5 نکته طلایی برای عکس های جذاب اینستاگرامی

در این مقاله به بخش هایی از عکاسی پرداخته شده است که به شما کمک میکند با مطالعه و تمرین دقیق آنها, بتوانید عکس هایی بگیرید که خاص و متمایز باشند.
 ۱۴۰۰/۴/۳۰ | ۲۱:۲۶  زمان مطالعه 5 دقیقه
5 نکته طلایی برای عکس های جذاب اینستاگرامی

دغدغه همه ما در دنیای دیجیتال این است که چطوری یک عکس جذاب اینستاگرامی بگیریم, که بیشترین لایک و کامنت را بگیرد.در این مقاله به چند نکته کلیدی اشاره می‌شود, که نیاز به تجهیزات گران قیمت ندارد,ولی کیفیت بصری عکس‌هایی که می‌گیرید را افزایش می‌دهد.
‌هر عکس دارای ویژگی‌های بصری است که دانستن این ویژگی‌ها باعث می‌شود ما یک عکس خوب و جذاب داشته باشیم. دقت کردید, زمانی که در اینستاگرام چرخ می‌زنیم, بعضی عکس‌ها از نظرمان خیلی جذاب هستند و در اکسپلور اینستاگرام دست ما, به صورت ناخودآگاه اول روی این عکس‌ها می‌رود. تا به حالا با خودتان فکر کردید چرا چشم ما این عکس‌ها  را جذاب می‌بینند؟ در این عکس‌ها نکات مهم رعایت شده, که با دانستن آنها شما هم می‌توانید جزء جذاب‌های اینستاگرام باشید.

سفر طلایی در ثبت عکس

1.    موضوع
2.    نور
•    نور طبیعی
•    نور مصنوعی
•    ساعت طلایی عکاسی
•    سایه‌نما یا ضد‌‌ نور
3.    رنگ
•    چرخه رنگ ایتن
•    ایجاد هارمونی رنگی
    رنگ‌های مکمل
    رنگ های هم جوار
4.    پرسپکتیو یا عمق‌نمایی
•    عمق میدان وضوح
•    تغییر زاویه دوربین
    پایین‌تر از سطح افق
    بالاتر از سطح افق
    دید پرنده‌ای
5.    ترکیب‌ بندی
•    اصول ترکیب‌بندی
•    قانون یک سوم در ترکیب‌بندی
•    ترکیب مینیمالیستی

1- موضوع، هدف یا سوژه در عکاسی

اولین قدم انتخاب سوژه است.موضوع یا هدف, عنصری است که انتخاب می‌کنیم یا روایتی که در قالب یک عکس می‌خواهیم به نمایش بگذاریم.وقتی دوربین عکاسی یا موبایل را دستمان می‌گیریم می‌خواهیم از یک سوژه عکاسی کنیم.سوژه‌های مختلفی برای عکاسی وجود دارند.این هدف‌ها را براساس علاقه‌مندی یا وسایل و اشیاء در دسترس, انتخاب و چیدمان می‌کنیم و به روایت داستانی که مد نظرمان است, می‌پردازیم.در ادامه لیستی از موضوعاتی که برای عکاسی می‌توانید انتخاب کنید آورده شده است. با انتخاب هر یک از موارد پایین موضوع عکاسی ما مشخص می‌شود.
•    عکاسی از طبیعت
•    عکاسی پرتره, کودک, خانواده
•    عکاسی طبیعت بی‌جان
•    عکاسی از غذا
•    عکاسی معماری
•    عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
•    عکاسی فاین‌آرت
•    عکاسی مفهومی
•    عکاسی خبری
•    عکاسی مستند
•    عکاسی ورزشی
•    عکاسی مد
•    عکاسی خیابانی
•    عکاسی جنگ
•    عکاسی عروسی

2- نور در عکاسی

نور یکی از عناصر مهم عکاسی به شمار می‌آید که جذابیت خیلی ویژه‌ای در عکس ایجاد می‌کند.نور در واقع عامل دیده شدن اشیاء است.نور به دو صورت در عکاسی وجود دارد.

نور طبیعی 


نور طبیعی به طور کلی همان نور خورشید است, ولی نور ماه, شمع و یا آتش نیز می‌توانند نور طبیعی به شمار بیایند.نور خورشید با توجه به اینکه در کدام قسمت از آسمان قرار دارد تاثیر متفاوتی بر سایه‌های ایجاد شده بر روی سوژه دارد. برای مثال نور صبح دارای سایه‌های ملایم‌تر و نور ظهر دارای سایه‌های تاریک‌تر و شارپ‌تر است.

نور مصنوعی 


نور مصنوعی نوری است که توسط انسان, با استفاده از لامپ‌های مختلف ایجاد می‌شود. با چیدمان, زاویه دادن و کاهش یا افزایش شدت نور می‌توانید جلوه‌های ویژه‌ای به عکس خود بدهید.که در موضوعات مختلف چگونگی آن متفاوت است.

بیشتر بخوانید: تایم لپس چیست

ساعت طلایی عکاسی

از ساعت طلایی به عنوان بهترین زمان نورپردازی طبیعی در طول روز یاد می‌شود.که یک عکس را به عکسی خارق‌العاده تبدیل می‌کند.ساعت طلایی تقریبا به اولین ساعات بعد از طلوع و آخرین ساعات قبل از غروب خورشید گفته می‌شود, که خورشید در سطح پایین قرار دارد و نور پراکنده و ملایمی دارد. عکاسی در این ساعات کنتراست را کاهش می‌دهد و با ایجاد سایه‌های بلند باعث ایجاد عمق در عکس ما می‌شود.

ساعت طلایی در عکاسی

ضد نور یا سایه‌نما

سایه‌نما یا سیلوئیت که به شیوه ضد نور معروف است, تکنیکی است که در عکاسی و نقاشی منبع نور در پشت سوژه قرار دارد.به دلیل شدت منبع نوری سایه‌ای از سوژه ایجاد می‌شود.این امر باعث تاکید بر فرم و شکل محتوا می‌شود.تنظیم میزان نوردهی در این تکنیک مهم است. پس زمینه باید بیشترین میزان نوردهی را داشته باشد و روشن‌ترین بخش عکس را تشکیل دهد.در این شیوه, نوردهی نباید روی سوژه انجام شود.بهترین زمان برای ثبت عکس‌های ضد نور در ساعت طلایی عکاسی است,که علاوه بر زاویه مناسب منبع نور با دوربین می‌توان از رنگ‌های نارنجی و زرد در پس زمینه برای جلوه دادن به عکس استفاده کرد.

سوژه ضدنور در عکاسی


3- رنگ

رنگ یکی از عناصر بسیار مهم در هنرهای مختلف به حساب می‌آید, که این موضوع شامل حال عکاسی نیز می‌شود.رنگ‌ها ابزار بسیار قوی در انتقال احساس هستند و از لحاظ بصری تاثیرگذاری ویژه‌ای دارند.در این بخش به طور کلی گفته می‌شود چگونه از رنگ‌ها استفاده کنید تا ترکیب خلاقانه‌تری داشته باشید.

چرخه رنگ ایتن

چرخه رنگ دایره‌ای است که نمایش رنگ‌ها را در حول دایره و رابطه این رنگ‌ها را با هم به نمایش می‌گذارد.چرخه رنگ ابزاری است که به ما یاد می‌دهد از چه رنگ‌هایی در کنار هم برای عکس خود استفاده کنیم.این چرخه دارای 12 قسمت, که شامل رنگ‌های اصلی, رنگ‌های ثانویه یا فرعی, و رنگ‌های مرتبه سوم یا ترکیبی است.
رنگ‌های اصلی شامل سه رنگ قرمز, ابی و زرد است.این رنگ‌ها خالص بوده و از ترکیب هیچ رنگ دیگری به دست نیامده است.
سبز, نارنجی و بنفش که از ترکیب مساوی رنگ‌های اصلی با هم به دست می‌آیند را رنگ‌های ثانویه می‌نامند.
رنگ‌های مرتبه سوم رنگ‌های هستند که از ترکیب دو گروه رنگ‌های اصلی و ثانویه ایجاد می‌شوند.مانند قرمز-نارنجی, قرمز-بنفش و زرد-نارنجی.

چرخه رنگ ایتن

ایجاد هارمونی رنگی

هارمونی رنگ‌ها, تعادل یا هم‌گونی چشم‌نواز رنگ‌ها را نشان می‌دهد.همجواری رنگ‌هایی که در هارمونی یا هماهنگی هستند, نظر بیننده را جلب می‌کنند.که به صورت کاملا محسوس در طبیعت قابل مشاهده است. مغز انسان, توانایی درک این هارمونی در طبیعت را دارد.این هارمونی باعث آرامش ذهنی می‌شود.یکی از راه‌های ایجاد هماهنگی استفاده از رنگ‌های مکمل و رنگ‌های همجوار است.

رنگ‌های مکمل

دو رنگی که در چرخه رنگ روبه روی هم قرار دارند را رنگ مکمل می‌نامند.این رنگ‌ها متضاد هم هستند.رنگ زرد و بنفش, آبی و نارنجی, قرمز و سبز مکمل یکدیگر هستند.استفاده از این طیف‌های رنگی در کنار همدیگر جذابیت ویژه‌ای ایجاد می‌کند.رنگ‌های مکمل بالاترین درجه کنتراست با یکدیگر را دارند و ثبات را ایجاد می‌کنند.استفاده از رنگ‌های خالص و ترکیب آنها با رنگ‌های مکمل راهکار موثری برای داشتن عکس‌های گیرا است.

هارمونی رنگ مکمل آبی و نارنجی

هارمونی رنگ های مکمل آبی و نارنجی

رنگ‌های هم جوار


رنگ‌های هم‌جوار به دسته سه تایی از رنگ‌ها گفته می‌شود که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته‌اند.مانند زرد-سبز یا زرد و زرد نارنجی, در این ترکیب معمولا یک رنگ از نظر مقدار بر دو رنگ دیگر برتری دارد.

هارمونی رنگی سه رنگ همجوار زرد, نارنجی و قرمز

4- پرسپکتیو یا عمق نمایی در عکاسی

پرسیکتیو یا ژرف‌نمایی همان, نمایش فضای سه بعدی بر روی صفحه دو بعدی است. هدف از پرسپکتیو ایجاد عمق در تصویر است که یکی از جاذبه‌های عکاسی به شمار می‌رود.عکس‌های دارای عمق از پویایی و هیجان خاصی برخوردار هستند.برای ایجاد پرسپکتیو راهکارهای زیادی وجود دارد برای مثال استفاده از خطوط, سایه روشن, رنگ, عکاسی کادر در کادر و... در اینجا به راهکار ساده عمق میدان وضوح اشاره می‌شود که بیشترین دسترسی را برای مخاطبان سوشال مدیا دارد.

عمق میدان وضوح

همانطور که از عنوان مشخص است عمق میدان وضوح, به محدوده‌ی وضوح یا فوکوس که در جلو یا عقب سوژه‌ی اصلی قرار دارد گفته می‌شود.استفاده از عمق میدان وضوح باعث ایجاد پرسپکتیو در تصویر می‌شود. 
در گوشی‌های جدید حالتی از عکاسی به نام عکاسی پرتره وجود دارد که از آن می‌توانید برای گرفتن این سبک از عکس‌ها که دارای عمق میدان وضوح کمی هستن استفاده کنید.این ویژگی باعث می‌شود تمرکز روی سوژه‌ی اصلی بالا رفته و حالت خاص و ویژه‌ای به عکس شما بدهد.

عمق میدان وضوح در عکاسی

تغییر زاویه دوربین

قرارگیری موقعیت دوربین و سوژه عکاسی در مقابل یگدیگر را زاویه دید یا دوربین می‌گویند.بیشتر افراد وقتی می‌خواهند عکسی را ثبت کنند, دوربین و سوژه را موازی با هم قرار می‌دهند. این شیوه غلط نیست ولی برای داشتن عکس خاص می‌توانید زاویه دید خود را تغییر دهید.با حرکت دادن دوربین می‌توانید به زاویه‌های مختلفی دست پیدا کنید.

زاویه دوربین نسبت به سوژه

پایین تر از سطح افق

دوربین را پایین‌تر از سطح چشم قرار دهید, یا در واقع از زاویه پایین عکاسی کنید.با این تغییر کوچک حس بزرگنمایی را به راحتی می‌توانید القا کنید.عکاسی از زاویه پایین سوژه را از حد معمول بزرگ‌تر نمایش می‌دهد.البته بهتر است برای عکاسی پرتره از این زاویه استفاده نکنید.

عکاسی از زاویه پایین

بالاتر از سطح افق

وقتی زاویه دوربین را تغییر داده و بالاتر از افق یا چشم قرار می‌دهید, افراد و سوژه‌ها کوتاه‌تر می‌شوند.برعکس عکاسی از زاویه پایین که سوژه بزرگ‌تر می‌شود.از لحاظ روانشناختی عکاسی از زاویه بالا باعث ضعیف جلوه دادن سوژه می‌شود, همانند نگاه از بالا به پایین.البته برای نمایش معصومیت کودکان نیز از این زاویه برای ثبت عکس استفاده می‌شود.

عکاسی از زاویه بالا

دید پرنده‌ای


این روزها عکاسی و فیلم‌برداری با پهبادها, طرفداران زیادی دارد. برداشت تصویر از ارتفاعات و زاویه دید پلانی را دید پرنده‌ای می‌گویند که شامل گرفتن عکس از آسمان همانند دید یک پرنده در حال پرواز است.تفاوت این زاویه دید پرنده با عکاسی از زاویه بالا تفاوت در ارتفاع است.سوژه‌ها در این زاویه بسیار کوچک می‌شوند.

دید پرنده ای در عکاسی

5- ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون 

ترکیب‌بندی به شیوه‌ی چیدمان و نظم بخشیدن عناصر گوناگون در داخل کادر گفته می‌شود.برای داشتن ترکیب گیرا و اصولی قواعد خاصی وجود دارد البته درست است که این قوانین سفت و سخت نیستند, بلکه این‌ها توصیه‌هایی هستند که در طی هزاران سال در عرصه هنر استفاده شده است و درنظر گرفتن چند مورد از این اصول باعث داشتن عکس خوب میشود.

اهداف ترکیب‌بندی

•    روایت داستان عکس
•    انتقال مفهوم عکاس
•    ساده‌سازی فضا برای درک بهتر بیننده
•    ایجاد ارتباط بین عناصر موجود
•    چیدمان عناصر برای جذابیت بیشتر

قانون یک سوم در ترکیب بندی

این قانون بسیار ساده بوده و در خیلی از گوشی‌های موبایل و یا حتی دوربین‌ها تنظیماتی به نام Grid وجود دارد که کادر را با سه خط عرضی و طولی,در نهایت به نه قسمت مساوی تقسیم می‌کند. کاربرد این خطوط برای چیدمان عناصر به این صورت است که المان‌های اصلی در طول یک یا چند خط  یا در نقاط طلایی(جایی که خطوط همدیگر را قطع می‌کنند) قرار می‌دهیم.اکثر ما در حین عکاسی عادت داریم عنصر اصلی را در وسط کادر قرار دهیم, این ترکیب نیز درست است ولی قرار دادن سوژه دور از مرکز کادر و با استفاده از قانون یک سوم باعث داشتن ترکیب بندی جذاب می‌شود.

قانون یک سوم در عکاسی و قرار دادن سوژه در نقطه طلایی

ترکیب مینیمالیستی

مینیمالیست یا ساده گرایی, به دلیل ماهیت ساده‌ای که دارند چشم بیننده را به سرعت به خود جذب می‌کنند.در حقیقت این نوع عکس‌ها به دلیل خلوت بودن, و عدم شلوغی از برجستگی خاصی برخوردار هستند.احساسات به سرعت در این عکس‌ها به مخاطب انتقال داده می‌شود.
ابتدا باید سوژه خود را مشخص کنید و سوژه را در واضح‌ترین و قابل تشخیص‌ترین حالت ممکن قرار دهید.از عناصر مختلف برای هدایت چشم بیننده استفاده کنید و عناصر اضافی را حذف کنید.در یک عکس مینیمالیستی همیشه از پس زمینه سفید استفاده نمی‌شود, شما می‌توانید از رنگ‌ها, الگوها و بافت‌های مختلف استفاده کنید.استفاده از فضاهای مثبت و منفی و یا فضاهای خالی یکی از ویژگی‌های خاص این نوع تصاویر است.
نکته دیگری که حائز اهمیت است, مقدار نزدیکی به سوژه یا همان زوم است.می‌توانید هم از لانگ شات یا کادر باز برای نمایش مقیاس  و عظمت استفاده کنید که در عین حال ساده‌گرایانه بودن عکس را بیشتر کنید.در مقابل کلوزآپ یا کادر بسته نیز میتواند انتخاب دیگر شما باشد.

ترکیب بندی مینیمالیستی در عکاسی

ترکیب بندی مینیمالیستی در عکاسی

خلاصه:

همیشه این سوال در ذهن ما وجود دارد که چرا فلان عکس, را به عنوان عکس جذاب و خوب انتخاب می‌کنیم.در این مقاله همراه من بودید تا با اشاره به چند نکته ساده و پایه‌ای, بتوانید تغییر بزرگی در عکس‌هایی که می‌گیرید, ایجاد کنید.با انتخاب سوژه اولین قدم را برداشته‌اید. در نهایت با مطالعه دقیق و رعایت نکاتی که در مقاله آورده شده است نظیر: نور, رنگ, پرسپکتیو و ترکیب بندی نتیجه حاصل شده, چشمگیر و حیرت‌انگیز خواهد بود. 

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید