تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام؟

در این مقاله از سایت جت شما را با انواع تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام آشنا خواهیم کرد و به بررسی تفاوت این دو خواهیم پرداخت.
 ۱۴۰۲/۷/۱۶ | ۰۸:۲۲  زمان مطالعه 4 دقیقه
تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام؟

تلگرام و اینستاگرام در ایران، از محبوبیت بسیاری بین مخاطبان خود برخوردار هستند و می‌توان گفت در اینستاگرام حدود 10 میلیون و در تلگرام حدود 40 میلیون ایرانی فعالیت می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا بسیاری از کسب‌وکارها، تبلیغات خود را در این شبکه‌های اجتماعی اجرایی کنند؛ اما شاید برای برخی از کاربران این سؤال پیش بیاید که تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام؟ کدام یک برای کسب‌وکارشان مناسب‌تر است.

به همین منظور در این نگارش پرسش شما را به طور کامل پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید تا به بررسی هر یک از این پلتفرم‌ها بپردازیم. این سؤال حتی برای کاربران کدفرند هم پیش می‌آید و آن‌ها هم به دنبال این هستند که بدانند تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام؟ با تبلیغ در کدام یک از این برنامه‌ها می‌توانند بازدهی بیشتری داشته باشند و زودتر به هدفشان برسند.

در ابتدا باید ذکر کنیم که میزان بودجه شما، برای تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام، مهم‌ترین مسئله‌ مؤثری است که در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند. اغلب افراد دوست دارند، بیشترین بازدهی را با کمترین هزینه برای تبلیغات خود داشته باشند؛ درحالی‌که تبلیغات پر بازدید، باید چندین بار در صفحات پر بازدید و کانال‌ها انجام شود تا بازدهی خوبی را داشته باشد. شما نیز می‌توانید برای بیشتر دیده‌شدن، از طریق سایت‌های تبلیغاتی همانند کارینو هم استفاده نمایید.

تفاوت‌های مهم تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام 

یکی از تفاوت‌های مهم تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام این است که در اینستاگرام، همه کاربران برای تماشا می‌آیند؛ اما در کانال تلگرام بیشتر افراد برای برقراری ارتباط حضور پیدا می‌کنند. شما باید پیام‌های تبلیغاتی را نسبت به نوع کاربردی که دارند، تهیه و منتشر نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که کاربران در تلگرام، پیام شما را انتشار می‌دهند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ اما در اینستاگرام افراد، دوستان و آشنایان خود را منشن می‌کنند تا چیزی را به یکدیگر ‌نشان بدهند.

اگر تفاوت این دو شبکه را به‌خوبی درک کنید، خواهید توانست برای تبلیغات کسب‌وکار خود از پتانسیل این دو شبکه به‌خوبی استفاده کنید. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو شبکه اجتماعی این است که شما می‌توانید، با ایجاد گروه‌های مشتریان خود در تلگرام، تعامل‌های پیوسته‌ای را به دست آورید که اینستاگرام فعلاً این قابلیت را ندارد. اما از سوی دیگر اگر پیام‌های شما از لحاظ محتوای بصری در پیج اینستاگرام قوی باشند، بیشتر مشاهده می‌شوید و کاربران قطعاً کسب‌وکار شما را دنبال می‌کنند.

تفاوت‌های مهم تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام 

نحوه انتخاب درست جهت محل تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

برای آن که انتخاب درستی از محل تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم، باید ابتدا بازار هدف را تعیین نماییم. برای مشخص‌کردن بازار هدف، شما باید در زمینه بازاریابی دانش اولیه‌ای را داشته باشید، زمانی که انتخاب درستی بین تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام انجام دادید، می‌توانید به‌آسانی در مورد چگونه تبلیغ‌شدنش هم تصمیم بگیرید، آنگاه می‌توانید بازدهی خوبی را از تبلیغات صورت‌گرفته کسب کنید.

بازار هدف باید کاملاً منطقی و بافکر مشخص شود، برای این کار لازم است شما بررسی کنید که مشتریان واقعی شما چه افرادی هستند؟ در کجا ساکن هستند؟ به چه چیزهایی نیاز دارند؟ جنسیت آن‌ها چیست؟ بیشتر آن‌ها در چه گروه سنی هستند؟ سطح درآمد، وضعیت جغرافیایی زندگی آن‌ها و… چگونه است؟ زمانی که جواب این پرسش‌ها را پیدا کردید، متوجه خواهید شد که دقیقاً به دنبال چه افرادی هستید.

به‌عنوان‌مثال برای تبلیغ انواع لباس‌های بانوان، این خانم‌ها هستند که مشتریان این مدل از تبلیغات هستند. پس برای این تبلیغ مشخص نمودید که مشتریان شما چه جنسیتی دارند، حال باید به دنبال جواب پرسش‌های دیگر باشید تا بتوانید مسیر درستی از تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام را انتخاب کنید.

در تبلیغات تلگرام متن کمی نسبت به تصویر برتری دارد؛ اما در تبلیغات اینستاگرام متن نسبت به تصویر در حاشیه است. با توجه به این نکته، اگر قرار است شما متنی در اینستاگرام برای مخاطبان خود قرار دهید، بهتر است متن خوبی برای جذب آن‌ها بارگذاری کنید. شما باید زمانی که ویدئو و یا تصاویری را انتشار می‌دهید حتماً در آن، نشانه‌ای از خود بر جای بگذارید.

از سویی دیگر به دلیل آن که در تلگرام متن و تصویر اهمیت بسیاری دارد، شما باید استراتژی را ترتیب دهید تا متن‌هایی که انتخاب کرده‌اید بر تصاویری که نمایش داده می‌شوند، دلالت مستقیم داشته باشند.

تفاوت شکل ظاهری تلگرام و اینستاگرام

تلگرام به‌صورت stream طراحی‌شده است، درصورتی‌که اینستاگرام و صفحات آن به‌صورت پیش‌فرض grid طراحی‌شده‌اند. به همین دلیل است که در صورت‌ تماشای صفحه اینستاگرام، فرد با یک نگاه اطلاعات بیشتری را به دست می‌آورد؛ اما در کانال‌های تلگرام چنین قابلیتی وجود ندارد و فرد باید با بالا و پایین کردن پیام‌ها، اطلاعات کامل‌تری را دریافت نماید.

به صورت کلی، هر چقدر تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام مفیدتر و جذاب‌تر باشد، احتمال ماندن مخاطب در پیج یا کانال شما بیشتر خواهد بود. هر چند که ماندن در اینستاگرام به دلیل صفحه‌ای که برایش طراحی شده کمی بیشتر است. جدای این موارد، دنبال‌کردن و ماندن در صفحه‌های تلگرام و اینستاگرام با یکدیگر متفاوت است. 

تبلیغات بر اساس منطقه جغرافیایی خاص

برای آن که انتخاب درستی برای تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام داشته باشید، می‌توانید راه دیگری را انتخاب کنید. اگر بازار هدف شما مخصوص به یک منطقه یا شهر خاصی است، اینستاگرام بهترین گزینه برای تبلیغات شما خواهد بود؛ زیرا اینستاگرام حاوی تگ‌هایی است که به‌واسطه این تگ‌های جغرافیایی، شما قادر هستید به کاربران منطقه‌هایی که مدنظرتان است، دسترسی پیدا کنید.

در مقابل تلگرام هم دارای کانال‌هایی است که دسترسی به مناطق جغرافیایی خاص را در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ اما کانال‌های تلگرام، بسیار خلوت‌تر از پیج‌های اینستاگرامی هستند. در نتیجه، در این زمینه تبلیغ در اینستاگرام بازدهی بهتری نسبت به تلگرام خواهد داشت.

مشتریان شما خانم‌ها هستند یا آقایان؟

خانم‌ها در اینستاگرام بیشتر از تلگرام فعالیت می‌کنند و شما به‌راحتی می‌توانید آن‌ها پیدا کنید، درصورتی‌که در تلگرام هم کانال‌هایی وجود دارد که مخصوص آقایان و خانم‌ها باشد؛ اما آمار نشان داده است که دسترسی به خانم‌ها در اینستاگرام راحت‌تر از کانال‌های تلگرامی است. پس این موضوع هم مسیر شما را برای انتخاب تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام تعیین می‌کند.

می‌خواهید با مشتریان خود ارتباط مستقیم برقرار کنید؟

اگر برای تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام به دنبال این هستید که به‌آسانی و به صورت مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، تلگرام بهترین گزینه برای شما خواهد بود؛ زیرا تلگرام یک پیام‌رسان است و مشتریان شما قادر هستند به‌آسانی با شما ارتباط برقرار کنند و برای سؤالاتی که برایشان به وجود آمده است، به صورت مستقیم پاسخ را از شما دریافت کنند. حتی ربات تلگرام، می‌تواند در این زمینه کمک شایانی را به شما در جهت پرسش‌های متداول کاربران انجام دهد.

چرا تبلیغ در اینستاگرام؟

چرا تبلیغ در اینستاگرام؟

یکی از پاسخ‌ها برای تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام، اینستاگرام است؛ زیرا به‌جرئت می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا دانست. در ایران نیز اینستاگرام بسیار محبوب است و قشرهای مختلفی از آن استفاده می‌کنند و به عبارتی می‌توان گفت، تبلیغ در اینستاگرام شما را با یک جامعه پر مخاطب برای هر کسب‌وکار و برندی روبرو می‌کند.

یکی از تفاوت‌های مهم تلگرام و اینستاگرام این است که در تلگرام، هیچ یک از افراد نمی‌توانند از طریق جستجو به شما دسترسی پیدا کنند. این موضوع باعث می‌شود تا شما، طیف عظیمی از کاربران را به همین راحتی از دست بدهید؛ اما در اینستاگرام این امر امکان‌پذیر است.

اینستاگرام جهت تبلیغات، امکانات بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا افراد بتوانند با استفاده از این آن‌ها، فروش و بازدهی بیشتری را داشته باشند. آن‌ها می‌توانند از طریق لایوهای اینستاگرامی، تبلیغات در استوری‌ها، استفاده از تصاویر باکیفیت و رنگ‌ها در هشتگ‌ها، پست‌ها و دیگر خدمات این پلتفرم، برند خود را به جامعه بزرگی از مخاطبان خود معرفی کنند.

در اینستاگرام برندسازی کار آسانی است و شما می‌توانید در کمترین زمان، جامعه بزرگی را برای کسب‌وکار خود خلق کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام، تعامل مستقیم با مشتریان و آشنایی با دغدغه‌ها، خواسته‌ها و سؤالات آن‌ها است. این مشخصه به برنامه‌ریزی کمپین‌های تبلیغات و بازاریابی هدف‌مند برند کسب‌وکار شما، کمک می‌کند.

چرا تبلیغ در تلگرام؟

چرا تبلیغ در تلگرام؟

جواب دیگر این پرسش که تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام بهتر است، تلگرام است؛ زیرا بالغ بر 2 میلیون کانال ایرانی در تلگرام وجود دارد و نشان‌دهنده این است که شما می‌توانید به یک جامعه مخاطب گسترده و بالقوه پرسود، دسترسی داشته باشید.

تبلیغ در تلگرام به گونه‌های مختلفی انجام می‌شود: یکی از شیوه‌ها نمایش لینک و بنر در کانال‌های شلوغ است؛ اما توجه داشته باشید که در چه کانالی قرار است تبلیغ شما قرار داده شود. به طور مثال اگر تبلیغ شما در کانال طنز و سرگرمی باشد، قطعاً کاربر به آن توجهی نخواهد داشت؛ چون انتظار دیدن این تبلیغ را ندارد و در اصل برای سرگرمی، داخل کانال حضور دارد. 

شما باید در کانالی تبلیغ کنید که کاربران به دنبال شما هستند و از دیدن تبلیغ شما لذت می‌برند، در این شرایط افراد کنجکاو می‌شوند تا در مورد شما و خدماتتان بیشتر بدانند. کاربرپسند بودن تبلیغات تأثیر بسیاری برای تبدیل مخاطب به مشتری دارد.
یکی از نقاط قوت مهم تبلیغ در تلگرام، آنلاین بودن کاربران است؛ زیرا این موضوع سبب می‌شود تا محتوای تبلیغی شما خیلی آسان در دسترس قرار گیرد. همچنین منتشرکردن یک پست تلگرامی، به‌سرعت در میان دیگر کاربران اتفاق می‌افتد.

بالاخره تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام؟ کدام یک مناسب کسب‌وکار شماست؟

همان‌طور که متن فوق را مطالعه نمودید، پاسخ دقیقی برای این سؤال که تبلیغ در اینستاگرام یا تلگرام بهتر است؟ نمی‌توان ارائه کرد. شما باید بازار هدف را تعیین نمایید و سپس بر اساس موضوع تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بازده بیشتری را دارد.

اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن ویدئو و انیمیشن‌ها، فضای بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ درصورتی‌که تلگرام، برای ارائه تصاویر و فایل‌های gif بهتر است. با توجه به استراتژی خود باید تصمیم بگیرید که کدام‌یک برای کسب‌وکار شما بازده بیشتری دارد.

نویسنده : گروه تبلیغات

محتوای تبلیغاتی

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید