گوگل تگ منیجر چیست و چرا باید آن را بیاموزیم

گوگل تگ منیجر: ابزار تحلیل رفتار مشتری
 ۱۴۰۰/۳/۲۹ | ۲۳:۲۲  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
گوگل تگ منیجر چیست و چرا باید آن را بیاموزیم

گوگل تگ منیجر (GTM - Google Tag Manager) ابزاری رایگان برای تحلیل رفتار کاربران بدون نیاز به برنامه نویسی 
احتمالا عبارت بدون نیاز به برنامه نویسی یک معجزه برای هرکسی است که در یک بیزینس آنلاین، کار مارکتینگ یا دیجیتال مارکتینگ انجام می دهد. البته ممکن است شما جزو آن دسته از افرادی باشید که نیاز به تحلیل رفتار کاربران سایت خود دارید  یا به تازگی وارد دنیای کسب و کارهای آنلاین شده اید و جهت تحلیل رفتار کاربران سایت با هزاران مشکل مواجه شده اید، اما اصلا نگران نباشید. چرا که در ادامه  می خواهیم ابرازی فوق العاده ساده و کاربردی، جهت بررسی رفتار مخاطب در فضای  کسب کار آنلاین را به شما معرفی کنیم و نحوه کار با آن را تشریح کنیم.
بیایید برای چند لحظه تصور کنید که شما یک کارآفرین و یا یک کارفرما هستید که حسابهای بانکی بسیار زیادی دارید و تمامی حسابهای شما روزانه تعداد زیادی تراکنش دارند و شما برای مدیریت بیزینس و یا کسب کار خود مجبور هستید روزانه چندین و چند حساب متعدد بانکی را مدیریت، بررسی و تحلیل  کنید در حالی که شما دانش تخصصی خاصی مانند حسابداری و یا حسابرسی هم ندارید حال اگر در چنین شرایطی شخصی به شما ابرازی معرفی کند که خیلی آسان بدون نیاز به داشتن تخصص مالی خاصی بتوانید تمام حسابهای خود را بررسی و مدیریت کنید ، آیا شگفت زده نخواهید شد؟ و از این ابزار استقبال نمیکنید؟ اگر پاسخ شما به پرسش بالا بله هست با ما همراه باشید تا یک  ابزار کاربردی جهت مدیریت داده های سایت و رفتار کاربران خود در فضای کسب و کار های آنلاین  به شما معرفی کنیم که بدون نیاز به دانستن تخصص برنامه نویسی بتوانید کسب و کار آنلاین خود را مدیریت کنید. . 
گوگل تگ منیجر(GTM)
برای پیشرفت و موفقیت هر بیزینسی مهمترین کار توجه به نیازها و رفتار مشتری است. هر چه بتوانیم ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان برقرار کنیم  و از نیت مشتریان، سلیقه آنها و هدف آنان از ورود به سایتمان بیشتر باخبر شویم، بیشتر میتوانیم کسب و کار خود را برنامه ریزی و توسعه دهیم.
احتمالا تا حدی با گوگل آنالیتیکز آشنایی دارید. آنالیتیکز داده های عمومی زیادی را برای هر کسب و کار فراهم میکند ولی برای هر کسب و کار داده های متفاوت خاصی وجود دارد که با اینکه داده های مربوط به آن حیاتی است ولی در گرارش های عمومی آنالیتیگز در نظر گرفته نشده است چون برای تمام سایت ها عمومیت ندارد. در اینگونه موارد باید برای آنالیتیکز ایونت هایی که برای کسب و کار شما ضروری است را تعریف کرد تا از آن پس دیتای مربوط به آن را ذخیره کند و در دسترس شما قرار دهد. در گذشته برای تعریف این گونه ایونت ها باید دست به دامن برنامه نویسان سایت میشدیم تا بالاخره در میان برنامه های مهم و ضروری خود وقتی را هم به تیم مارکتینگ اختصاص دهند و اینگونه نیازهای مارکتینگی کسب و کار را برطرف کنند. گوگل با معرفی ابزار بی نظیر خود یعنی تگ منیجر نیاز تیم مارکتینگ به برنامه نویسان را تا حد زیادی مدیریت کرد و آرزوی تیم مارکتینگ یک شبه به حقیقت پیوست. البته این ابزار گوگل علاوه بر اینکه به ما دسترسی ایجاد ایونت های دلخواهمان را میدهد برای گذاشتن اسکریپت های زیادی که پیش ازین آن ها هم فقط از برنامه نویسان بر می آمد کاربرد دارد. اسکریپتهایی مانند هاتجر و بسیاری ابزارهای مارکتینگی دیگر. شما با یادگیری این ابزار بی نظیر قادر خواهید بود کلیه رفتار های کاربران در سایت خود را نشانه گذاری کنید. البته توجه داشته باشید که گوگل تگ منیجر فقط یک ابزار میانجی است و شما دیتایی را در خود محیط آن مشاهده نمیکنید ولی میتوانید به واسطه آن آنالیتیکز را روی سایتتان پیاده کنید و ایونت های دلخواهتان را ایجاد کنید و در خود آنالیتیکز داده ها مشاهده کنید یا مثلا اسکریپت هاتجر را روی سایت خود بگذارید و از آن پس یا محیط هاتجر رفتار کاربران خود را رصد کنید. گر هنوز این ابزار و نحوه استفاده از آن برای شما مبهم است نگران نباشید و تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
برای اینکه بتوانید ابزار تگ منیجر را درک کنید سه مفهوم اساسی این ابزار را باید بیاموزید:  تگ ها (TAGS) ، تریگرها (triggers)و متغیرها(variables) 
حالا در  ادامه هر یک از این سه مفهوم  رو به زبان خیلی ساده و کاربردی معرفی میکنیم. 
1- تگ  ها (Taggs)
تگ‌ ها کد های کوچکی هستند که  تحت شرایطی که شما تعیین میکنید در سایت فعال میشوند. وقتی تگی را تعریف میکنیم یعنی میخواهیم کاری در وب سایتمان انجام شود. برای مثال در تصویر زیر تگی که برای رصد کلیک روی یک دکمه در سایت تعریف شده است را میبینید:

نحوه تعریف تگ در گوگل تگ منیجر


2- تریگر ها (Triggers)
همانطور که در قسمت تگ گفتیم، آن اتفاق خاص تحت شرایطی که شما تعریف میکنید در سایت اتفاق می افتد. تریگر جایی است که شما شرایطتان را قید میکنید. برای مثال در تصویر زیر کلیک روی دکمه بیشتر را به این شرط تعریف کرده ایم، اینکه کلاس دکمه چه باشد و در چه صفحه ای از سایت اتفاق بیفتد. که در این تصویر میبینید که کلاس دکمه مشخص شده و همچنین گفته شده است در تمام یو آر ال هایی از سایت که شامل یک بخش خاص هستند. در واقع در این صورت اگر در یکی از صفحات کاربر روی دکمه ای که کلاس آن مشخص شده کلیک کند تگ به اصطلاح فایر میشود و یک ایونت در آنالتیکز ثبت میشود.

 

نحوه تعریف تریگر در گوگل تگ منیجر

 

3-  متغیر ها (variables)
نهایتا متغیرها این سه گانه تگ منیجر را تکمیل میکنند. متغیر ها مقادیر مورد نظر شما را در خود نگهداری میکنند. مثلا در تصویر بالا متغیر ها آن بخش از آدرس یو آر ال شما و یا کلاسی که مشخص میکنید را نگهداری میکنند و شما آنها را در فرایند تعریف تگ به کار میبرید. متغیرهای آماده زیادی در تگ منیجر وجود دارند که شما کافیست مانند عکس بالا به آن فقط مقادیر مد نظر خود را اختصاص دهید.
همانطور که تگ ها به محرک ها وابسته هستند، محرک ها  هم به متغیرها وابسته هستند. متغیر ها شامل مقادیری هستند که شرایط فعال شدن تگ ها با آن مقادیر مقایسه میشود. در واقع تگ ها مقادیر موجود در متغیرها را با مقادیر مشخص شده در محرک ها مقایسه می کند و اگر متغیر با شرایط تعریف شده در Trigger همخوانی داشت، تگ فعال میشود.
گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیک
گرچه گوگل تگ منیجر فقط برای راحت تر کردن تحلیل داده ها در آنالتیکز استفاده نمیشود ولی یکی از مهم ترین استفاده های آن میتواند همین مورد باسد. در نتیجه کارکردن با هر دوی این ابزارها کنار هم می تواند کار شما را بسیار ساده تر کند. و تحلیل های فوق العاده از رفتار کاربران به شما بدهد.

چگونه کار با گوگل تگ منیجر را شروع کنیم
تمام کاری که شما باید برای مجهز کردن وبسایت خود به گوگل تگ منیجر انجام دهید داشتن یک اکانت گوگل (جیمیل) است. سپس برای راه اندازی تگ منیجر در حالی که رد کروم با حساب گوگل خود وارد شده اید سایت به tagmanager.google.com بروید، داشبورد خود را ایجاد کنید و سپس اسکریپتی که در اختیار شما قرار میدهد را در وب سایت خود در محلی که تعیین کرده است قرار دهید. گوگل تگ منیجر شما آماده است.

در نهایت به صورت کلی میتوان گفت مزایای گوگل تگ منیجر به شرح زیر است:

  • اولین و مهمترین مزیت استفاده از گوگل تگ منیجر رایگان بودن آن است. که میتواند در بسیاری از هزینه های شما صرفه جویی کند.
  • مهمترین مزیت بعدی در دسترس بودن آن است. فقط کافیست شما یک اکانت گوگل داشته باشید تا بتوانید از گوگل تگ منیجر استفاده کنید
  • یکی دیگر از ویژگی های عالی گوگل تگ منیجر GTM  این است که امنیت بالایی دارد و نیاز نیست نگران این باشید که داده های کسب کارتان در اختیار رقیبانتان قرار بگیرد
  • این ابزار این امکان را به شما می دهد که به طور مستقیم با گوگل آنالیتیک کار کنید ، که این ویژگی  آن را از سایر ابزارهای تحلیل سایت منحصر به فرد می کند.
  • سرعت تحلیل شما از سایت و رفتار کاربران را افزایش میدهد.
  • بدون نیاز به دانش برنامه نویسی میتوانید تگ ها را مدیریت کنید
  •  کارکردن با آن آسان است.
  • به شما این امکان را میدهد که تعداد زیادی تگ را به صورت یک پارچه و متمرکز تحلیل کنید.
  • قابل اجرا بر روی سیستم عامل های  اندروید و ios  نیز هست و این مزیت دسترسی شما را جهت تحلیل رفتار کاربران سایت تان بسیار بالا میبرد.
  • گوگل تگ منیجر یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن این است که کد هایی را که درست گار نمیکند را به شما اطلاع میدهد و شما میتوانید آنها را ویرایش کنید.  
  • بسیاری از متغیرهای مهم را  به صورت پیش‌فرض در اختیار شما قرار میدهد.

جمع بندی: 
گوگل تگ منیجر ابزری ساده و کاربردی جهت تحلیل رفتار کاربران در فضای کسب و کارهای آنلاین و دیجیتال هست که بدون نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی می توانید از آن استفاده کنید مخصوصا برای افرادی که تازه وارد این فضای کاری شده اند می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.
 

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳۰ خرداد ۱۴۰۰
ساده و روون بود فقط کاش بیشتر توضیح داده بودین که چطوری تعریف کردید تگ یه دکمه رو. خیلی به کهر میاد برای سایت
۳۱ خرداد ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. حتما پیشنهاد شما را برای موارد بعدی در نظر خواهیم گرفت. موفق باشید.