کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت

کاهش حجم عکس به یکی از دغدغه های کاربران شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. با روش های معرفی شده در این مقاله می توانید حجم تصاویر خود را بدون افت کیفیت کاهش دهید.
 ۱۳۹۸/۷/۱۴ | ۱۴:۵۰  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت

یکی از چالش های مهم دنیای امروز کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت و همپنین کاهش حجم فیلم بدون افت کیفیت است. امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران شبکه‌های اجتماعی کاهش حجم عکس‌های باکیفیت و حجیم است؛ زیرا با توجه به هزینه‌ای که برای اینترنت می‌پردازیم گذاشتن عکس‌های حجیم به صورت روزانه می‌تواند هزینه زیادی به دنبال داشته باشد. یکی از روش های کاهش حجم عکس استفاده از ابزارها و سایت های آنلاین می باشد.

اگر شما نیز به دنبال روشی مناسب برای کاهش حجم تصاویر هستید در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از بهترین روش‌های کاهش حجم تصویر آشنا کنیم.

معرفی روش‌های کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت

اگر چه روش‌های متعددی برای کاهش حجم تصاویر وجود دارند، اما بیشتر افراد زمانی که از یکی از این روش‌ها برای کاهش حجم تصاویر استفاده می‌کنند با مشکل بزرگی مواجه می‌شوند و آن هم افت کیفیت است، بنابراین چه کار کنیم که تصاویری با حجم کم‌تر و کیفیت مناسب داشته باشیم؟ 

روش های کاهش حجم عکس

روش‌های بسیاری برای کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت وجود دارند که در این قسمت به صورت خلاصه و در ادامه به شکل مفصل و موردی به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

یکی از روش‌های رایج برای کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت استفاده از نرم افزارهای فشرده‌سازی است. شما می‌توانید یکی از این ابزارها را روی کامپیوتر یا گوشی موبایل خود نصب کنید و با استفاده از آن حجم تصاویر را کاهش دهید. علاوه بر این می‌توانید از فتوشاپ نیز برای انجام این کار استفاده کنید. 

روش بعدی، استفاده از سایت‌های مختلفی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به این صورت که شما می‌توانید عکس مورد نظر را به یکی از این سایت‌ها ارسال کنید و در نهایت تصویری کم حجم‌تر و بدون افت کیفیت تحویل بگیرید.

کاهش حجم عکس در فتوشاپ

همان‌طور که اشاره کردیم نرم افزار پرطرفدار فتوشاپ یکی از مواردی است که می‌تواند در کاهش حجم تصاویر به شما بسیار کمک کند و در کم‌ترین زمان و بدون افت کیفیت تصویری کم حجم را به شما تحویل دهد. 

کاهش حجم عکس در فتوشاپ

خوشبختانه یک نکته مهم در خصوص فتوشاپ این است که تمام نسخه‌های آن از عمل کاهش حجم تصویر پشتیبانی می‌کنند. پس در مرحله اول کافی است که یک نرم افزار فتوشاپ (بدون در نظر گرفتن نسخه آن) داشته باشید. نکته دوم این است که شما با استفاده از فتوشاپ می‌توانید کاهش حجم را برای فرمت‌های رایجی چون JPEG، GIF و PNG انجام دهید پس از این جهت که بیشتر تصاویر در مجموعه این فرمت‌ها قرار دارند معمولا مشکل خاصی پیش نمی‌آید. 

روش کلی کاهش حجم عکس در فتوشاپ به صورت زیر است:

انتخاب عکس: پس از آن که مشخصات و اندازه عکس خود را با استفاده از کلیک راست روی آن و انتخاب گزینه Properties مشاهده کردید آن را در فتوشاپ باز کنید (File → open) .

کاهش حجم عکس در فتوشاپ

تغییر اندازه و رزولوشن تصویر برای وقتی که اندازه تصویر زیاد بزرگ باشد، حجم تصویر را بیهوده کاهش میدهد. به عنوان مثال اگر یک تصویر 16 مگاپیکسلی را به 8 مگاپیکسل کاهش دهیم افت کیفیت آن چنانی مشاهده نخواهد شد. بنابراین میتوانیم به منوی Image برویم و با انتخاب Image   size در صفحه باز شده طول و عرض تصویر را به اندازه دلخواه کاهش دهیم.

کاهش حجم عکس در فتوشاپ

کار دیگری که در این مرحله میتوانید انجام دهید تغییر وضوح تصویر یا همان گزینه رزولوشن است که به جز در موارد خاصی مانند چاپ کارت ویزیت اندازه پیشنهادی ما برای این قسمت 72 است. 

کاهش حجم عکس در فتوشاپ

انتخاب فرمت و ذخیره: برای ذخیره عکس کم حجم به این قسمت بروید File→Save for Web پس از آن پنجرهای باز می‌شود که در قسمت بالا و سمت راست آن میتوانید فرمت فایل خروجی‌تان را تعیین کنید. در این میان بهترین فرمتی که پیشنهاد میکنیم JPEG است که میتوانید در آن مقدار جزئیات را نیز تغییر دهید (جزئیات 60 درصد و بالاتر کیفیت قابل قبولی ارائه میدهد. (پس از انجام این مراحل و ذخیره عکس، یک تصویر کم حجم را با کیفیت مناسب ایجاد کرده اید.)

