مدل 5M درتبلیغات

یکی از مدل های جدید برای طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی که امروزه بسیار پر کاربرد و پر طرفدار است، مدل تبلیغاتی 5M می باشد که به بازاریابان کمک می کند تا بتوانند برنامه های تبلیغاتی خود را با موفقیت به اجرا برسانند.
 ۱۴۰۰/۴/۲۴ | ۲۰:۰۳  زمان مطالعه 2 دقیقه
مدل 5M درتبلیغات


امروزه با تنوع زیاد محصولات و همچنین افزایش رقبا، تمام صاحبان کسب و کار به دنبال این هستند که اوضاع خود را بهبود بخشند و درآمد خود را افزایش دهند.

یکی از مهم‌ترین شیوه‌های افزایش مشتری و کسب سود برای کسب و کارها تبلیغات می‌باشد. در واقع در بازار امروز کسب و کاری موفق تر است که بتواند تبلیغات درست، اصولی و حرفه‌ای انجام دهد و توجه مشتریان را به خود جلب کند.

یکی از مدل‌های معروف و رایج برای تبلیغات استفاده از مدل تبلیغاتی 5M است که در این مقاله به زبانی ساده ارائه شده‌است:

5M تبلیغات 

1. هدف mission

2. پیام message

3. بودجه money

4. رسانه media

5. ارزیابی measurement

 

1. هدف (mission)

در مرحله اول باید هدف و نیت خود را از انجام تبلیغات مشخص کنید. هدف شما می‌تواند افزایش فروش، به دست آوردن لید(سرنخ)، آگاهی از برند، کارآفرینی و یا هر چیز دیگری باشد.

هدف تبلیغات

اما به طور کلی اهداف تبلیغات را در سه دسته می‌توان بررسی کرد:

• تبلیغات اطلاع‌رسانی و آگاهی دهنده

زمانی که بخواهید مخاطب را از وجود محصول یا خدمات خود آگاه کنید، از این نوع تبلیغات استفاده می کنید. هدف این نوع تبلیغات افزایش آگاهی مخاطبان از برند شماست.

• تبلیغات ترغیب کننده یا متقاعد کننده

در اینجا هدف شما این است که مشتریان را متقاعد کنید که از شما خرید کند. ایجاد مزیت رقابتی و قیمت مناسب یکی از مواردی است که مشتری را به خرید از شما ترغیب می‌کند.

• تبلیغات یادآوری کننده

پس از این که نسبت به جذب مشتری اقدام کرید و او را متقاعد کردید که از شما خرید کند، حالا باید در فواصل زمانی مختلف خود را به مشتری یادآوری کنید تا شما را فراموش نکند و دوباره از شما خرید کند. به عبارتی دیگر تبدیل به مشتری وفادار (هواخواه) شما شود.

2. پیام (message)

در مرحله دوم باید پیام ساده اما جذابی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید به طوری که این پیام در رفتار و انتخاب مخاطبان شما تاثیرگذار باشد و آن ها را ترغیب به به دست آوردن اطلاعات بیشتر یا استفاده از محصولات و خدمات شما کند.این پیام می‌تواند در قالب عکس، فیلم، متن، موشن گرافی و… باشد.

ویژگی‌های یک پیام گیرا و جذاب در تبلیغات:

· با مخاطب ارتباط برقرار کند .

· ساده، شفاف و قابل فهم باشد .

· کوتاه اما پر محتوا باشد.

 

همچنین کسی که پیام را ارسال می‌کند باید:

· متخصص

· مورد اعتماد

· با تجربه باشد.

بیشتر بخوانید: تبلیغات بزرگی که در فضاهای عمومی دیده میشود

3. بودجه (money)

بعد از مشخص کردن هدف و انتخاب پیام تبلیغاتی حالا باید میزان بودجه مورد نظر برای انجام تبلیغات را تعیین کنید. روش‌های متعددی برای تعیین بودجه در تبلیغات وجود دارد که در اینجا به معرفی 5 روش می‌پردازیم:

روش توانایی مالی: در این روش صاحب کسب و کار بعد از بررسی مواردی چون درآمد حاصل از فروش، میزان سود و توانایی مالی که دارد اقدام به تعیین بودجه برای تبلیغات می‌کند.
روش درصد از فروش: در این مورد که اغلب کسب و کارهای کوچک از آن استفاده می‌کنند، مدیر تبلیغات درصدی از فروش‌های گذشته سازمان را به تبلیغات اختصاص می‌دهد. مهم‌ترین ایرادی که می‌توان به این روش گرفت این است که همزمان با کاهش فروش، هزینه تبلیغات نیز کاهش پیدا می‌کند.
روش رقابتی: در این مورد، سازمان‌ها با توجه به بودجه تبلیغاتی که رقبای هم سطحشان دارند، بودجه ای برای خود در نظر می‌گیرند.
روش دلخواه: در این روش هر سازمانی به طور دلخواه و بدون هیچ معیاری، بودجه‌ای برای تبلیغات اختصاص می‌دهد.
روش منطقی: روش آخر بهترین و موثرترین روش است و هر سازمان با توجه به نوع کسب و کار ، رسانه مورد استفاده خود و تعداد تکرار پیام، بودجه تبلیغاتی خود را تعیین می‌کند.


عوامل موثر در بودجه بندی تبلیغات:

  • میزان سهم بازار
  • وضعیت رقابت
  • مزیت رقابتی
  • عمر محصول یا خدمات
  • نوع محصول یا خدمات

4.رسانه (media)

یکی از تاثیرگذاترین بخش‌های کمپین تبلیغاتی، انتخاب رسانه است. برای پیدا کردن رسانه مناسب برای تبلیغات خود باید از چندین رسانه و روش مختلف استفاده کنید و در نهایت بتوانید به 5 سوال زیر پاسخ دهید:

  1.  بازار هدف شما چه کسانی هستند؟
  2.  چه رسانه‌ای می‌تواند برای معرفی محصول و خدمات شما مفید واقع باشد و آن را پوشش دهد؟
  3.  مخاطبان شما به کدام رسانه دسترسی بالایی دارند؟
  4.  آیا این رسانه شما را به هدفی که از پیش تعیین کرده اید می‌رساند؟
  5.  هزینه استفاده از این رسانه برای شما مناسب است؟ 

رسانه در تبلیغات

رسانه ها دو دسته هستند:
رسانه‌های یک طرفه: رسانه‌هایی هستند که فقط شعار و تبلیغات شما را به مخاطب نشان می‌دهد و مخاطب شما نمی‌تواند هیچ واکنشی نسبت به شما و محصولتان داشته باشد. مانند:رادیو، تلویزیون، روزنامه، بیلبوردهای تبلیغاتی و....

رسانه‌های دو طرفه: در این نوع رسانه‌ها از یک طرف شما پیام خود را به مخاطب نشان می‌دهید و از طرف دیگر مخاطب نیز نسبت به آن انتقادات یا پیشنهاداتی را مطرح می‌کند و تعامل دوطرفه بین شما و مخاطب شکل می‌گیرد. مانند: شبکه‌های اجتماعی، مصاحبه، حضور در نمایشگاه و...

5. اندازه گیری (measurement)

در آخر و زمانی که تمام مراحل بالا را انجام دادید باید بتوانید کمپین خود را تجزیه و تحلیل کنید و میزان اثربخشی و ثمر بخشی آن را محاسبه کنید.

در اثر بخشی:

· باید پیامی دریافت شود

· رقتار و نگرش مشتری تغییر پیدا کند

· و در نتیجه این تغییر نگرش، به نفع شرکت بوده و منجر به خرید شود.

 

در ثمربخشی:

· افزایش فروش و درآمد

· افزایش سهم بازار

· رضایت مشتریان

اهمیت دارد.

اندازه گیری کمپین تبلیغاتی

برای اندازه‌گیری اثر بخشی باید سوالات زیر را از مشتریان پرسید:

  • پیام را دریافت کرده است؟
  • از چه رسانه‌ای پیام را دریافت کرده است؟
  • این پیام چه تاثیری در شما گذاشته است؟
  • نظر شما در مورد محصول چیست؟

 

همچنین برای اندازه گیری ثمر بخشی نیز باید عوامل زیر را محاسبه کرد:

  • چه تعدادی از مخاطبان محصولات شما را خریده اند یا از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟
  • چه تعداد از مشتریان از محصولات و خدمات شما رضایت داشته‌اند؟
  • چند نفر از مشتریانتان شما را به دیگران معرفی می‌کنند؟

 

جمع‌بندی:

مدل 5M تبلیغاتی یکی از شیوه‌های نوین تبلیغاتی می باشد که بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارها برای تبلیغات خود از آن استفاده می‌کنند و موفق بوده‌اند. اگر شما هم در فضای آنلاین و حتی آفلاین به دنبال تبلیغات پربازده و مثمر ثمر هستید حتما از این روش تبلیغاتی استفاده کنید.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید