10 تکنیک طراحی لندینگ پیج Landing page با نرخ تبدیل بالا

یک لندینگ پیج ( landing page ) از چه المان هایی تشکیل شده است؟ 10 تکنیک برای طراحی یک صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا را در این مقاله بررسی کرده ایم.
 ۱۳۹۷/۱۲/۸ | ۱۶:۵۷  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
10 تکنیک طراحی لندینگ پیج Landing page با نرخ تبدیل بالا

مسلما وقتی به یک مرکز خرید می‌روید، اولین کاری که انجام می‌‌دهید دیدن ویترین مغازه‌ها و نمونه‌هایی است که برای فروش گذاشته شده است. وقتی از نمونه‌‌ای خوشتان بیاید و مطابق با خواسته و سلیقه‌‌تان باشد، ترغیب می‌‌شوید وارد مغازه شوید و نمونه را از نزدیک ببینید تا شاید بعد از دیدن نمونه، تصمیم به خرید بگیرید. در دنیای بازاریابی اینترنتی هم صفحه فرود یا Landing Page مثل ویترین مغازه‌ها و محتوای آن مثل نمونه‌های‌ فروش‌ است که می‌تواند مخاطب را متقاعد به خرید از محصول یا استفاده از خدمات سایت شما کند.

طراحی لندینگ پیج

صفحه فرود یا Landing page چیست ؟ 

در دنیای تبلیغات به هر صفحه‌‌‌‌‌‌ی مفیدی که مخاطب وارد آن می‌شود، صفحه‌ فرود می‌گویند. این صفحه برای هر وب‌سایت مثل ویترین مغازه‌ها، مقابل چشم مخاطب است که به معرفی محصولات، ارائه‌ی خدمات و یا محتوا می‌پردازد. معمولا صفحه فرود جدا از صفحه‌های اصلی یک وب‌سایت طراحی می‌شود، ولی مخاطب از طریق صفحه فرود در موتور جستجو وارد وب‌سایت می‌شود، همچنین  مخاطب می‌تواند بعد از این‌که روی یک بنر تبلیغاتی یا تبلیغ متنی کلیک کرد وارد صفحه‌ی فرود مرتبط به بنر یا تبلیغ متنی شود.
نکته: لینک‌های تمام وب‌سایت‌هایی که گوگل هنگام جستجو به نمایش در می‌آورد، لینک‌های صفحه فرود به حساب می‌آیند.

هدف از ایجاد صفحه فرود چیست؟

لندینگ پیج ها معمولا تک‌منظوره و صفحه هدف کاربر هستند و در اصل می‌خواهند یک محصول را بفروشند یا نوعی از خدمات مجازی مثل دانلود موسیقی، مطالب مختلف تخصصی و... را ارائه بدهند. یک دکمه با عنوان "کلیک کنید" و "دانلود کنید" یا "به سبد خرید اضافه کنید" در این صفحه وجود دارد ولی به طور کلی سایت‌ها با طراحی لندینگ پیج‌‌ها سه هدف اصلی زیر را دنبال می‌کنند:

  • ارتباط با مخاطبان سایت: سایت‌های مختلف به ویژه سایت‌های مربوط به کسب‌وکار به دنبال راهی برای ادامه ارتباط با مخاطبان‌شان هستند و برای رسیدن به این هدف، فرم‌هایی را در صفحه فرود طراحی می‌کنند که در ازای دادن امتیازی به کاربر، مثل کد تخفیف برای محصولات سایت و... اطلاعاتی شامل آدرس ایمیل، مشخصات، علایق و ویژگی‌های شخصی مخاطب پرسیده و جمع‌آوری می‌شود. 
  • فروش مستقیم یک محصول: گاهی وقت‌ها هدف از طراحی صفحه فرود، فروش مستقیم یک محصول، ارائه خدمات یا گروهی از محصولات است که سایت، شرایط ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته است و یا قصد دارد آن را به کاربران معرفی کند. سایت‌هایی مثل دیجی کالا و دیگر فروشگاه های اینترنتی، نمونه‌های زیادی از این دست صفحه فرودها دارند.
  • هدایت قدم به قدم: گاهی اوقات یک صفحه فرود قصد دارد مخاطب را به گردش در سایت ترغیب کند و محصول یا خدمات مورد نظرش را به‌تدریج به کاربر معرفی کند. در این روش که نوعی روش بازاریابی است، صفحه فرودها کاربران را تشویق می‌کنند که مدت زمان بیشتری در سایت بمانند و از صفحه‌های مختلف بازدید کنند و در نهایت محصول مورد نظر را بخرند.

 یک لندینگ پیج استاندارد از چه المان‌هایی تشکیل می‌شود؟

تمام تلاش‌هایی که برای سایت‌تان انجام داده‌اید، قرار است در صفحه فرود برگ و بار بدهند، بنابراین باید المان‌هایی را در انتخاب صفحه فرود رعایت کنید تا شما را به هدف اصلی که دارید برسانند.

  • عنوان جذاب: در این مرحله باید عنوانی را انتخاب کنید که جذاب باشد و بتواند مخاطب را میخکوب کند. عنوان باید طوری انتخاب شود که کاربر را ترغیب و به خدمات سایت علاقه‌مند کند. یک عنوان خوب و جذاب، خیلی ساده و روان می‌تواند هدف سایت را بیان کند.
  • زیرعنوان توجیه‌کننده: بلافاصله بعد از عنوان و یک توضیح کوتاه، زیرعنوان آورده می‌شود. جذابیت زیرعنوان نیز به اندازه‌ی انتخاب عنوان اهمیت دارد. زیرعنوان‌ها باید کوتاه و جذاب باشند به طوری که اعتماد مخاطب را جلب و شک آن‌ها را به یقین تبدیل کنند. از طرفی زیرعنوان می‌خواهد به کاربران بگوید لطفا یک لحظه صبر کنید و توضیحات ما را بخوانید.
  • توضیحات صفحه فرود: در طراحی هر صفحه فرود باید بخشی را برای یک متن توضیحی با جزئیات کامل در خصوص محصول یا تبلیغات در نظر بگیرید تا بتوانید مخاطب را متقاعد به خرید یا تکمیل فرم کنید. بنابراین در صفحه فرود توضیحی مختصر از آن‌چه قرار است در سایت نصیب کاربران بشود، ارائه بدهید به طوری که پس از آشنایی کامل با سایت و هدف آن، بداند قرار است با چه چیزی مواجه شود.
  • فرم صفحه فرود: این فرم برای جمع‌آوری اطلاعاتی مثل نام و مشخصات، آدرس ایمیل  و سوالاتی مربوط به ویژگی‌های شخصی مخاطب طراحی می‌شود.
  • ارزش پیشنهادی: مخاطب پس از مواجه شدن با صفحه فرود و عنوان اصلی از خودش می‌پرسد بالاخره قرار است چه چیزی نصیب من بشود؟ بنابراین شما باید کاربر را با آن‌چه قرار است به عنوان هدیه یا ارزش در اختیارش بگذارید، آشنا کنید. ممکن است بخواهید یک کد تخفیف، محصولی ویژه و یا اضافه شدن امکان تازه‌ای به سایت را در صفحه فرود و با استفاده از عنوان، زیرعنوان، تصاویر جذاب و ... به مخاطب‌هایتان معرفی کنید.
  • دکمه Call to action  یا اقدام به عمل: CTA دکمه‌ای است که می‌تواند کاربرها را ترغیب به کلیک کردن کند. بهتر است رنگ این دکمه متفاوت از رنگ پس‌زمینه باشد، پیشنهاد ما این است که از رنگ‌های متضاد استفاده کنید تا توجه مخاطب به راحتی جلب شود. دکمه Call To Action باید به اندازه کافی بزرگ باشد همچنین انتخاب عبارت‌های امری اما مودبانه و یا یک عبارت جذاب و ترغیب‌کننده می‌تواند در این قسمت بسیار نتیجه‌بخش باشد.

البته المان‌های دیگری نیز برای طراحی صفحه فرود وجود دارند که می‌توانید با توجه به نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، این المان‌ها را لحاظ کنید. برای مثال استفاده از نظرات مثبت کاربران، ارائه مدرکی که نشان می‌دهد کسب‌وکار شما قانونی و قابل اطمینان است و یا یادآوری فهرستی از ضررهایی که در صورت استفاده نکردن از محصولات و خدمات شما، متوجه کاربران خواهد بود، در بسیاری موارد می‌تواند از قسمت‌های اثربخش یک صفحه فرود باشد.

بررسی انواع صفحه فرود

وب‌سایت‌ها دارای دو صفحه‌ی اصلی و چند صفحه‌ی فرعی هستند. صفحه‌های اصلی، شامل همان صفحه‌ی اول سایت و صفحه‌هایی است که در فهرست نتایج موتورهای جستجو نشان داده می‌شوند. در واقع صفحه فرودی که یک مخاطب را از طریق کلیک کردن به صفحه‌ی دیگر هدایت می‌کند، لندینگ پیج کلیک (Click Through) و لندینگ پیجی که برای افزایش مخاطب بالقوه طراحی شده و در آن یک فرم پیش روی کاربر قرار داده می‌شود، صفحه فرود (Lead Generation)  نامیده می‌شود.

بعضی از صفحه‌های فرود به صورت زیر هستند:
صفحه‌هایی که لینک آن‌ها در سایت‌های دیگر مثل سایت دوستان یا سایت‌های تبلیغاتی وجود دارد
 صفحه‌هایی که در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام معرفی می‌‌شوند
 صفحه‌هایی که لینک آن‌ها از طریق نرم‌افزارهای پیام رسان به دوستان‌ یا گروه‌های مختلف ارسال می‌شود. 

  • صفحات فرود مختص به عمل Click Through

این نوع صفحه فرود مخاطب را به واسطه‌ی کلیک کردن به صفحه‌های دیگر هدایت می‌کند و در حقیقت کمک می‌کند کاربر وارد فرایند بازاریابی مورد نظر سایت شود. صفحه فرود کلیک برای معرفی یک محصول و یا ارائه‌ی خدمات طراحی شده است. صفحه فرود Through click با قانع کردن مخاطب او را به مرحله‌ی تصمیم‌گیری نزدیک‌‌تر می‌کند. 

  • صفحات فرود مختص به Lead Generation

با طراحی این صفحه فرود، یک فرم در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. این فرم برای جمع‌ آوری اطلاعات کاربر است؛ اطلاعاتی که معمولا شامل آدرس ایمیل، نام و نام خانوادگی، محل سکونت و شماره تماس و سوالاتی مربوط به علایق و سلیقه‌ی مخاطب است، و برای ایجاد موقعیت فروش بالقوه توسط سایت جمع آوری می‌شود. فرمی که در صفحه‌ فرود Lead Generation قرار می‌گیرد، متناسب با هدف سایت و نوع کسب‌وکار آگهی دهنده تغییر می‌کند.

چطور یک صفحه فرود را بهینه کنیم؟ 10 تکنیک برتر سئو صفحه فرود

در این قسمت برای اینکه ترافیک صفحه فرود برای سایت افزایش پیدا کند، ده تکنیک بهینه‌سازی مطرح شده که در ادامه مطلب آورده شده است:

  1. تطابق عنوان صفحه با کلمه‌ی کلیدی مورد جستجو: عنوان صفحه با کلمه کلیدی که کاربر جستجو کرده تطابق داشته‌باشد. زمانی که کاربر وارد لندینگ پیج می‌شود در عرض دو ثانیه با نگاهی به عنوان و زیرعنوان‌ها تصمیم می‌گیرد که در سایت بماند و بقیه مطلب را بخواند یا نه؟ بنابراین عنوان‌ها باید با کلمات کلیدی هم‌خوانی داشته باشند.
  2. هم‌خوانی محتوای سایت با عبارت مورد جستجو: تجربه‌ نشان می‌دهد که مخاطب وقت زیادی برای خواندن مطالب نمی‌گذارد و ترجیح می‌دهد قبل از همه عناوین داخلی را بخواند و اگر عناوینِ مطالب با خواسته‌‌اش مطابقت داشت در ادامه به صورت کلی و روزنامه‌وار آن را مطالعه می‌کند. با توجه به این ویژگیِ کاربران، در صفحه فرود، هم‌خوانی عناوین داخلی با مطالب و ساختار منظم محتوا بسیار مهم است. 
  3. استفاده از تصاویر و محتوای ویدئویی: مخاطب بیشتر جذب صفحه‌هایی می‌شود که از تصویر و فیلم برای ارائه‌ی مطالب خود استفاده می‌کنند. در واقع مخاطب برای به دست اوردن اطلاعات کافی در زمان کوتاه، با وجود محتوای بصری کمتر به سمت خواندن مطالب می‌روند و ترجیح می‌دهد مفهوم اصلی را در سریع‌ترین زمان از طریق تصاویر و ویدئو به دست آورد. نکته‌ی مهم در این زمینه ارتباط و صحت تصاویر و ویدئوها با محتوای صفحه است. 
  4. مشخص کردن وظیفه‌ی مخاطب: با توجه به هدفی که سایت دنبال می‌کند باید وظیفه‌ی مخاطب مشخص شود. مثلا اگر هدف سایت فروش محصولات یا ارائه خدمات باشد، باید دکمه‌ی خرید را در صفحه به شکل مشخص و ساده قرار داد، اگر هدف سایت ارائه‌ی مطالب آموزشی باشد می‌توان عضویت در خبرنامه را معرفی کرد. 
  5. ارائه اطلاعات کامل به مخاطب: اطلاعات را یک‌جا و به طور کامل به مخاطب ارائه کنید. مخاطب حق دارد در مورد چیزی که قرار است بخرد یا خدماتی که می‌خواهد دریافت کند اطلاعات کاملی داشته باشد. بنابراین هر آن‌چه را فکر می‌کنید نیاز دارد در قسمت‌هایی که از نظر سئو مهم هستند، در اختیارش بگذارید تا از بازدید کردن سایت‌های دیگر بی‌نیاز شود.
  6. لینک دادن صفحه فرود به صفحات دیگر: از صفحه فرود به بقیه صفحات لینک بدهید. این یکی از تکنیک‌های بهینه‌سازی است که کاربر از طریق کلمات کلیدی به صفحات دیگر سایت هدایت شود.
  7. لینک اشتراک‌گذاری در صفحه فرود: در صفحه فرود لینک اشتراک گذاری قرار دهید. با این روش اگر مخاطب از مطالب شما راضی باشد می‌تواند آن را در شبکه‌های اجتماعی با دوستانش به اشتراک بگذارد و به این طریق رتبه سایت شما را بالا ببرد.
  8. محصول‌ در تیررس نگاه مخاطبان باشد: همان‌طور که گفتیم ما با مخاطبان پرحوصله‌ای سروکار نداریم. بنابراین باید محصولی را که ارائه می‌کنیم، در دسترس کاربران قرار دهیم. به‌طوری که به راحتی آن را پیدا کنند. اگر می‌خواهید کاربران را کمی در سایت نگه‌دارید باید ساختاربندی مناسبی داشته باشید.
  9. از گوگل آنالیتیک کمک بگیرید: با آزمایش سئو سایت خود متوجه می‌شوید که صفحه‌ فرود در جذب مخاطب و هدایت او به صفحه‌های دیگر تا چه اندازه موفق عمل کرده است. بهترین راه برای این کار استفاده از ابزار گوگل آنالاتیکس است. با این ابزار مشخص می‌شود چه تعداد از مخاطبان بعد از ورود به صفحه فرود، محتوای آن را مطابق با مورد جستجوی خود یافته‌ و آن را مطالعه کرده‌اند یا اینکه به سرعت صفحه را ترک کرده‌اند. 
  10. صفحه فرود با کلمات کلیدی اصلی و محتوایی یک‌ دست: محتوای صفحه‌ فرود باید طوری باشد که از تبلیغ صفحه فرود در سایت مقصد ، طراحی آن و پیام‌ها و کلمات کلیدی همگی بتواند انتظارات و حس مخاطب را بعد از دیدن آن و دنبال کردن لینک‌های ارتباطی آن برطرف کند و باعث متقاعد کردن مخاطب در مطالعه‌ی مطالب شود. باید بدانید که این مورد بستگی به یک‌پارچه‌گی و یک دستی ساختار محتوای صفحه دارد. طراحان سایت باید با رعایت اصول سئو و خصوصا با توجه به کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار معین شده اقدام به ساختار ‌بندی و طراحی سایت کنند.

جمع‌بندی: صفحه فرود چیست؟

صفحه فرودها برگ‌های برنده یک سایت هستند؛ بنابراین طراحی لندینگ پیج و المان‌هایی که باید در یک طراحی درست به کار برده شوند بسیار مهم است. در دنیای رقابتی امروز که همه سعی دارند خدمات و محصولات خود را به بهترین نحو معرفی کنند و کاربران نیز به دنبال بهترین خدمات و محصولات با شرایط ویژه هستند، طراحی صفحه فرود بیشتر از همیشه اهمیتش را گوشزد می‌کند. 

نویسنده : مهدیه نادعلی

از رشته مردم شناسی دانشگاه مازندران رسیده ام به کلمات شناسی! من معتقدم کلمات جادو می‌کنند پس شغل من جادو کردن با کلمات است. من برای نوشتن هر مقاله به منابع مختلف داخلی و خارجی سرک می‌کشم تا بهترین مقاله را برای شما بنویسم. خوشحال می‌شوم در این مسیر همراهی‌ام کنید و نظراتتان درباره موضوع مقاله را با من درمیان بگذارید.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
سلام برای صفحه فرود در لندینگ نباید آن صفحه ایندکس شده باشد؟ و اینکه سایتی قابلیت لندینگ نداشته باشه میشه از قسمت سرچ کنسول یک صفحه رو ایندکس نکرد؟
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
با سلام بستگی به نوع استفاده شما از آن صفحه دارد. اما برای بازدهی بیشتر بهتر است آن صفحه ایندکس هم بشود. برای ایندکس نشدن هر صفحه می توانید با استفاده از فایل robot.txt دسترسی ربات های جستجو را به آن صفحه ببندید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۸ فروردین ۱۳۹۸
ممنون .. مفید بود . .
۱۱ فروردین ۱۳۹۸
خواهش میکنم، خوشحالیم که مقاله فوق در زمینه صفحات فرود مورد توجه شما قرار گرفته است.