کاهش حجم عکس در فتوشاپ

در صفحه آخر کاهش حجم عکس دو گزینه Progressive و Optimized نیز وجود دارند که احتمالا درباره کاربرد آن‌ها کنجکاو شوید. 

  • گزینه Progressive به این صورت عمل می‌کند که حجم عکس را اندکی پایین می‌آورد و کاری می‌کند که عکس روی وبسایت ابتدا با کیفیت پایین ظاهر شود سپس کیفیت آن در چند مرحله بالا برود. به این ترتیب سرعت بارگذاری تصویر بیشتر می‌شود.
  • گزینه Optimized حجم تصویر را بدون افت کیفیت کاهش می‌دهد و آن را بهینه‌سازی می‌کند، اما تصویر خروجی آن ممکن است در برخی نرم افزارها قابل اجرا نباشد، البته زیاد نگران این مورد نباشید چرا که حدود 99 درصد برنامه‌ها در تمام سیستم‌ها از تصاویر آن پشتیبانی می‌کنند و تنها تعداد اندکی از آن‌ها از تصاویر بهینه سازی شده پشتیبانی نمی‌کنند.   

کاهش حجم عکس در ویندوز (8 و 10)

اگر به دنبال یک نرم افزار مناسب برای کاهش حجم عکس در ویندوز هستید پیشنهاد ما Black Bird Image Optimizer است. دو مزیت اساسی این نرم افزار نسبت به فتوشاپ یکی اشغال فضای اندک از سیستم و دیگری کارکرد آسان آن است. شما با استفاده از این نرم افزار می‌توانید حجم عکس‌هایتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید. 

کاهش حجم عکس در ویندوز

نرم‌افزار دیگری که به‌راحتی می‌توانید روی نسخه‌های مختلف ویندوز بدون افت کیفیت حجم عکس خود را کاهش دهید، Jpeg mini Pro است که حجم بسیار کمی دارد.

کاهش حجم عکس در اندروید

عکس‌هایی که با گوشی‌های هوشمند گرفته می‌شوند معمولا به دلیل کیفیت دوربین‌های امروزی حجم بالایی دارند. کاهش حجم تصاویر در گوشی، یکی دیگر از مواردی است که ممکن است افراد زیادی به دنبال آن باشند. برای انجام این کار انواع مختلفی از اپلیکیشن‌ها وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما معمولا در این مورد هم بهترین گزینه ابزاری است که حجم تصاویر را کاهش دهد بدون این که تغییر محسوسی در کیفیت ایجاد کند.

شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلفی برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS استفاده کنید که هر کدام ویژگی‌های خودشان را دارند. برخی از این اپلیکیشن‌ها پولی و برخی رایگان هستند.

بیشتر بخوانید: تایم لپس چیست

بهترین نرم افزار کاهش حجم عکس در اندروید

برنامه Photo & Picture Resizer اپلیکشنی کارآمد و رایگان برای کاهش حجم تصویر در گوشی‌های اندرویدی است و از انواع مارکت‌های اندروید از جمله گوگل پلی و بازار قابل دانلود است. این اپلیکیشن می‌تواند تصاویر شما را به راحتی و بدون افت کیفیت از 2 مگابایت به 200 کیلوبایت کاهش دهد، عکس‌ها را به شکل خودکار ذخیره و فشرده کند، سایز آن‌ها را کاهش دهد و برای اشتراک گذاری در وب خروجی ارائه دهد. 

بهترین نرم افزار کاهش حجم عکس در اندروید

کاهش حجم عکس در آیفون

با توجه به کیفیت بالای تصاویر در گوشی‌های هوشمند مخصوصا آیفون، کاهش حجم برای سهولت در انتقال تصاویر و کاهش هزینه‌های اینترنت یک مسئله مهم است. گذشته از این، تصاویر حجیم می‌توانند فضای زیادی را در گوشی شما اشغال کنند به همین دلیل انتخاب یک ابزار مناسب برای کاهش حجم تصاویر از اهمیت بالایی برخوردار است.

از آنجایی که کاربران زیادی در ایران گوشی‌ آیفون دارند، با توجه به کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط این گوشی، نیاز به کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت دارند. 

بهترین نرم افزار کاهش حجم عکس در آیفون

 Image Size بهترین نرم افزار کاهش حجم عکس در آیفون است که شما به کمک آن می‌توانید حجم تصاویر گوشی آیفون خود را کاهش دهید. این اپلیکیشن رابط کاربری بسیار راحتی دارد و شما می‌توانید تنها با باز کردن عکس مورد نظر در آن و انتخاب یک حالت از پیش تعیین‌شده در مدت زمان کوتاهی حجم تصویر مورد نظر را کاهش دهید. علاوه بر حالت‌های از پیش تعیین‌شده حالت دستی تغییر اندازه عکس نیز وجود دارد که شما می‌توانید با تعیین اندازه دلخواه بر حسب میلی‌متر، اینچ یا پیکسل نسبت به تغییر اندازه اقدام کنید. 

در کنار Image Size یکی دیگر از برنامه‌های مناسب کاهش حجم تصاویر در آیفون SimpleResize است.

کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت آنلاین

علاوه بر موارد گفته شده ابزارها و سایت‌های متعددی برای کاهش حجم عکس وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به امکانات و شرایط خود از هر یک از آن‌ها استفاده کنید. همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد، یکی دیگر از روش‌های کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت، استفاده از online image compressor هاست.

این وب‌سایت‌ها به صورت آنلاین و معمولاً هم به صورت رایگان سایز فایل‌ها با فرمت‌های مشخص را کاهش می‌دهند. نکته مهم در این میان این است که کیفیت عکس به هیچ وجه تغییر نمی‌کند و فقط سایز عکس کاهش می‌یابد.

در ادامه به معرفی بهترین سایت‌های کاهش حجم عکس خواهیم پرداخت:

Tinypng

وب‌سایت tinypng.com یکی از بهترین وب‌سایت‌های کاهش حجم عکس رایگان است. این وب‌سایت حجم عکس‌ها را می‌تواند تا 70 درصد بدون افت کیفیت کاهش دهد.

فقط کافی است فایل عکس خود را آپلود کرده و سپس فایل کامپرس شده را دانلود کنید. این وب‌سایت برای عکس‌های JPEG و PNG کاربرد دارد.

تنها مشکل سایت tinypng این است که ایران را تحریم کرده و برای ورود به آن نیاز به نرم‌افزارهای تغییردهنده آی پی است.

Compressjpeg

وب‌سایت compressjpeg.com از نظر کیفیت و میزان کاهش حجم عکس‌ها بسیار به tinypng نزدیک است و شاید تنها دو سه درصد اختلاف داشته باشد. اما از این نظر که برای استفاده از compressjpeg نیازی به نرم‌افزارهای تغییردهنده آی پی نیست،

این وب‌سایت نسبت به tinypng برتری دارد.

Compressjpeg نیز مانند سایت قبل برای عکس‌های با فرمت JPEG و PNG قابل استفاده خواهد بود.

Optimizilla

این شرکت نیز با آدرس imagecompressor.com قابلیت کمپرس کردن فایل‌های عکس با فرمت PNG و JPEG بدون کاهش کیفیت را دارد.

از ویژگی‌های مثبت تمام این وب‌سایت‌های کاهنده حجم عکس این است که می‌توان چند عکس (حداکثر تا 20 عکس) را هم‌زمان با هم آپلود کرده و بعد از کاهش حجم به صورت فایل فشرده دریافت نمود. این کار تأثیر زیادی در سرعت انجام کارها خواهد داشت.

Compressor

وب‌سایت compressor.io چهار فرمت JPEG، PNG، GIF و SVG را ساپورت می‌کند.

بعد از ورود به این وب‌سایت بر روی try it کلیک کنید تا وارد بخش آپلود تصویر شوید. سپس مانند سایت‌های قبلی تصاویر مدنظرتان را در آن آپلود نمایید.

Compressor بعد از کاهش حجم تصویر سه گزینه پیش روی شما قرار می‌دهد؛ شما می‌توانید تصویرتان را دانلود نماید یا آن را در گوگل درایو یا دراپ باکس ذخیره کنید.

از مشکلات این وب‌سایت این است که عکس‌ها باید به صورت تک به تک آپلود شوند و امکان آپلود و دانلود دسته جمعی تصاویر وجود ندارد.

تعداد وب‌سایت‌های تغییر حجم عکس بسیارند که به صورت آنلاین و به طور رایگان حجم تصاویر را تغییر می‌دهند. اکثر این وب‌سایت‌ها برای فرمت‌های JPEG و PNG کاربرد دارند؛ اما برخی مانند سایت compressor.io می‌توانند فرمت‌های بیشتری را پشتیبانی کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش ادیت خفن با اینشات

جمع بندی

آنچه در این مطلب معرفی شد، بهترین سایت‌ها و نرم افزارهای کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت از میان هزاران سایت و برنامه رقیب و مشابه بود. پیشنهاد ما به شما استفاده از همین برنامه ها و وب‌سایت‌ها است. سایر ابزارهای آنلاین و آفلاین کاهش حجم عکس یا با افت کیفت همراه‌اند و یا کار با آن‌ها با پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی همراه است. اما همان طور که مشاهده نمودید کار با ابزارهای معرفی‌شده بسیار ساده بوده و بدون هیچ‌گونه دانش عکاسی یا ویرایش عکس، هر کاربری قادر به استفاده از آن‌هاست.

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۴ آذر ۱۳۹۸
خیلی ممنون. موفق باشید.