انواع ویدئو ها در بازاریابی ویدئویی و نحوه انجام تبلیغات ویدئویی

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی، یک ابزارقوی برای جلب توجه مشتری است که دراین مطلب به تعریف، تاریخچه، انواع بازاریابی ویدیویی و همچنین اهمیت ویدیو مارکتینگ میپردازیم.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۹  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
انواع ویدئو ها در بازاریابی ویدئویی و نحوه انجام تبلیغات ویدئویی

اولین بار شرکتی به اسم Bulova برای تبلیغات خود از فیلم استفاده کرد و برای این تبلیغات ویدیویی که از ایستگاه تلویزیونی نیویورک پخش شد 4 دلار پرداخت کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که حتی اینترنت هم وجود نداشت بنابراین می‌توان گفت تاریخچه ویدیو مارکتینگ به سال‌ها پیش از پیدایش اینترنت برمی‌گردد. 
 ساخت دو قطعه تبلیغاتی video killed the radio star وalternatively the very prophetic song came out در سال 1981 نسل جدیدی از تبلیغات را گسترش داد. در سال 1984 نیز شرکت اپل اولین تبلیغات خود را در این زمینه به ثبت رساند و بعد از آن در سال 1991 یک ویدیوی ویروسی (Viral) توسط مدیر اجرایی فاکس ساخته شد. این ویدیو مبلغی بالغ بر 750 دلار برای آنها هزینه داشت.
 سال 2005 با ساخت شبکه اجتماعی یوتیوب مواجه شدیم و شرکت‌های مختلفی از آن به عنوان اصلی‌ترین ابزار تبلیغاتی خود استفاده کردند. اولین شرکت معروف که از یوتیوب استفاده کرد، شرکت نایک در سال 2005  بود و شرکت گوگل نیز در سال 2007 اقدام به تبلیغات در youtube کرد. در سطح ایران نیز سرویس‌های اشتراک گذاری مانند آپارات بیشتر از سایر سرویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که تاریخ ایجاد آن به سال 1389 برمی‌گردد.

تعریف ویدیو مارکتینگ

تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشن های موبایل

تمرکز افراد زمانی که یک ویدیو را در موبایل شخصی‌‌شان تماشا می‌کنند بسیار بیشتر از زمانی است که ویدیو را در رسانه‌های جمعی می‌بینند به طوری که می‌توان گفت تاثیر ویدیو در میان کاربرهای موبایل بیشتر از رسانه‌های دیگر است. بنابراین با استفاده از تبلیغات ویدیویی در موبایل بهتر می‌توان به معرفی محصول و خدمات پرداخت. برای آشنایی مشتری‌ها با یک برند برای اولین بار، خوب است از تبلیغ‌های ویدیویی کوتاه استفاده کنید. بررسی‌ها نشان داده که شصت و شش درصد از مشتری‌ها به دیدن تبلیغات با طول زمانی کم‌تر از 60 ثانیه تمایل دارند. اما برای اولین بار بهتر است مدت زمان ویدیوی تبلیغاتی کم‌تر از پانزده ثانیه باشد تا مخاطب ویدیو را نیمه تمام رها نکند و تا انتها با ویدیو همراه باشد.
بهتر است در تبلیغات ویدیویی از تکنیک داستان‌گویی استفاده کنید و با نشانه گرفتن احساسات مخاطب بتوانید تاثیرگذار باشید. ویدیو بهترین وسیله برای داستان سرایی و درگیر کردن احساسات مشتری است. احساسات ویدیو را یکنواخت و ثابت نگه‌ ندارید و سعی کنید احساسات با یک موج سینوسی، اوج بگیرند و دوباره خنثی شوند. هم‌چنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که مخاطب‌ها بعد از دیدن یک ویدیو هفتاد درصد مطالب را به یاد می‌آورند بنابراین استفاده از ویدیو می‌تواند تاثیرگذارتر از متن یا صدا باشد.

ویدیو مارکتینگ در اپلیکشن موبایل

چرا تبلیغات ویدیویی را انتخاب کنیم؟

آمارهای زیر شما را متقاعد خواهد کرد که چرا باید در روند تولید محتوا برای کسب و کارتان از محتوای ویدئویی استفاده کنید؟ و ویدیو مارکتینگ در معرفی محصولات و کسب و کار و بازاریابی اینترنتی چه میزان موثر است؟ تحقیقات نشان می‌دهد که 43 درصد افراد تمایل به دیدن تبلیغات به شکل ویدیویی دارند و هم‌چنین، هشتاد درصد کاربرها تبلیغات ویدیویی را در تصمیم‌گیری‌هایشان برای خرید یک محصول موثر دانسته‌اند. در واقع یک سوم کاربرها بعد از دیدن تبلیغات ویدیوی خرید خود را نهایی می‌کنند. علاوه بر این، محتوای ویدیویی معمولا تا سی روز پس از تماشا کردن در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. هم‌چنین تبلیغات ویدیویی نرخ کلیک سایت را افزایش می‌دهد و کاربر را برای مدت زمان زیادی روی سایت نگه می‌دارد که این مساله روی سئوی سایت شما موثر خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کسب و کارهایی که از ویدیو در تبلیغاتشان استفاده کرده‌اند، یک رشد درآمد 49درصدی نسبت به برندهایی داشته‌اند که تبلیغات ویدیویی نداشته‌اند. این موارد نشان می‌دهند که تبلیغات ویدیویی در بازاریابی و معرفی برند و محصولات شما بسیار تاثیرگذار است و لازم است بودجه‌ای برای تبلیغات ویدیویی ذخیره شود. چرا که 52 درصد از بازاریاب‌ها باور دارند تبلیغات ویدیویی بیشترین بازگشت سرمایه را به دنبال دارد.

انواع تبلیغات ویدئویی

  • هزینه به ازای هر نمایش CPV: کمپین‌های تبلیغاتی CPV با هدف برندینگ محصول به ازای هربار تماشای کامل ویدیو به شرکت‌های نمایش‌دهنده، پول پرداخت می‌کنند. هزینه این نوع تبلیغات از همه کم‌تر است.

  • هزینه به ازای هر کلیک CPC: در این نوع از تبلیغات باید به ازای هر کلیک پول پرداخت شود. معمولا هدف از این نوع تبلیغات افزایش ترافیک یک سایت است

  • هزینه به ازای نصب CPI:در این نوع تبلیغات هدف این است که کاربرها بعد از دیدن ویدیو برای نصب اپلیکیشن اقدام کنند و شرکت تبلیغ‌کننده به ازای هر نصب مبلغ مشخصی را پرداخت می‌کند
  • هزینه به ازای فعالیت خاص CPA: در این دسته از ویدیوهای تبلیغاتی فعالیت خاصی مثل عضویت در خبرنامه یا سامانه پیامکی و ... از کاربر خواسته می‌شود و در صورتی که ویدیو به اندازه کافی تاثیرگذار باشد که کاربر متقاعد شود فعالیت خواسته شده را انجام بدهد، شرکت تبلیغ‌دهنده موظف است به شرکت نمایش‌دهنده پول پرداخت کند. هزینه تبلیغات CPA از همه بیشتر است.

بیشتر بخوانید: چگونه کارشناس تولید محتوا شویم

مزیت های تبلیغات ویدیویی

استفاده از ویدیوهای تبلیغاتی آسان است، ممکن است مخاطب حوصله خواندن چندین صفحه متن طولانی را نداشته باشد اما حتی بدون داشتن تمرکز می‌تواند یک ویدیوی تبلیغاتی را تماشا کند چون همان طور که گفته شد ویدیو با درگیر کردن گوش و چشم مخاطب بر حافظه دیداری و شنیداری او اثر می‌گذارد و اگر یک ویدیو جذاب باشد و بتواند در ده ثانیه اول توجه مخاطب را جذب کند احتمال این که مخاطب ویدیو را تا انتها دنبال کند بسیار زیاد است.
 استفاده از ویدیو در تبلیغات، تمایل کاربران برای به اشتراک‌گذاری را افزایش می‌دهد. روزانه بیش از ۱ میلیارد ویدیو در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. تبلیغات ویدیویی یکی از مهمترین قسمت‌های استراتژی بازاریابی شده است و اگر این ویدیو جذاب و بر اساس علایق کاربران تولید شود در واقع شما یک محتوای ویروسی تولید کرده اید. ۶۲% از بازاریابان عقیده دارند که تبلیغات ویدیویی بیش از %۴۰ رونق کسب و کار آنها را افزایش داده است. استفاده از تبلیغات TrueView امکان رد کردن ویدیو را به مخاطب می‌دهد به این ترتیب فقط مخاطبان هدف ویدیو را تماشا می‌کنند و بودجه شما هدر داده نمی‌شود. ضمن این که امکان رد کردن تبلیغ، احترام به مخاطب است تا مجبور نباشد ویدیوی تبلیغاتی شما را تماشا کند. هم‌چنین با قراردادن لینک روی ویدیوهای تبلیغاتی می‌توانید کاربرها را به صفحه موردنظر هدایت کنید و کاربرها را به مشتری‌های بالفعل و نهایی تبدیل کنید.
بنابراین تولید محتوای ویدیویی یکی از مراحل کار در بازاریابی ویروسی محسوب می شود. (در مقاله "چگونه یک بازاریابی ویروسی راه اندازی کنیم؟" درباره این نوع بازاریابی به تفصیل داده ایم) در جست و جوی گوگل هم در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. هم‌چنین با پخش ویدیو در شبکه‌های اجتماعی و قرار دادن آن روی وبلاگ و وب‌سایت امکان دیده شدن توسط مخاطب‌های هدف را افزایش می‌دهد. یک مزیت مهم استفاده از تبلیغات ویدیویی این است که با آنالیز و بررسی رفتار کاربر می‌توانید اندازه‌گیری کنید که ویدیوی شما چه قدر موفق عمل کرده و تا چه حد به هدف نزدیک شده‌اید. بنابراین می‌توانید کانال‌های تاثیرگذار خود را پیدا کنید و در تصمیم‌گیری‌های بعدی‌تان در مسیر بازاریابی آگاهانه‌تر حرکت کنید.

معایب بازاریابی ویدیویی

با توجه مزایای فراوان تبلیغات ویدیویی، بسیاری از بازاریاب‌ها تمایلی به استفاده از تبلیغات ویدیویی ندارند. در ادامه به معایب ویدیو مارکتینگ اشاره می‌کنیم:
اگرچه اثرگذاری ویدیو از متن نوشتاری بیشتر است اما ساخت تبلیغات ویدیویی نیاز به هزینه زیاد و نیروی متخصص دارد و یا خیلی وقت‌ها شما باید کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری را آموزش ببینید. هم‌چنین پژوهش و تحقیق لازمه‌ی ساخت هر محتوایی است و همین مساله هزینه ساخت تبلیغات ویدیویی را افزایش می‌دهد. 
ساختن ویدیو معمولا نیاز به زمان زیادی دارد. ممکن است شما بتوانید در یک روز یک محتوای نوشتاری تولید کنید اما برای ساخت یک ویدیو باید با استفاده از یک داستان جذاب و هم‌چنین فراهم کردن ساختار فنی یک ویدیو تهیه کنید. آماده کردن پیش نیازهای ساخت ویدیو زمان زیادی از شما خواهد گرفت.
مشکلات فنی در مورد ویدیو بیشتر است: این ایراد از لحاظ فنی به بازاریابی ویدیویی وارد نیست، اما باید بپذیریم که در برخی مناطق امکانات لازم برای نشان دادن ویدیو به شکل مناسب وجود ندارد. پایین بودن سرعت بارگذاری ویدیو در برخی مناطق، نبود زیرساخت‌های لازم برای نمایش فیلم یا نداشتن برخی امکانات در وب سایت‌ها از مهمترین ایرادات است که در این حوزه وارد می‌شود.
ممکن است شما بسیاری از مخاطب‌هایتان را به خاطر نداشتن امکانات لازم برای دیدن ویدیو از دست بدهید. هم‌چنین ویدیو حجم زیادی از اینترنت کاربرها را مصرف می‌کند و ممکن است مخاطب ترجیح بدهد بدون از دست دادن حجم زیادی از  اینترنت، مطلبی را مطالعه کند یا یک عکس ببیند بنابراین مخاطب‌هایی که از اینترنت‌های حجمی استفاده می‌کنند در بیشتر مواقع تمایلی به باز کردن و تماشای ویدیوهای تبلیغاتی شما نخواهند داشت. بنابراین با وجود این که هزینه زیادی برای ساخت ویدیو پرداخت کرده‌اید، ممکن است بخشی از مخاطب‌های هدفتان را از دست بدهید.


مقاله پیشنهادی: 8 سایت دانلود از یوتیوب


انواع ویدیوها در بازاریابی ویدیویی

10 دسته برای تقسیم‌بندی ویدیوهایی که در بازاریابی ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند وجود دارد که در ادامه به معرفی این دوازده مورد می‌پردازیم.

  •  معرفی محصول:  ویدیوهایی که ویژگی‌های یک محصول یا خدمت را مورد بررسی قرار می‌دهند و معمولا در رسانه‌هایی مثل یوتیوب یا آپارات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  •  معرفی برند: این ویدیوها برای معرفی یک برند خاص ساخته می‌شوند و ممکن است توسط خود برند یا افراد بازاریاب مورد استفاده قرار گیرند.
  • رویدادها و وقایع: این ویدیوها توسط برخی شرکت‌های یا حتی رسانه‌های عمومی برای اطلاع‌رسانی در مورد یک رویداد یا وقایع خاص تولید می‌شوند. نمونه ویدیوهای معرفی رویدادهای سالانه از این موارد هستند.
  •   مصاحبه‌های تخصصی: در این ویدیو، یک مصاحبه تخصصی در رابطه با یک محصول یا یک اختراع صورت می‌گیرد و برخی اطلاعات فنی در مورد آن ارائه می‌شود.
  • آموزشی و راهنمای استفاده از محصول و یا خدمات یک شرکت : این مورد هم مانند ویدیو معرفی محصول است و ممکن است در رابطه با آموزش و راهنمای استفاده از یک محصول یا خدمات یک شرکت تولید شود که امروزه در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی از آنها استفاده می‌شود.
  •   توصیفی: این فیلم‌ها برای توصیف یک موضوع یا یک رویداد خاص تولید می‌شوند و با توجه به موضوع ممکن است جنبه تجاری یا غیر تجاری داشته باشند.
  •  انیمیشنی و موشن گرافیک‌ها: در حال حاضر از بالاترین سطح محبوبیت در بازاریابی و تبلیغات برخوردار هستند و بیشتر افراد جامعه و مخاطبان و می‌توانند با این ویدیوها ارتباط برقرار کنند.
  •  ویدیوهای موردی و نظرات مشتریان: این ویدیوها به طور ویژه در مورد مشتریان و اظهارات آنها در مورد یک محصول یا خدمات تولید می‌شود. اگرچه این فیلم‌ها به نوعی برای مشتریان هستند، اما نقش تبلیغاتی آنها در بازاریابی ویدیویی غیر قابل انکار است.
  •  ویدیوهای زنده: ویدیوهای زنده به عنوان یک سیستم پوششی برای ویدیوهای پخش‌شده قبلی هستند و در واقع افراد سازنده این ویدیوها سعی می‌کنند که با استفاده از این روش، کاستی‌ها و مشکلات ویدیوهای قبلی را مرتفع کنند. البته تیم‌های تبلیغاتی از این حربه برای ارتباط بیشتر با مشتریان خود استفاده می‌کند.
  •  ویدیوهای 360 درجه پانوراما: این ویدیوها برای ایجاد تصاویر مجازی از مکان‌ها و شرکت‌های مختلف ساخته می‌شود. نمونه‌های مختلفی از این ویدیوها برای نشان دادن جاذبه‌های گردشگری در کشورهای مختلف ساخته شده است که کاربر می‌تواند با دیدن آنها، احساس بودن در آن مکان را داشته باشد.

 

ویدیو مارکتینگ و انواع آن

5 نکته با اهمیت برای ساخت تبلیغات ویدیویی موبایلی

1- بهترین قسمت ویدیو را در ابتدای ویدیو قرار بدهید

شما شاید فقط به اندازه پنج ثانیه فرصت داشته باشید تا نظر مخاطب را جلب کنید بنابراین بهترین قسمت ویدیو را برای اخر ویدیو نگه ندارید چون ممکن است مخاطب تا انتها شما را همراهی نکند. بنابراین قسمت‌های جذاب ویدیو را در ابتدایی‌ترین بخش قرار بدهید.

2- از انیمیشن در صفحه پایانی ویدیو استفاده کنید

معمولا کلید فراخوان مخاطب به فعالیتی خاص در اخرین صفحه از تبلیغات ویدیویی قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است که با استفاده از یک انیمیشن جذاب در این قسمت، اطلاعات بیشتری از برند خودتان به مخاطب بدهید و یک افزایش چهل درصدی در نرخ کلیک داشته باشید.

3- محتوای تبلیغات ویدیویی موبایلی را محلی کنید

اگر محتوای ویدیویی شما قرار است در یک منطقه خاص پخش شود بهتر است که محتوایتان را بومی سازی کنید و با استفاده از لهجه‌ها و گویش‌ها یا نشان دادن تصویرهایی از آن منطقه و ادغام همه این‌ها در ویدیوهایتان، به مخاطب‌ها نزدیک‌تر شوید و نرخ کلیک را بیش از ده درصد افزایش بدهید.

4- ویدیو را برای پخش در دستگاه‌های مختلف بهینه کنید

سایز ویدیو را طوری در نظر بگیرید که برای نمایش در گوشی یا تبلت مناسب باشد و بتواند هر صفحه‌ای را پر کند. هم‌چنین ویدیو را در جهتی ضبط کنید که مخاطب دستگاه را در دست می‌گیرد و سعی کنید این دو با هم هماهنگ باشند. این نکته به ظاهر ساده می‌تواند نرخ تبدیل شما را تا 6 درصد افزایش بدهد.

5-تست A/B را برای بخش‌های مختلف ساخت ویدیو انجام بدهید

با استفاده از تست A/B می‌توانید اجزای مختلف را تغییر بدهید و تاثیرش را در نتیجه کلی ببینید و در نهایت به بهترین و مناسب‌ترین نوع تبلیغات ویدیویی موبایلی دست پیدا کنید

جمع‌بندی: بازاریابی ویدئویی 

در این مطلب با معرفی تبلیغات ویدیویی به این نکته مهم اشاره کردیم که ویدیو می‌تواند ذهن مخاطب‌ها را درگیر کند و روی تصمیم‌گیری‌های آن‌ها برای خرید اثرگذار باشد. در ادامه به تاریخچه ویدیو مارکتینگ پرداختیم و دیدیم که اولین ویدیوهای تبلیغاتی در زمانی تولید شد که حتی پدیده‌ای به اسم اینترنت وجود نداشت. مزایا و معایب ویدیو مارکتینگ به ما نشان داد که تبلیغات ویدیویی با وجود تاثیرگذاری فراوان می‌تواند بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر باشد. در ادامه با 10 نوع ویدیو که در بازاریابی ویدیویی استفاده می‌شود آشنا شدیم و به پنج نکته مهم در ساخت تبلیغات ویدیویی برای موبایل اشاره کردیم. امیدوارم که این مطلب اطلاعات کافی و مناسبی درباره تبلیغات ویدیویی در اختیار شما قرار داده باشد. هم‌چنین شما می‌توانید در قسمت نظرات سایت کامل کننده این مطلب باشید و تجربیات کاری‌تان از تبلیغات ویدیویی را با ما در میان بگذارید.

نویسنده : صدیقه حسینی

کم اهمیت‌ترین چیزها درباره من این است که در دانشگاه ریاضی کاربردی و بعد مهندسی صنایع خواندم! اما برجسته‌ترین قسمت زندگی من ورود به دنیای ادبیات و همکاری با نشریات تخصصی این حوزه است. بعد از سال‌ها نویسندگی رسیدم به شاخه دوست‌داشتنی تولیدمحتوا که به من این امکان را می‌دهد هر روز چیزهای تازه‌تری یاد بگیرم و بتوانم نتیجه‌ی ساعت‌ها تحقیق و پژوهشم را با ساختاری که دوست دارم به دیگران منتقل کنم. نویسندگی و تولیدمحتوا دو شاخه‌ی متمایز اما به شدت مرتبط است که من هر دو را با انرژی تمام دنبال می‌کنم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
سلام و تشکر بابت مطلب بسیار مفبدتان. فقط نکته اینکه 10 نوع ویدئو مارکتینگ در متن وجود دارد نه 12 نوع
۹ تیر ۱۳۹۸
سلام و ممنون بابت دقتی که داشتید. بله این مورد اصلاح شد.