از بیت کوین را جرم دانست. اما اگر کلاهبرداری در این زمینه صورت پذیرد می‌توان آن را از طریق نیروی انتظامی پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید : چگونه بیت کوین بخریم

مقایسه بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال

همانطور که ذکر گردید بیت کوین نخستین ارز دیجیتال و البته مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها است. ارزهای دیجیتال دیگری نیز وجود دارند که در صدد رقابت با بیت کوین برآمده‌اند. مشخصاً سه مورد از آن‌ها در زیر بیان گردیده‌اند.

مونرو Monero یک ارز دیجیتال خصوصی و غیرقابل ردیابی است؛ این ویژگی یک مزیت بزرگ برای مونرو محسوب می‌شود؛ چراکه تراکنش‌های بیت کوین قابل ردیابی هستند. رمزنگاری مونرو آن را متفاوت با سایر ارزهای دیجیتال کرده است. عرضه مونرو از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است و خیلی زود جایگاه ویژه‌ای در بین ارزهای دیجیتال پیدا کرده است به طوری که ارزش هر توکن آن، در سال ۲۰۱۸، ۱۴۲.۲۱ دلار بوده است.

مقایسه بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال

رقیب اصلی بیت کوین ارز دیگری به نام اتریوم (Ethereum) است. اتریوم قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمندی را دارد که می‌توانند به هوشمندسازی هر چه بیشتر ارتباطات و دستگاه ها کمک کنند. این ارز دیجیتال تاثیر زیادی در جذب سرمایه دارد. مبادلات اتریوم تنها چند ثانیه زمان می‌برد و این در حالی است که مبادلات بیت ‌کوین تا چندین دقیقه هم ممکن است طول بکشد.

ریپل Ripple یک شبکه پرداخت مطمئن، کم‌هزینه و با سرعت زیاد است. برای گرفتن ریپل نیازی به انجام فرآیند هزینه‌بر استخراج نیست و یک سیستم متفاوت و مدرن‌تری را نسبت به سایر ارزهای دیجیتال ارائه کرده است.

معرفی سایت‌های معتبر در زمینه بیت کوین

در این قسمت، تلاش کرده‌ایم تعدادی از بهترین سایت‌هایی که در زمینه بیت کوین فعالیت می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

Paid Books

در وب‌سایت Bitcoin Faucet شما در ازای خواندن کتاب بیت کوین دریافت می‌کنید. افرادی که اهل مطالعه هستند و به کتاب خواندن علاقه دارند، از این وب‌سایت استقبال کرده‌اند. 

سایت استخراج بیت کوین

Coin brawl

Coin brawl ، نوعی بازی آنلاین نقش‌آفرینی است که در ازای بازی به شما ساتوشی پرداخت می‌کند. مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت در این بازی نحوه دفاع کردن شماست. Coin brawl بسیار اعتیادآور و البته لذت‌بخش است. برای دریافت پول در این بازی می‌بایست یک کیف پول ارز دیجیتال بیت کوین داشته باشید.

سایت استخراج بیت کوین

Earn Free Bitcoins

EarnFreeBitcoins.net یک سایت معروف در زمینه خرید و فروش بیت کوین، دریافت بیت کوین رایگان و استخراج بیت کوین است. حجم معاملات و پرداخت‌های این وب‌سایت بسیار زیاد است.

سایت استخراج بیت کوین

نکات مهم در مورد بیت کوین

نکات مهم در مورد بیت کوین

  1. می‌توان به بیت کوین اعتماد کرد چراکه بیت کوین کاملاً متن باز و تمرکززدایی شده است. به مفهومی هرکسی هر زمان که بخواهد می‌تواند به سراسر کد منبع آن دسترسی داشته باشد.
  2. به هیچ وجه انتظار نداشته باشید با بیت کوین یا هر تکنولوژی نوپدید دیگر ثروتمند شوید. بیت کوین فضای نوآورانه و رو به رشدی است و فرصت‌های کسب و کار زیادی ایجاد کرده است که البته مخاطراتی را نیز با خود به همراه دارد.
  3. دارندگان بیت کوین کنترل اختصاصی بر موجودی خود دارند و بیت کوین‌هایشان صرفاً به دلیل مجازی بودن، غیب نمی‌شود.
  4. بهای بیت کوین با قانون عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با افزایش تقاضا بهای آن نیز افزایش پیدا می‌کند.
  5. بیشتر تراکنش‌های بیت کوین بدون کارمزد قابل پردازش هستند اما اغلب، کاربران تشویق می‌شوند که جهت تسریع در فرآیند تراکنش اندکی کارمزد نیز پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید : دوج کوین چیست

باورهای غلط در مورد بیت کوین

باورهای غلط در مورد بیت کوین

برخی گمان می‌کنند متناهی بودن تعداد بیت کوین‌ها یک محدودیت اسیتتون اینقدر زت، اما این گونه نیست. بیت کوین از این جهت که فقط تا ۲۱ میلیون عدد از آن ساخته خواهد شد، منحصر به فرد است اما این هرگز یک محدودیت به شمار نمی‌آید؛ چراکه بیت کوین‌ها می‌توانند با واحدهای کوچکتر از یک بیت کوین،‌ مثل بیت شمارش شوند.

بیت کوین نیز می‌تواند مانند سایر ارزها در تاریخ بشریت ارزشش را از دست بدهد (نظیر مارک آلمان در دوران جمهوری وایمار یا نمونه جدیدتر آن یعنی دلار زیمبابوه). اگرچه شکست‌های قبلی به دلیل تورم زیاد اتفاق افتادند که غیر ممکن است برای بیت کوین به وقوع بپیوندد اما همواره احتمال شکست‌های فنی، ارزهای رقیب،‌ مسائل سیاسی و عواملی دیگری از این دست در مورد بیت کوین وجود دارد و سرمایه‌گذران آن‌ها را در نظر می‌گیرند.

بیت کوین گمنام نیست و نمی‌توان بیت کوین‌ها را با همان سطح حریم خصوصی که پول نقد دارد عرضه کرد. با این وجود،‌ بیت کوین طوری طراحی شده است که به کاربران خود اجازه می‌دهد در سطح حریم خصوصی قابل قبولی، پرداخت‌ها را ارسال کنند یا دریافت نمایند.

جمع بندی: بیت کوین چیست

در این مقاله با مفهوم ارزهای دیجیتال آشنا شدید و همچنین تفاوت بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال را هم خواندید. روش های زیادی برای به دست آوردن بیت کوین هست که بهترین آنها استخراج یا mining می باشد. برای استخراج بیت کوین می توانید از سایت های معرفی شده در بالا استفاده نمایید.

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید