پیامکهای تبلیغاتی هر روز همچنان به صندوق ورودی گوشیهای ما سرازیر میشوند و از این کثرت پیامها، گاهی حتی آنها را باز نمیکنیم و نمیبینیم؛ اما پیامهای متفاوتی هم هستند که با دیدن اولین کلمات سریعاً جذبشان میشویم و حتی اقدامی در جهت آن انجام میدهیم.
فرض کنید در زمستان سرد از محل کار به سمت خانه روانهاید. همین که در فکر شامی خوشمزه هستید یک پیامک از رستورانی دریافت میکنید: «شامت پیش ما آمادس!!!» خب به احتمال زیاد وسوسه میشوید که یک بار امتحان کنید! میدانیم دغدغه اکثر شما به عنوان صاحبان کسب و کار این است که چگونه میتوانید تبلیغات پیامکی تاثیرگذاری داشته باشید که در این بازار رقابتی، درصد بیشتری از مخاطبان را جذب کنید؟ متن پیامک تبلیغاتی باید چه ویژگیهایی داشته باشد که جذاب و تاثیرگذار شود؟
نکاتی در این رابطه وجود دارد که با رعایت آنها میتوانید متن مناسب خود را بنویسید و تبلیغات خود را شروع کنید.
متناسب با مخاطب هدف خود بنویسید
اگرچه ارسال پیامک سادهترین راه ارتباطی شما با مخاطبانتان است؛ اما اگر به افراد اشتباهی که در زمرهی بازار هدف شما نیستند پیامی ارسال کنید، همان عاملی میشوید که افراد را مجبور به غیرفعال کردن سرویس پیامکهای تبلیغاتی خود میکند؛ بنابراین انتخاب هوشمندانه جامعه هدف از مهمترین اصول نوشتن متن پیامک تبلیغاتی تاثیرگذار است. شما با تجزیهوتحلیل آمارهایی از مشتریان مثل سابقه خرید و اطلاعات مبتنی بر مکان و جنسیت بهراحتی میتوانید مخاطبان موردنظر خود را بشناسید و متن تبلیغاتی خود را نیز متناسب با آنها شخصیسازی کنید. بهعنوانمثال ارسال تبلیغات لوازمآرایشی یا لوازم آشپزخانه برای آقایان مناسب نیست و باعث میشود نیمی از تلاشهای شما هدر رود.
با کلمات جذاب شروع کنید
برای ایجاد شروعی صمیمانه که از همان ابتدا در مخاطب ایجاد اعتماد کند و حس همراهی را برانگیزد، خطاب قرار دادن او با اسم کوچک در ابتدای متن میتواند شروع جذابی باشد مثلا دوست عزیز، مشتری همیشه همراه، محمد عزیز و غیره. مخصوصا برای تبریکهای مناسبتی این روش بسیار مناسب است. کلمات دیگری که مناسب هستند در ابتدای متن بیاورید کلمات کلیدی و مهمی است که میخواهید مخاطب به آن توجه ویژهای داشته باشد. همینطور شعار تبلیغاتی برند خود نیز میتواند شروع خوبی باشد. متن خود را مختصر و کوتاه نگه دارید
سعی کنید با حداقل کلمات و بهصورت موجز، اصل مطلب را در پیامک ارسالی ادا کنید. شما تا 70 کاراکتر (20 کلمه) میتوانید برای استفاده از تمام حروف، علامتها و فضای خالی بین کلمات استفاده کنید. اینکه در عین کوتاه بودن متن پیام، هم تبلیغ کنید و هم از بهترین کلمات برای همراه کردن مشتری با خود استفاده کنید، به تکنیک شما در استفاده از بهترین کلمات برمیگردد. با کمی تمرین، تکرار و خلاقیت این کار شدنی است.
حس ضرورت را در پیام خود بگنجانید
این خصلت همه ماست که وقتی حالا حالاها فرصت انجام کاری را داشته باشیم، آن را مدام به تأخیر میاندازیم. پس باید در متن پیامک تبلیغاتی سعی کنید آفرها، تخفیفها و هر ارزشافزودهای را که برای افراد در نظر میگیرید در بازه زمانی محدودی باشد تا واکنش بیشتری نسبت به پیام دریافت شده داشته باشند.
متن خود را شفاف و واضح بنویسید
در نوشتن متن پیام از کلمات تخصصی که دچار سردرگمی افراد شود خودداری کنید مگر اینکه مخاطبانتان در حیطه کسبوکار شما باشند؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که پیام واضح و روشن است و به زبان ساده نوشته شده است. از اختصارات و شکلکهای زیاد خودداری کنید. همچنین متن خود را چک کنید که غلط املایی نداشته باشد تا مخاطب منظور شما را دقیق متوجه شود.
ارائهی پیشنهادهای جذاب فراموش نشود
وقتی پیام خود را بدون هیچ امتیازی برای مخاطب ارسال میکنید جنبه تبلیغاتی بودن آن باعث میشود افراد توجه چندانی به آن نکنند؛ ولی اگر پیام شما حاوی امتیازی مثل کد تخفیف، استفاده از سرویس رایگان و هر چیزی که میتوانید برای مشتریان خود در نظر بگیرید باشد، مخاطب را درگیر میکند. این نوع پیامها بیشتر قابلیت ارسال و اشتراک با دیگران دارند.
خلاقیت را به متن خود بیفزایید
خلاقیت همان عنصری است که شما را از بقیه متمایز میکند و بیشتر جلوی چشم مخاطب پررنگ میشوید. از کلماتی استفاده کنید که تأثیر چشمگیری بر مخاطب شما بگذارد. سعی کنید پیامکهای ارسالیتان جهت ایجاد اعتماد مشتریان، متناسب با الگوی رفتاری آنها شخصیسازی شود. گاهی حتی میتوانید موارد سرگرمی مثل بازی، متنهای تعاملی، نظرسنجی یا مسابقه را نیز به متنهای خود اضافه کنید.
مشخصات خود را در متن پیامک قرار دهید
قرار دادن آدرس وبسایت یا لینک پیج اینستاگرام، شماره تماس و قرار دادن آدرس (اگر مکان فیزیکی دارید و میتوانند افراد به شما مراجعه کنند) همه میتوانند دسترسی افراد به شما را آسانتر کنند و اعتبار بیشتری به برند شما بیفزایند.
نویسنده : مریم باغبان
مریم باغبان ملی هستم. به حوزه های هنری و برنامه نویسی علاقه مندم و در تلاش برای یادگیری زمینه های مختلف این دو حوزه هستم. در حال حاضر در جایگاه ادمین سایت مشغول به کارم.