تقویم محتوا چیست: تقویم محتوایی قدرتمند در 5 مرحله

تولید محتوا منظم بدون تقویم محتوا امکان پذیر نیست! به همین دلیل ما در این مقاله نکات مهمی را را درباره تقویم محتوایی و مدیریت محتوا به شما ارائه می دهیم.
 ۱۳۹۸/۶/۸ | ۱۶:۵۹  زمان مطالعه 5 دقیقه
تقویم محتوا چیست: تقویم محتوایی قدرتمند در 5 مرحله

تقویم محتوایی چیست؟ چگونه یک تقویم محتوایی ایجاد کنیم؟ تولید محتوا منظم بدون تقویم محتوا امکان پذیر نیست! به همین دلیل ما در این مقاله نکات مهمی را را درباره تقویم محتوایی و مدیریت محتوا به شما ارائه می دهیم.

نوشتن یک روی سکه بازاریابی و تولید محتواست و انتشار محتوا، آن روی سکه است. نظم بخشیدن به تولید و انتشار محتوا عامل مهمی در موفقیت استراتژی محتوا دارد. اگر برنامه ای برای انتشار محتواهای خود نداشته باشید، مخاطبان شما آن را نمی بینند یا با آن درگیر نمی شوند.

تقویم محتوا چیست؟

یکی از موثرترین روشها برای مدیریت همه جانبه محتوا از تولید تا انتشار آن، ایجاد یک تقویم محتوا یا Content Calendar است. قبل از اینکه به نکات تقویم محتوا بپردازیم، مهم است که ابتدا مفهوم تقویم محتوایی را بیان کنیم. تقویم محتوا در واقع یک سیستم ردیابی و مدیریتی برای هر نوع از محتوایی است که شما ایجاد می کنید. تقویم های محتوا محتواهای فعلی و برنامه ریزی شده شما را برای مدت زمان مشخص، یک روز یا یک هفته نمایش می دهند.

اجزای یک تقویم محتوایی 

  • عنوان یا موضوع محتوا
  • نویسنده محتوا
  • تاریخ انتشار محتوا
  • کلمات کلیدی محتوا
  • دسته بندی محتوا
  • وضعیت محتوا
  • دکمه CTA هر محتوا

ساخت یک تقویم محتوا برای یک کسب و کار می تواند به طرز شگفت آوری پیچیده باشد. این فقط راهی برای برنامه ریزی محتواها بر اساس زمان نیست، بلکه بیشتر به معنای تعیین اهداف بازاریابی محتوا، تدوین استراتژی و زمانبندی یک استراتژی دقیق است تا بتوانید نتایج بهتری را برای کسب و کار خود بدست آورید. این نتیجه می تواند رتبه بندی موتورهای جستجو پیشرفته، جذب ترافیک بیشتر، اشتراک گذاری بیشتر محتوا در شبکه های اجتماعی یا تعداد افزایش نرخ تبدیل مشتری باشد. در این مقاله، ما به شما نشان می دهیم که چرا و چگونه می توانید یک تقویم محتوایی برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

تثویم محتوا چیست

 

بیشتر بخوانید: سایت دانلود فیلم از یوتیوب

چرا به تقویم محتوایی نیاز داریم؟

دلیل اصلی اهمیت تقویم محتوا این است که به شما امکان می دهد تا محتواهای خود را استراتژیک کنید. هنگامی که از حجم زیادی از مطالب برای وبلاگ خود ، رسانه های اجتماعی ، کمپین های بازاریابی ایمیلی و هرگونه روش های بازاریابی دیگری استفاده می کنید ، لازم است برنامه ریزی تولید محتوا و استراتژیک کردن مطالب خود را انجام دهید.

این کار فقط باعث صرفه جویی در وقت شما نمی شود بلکه به شما کمک می کند نتایج بهتری از محتوای خود دریافت کنید. و در کمال تعجب باید گفت بازاریابانی که استراتژی محتوا را اجرا می کنند (تقریبا 72٪) آن را مستند نمی کنند و فقط 30٪ این کار را انجام می دهند.

برخی از انواع محتوا که می توانید در یک تقویم محتوا قرار دهید عبارتند از:

  • وبلاگها
  • پست های رسانه های اجتماعی
  • خبرنامه ها و کمپین های ایمیل
  • کتابهای الکترونیکی و راهنماها
  • محتوای تصویری مانند اینفوگرافیک ها ، محتواهای ویدیویی
  • پادکست ها و سایر محتوای صوتی

و هر نوع محتوای دیگری که شما در آینده نزدیک ایجاد می کنید.

مزایای استفاده از تقویم محتوا

استفاده از یک تقویم محتوا یا برنامه ریزی تولید محتوا به دلایل زیادی می تواند واقعاً مفید باشد. برخی از مزایای اصلی استفاده از یک تقویم محتوا عبارتند از:

  • تقویم محتوایی به شما کمک می کند تا محتواهای خود را بر اساس اهداف بازاریابی و کسب و کار خود برنامه ریزی کنید:

به عنوان مثال، اگر هدف شما هدایت و جذب مخاطب بیشتر است ، باید تحقیق کنید که مخاطبان شما به چه محتوایی علاقه دارند و چگونه می توانید محتوای هدفمند ایجاد کنید تا مخاطبان شما را به مشتری تبدیل کند. وقتی این کار را به صورت استراتژیک و با برنامه ریزی انجام دهید ، دستیابی به اهدافتان بسیار آسان تر می شود و باعث بهبود نرخ تبدیل شما نیز می شود.

  • تقویم محتوایی به شما کمک می کند تا محتوای خود را بهینه سازی کنید و به طور صحیح و دقیق تری در مورد پست های وبلاگ خود و کلمات کلیدی مورد استفاده خود تحقیق کنید:

این کار به شما در بهبود سئو یا بهینه سازی موتور جستجو کمک می کند .تقویم محتوا می تواند شامل اطلاعات مهم از سئو محتوا باشد. این ممکن است عبارت یا عبارت های کلیدی هدف ، عناوین سئو یا سایر اطلاعات برای بهینه سازی یک محتوا باشد. این اطلاعات می توانند به فرآیند نوشتن و انتشار محتوا کمک کند. همچنین می تواند هر نوع از محتوایی را که ایجاد می کنید برای عملکرد مناسب از نظر جستجو ، رتبه بندی و ترافیک بهینه سازی کند.

مزایای استفاده از تقویم محتوا چیست

  • ایجاد هماهنگی و سازماندهی در اعضای تیم:

نویسندگان ، فروشندگان ، متخصصان بازاریابی ، مدیران و سایر کارمندان می توانند تلاش های خود را هماهنگ و اثربخش تر می کنند اگر همه افراد از یک تقویم محتوا استفاده کنند.

تقویم محتوایی به شما کمک می کند تا برای پشتیبانی از کمپین های خود برنامه ریزی کنید.
وقتی محصولات و خدمات جدیدی یا هرگونه تغییر بزرگ دیگری در بازار یا کسب و کار شما ایجاد می شود که به یک کمپین نیاز دارد ، برنامه ریزی و زمانبندی همیشه ایده خوبی است برای ایجاد یک کمپین تأثیرگذار که نتیجه خواهد داد.

  • مدیریت و آماده سازی موضوعات برای محتواهای آینده:

تقویم محتوای شما می تواند چشم اندازی از مضامین تکراری در محتوای شما فراهم کند. همچنین می تواند مسیر داستانی را که برای برند خود بیان می کنید، نمایش دهد. دانستن این مضامین و داستان برند شما می تواند چشم انداز ی از برنامه ریزی مؤثر برای مطالب آینده را فراهم کند. به عنوان مثال ، مشخص می کند که چه موضوعاتی را می توان در روزها یا هفته های آینده پوشش داد. همچنین می تواند از لحاظ زمان بندی محتوا کمک کند و تشخیص می دهد که بهترین زمان برای فاش کردن قسمت های خاصی از داستان برند شما چه زمانی است.

  • ساخت برنامه منسجم با کمک تقویم محتوایی:

یک تقویم محتوا به شما کمک می کند تا برنامه ریزی محتوای خود را مدیریت کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوای متنوعی را ارسال می کنید تا به مخاطبان هدف خود در بخش های مختلف برسید. می توانید از ابزارهای تقویم (مانند CoSchedule و Trello) و نمونه تقویم محتوا استفاده کنید تا بتوانید راحت تر تقویم محتوایی خود را برنامه ریزی کنید.

ایجاد یک نمونه تقویم محتوا در 5 مرحله

مرحله اول: اهداف بازاریابی محتوایی خود را تعیین کنید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، اولین قدم در برنامه ریزی تقویم محتوا شما تعیین اهداف بازاریابی و کسب و کار شما است. از اهداف تجاری خود شروع کنید: چگونه بازاریابی محتوا می تواند در رسیدن به این اهداف به شما کمک کند؟ هنگامی که این موضوع را بدانید ، می توانید اهداف بازاریابی روشن و واضحی را مشخص کنید مانند:

  • هدایت ترافیک بیشتر به وب سایت کسب و کار خود
  • بهبود سئو و بهینه سازی موتور جستجو
  • بهبود آگاهی از برند شما
  • ایجاد وفاداری در بین مخاطبان و مشتریان خود
  • ایجاد تعامل و نرخ تبدیل بیشتر برای فراهم کردن لیست مخاطبان
  • برای جذب مشتریان جدید و فروش بیشتر

مرحله دوم: در مورد موضوعات و استراتژی های ممکن تحقیق کنید

این مرحله، به دنبال معرفی عناوین نیست ، بلکه ایده های کوچکی درباره نوع محتوایی که باید برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود ایجاد کنید، ارائه می شود. مثلا:

برای ایجاد تعامل بیشتر، مطالب بیشتری که شامل اطلاعاتی برای دانلود می شوند، ایجاد کنید.
برای هدایت ترافیک بیشتر به وب سایت خود ، محتوایی ایجاد کنید که خوانندگان را به خود جذب کند (مانند لیست ها ، راهنماهای مفید برای نحوه استفاده)
برای بهبود سئو، محتوایی را ایجاد کنید که نه تنها ارزشی برای مخاطب شما را به ارمغان می آورد بلکه کلمات کلیدی خاصی را نیز هدف قرار می دهد.
برای ایجاد وفاداری، روی مطالب بسیار ارزشمندی متمرکز شوید که ارزش زیادی را به مخاطبان شما می بخشد (کتابهای الکترونیکی ، وبینارها ، راهنماهای ارزشمند)
برای تولید مشتریان جدید و فروش بیشتر، محتوای بیشتری در مورد محصولات خود (مانند مطالعات موردی) و همچنین محتوا ایجاد کنید که به شما امکان می دهد آن را به مخاطبان خود بفروشید (مانند وبینار)

نحوه ایحاد تقویم محتوا

در واقع این مرحله شامل اطلاعاتی است که ایده های کاملی در مورد نوع محتوایی که باید برای رسیدن به آن اهداف می خواهید را ایجاد کنید.

مرحله سوم: تحقیق در مورد نوع محتوا و بررسی تحلیل های خود

برای اینکه استراتژی دقیق تری برای محتوای خود داشته باشید، باید در مورد مخاطبان خود و انواع محتواهایی که ترجیح می دهند، تحقیق کنید. اگر قبلا بازاریابی محتوا را در وب سایت خود اعمال کردید می توانید با نگاهی به تجزیه و تحلیل های خود این کار را انجام دهید.

  • چه نوع محتوا بیشترین اشتراک گذاری را در رسانه ایجاد می کند؟
  • عناوین موثر کدامند؟
  • چه فرمت های محتوایی با مخاطبان شما بهتر ارتباط برقرار می کنند؟ (محتوای کوتاه یا محتوای طولانی ، فهرستها ، نحوه راهنمایی ، کتابهای الکترونیکی و غیره)
  • کدام یک از موضوعات محبوب تر هستند؟
  • کدام یک از محتوای شما بیشترین ترافیک را ایجاد می کند؟

همچنین اگر می خواهید سئو خود را بهبود ببخشید، مهم است که بر اساس زمان، کلمات کلیدی زیادی را بررسی کنید و لیستی از کلمات کلیدی طولانی را که می خواهید در محتوای خود استفاده کنید، تهیه کنید.

مرحله چهارم: تهیه لسیت عناوین با ایده های محتوا

در این مرحله ، شما در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد مخاطب هدف خود، ترجیحات و علایق آنها و همچنین اهداف بازاریابی محتوای خود دارید.

این زمانی ایده آل برای شروع برنامه ریزی عناوین واقعی شماست. اگر جزئی از تیم بزرگی هستید ، ایده های طوفان فکری در کنار هم بسیار مفید هستند زیرا می تواند ایده های بهتری را ایجاد کند که شاید در ابتدا به آنها فکر نکرده باشید.

همانطور که با عناوین و ایده های موضوعی پیش می آیید، قبل از افزودن آنها به تقویم، زمانی را برای بررسی یک سؤال مهم در نظر بگیرید: چگونه این بخش خاص از محتوا به من کمک می کند تا به اهداف بازاریابی خود برسم؟

اگر ایده ای به شما کمک نمی کند که به اهداف خود برسید، شاید بهتر باشد که این ایده را کنار بگذارید و ایده ها و عناوین دیگری را امتحان کنید. بر این اساس عناوین را واضح و جذاب انتخاب و در تقویم وارد کنید.

مرحله پنجم: به طور مداوم بر نتایج خود نظارت داشته باشید و استراتژی خود را بهینه کنید

بررسی عملکرد تقویم محتوایی یک عمل عالی برای نظارت دقیق از نتایج محتوای شما و استفاده از این اطلاعات برای بهینه سازی تقویم و به تبع آن استراتژی بازاریابی محتوا است.

به عنوان مثال، اگر شما نوع خاصی از موارد دلخواه را انتشار کرده اید اما منجر به بسیاری از نتایجی که انتظار داشتید، نشده است. بنابراین مهم است که سعی کنید بفهمید که چرا و چگونه این اتفاق افتاده است؟ می توانید استراتژی و تقویم محتوای خود را در آینده بهبود بخشید.

نتایج خود را به طور مداوم رصد کنید و در عین حال اهداف بازاریابی خود را نیز در خاطر داشته باشید و بر این اساس در استراتژی و تقویم محتوا خود تغییراتی ایجاد کنید.

حرف آخر درباره تقویم محتوایی

بازاریابی محتوا یک کار بسیار زمانبر است اما در صورت انجام بسیار مؤثر است. برای به دست آوردن نتایج بهتر از بازاریابی محتوا ، سعی کنید تقویم محتوا خود را از قبل، به ویژه با تمرکز بر اهداف بازاریابی خود تنظیم کنید. این کار نه تنها باعث بهبود بهره وری شما می شود بلکه باعث صرفه جویی در وقت شما هم خواهد شد و حتی در صورت دستیابی به هدف موردنظر میتواند نرخ تبدیل یا ROI شما را بهبود بخشد.

آیا شما هم از تقویم محتوایی استفاده می کنید؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید